
TOWFIQ (TAWFIQ) NEWSPAPER|Hassan Javadi

1

TOWFIQ (TAWFIQ)
NEWSPAPER

TOWFIQ (TAWFIQ) NEWSPAPER, a satirical and political weekly newspaper,
which was published in Tehran for almost fifty years from 1923 until 1971.
Towfiq underwent three discontinuous periods: the first was from 1923 to
1940, which ended with the death of its founder, Ḥosayn Towfiq, who died
soon after being released from his second imprisonment on 29 Bahman
1318/19 Feb. 1940; his imprisonment was on the spying charges leveled at him
by the Office of Politics (Edāra-ye siāsi). In the second period, his son
Moḥammad-ʿAli Towfiq took the editorship until the coup d’etat of 1953, when
the office of Towfiq and its editor’s house were looted and burned down by a
mob (Asadipur, p. 2969); the third period began on 20 March 1958 when the
journal was published first under the name of Fokāhi (humorous) and later as
Towfiq by the founder’s nephews, Ḥasan, Ḥosayn, and ʿAbbās, continuing in
spite of numerous interruptions until 1971, when it was closed down by the
censorship agency (Asadipur, p. 2969; Farida Tawfiq, pp. 190, 203-57; see also
censorship).

Its founder and first editor, Ḥosayn Towfiq (b. Tehran 14 Mehr 1258/6 October
1879) spent more than half of his life in journalism and literary activities.  He
was the editor of the humorous and satirical biweekly journal Gol-e zard for
four years (1917-21), but in 1923 he started on his own and published Towfiq.
 Originally, Towfiq was a humorous and satirical journal published in four
pages.  In the fifth year of its publication it obtained permission to print

TOWFIQ (TAWFIQ) NEWSPAPER
Article by Hassan Javadi

Published: April 13, 2017
Last Updated: May 4, 2017

https://www.iranicaonline.org/articles/coup-detat-1953
https://www.iranicaonline.org/articles/censorship-sansur-in-persia
https://www.iranicaonline.org/articles/gol-e-zard


TOWFIQ (TAWFIQ) NEWSPAPER|Hassan Javadi

2

cartoons.  Ḥosayn Towfiq, in his first editorial, defined its aim as “supporting
good and pious people and edification of the third class to defend their rights”
(Miranṣāri, 2013, p. 278).  This humorous and mildly satirical phase
discontinued from the beginning of 1932 until the early spring of 1938 because
of the dictatorial regime of Reżā Shah (r. 1925-41), and it became a literary
journal.  In the last phase of the first period Towfiq became a non-political
satirical weekly again (1317/1938) and continued until the death of its founder
in 1939 and the resumption of its editorship by his son Moḥammad-ʿAli Towfiq
in 1940, when the second period of publication began (Ṣadr Hāšemi, II, p. 147).

The change to a more satirical and humorous weekly came at the beginning of
1938 with emphasis on “moral points” and on “social and family matters.”
According to Abu’l-Qāsem Ḥālat, who later became a major contributor to
Towfiq and sometimes served as its editor, it was ʿAli Dašti, the head of the
Office of Newspaper Oversight (variously referred to as Edāra-ye sānsor-e
maṭbuʿāt,  Edāra-ye rāhnemā-ye ruznāma-negāri; see Qāsemi, 2009, p. 272)
who had torn and thrown away an issue of Towfiq and had suggested that it be
turned into a real humorous (Fokāhi) paper.  Ḥosayn Towfiq, with the help of
Ḥālat, attracted some of the contributors of an already banned satirical
journal, Omid, poets such as ʿAbbās Forāt (1894-1968), Ḡolām-Reżā Ruḥāni
(1897-1985), Aḥmad Soruri, Rahi Moʿayyeri (1909-68), and many others
(Qāsemi, 2009, p. 275; Miranṣāri, p. 279).  Omid was a satirical weekly that had
been closed down by the government a few years earlier and Ḥosayn Towfiq
was one of its contributors (for Omid, see Ṣadr Hāšemi, I, pp. 277-81).  Another
poet satirist who makes a similar statement was Moḥammad-ʿAli Afrāšta
(1287-1338/1908-59), a well-known satirist journalist and one of the writers of
Omid.  Afrāšta states in his memoirs that Ḥosayn Towfiq came to him and
asked his help to turn Towfiq into a humorous paper.  This was upon the
suggestion of an influential and newly returned minister from Europe who
had noticed the absence of a humorous journal among Iranian papers.
 According to Afrāšta, the government was suspicious of Moḥammad Etteḥād,
the owner and editor of Omid, and considered Ḥosayn Towfiq more suitable
since he was apolitical.  Afrāšta continued his cooperation with Towfiq until
1946 (Afrāšta, pp. 24-25).

