RAD
Article by Nassereddin Parvin

Encyclopaedia Iranica

Published: July 20, 2004
Last Updated: January 3, 2013

RAD

RAD (Thunder), the name of a newspaper published by Sayyed Ziya’-al-Din
Tabataba’i in Tehran, from 5 Adar 1292 to 28 Bahman 1299/27 November 1913
to 18 February 1921, with interruptions. Ra‘d was preceded by Sarq (east) and
Barq (lightning), also published by Seyyed Ziya'. The publishing life of Ra‘d was
divided into two periods. During the first period, which ended in 1916 when
Sayyed Ziya departed for Russia, Ra‘d was issued four times a week in the first
year and three times a week after that. During its second period, it appeared
daily.

The first period. The government banned the newspaper Barq on 2 Adar 1292
/23 November 1913. A month before this, Sayyed Ziya’, in anticipation of the
ban, had applied for a license to publish Ra'd but when the first issue appeared
four days after the ban, the official permission to publish was still not in hand
(Asnad-e matbu‘at, p. 561). During its first period, in contrast with Sarq and
Barq, Ra'd had no logo (Se‘ar) and was more concerned with news than with
propaganda. With the increased tension in Europe, which led eventually to
World War I, the newspaper gradually revealed its partiality toward the Allies,
especially Great Britain and, by publishing extras, it responded to the public’s
desire for the latest news. At the same time, it supported the policies of the
Sepahsalar government and was accepted as a semi-official organ of the
regime, receiving substantial financial aid from it (Asnad-e matbu‘dat, pp.
561-62). Rad in this period was less bold and biting than Sarq and Barq had
been (Katuzian Tehrani, p. 970). At one point Mirza Hasan Khan sued the
newspaper but the court ruled in its favor. An observer at that time wrote,



https://www.iranicaonline.org/articles/sarq-a-literary-journal-published-in-tehran-by-mohammad-ramazani-1904-1967
https://www.iranicaonline.org/articles/barq-lightning-the-name-of-three-persian-newspapers

@\ RAD | Nassereddin Parvin

“today public opinion is ruled by Sayyed Ziya-al-Din (Nezam-al-Saltana, p.
155). Nevertheless, with the advance of the Ottoman army into Persian
territory and the probability of a victory by the Central Powers, Sayyed Ziya’,
an open supporter of the Allies, suspended the newspaper in Aban 1295/1916
and departed for Russia. Volume 8 of Ra'd was not published.

The second period. Sayyed Ziya returned to Tehran in 1917 and in Dey
1296/late December 1917 or early January 1918, began the second period of
Ra‘d’s publishing history. For the final two years of its publication, Sayyed
Ziya’s title was “Director and Chief Political Editor,” or “Proprietor and
Founder” and the actual operation of the newspaper was in the hands of Mirza
‘Ali Qomi “Haqqnevis” (1871-1956). Later Mirza ‘Ali Qomi became Vice-
Minister and Acting Minister of justice in the cabinet following the coup-d’etat
of 3 Esfand 1299 S./22 Feb. 1921, and then a representative to the parliament
(majles) and a senator. An important regular contributor to Ra'd was Gaspar
Epekiyan, the mayor of Tehran (Bahar, I, p. 100; ‘Ayn-al-Saltana, p. 5073), who
followed Sayyed Ziya’ abroad when the latter was exiled from Persia (Bahar,
op. cit.). Other regular contributors were Hosayn Khan ‘Adl-al-Molk and Soltan
Mohammad ‘Ameri. As many as twelve reporters were said to have worked for
the paper during this period (Ettehadiya, p. 164), but of these we know the
name of only Sokr-Allah Safavi, who later founded the newspaper Kuse$ and
went on to become a senator.

This period included the most important years of the newspaper’s publication,
and it enjoyed great fame and influence. For example, the secretary of the
German Embassy described it as “the most important newspaper of the
capital” (Sepehr, pp. 186, 212), and the Revue du monde musulman called it “the
leading Persian newspaper” (Bouvat, p. 296). Fewer editorials were published
during this period and the paper favored short news items, particularly
national news, and serialized stories. Examples of the latter include “The Story
of Port Sa‘id,” describing Sayyed Ziya”’s journey to Egypt, and Sir Henry
Mortimer Durand’s historical novel Nader Shah. Politically the paper was
more pro-Britain than before, and, during the premiership of Vot3ug-al-Dawla,
Sayyed Ziya’ strongly supported him and the treaty of 1919 in spite of old
differences between them and his own later abrogation of the treaty. In turn,
Votuqg-al-Dawla chose him to head a commission for the conclusion of
commercial treaties with the newly-established states in the Caucasus.

