KHORASAN XXVIII. NEWSPAPERS
OF KHORASAN

EﬂCYClOp&dia II‘anjC a Article by Hossein Elahi

Published: October 31, 2025
Last Updated: October 31, 2025

KHORASAN XXVIII.
NEWSPAPERS OF KHORASAN

The first newspaper in Iran, which appeared without a title but was later
referred to as Akbar wa waqaye‘ or Kagaz-e akbar, dates from 1837. It was
published by Mirza Mohammad Saleh Sirazi (text and tr. in Journal of the
Royal Asiatic Society 5, 1839, pp. 355-71) during the reign of Mohammad Shah
Qajar (q.v.; r. 1834-48). It took another 63 years before the first local
newspaper was printed in Khorasan. This was the weekly
newspaper Adab (q.v.; Browne, no. 39), previously published in Tabriz, with its
first Mashhad issue appearing on 4 Ramazan 1318/26 December 1900, during
the reign of Mozaffar-al-Din Shah (1896-1907). The last issue from Mashhad
appeared on 28 Sawwal 1320/28 January 1903.

Numerous factors contributed to this long hiatus in Khorasan. It was partly
related to the political situation in the province, affected by the stifling
hegemonic interference from Tsarist Russia (Kohan, II, pp. 608-13), as well as
to local technical factors. Printing facilities for newspapers came late: Several
of the early newspapers in Khorasan ( Besarat [q.v.], KorSid, Korasan, Tus,
and Now Bahar) were published by Dar al-Taba‘a-ye Tus, a newly founded
printing press, established by Mir Mortaza Musawi, who had previously lived
in Turkistan and the Caucasus and had acquired printing skills in Russia. It
used metal type (cap-e sorbi) rather than lithography (cap-e sangi). The family
enterprise continued for many years in Mashhad as Matba'-ye Tus (Tus
printing press) and oversaw the publication of many journals and books there



https://referenceworks.brill.com/view/entries/EIRO/COM-1221.xml#
https://referenceworks.brill.com/view/entries/EIRO/COM-1221.xml#
https://referenceworks.brill.com/view/entries/EIRO/COM-4749.xml#
https://referenceworks.brill.com/view/entries/EIRO/COM-6894.xml#

@\ KHORASAN XXVIII. NEWSPAPERS OF KHORASAN | Hossein Elahi

(Mohit Tabataba’i, p. 132; Arasta, passim). From the outset copies of
newspapers were sold either by street vendors in single issues or through
regular subscription (Sayyid Qotbi, passim).

From the wider perspective of the history of the press in Iran, major political
landmarks leading to alternating phases of strict state censorship and brief
spells of relatively free public expression, directly affected the production and
content of newspapers throughout the country. These vicissitudes are
reflected in the checkered history of the provincial press. The same titles
resurface after periods of closure under new management, often with radical
changes in their editorial approach and with shifting political allegiances. This
is exemplified by the longest-running newspaper in the province, Korasan (see
below), which has survived to this day under various editors with markedly
different political outlooks.

The chronological divisions followed in this entry reflect major political
milestones, and hence the degree of control from the central government
affecting the scope and freedom of the press:

From the early days of journalism to the era of the Constitutional Movement.
After its move from Tabriz in 1900, the weekly paper Adab was published in
Mashhad for three years before relocating again, this time to Tehran. Its
general manager and director was a well-known poet and journalist,
Mohammad Sadeq Amiri Adib-al-Mamalek Farahani (q.v.; 1860-1917). He was
one of the initial members of the first Freemason lodge Réveil de I'Iran (Loz-e
bidari-e Iranian) established in Tehran in November 1906 (Algar, p. 211). Adab
covered domestic and foreign news. Moreover, in the third and final year of its
publication in Mashhad, it included a cartoon sketch in its fifth issue (14
January 1903) by a local artist, Hosayn al-Musawi, chief painter to the Astan-e
Qods-e Razawi (q.v.; Sadr Hasemi, I, p. 87; illustration in Sahvazi Baktiari,
2004b, p. 190). His sketch depicted on one side figures representing European
countries giving each other a helping hand to climb up the ladder of progress,
while in contrast on the other side Asian countries obstructed each other on
the ladder of decline (Nouraeli, p. 241; Figure 1). This, and subsequent cartoons
in the paper, were the very first specimens of topical press cartoons
(karikaturs) with political undertones published in Iran. Hitherto, journals had
mostly devoted their illustrations to realistically executed portraits of notables
and princes, often by famous painters. Later, when the newspaper moved to
Tehran, its cartoons became more sophisticated and accomplished in their
design (Mohit Tabataba’i, p. 217).