The abdication of Reżā Shah in September 1941 and the following period of
freedom of press was a turning point in the life of Towfiq.  Ṣadr Hāšemi (II, p.
145) writes: “As various political parties sprang to life after September 1941,
Towfiq became one of the leftist newspapers and one of the most interesting

https://www.iranicaonline.org/articles/halat-abul-qasem
https://www.iranicaonline.org/articles/dasti-ali
https://www.iranicaonline.org/articles/moayyeri-mohammad-hasan
https://www.iranicaonline.org/articles/afrasta-mohammad-ali


TOWFIQ (TAWFIQ) NEWSPAPER|Hassan Javadi

3

and most widely read weeklies of Tehran.  In this period it abandoned its old
flattering style and began criticizing political affairs and the government in a
most vehement manner.  Though banned several times by the police, it did not
forsake its new policy.  In brief, Towfiq became a totally political and satirical
journal in the real sense of the term after 1941, and this was by no means
comparable to its past.”

It is true that during almost twelve years of the second period of publication
Towfiq became very political, but it was in 1945, in the advent of the
Azarbaijan political crisis (Azarbaijan v), that it became left leaning and
favored the policies of the Tudeh Party.  This was mostly because of writers
such as Afrāšta, Parviz Ḵaṭibi, Moḥammad-Amin Moḥammadi, ʿAli Miṯāqi (M.
M. Sangsari), and a few others.  Six days after the downfall of Jaʿfar Pišavari
(premier of Autonomous Government of Azarbaijan) Towfiq published a
cartoon of him, clearly indicating that it had changed its leftist views (issue of
18 Dec. 1946).  In the following years, prior to the nationalization of oil and the
Mosaddeq period, Towfiq passionately defended Mosaddeq’s foreign policies. 
Even in December 1952, because of criticism of Ḥājji-ʿAli Razmārā’s
government, it was closed down for two months and the paper was published
under the name of “Bābā Ādam” (Ṣalāḥi, pp. 65-66; ʿAbbās Towfiq, 1998, pp.
5-10).

In spite of this period of relative freedom of the press (1941-53), Towfiq was
banned several times and Moḥammad-ʿAli Towfiq was arrested, the first time
because of a cartoon criticizing the Allies’ occupation of Iran in November
1941.

Mostly in the third period of its publication, Towfiq criticized various cabinet
members and prime ministers.  One of the targets of satire for Towfiq was the
actions of various members of parliament who were referred to by comical
names such as Āmirzā, Fesenjun, Bādemjun, Os ʿAbbās, etc.  Although some of
the cartoons or comments landed the editors in the prison, it was not for long
time.  For instance, the criticism of ʿAbd-al-Ḥosayn Hažir, the prime minister in
1948 (Towfiq 26, no. 32, Tir 9, 1327 Š/June 30,1948) caused Moḥammad-ʿAli
Towfiq to be jailed for two weeks (Qodsizād, p. 557).