Early in Ra'd’s second period of publication, it and all other political papers
were suspended for a week in December-January 1917-18 by order of the




RAD | Nassereddin Parvin @

government of Mostawfi-al-Mamalek (Asnad-e matbu‘at, pp. 563-64). It ceased
publication for good in Esfand 1299/Feb.-Mar. 1921 after Sayyed Ziya’ became
Prime Minister following the coup of that year.

Ra'd was first printed at the Tehran printing house and later at the RowSana’i
printers. Sayyed Ziya’ had established the latter press after importing a
printing press and other equipment from Germany. The paper’s numbering
continued that of Sarq and Barg; thus Ra‘d began with vol. 5. Its format was
four to six pages of five columns each and measured 41 x 56 cm. (A. Tabataba’i,
p- 223). The usual print run was said to be 1,500 copies (Sadr-e Hasemi, no.
580; Nezam-al-Saltana, p. 155; Mehrad, p. 72). Ahmad Tabataba’i wrote that the
press run reached 12,000 copies per day, of which 8,000 were sold in Tehran
(A. Tabataba'i, op. cit.). As mentioned above, sometimes the paper would print
one-page extras selling for one sahi, which might explain Tabataba'i’s claim of
a high print run.

The price of a single copy of Ra‘d varied greatly, as did the price of
subscriptions. In the first year, the price was fifty-five gerans for Tehran, sixty
for the rest of the country, and eighty for other countries (when one geran =
one riyal or 1/10 of a toman), and in its last year it was eighty gerans for Persia
and one hundred abroad.

Rad carried a significant amount of advertising. During its first period, the
price per line of advertising on page 1 was three gerdns and two gerans for p.
2. The paper did not publish the price for advertising during its second period.

With regard to the paper’s finances, in addition to revenue from sales of copies
and advertising, Ra'd received a subsidy from the government and did not
shun both direct and indirect aid from foreign sources (Asnad-e matbu at, p.
562; Raportha-ye polis-e makfi, p. 192). A report to the State Department by the
American ambassador refers explicitly to the regular support of the British for
the paper (Gani, p. 205). During World War I, the German Embassy gave
financial assistance to a number of Persian papers and proposed the same
arrangement to the director of Ra'd. He, however, refused such aid, apparently
because of his connections with Germany’s enemy Great Britain. The German
Embassy resolved the matter by taking out ninety-one subscriptions to the
paper (Sepehr, p. 186).

Incomplete sets of Ra'd are held by major libraries within and without Persia,
such as the Academy of Sciences of Baku, Cambridge University, the Library of




@\ RAD | Nassereddin Parvin

Congress in Washington, and Princeton University.

BIBLIOGRAPHY

Iraj AfSar, ed., Raportha-ye polis-e makfi az Saye‘at-e Sahri-e salha-ye 1334 wa
1336, Tehran, 1984, p. 192.

Yahya Arianpur, Az Saba ta Nima, 3 vols., Tehran, 1972-95, II, pp. 108, 223, 224.

Touraj Atabaki and Solmaz Rustamova-Towhidi, Baku Documents: Union
Catalogue of Persian, Azarbaijani, Ottoman Turkish and Arabic Serials and
Newspapers in the Libraries of Republic of Azarbaijan, London and New York,
1995, no. 768.

‘Ayn-al-Saltana Qahraman Mirza Salur, Ruz-nama-ye katerat-e ‘Ayn-al-Saltana,
ed. Masud Salur and Iraj AfSar, 10 vols., Tehran, 1995-2001, p. 5073.

Mohammad-Taqi Bahar, Tarik-e moktasar-e ahzab-e siasi-e Iran 1, Tehran,
1978, p. 100.

Kava Bayat and Mas'ud Kuhestani-nezad, eds., Asnad-e matbuat, 1288-1320 H.
S., 2 vols., Tehran, 1993, I, pp. 561-64.

Lucien Bouvat, “Opinions et informations du Ra'd de Teheran,” RMM 30, 1915,
p. 296.

“Durnema-ye Iran,” Kava 5/2, 1 Jomada II 1338/ 21 February, 1920.
“Ektar,” Jangal, no. 21, 18 Rabi' I, 1336.