https://www.iranicaonline.org/DUM-9505
https://www.iranicaonline.org/COM-6007
https://www.iranicaonline.org/COM-6007

Volume XVII, pp 62-67 @
)

Figure 1. Newspaper cartoon in Adab, 14 Sawwal
1320/14 January 1903. After S. Sahvazi Baktiari, Namha
va namaha, Mashhad, 2004, p. 190.

Besarat was the second newspaper to be published in Khorasan (Browne, no.
83; Sadr Hasemi, II, p. 16), carrying the label Tohfat al-razawiya (Gift from the
city of Imam Reza) on its masthead. It began publication on 14 Sawwal 1320/14
January 1903, founded by a noted local educator, Shaikh Mohammad ‘Ali. He
was generally addressed as Modir, since he was also the headmaster of the
Mozaffari school in Mashhad as well as the founder of the city’s first modern




@\ KHORASAN XXVIII. NEWSPAPERS OF KHORASAN | Hossein Elahi

teacher training institution, the Hemmat school. Mirza ‘Aziz-Allah Fasih-al-
Mamalek served as its first editor (“Nouveaux journaux persans,” p. 248).

From the Constitutional Revolution to the Coup d’Etat of 1299/1921 (q.v.) and the
ascent of Reza Shah. The onset of the Constitutional Revolution brought along
radical changes to the contents of BeSarat: The
words ettefaq (concord), adalat (justice), and taraqqi (progress) were displayed
on the front as headline banners. The paper was a staunch advocate of
freedom of expression and democracy. In the so-called estebdad-e sagir (the
lesser autocracy) in 1908-9, the brief period when autocratic rule and strict
censorship were reinstated by Mohammad-‘Ali Shah (1907-9), it was closed
down and its printing press placed under strict surveillance.

After this short phase of repression, the era of the Constitutional Movement
and the concomitant expansion of civil liberties led to an increase in the
number of newspapers, and signaled a radical departure in their approach
and selection of topics. There was a new willingness to serve the public
interest and defend civil rights in outspoken terms. At the same time, it should
be noted that these liberating tendencies were not always immune from
manipulation by various internal or foreign influences eager to promote their
own interests. Moreover, an overall lack of cultural discernment and political
maturity often resulted in unprofessional and distorted reporting.

The following are some of the more significant newspapers published in
Khorasan in this period:

)3 — J5t - o .

€ ool 3B G gt

LY &l
| =S4y - | A P 1
oby ¥ e 2R é ps ;;; i s S s
: c‘ Mg bor tr:‘ Groesee i N
fodve  asal| & ( £ er o s

.:,..I-,-Ial:.s.;l-,-m..n_,:,_,g-l
v danclaalons 2l z) ob

'J‘,:—? éﬂ"ﬂh’:

:ﬂ.;av ;;E_Tj_,qt._,,, . 'v-

s | 1 m9addt D P T

: i u’-“’-ﬁ""“ lelogliedsls
;&Mﬂp gty L2 )I..’-_’-#“i:
Gt oS d0aifG e | 3! by OV ilasteas s | kiabdotoliiadg, 6
= Tt ]l 2l ST, Bady g_’b VY
' : R e ]



https://referenceworks.brill.com/view/entries/EIRO/COM-7812.xml#
https://referenceworks.brill.com/view/entries/EIRO/COM-7852.xml#

Volume XVII, pp 62-67 @
)

Figure 2. Masthead of the initial issue of Korasan newspaper, 25 Safar 1327/18
March 1909. After S. Sahvazi Baktiari, Namha va namaha, Mashhad, 2004, p.
193.