It should also be noted that, in several cartoons of the period shortly before
the coup d’état of 1953, Moḥammad-Reżā Shah is depicted rather negatively.
 For instance, on the cover of the issue dated 20 Farvardin 1332/9 April 1953,
the shah and Dr. Mosaddeq (Dr. Ṣadaqa) are depicted having dinner.  The shah

https://www.iranicaonline.org/articles/azerbaijan-v
https://www.iranicaonline.org/articles/hazir-abd-al-hosayn


TOWFIQ (TAWFIQ) NEWSPAPER|Hassan Javadi

4

(depicted as a cat) does not want to share any of the main dish (i.e., the
government) with Dr. Ṣadaqa.  The text of the cartoon reads: “You eat it all and
I only may look!”  In one of his early daring cartoons (16 April 1953), ʿAbbās
Towfiq depicts the shah as a locust who is caught by a man (the Iranian
nation) after two failed attempts to catch it.  The man quotes a Persian proverb
meaning “I’ll get you at the end” (Yak bār jasi malaḵak, dobār jasti malaḵak,
āḵer bedasti malaḵak).  The two earlier attempts against Dr. Moṣaddeq
(Mossadeq) are given as 30 Tir 1330 (22 July 1951) and 9 Esfand 1331 (28
February 1953).  An exceptionally harsh criticism of the shah appeared in an
editorial entitled “The Black Calamity” (“Fetna-ye siāh”; Towfiq 31, no. 35, July
23, 1953).  After the paper’s office as well as Moḥammad-ʿAli Towfiq’s house
were burned down, he was sent to Falk-al-Aflāk prison in Khorramabad and
later on banished to Kharg island in the Persian Gulf.  He was freed after one
year but was not allowed to write in any newspaper.  The suspension of Towfiq
lasted four years and seven months (Ḥālat, p. 251; Asadipur, 20, p. 2969).

Although compared to the leftist satirical weekly Čalangar, ideologically
Towfiq was not a leftist periodical; because of its criticism of the government
and its progressive views in 1950 during the government of Prime Minster
Razmārā, it was listed among “leftlist-leaning” weeklies and considered for
suspension (Edāra-ye koll-e āršiv, pp. 72-74).  In its last years of second period,
Towfiq continued passionately to defend liberal causes such as nationalization
of the oil and fishery industries.  Social issues such as unemployment, high
prices, and disregard of many government organizations to the needs of the
people were topics often discussed with a pungent wit.  Americans, but mostly
the British, were also dealt with during the period of nationalization of the oil.
 This coincided with the thirty years of publication of Towfiq, hence parodying
Ferdowsi’s remark on thirty years of work on the Šāh-nāma, it wrote:

Basi ranj bordam dar in sāl-si,
Ke birun konam wāreṯ-e D’Arcy.
Thirty years of suffering was my share;
In order to kick out D’Arcy’s heir.

In the beginning of the third period of its publication, because of harsh
censorship, criticism was somewhat subdued in many areas.  In the first
editorial of this period (29 Esfand 1336/20 March 1958) the reader is made to
understand that, under the ongoing circumstances, not everything could be

https://www.iranicaonline.org/articles/khorramabad-parent
https://www.iranicaonline.org/articles/kharg-island-parent


TOWFIQ (TAWFIQ) NEWSPAPER|Hassan Javadi

5

written, stating: “Towfiq is an independent and national newspaper without
affiliation to any group or party.”  This sentence was printed at the cover of
every issue ever after.  Furthermore, a comical party called Ḥezb-e Ḵarān
(Party of Donkeys) was created, using Saʿdi’s poem as its motto:

Gāvān-o ḵarān-e bārbardār,
Beh z-ādamiān-e mardomāzār.
Oxen and donkeys that carry loads,
Are better than people who torment their fellows.

Thus, by being a member of Ḥezb-e Ḵarān, Towfiq disassociated itself from
other political parties and associations.

This Party of Donkeys was like a real political party with members, gatherings,
and “green” membership cards.  Satirical comments by its members were
printed in Towfiq.  Furthermore, there was a supplementary “Ḵar-nāma,”
which was always published with the paper (Ṣalāḥi, no. 3, p. 72).  In
international affairs, Towfiq was a defender of the weak.  During the Vietnam
War, the United States, and in the Palestine-Israel conflict, Israel, were
satirized in many cartoons as well as in poems and articles.  Masʿud Barzin (p.
118) describes it as “The most serious paper in the garb of satires.”