Sahin Esfandiari et al., Matbu'at-e Iran: fehrest-e tahlili-e ketab-kana-ye Majles-e
sena, Tehran, 1979, p. 106.

Mansura Ettehadiya (Nezam Mafi), Majles wa entekabat az masruta ta payan-e
qajariya, Tehran, 1996, p. 164.




RAD | Nassereddin Parvin @

Cyrus Ghani, Iran and the Rise of Reza: From Qajar Collapse to Pahlavi Power,
tr. Hsan Kamsad as Iran: baramadan-e Reza Kan, baroftadan-e Qajar wa naqs-e
Engelisha, Tehran, 1998.

‘Abbas Kalili, Dar ayina-ye tarik: katerat-e siasi-e ‘Abbas Kalili, modir-e ruz-
nama-ye Eqdam, ed. Mohammad Golbon, Tehran, 2001, p. 28.

Mohammad-‘Ali Katuzian Tehrani, Mosahadat wa tahlil-e ejtema’t wa siasi az
tarik-e enqelab-e masrutiyat-e Iran, Tehran, 2000, p. 970.

Gu'el Kohan, Tarik-e sansur dar matbu‘at-e Iran, 2 vols., Tehran, 1981-83, I, pp.
647-48.

Rudolf Mach and Robert D. McChesney, “A List of Persian Serials in the
Princeton University Library,” Unpublished Monograph, Princeton, N.J., 1971.

Hosayn Makki, Tarik-e bist-sala-ye Iran 1, Tehran, 1979, pp. 181-82.

Ahmad Mehrad, Die Deusche Pénétration pacifique des Iranichen preseenwesens
1909-1936, Frankfurt on the Main, 1983, p. 72.

Kalil Moqaddam, Fehrest-e ruz-namaha-ye mawjud dar ketab-kana-ye markazi-
e Fars ..., Shiraz, 1998, no. 147.

Hasan Morselvand, Asnad-e kudetda-ye sevvom-e Esfand 1299, Tehran, 1995, pp.
5-6.

Rezaqoli Khan Nezam-al-Saltana , Mokatabat wa morasalat, ed. Mansura
Ettehadiya (Nezam Mafi), III, Tehran, 2000, p. 155.

Sahrok Peyma’i, Fehrest-e ruz-namaha-ye mawjud dar ketab-kana-ye markazi-e
Danesgah-e Esfahan, Isfahan, 1983, p. 41.

Ibrahim V. Pourhadi, Persian and Afghan Newspapers in the Library of
Congress 1871-1978, Washington, D.C, 1979, no. 231.

Mohammad-Esma‘il Rezwani, “Sayr-i kutah dar tarikCa-ye ruz-nama-negari-e
Sayyed Zia-al-Din Tabatabai,” Ganjina-ye asnad, 2/1-2, 1992, pp. 68-71.

Mohammad Sadr Hasemi, Jara'ed wa majallat, 4 vols., Isfahan, 1948-53, II, pp.
320-21.




@\ RAD | Nassereddin Parvin

Bizan Sartipzada and Kobra Kodaparast, Fehrest-e ruz-namaha-ye mawjud dar
Ketab-kana-yemelli, Tehran, 1977, no. 230.

Ahmad-‘Ali Mowarrek-a-1-Dawla Sepehr, Iran dar jang-e bozorg, 1914-1918,
Tehran, 1978, pp. 186, 212.

Ursula Sims-Williams, Union Catalogue of Persian Serials and Newspapers in
British Libraries, London, 1985, no. 493.

Giti Sokri, “Fehrest-e ruz-namaha wa majallaha-ye farsi dar Mo’assasa-ye
asia’i-e Danesgah-e Siraz,” FIZ 27, p. 370.

Mortaza Soltani, Fehrest-e ruz-namaha-yefarsi dar majmu‘a-ye Ketab-kana-ye
markazi wa markaz-e asnad-e Danesgah-e Tehran... 1267 qamari ta 1320 Samsi,
Tehran, 1977,no. 185.

Ahmad Tabataba’i, “Be’l-akara $ah hezar tuman pardakt kard,” Sal-nama-ye
donya 11, 1955, p. 223.

Mohammad Mohit Tabataba’i, Tarik-e tahlili-e matbu‘at-e Iran, Tehran, 1987, p.
164.