Korasan was first published on 25 Safar 1327/18 March 1909 (Browne no. 155,
also p. 260, no. 36; Sadr HaSemi, II, pp. 243-45), under the directorship of
Sayyed Hosayn Ardabili (d. 1917; Sadr Hasemi, II, p. 245), and was supported
by the charitable foundation Anjoman-e Sa‘adat, which had close ties with its
more celebrated namesake, Anjoman-e Sa‘adat (q.v.) of Istanbul. Sayyed
Hosayn Ardabili was a popular and influential figure in the province and an
ardent advocate of democracy. He served as the head of the Rahimiya school,
and as a member of parliament in the second Majles. The first issue had the
title of the newspaper framed by the words baradari (brotherhood), azadi
(freedom), barabari (equality), and abadi (prosperity), with the pseudonym
Ra’is-al-Tollab as the name of its chief manager (Bahar, preface, p. ba; Golbon,
p- 590; Figure 2). The other major figure directly involved with the paper was
the celebrated literary scholar, poet, and statesman, Mohammad-Taqi Bahar
(q.v.), a commanding figure in the early history of the Iranian press and
journalism, first in Khorasan and subsequently in Tehran. His many
contributions to the paper included a long and celebrated ballad-like political
poem published in the May-June 1909 issue of the paper, decrying the despotic
measures taken by Mohammad-‘Ali Shah (Bahar, pp. ba-jim; Browne, pp.
260-61). The revolutionary activist Haydar Khan ‘Amu-Oglu (q.v.; 1880-1921)
was also involved with the paper (Golbon, p. 588). Its last issue (no. 24) under
their leadership was published on 25 Rajab 1327/12 August 1909 (Browne, no.
155; Sadr Hasemi, no. 502, II, p. 243). As mentioned above and discussed later,
the paper survives to the present, and from January 1999, it has been
published as a morning paper simultaneously in Tehran and Mashhad. The
declaration on its title page, ruznama-ye sobh-e Iran, stresses its current status
as both a national and provincial paper
(http://khorasannews.com/Page/AboutUs).

Tus began as a biweekly publication on 6 Du’l-qa‘da 1327/20 November 1909,
coinciding with the inauguration of the second Majles (Sadr HaSemi, III, pp.
164-67; Browne, no. 160). It was founded by Hasem Khan Qazvini, also known
as Mirza Hasem Khan Mohit (Sadr Hasemi, III, pp. 164-67; Mohit Tabataba'i, p.
58), supported by his locally influential employer, Sadr-al-Mamalek Qazvini
who, as the nayeb al-tawliya, presided over the management of the Imam Reza
shrine complex and its considerable assets and endowed properties. He was



https://www.iranicaonline.org/COM-5482
https://www.iranicaonline.org/COM-6398
https://www.iranicaonline.org/COM-2899

{é\ KHORASAN XXVIII. NEWSPAPERS OF KHORASAN | Hossein Elahi

also an affiliate of the Democrat Party (Hezb-e Demokrat-e Korasan), which
was critical of the past conduct of Tsarist Russia and therefore enjoyed the
tacit approval of the British. Most of the articles in the paper reflected the
same attitude. As a result, and after direct intervention by the Russian
authorities, the governor of the province, Soltan Hosayn Mirza Nayer-al-
Dawla, had the publication stopped after its 52nd issue. Other newspapers,
having also probed into political problems critically, suffered the same fate.
The closures demonstrated how closely concerned and involved both the
Russian and the British were vis-a-vis the nascent and increasingly influential
Iranian press, an interest which continued in later periods. The paper
appeared again in Mashhad in September 1935, with the educator Mir Mortaza
Hamidi Ru’intan Musavi (d. 1944) as its licensee and Dr. Ahmad Salem as
editor. After 1941, it adopted a left wing and pro-Tuda party stance. (Elwell-
Sutton, p. 92, no. 284).

Korsid was a weekly paper that began publication on 21 Moharram 1325/6
March 1907 (Tulabi, pp. 113-32; Sadr Hasemi, II. No. 514; Browne, no. 160;
Sims-Williams, no. 324). It was edited by Mirza Mohammad Sadeq Khan
Tabrizi. In general it adopted a more moderate line than other newspapers
such as Tus. However, through its regular local reportage, particularly in its
earlier issues, the newspaper provided a forum for venting public grievances
against the rampant bribery, excessive taxation, and the overall lack of a
functioning and responsive judicial system. It had earlier reported, for
example, on the notorious case of the abduction of young girls from Qucan
who had been sold off as slaves to the Turkmens in 1905 with the connivance
of the local governor (Browne pp. 174-79; Tullabi, p. 130, note 7; Najmabadi,
passim). The paper finally fell victim to reactionary pressures: Its office was
ransacked, its editor Mohammad Sadeq Tabirizi assaulted by a mob, and its
publication stopped (Tullabi, p. 117).