Harking back to earlier satirical weeklies like Mollā Naṣr-al-Din, Āẕarbāyjān,
or Bohlul, each of which had its own main character, Towfiq chose Kākā, a
black character who usually comes at Nowruz as Ḥāji Firuz or appears in the
popular live theatrical performance called ruḥowżi.  Here he was called Kākā
Towfiq.  The other main characters were his wife Gešinz Ḵānom, his monkey
Mamuli, and Mellat (the people). All the editorials were written by Kākā
Towfiq, who was either Ḥasan Towfiq or ʿAbbās Towfiq.  Numerous writers
who wrote for the paper in different times each had his own humorous pen-
name, like ʿAbbās Towfiq as Ḵāla Suska, Kayumarṯ Ṣāberi as Mirzā Gol,
Mortażā Farajiān as Fingili, Manučehr Eḥterāmi as Pesar-Ḵāla, Abu’l-Qāsem
Ḥālat as Ḵorus-e Lāri, Hādi Ḵorsandi as Labkoloft, Bijan Asadipur as Barg-e
Čoḡondar, ʿOmrān Ṣalāḥi as Bača-ye Jawādia, Abu Torāb Jali as Mozāḥem, etc.
On the contrary, the cartoonists of the paper, signed their own names، like
Ḥasan and ʿAbbās Towfiq, Ḡolām-ʿAli Laṭifi, Kāmbiz Derambaḵš, Iraj Zāreʿ, and
Nāṣer Pākšir.

Obviously cartoons, especially the color cartoons of the front-page, were a

https://www.iranicaonline.org/articles/molla-nasreddin-ii-political-and-social-weekly
https://www.iranicaonline.org/articles/azarbayjan-satirical-political-journal
https://www.iranicaonline.org/articles/bohlul-a-weekly-comic-illustrated-paper
https://www.iranicaonline.org/articles/haji-firuz


TOWFIQ (TAWFIQ) NEWSPAPER|Hassan Javadi

6

significant and often a sensational feature of Towfiq.  From about 1946 until 28
May  1970, with the exception of one issue (16 May 1963), the front-page
cartoons were drawn by Ḥasan Towfiq (Farida Towfiq, p. 157).  There were
also other cartoonists who began their work in Towfiq and grew to eminence
in due course.  The most prominent among them were Aḥmad Saḵāvarz (b.
1944) Nāṣer Pākšir (b. 1939), Kāmbiz Derambaḵš (b. 1942) and Ḡolām-ʿAli Laṭifi
(b. 1934).  Although some have said that Towfiq was a training school for these
artists, Saḵāvarz says that there was a tradition in Towfiq to keep a uniformity
of style and thus the artistic ingenuity was curtailed.  According to him, there
was much more artistic freedom in Čalangar and Āhangar (Saḵāvarz in
Šahrvand).

The cartoonists of Towfiq did not always pass the approval of the censors.  For
instance, when Asad-Allāh ʿAlam became the prime minister, Towfiq drew him
riding on the back of the people with a “Mardom” (people) tag on his jacket
since he was the head of one of the two official parties, “Mardom.”  The
caption read: “The government of the people over the people.”  The cartoon
did not meet the approval of the censors.  Towfiq changed the picture of Prime
Minister ʿAlam into a mourning banner (ʿalam) and wrote the word ʿalam on it.
Wordplay often played an important part in the satirical methods of Towfiq;
for instance, see the figure with the title “A Farewell to arms” (Wedāʿ bā
aslaḥa) [FIGURE 1].

In 1964, a number of satirists including Manučehr Maḥjubi, Hādi Ḵorsandi,
Bahman Reżāʾi and Ḡolām-ʿAli Laṭifi left Towfiq or, according some sources,
were expelled (Asadipur, p. 2969).  They published a new satirical paper called
“Kaškiyāt,” which was a supplement to Tehrān moṣawwar magazine, but it did
not last very long.

For almost a decade, Towfiq remained unrivalled in the field of satirical
weeklies with an average 30,000 copies each edition, “but special issues sold as
many as one hundred thousand, a staggering number in Iran at that time”
(Milani, 2008, I p. 407).  Relative opening up of political atmosphere in the
premiership of ʿAli Amini (1961-62) prompted Towfiq to get more involved in
politics.  Satirizing the prime ministers became a favorite activity.  Despite its
occasional closures, this practice continued until 1971, when Prime Minister
Amir-Abbas Hoveyda decided to diminish its popularity by issuing a license
for the journal Caricature to Mohsen Dawallu and supported it finically
(Behzādi, III, p. 342).  Although a number of Towfiq’s satirists were drawn to
the newly established journal, the popularity of Towfiq was not diminished,

https://www.iranicaonline.org/uploads/files/Journalism/Towfiq-newspaper-Fig1.jpg
https://www.iranicaonline.org/articles/hoveyda-amir-abbas


TOWFIQ (TAWFIQ) NEWSPAPER|Hassan Javadi

7

and Hoveyda illegally orders its closure in June 1971 (Asadipur, pp. 2969, 3033,
3069).  Protesting this “unlawful” closure, Towfiq wrote numerous letters to the
Ministry of Interior and the police but of no avail, and the documents acquired
by Towfiq do not state a specific reason for the closure (Farida Tawfiq, pp. 196,
211-21).  According to Farida Tawfiq, it was even suggested that a partnership
with the government be made with 51 percent of shares for the government.
 Towfiq, in its usual humor, answered: “We are going to form a partnership
with Ḥażrat Abu’l-Fażl.”  Abu’l-Fażl ʿAbbās, one of the sons of Imam ʿAli, is
traditionally known for his truthfulness.  Seeking his help in a business, people
would pledge to spend half of the profit on charity in his name, hence
partnership with Ḥażrat ʿAbbās (Farida Tawfiq, p. 230).  Gradually all fourteen
publications associated with Towfiq, such as monthly Towfiq, its year book,
Ālbum-e Towfiq , etc., were closed down and its printing house was ceased on 6
May 1972.

According to the Iranian press law, if a periodical is not published for one year
its license can be revoked.  To try to forestall this eventuality, the editors of
Towfiq secretly published a few issues and sent them by registered mail to the
authorities.  Asad-Allāh ʿAlam, in his Diaries (II, p. 223) on 1 May 1972, reports
that the Moḥammad-Reżā Shah was angered by these secret editions, and
ʿAlam said that closure of Towfiq was because of “its editors’ relations with…”
 Unfortunately, the editor of the Diaries has left out the name of this person.
 Upon an inquiry made from ʿAli-Naqi Āliḵāni, the editor of the Diaries, about
this omission, it was found out that it was Šuravi (the Soviet Union).”  Āliḵāni,
considering that it was improbable that at that time a prominent Iranian could
have relations with the Soviet Union, omitted it (Personal communication, July
2016).  On 26 August 1972, the head of the Press Office, ʿAṭāʾ-Allāh Tadayyon,
wrote to Ḥasan Towfiq: “Since the weekly Towfiq has not been published for
the last one year, its license is being cancelled” (Farida Towfiq, p. 27).

In the third period of its publication,although the journal kept away from
touching the shah or royal family, it nevertheless was banned permanently in
1971.  Milani says that it is hard to imagine that a popular and influential
paper like Towfiq could have been closed without the order of the shah
(Milani, 1991, p. 335).  Yet Ḥosayn Towfiq, in an interview given to the Great
Encyclopaedia of Islam, downplays the involvement of the shah and considers
the main reason for the closure of Towfiq was its “not being in agreement with
policies of the government and the ever-increasing criticism of it” (Miranṣāri,
p. 376).  In 1998, a high-ranking SAVAK agent (probably Parviz Ṯābeti) told



TOWFIQ (TAWFIQ) NEWSPAPER|Hassan Javadi

8

Milani that the reason for its closure was a cartoon displaying Iran as a
graveyard with wandering ghosts hovering above it (Milani, 1991, p. 335), but
ʿAbbās Towfiq denies this (private correspondence with ʿAbbās Towfiq, 14 Oct.
2016).

Towfiq was one of the most influential satirical weeklies of Iran and has been
praised by many prominent Iranians.  In a letter to its editor, Dr. Moṣaddeq
wrote from Aḥmadābād, “I have been under house arrest for more than ten
years and I have nothing to do but reading papers.  Towfiq is one the best of
them and I have benefitted greatly from it” (Farida Towfiq, p. 278).

 

BIBLIOGRAPHY

.

Moḥammad-ʿAli Afrāšta, Majmuʿa-ye āṯār-e Moḥammad-ʿAli Afrāšta, ed. Noṣrat-
Allāh Nuḥ, Tehran, 1979 (including an autobiography).

Asad-Allāh ʿAlam, Yāddašthā-ye ʿAlam, ed. ʿAli-Naqi ʿĀliḵāni, II, Washington
D.C., 1993.

Bižan Asadipur, ed., Daftar-e honar: Towfiq 17-18, no. 20, Stockton, CA, 2010.

Masʿud Barzin, Maṭbuʿāt-e Irān, 1343-1353, Tehran, 1975.

ʿAli Behzādi, Šebh-e ḵāṭerāt, 3 vols., Tehran, 2001.  Edāra-ye koll-e āršiv, asnād
wa muza-ye daftar-e raʾis-e jomhur, Asānad-i az maṭbuʿāt-e Irān, Tehran, 1999.

Abu’l-Qāsem Ḥālat, “Moḥammad-ʿAli Towfiq” Āyanda 18, nos. 1-6, Farvardin-
Šahrivar 1371, pp. 251-52.

Hasan Javadi, Satire in Persian Literature, Rutherford and London, 1988.

Ḡolām-ʿAli Laṭifi, “Taʾmmol-i dar sayr-e 37 sāla-ye Maṭbuʿāt-e ṭanz,” Donyā-ye
soḵan, no. 35, 1990, pp. 12-17.

Manučehr Maḥjubi, Yād-nāma-ye Manučehr Maḥjubi,  London, 1990.



TOWFIQ (TAWFIQ) NEWSPAPER|Hassan Javadi

9

ʿAbbās Milāni, Moʿammā-ye Hoveydā, 3rd ed., Tehran, 1991 (This edition
contains more documents on Towfiq than the Eng. Version bellow).

Idem, The Persian Sphinx: Amir Abbas Hoveyda and the Riddle of the Iranian
Revolution, Washington, D.C., 2000.

Idem, Eminent Persians: The Men and Women Who Made Modern Iran,
1941-1979, 2 vols. Syracuse, 2008.

ʿAli Miranṣāri, “Towfiq,” in Dāʾerat-al-maʿāref-e bozorg-e eslāmi/The Great
Islamic Encyclopaedia, Tehran, 1988-, XVI, pp. 375-77.

Idem, “Towfiq tu qif raft,” Mehr-nāma, no. 31, Mehr 1392, pp. 278-79.

Sayyed Farid Qāsemi, Ḵāṭerāt-e maṭbuʿāti, Tehran, 2004.

Idem, Ruz-nāma-ye Ḥezb-e ḵarān, Tehran, 2009.

Parvin Qodsizād “Towfiq,” in Dāneš-nāma-ye jāhān-e Eslām VIII, Tehran, 2004,
pp. 557-60.

Moḥammad Ṣadr Hāšemi, Tāriḵ-e jarāʾed o majallāt-e Irān II, Isfahan, 1984, pp.
144-47.

Aḥmad Saḵāvarz, “Kārikātur dar Irān az āḡāz tā emruz /The History of
Caricature in Iran,” in Šahrvand, 15 November 2012,available at:
http://www.shahrvand.com/archives/33761.

ʿOmrān Ṣalāḥi, “Moʿarrefi-e yak našriya,” Sāl-nāma-ye Gol-āḡā, Tehran, 1993.

Idem, Ṭanz dar kāḡaḏ-e kāhi: Barrasi-e čahār našriya-ye ṭanz: Bābā šamal,
Towfiq, Čalengar, wa Nasim-e šemāl, Tehran, 2016, pp. 65-170.

ʿAbbās Tawfiq, “Tāriḵča-ye Ruz-nāma-ye Towfiq,” Daftar-e honar, no.10, New
Jersey, 1998.

Idem, “Ruz-nāma-ye Towfiq če bud?” Šarq, no. 2339, 11 Tir 1394/ 2 July 2015.

Farida Tawfiq, Ruz-nāma-ye Towfiq wa Kākā Towfiq, Tehran, 1994.

%22http://www.shahrvand.com/archives/33761%22