Now Bahar was a twice-weekly paper that began publication on 9 Sawwal
1328/14 October 1910, edited by Bahar (Sims-William, no. 462; Browne no. 357;
Sadr Hasemi IV, no. 1130; Bahar, preface, p. za; Mohit Tabataba'’i, pp. 166-69). It
was published for five years in Mashhad before relocating to Tehran. Haydar
Khan ‘Amu-Ogli also participated openly and actively in the paper, which
supported the Hezb-e Demokrat of Mashhad and maintained a strong anti-
Russian stance. But with the onset of World War I, Bahar left for Tehran,
having been elected to the Third Majles, and the publication of the paper in
Mashhad was stopped by the joint intervention of the Russian and British




Volume XVII, pp 62-67 @
)

consulates (Bahar, p. za). It continued publication in Tehran from 1915 to
October 1923. It was again reissued in Tehran on 22 February 1943, edited by
R. Safavi, and again in August, but ceased publication in 1944 (Elwell-Sutton, p.
101, no. 399).

Bahar (q.v.) began publication in 1296/1917 under the management of Sheikh
Ahmad Bahar, a relative of Mohammad-Taqi Bahar and himself a noted poet,
excelling in composing verses in Khorasani dialect, and a supporter of Hezb-e
Demokrat. He was arrested several times, but in spite of its turbulent history,
the newspaper survived until 1314/1935.

Majalla-ye jahan-e zanan began publication under the editorship of Fakr-Afaq
Parsa on 4 February 1921, with her husband, Farrok-Din Parsa as the licensee.
In spite of its moderate and cautiously conciliatory tone, the journal was later
suppressed for allegedly advocating feminist causes in conflict with religious
dogmas. The couple were initially sentenced to exile to Arak but were allowed
to reside in Qom (Kashani-Sabet, pp. 62-63 with illustration of first page; digital
copies available online, see bibliography).

Other newspapers of the period, such as Minu, Caman, Aklaq, Agahi, Salamat,
Sarg-e Iran, al-Kamal, and Mehr o Monir, were relatively insignificant in terms
of their political and social content (for editors, contributors, and publication
details, see Sahvazi Baktiari, 2004b, passim).

The reign of Reza Shah (1925-1941). The centralizing policies of Reza Shah
established a system of totalitarian control over the press, reducing the
number of periodicals drastically “to a hard core of some fifty, mostly
published in Tehran, and many of them official publications” (Elwell-Sutton, p.
65). The old police code of 1879, drafted by Naser-al-Din Shah’s chief of police,
Count Antonio di Monteforte (q.v.; 1840-1916), which imposed prison
sentences on those responsible for publishing material offensive to the
government (Karimi-Hakkak, p. 136), was ruthlessly put into operation, and a
far more vigilant system of censorship set up based on previous legislation
(Sahvazi Baktiari, 2004b, pp. 214-27).

Azad was founded in 1302/1923 by ‘Abd-al-Qadir Azad (q.v., 1893-1973), a
nationalist politician and later a Majles deputy, but his criticisms of the
authorities were quickly suppressed by the newly established Pahlavi regime
and his paper banned and himself imprisoned. The paper reappeared again in
Tehran on 3 March 1942 (Elwell-Sutton, p. 74, no. 19).



https://referenceworks.brill.com/view/entries/EIRO/COM-1065.xml#
https://www.iranicaonline.org/COM-37

{é\ KHORASAN XXVIII. NEWSPAPERS OF KHORASAN | Hossein Elahi

Azadi was published by the writer and poet ‘Ali-Akbar GolSan-e Azadi in
Mashhad in August 1925 and adopted a semi-official neutral tone (Elwell-
Sutton, p. 75. no. 22; Sadr Hasemi, I, no. 107).

Aftab-e Sarq was a moderate, conservative leaning, newspaper with the author
and educator Sayyed ‘Ali Amuzgar as its licensee. It was published in Mashhad
from 1923 to around 1938. It reappeared there in December 1946 and was
published three times a week (Elwell-Sutton, p. 75, no. 30; Sadr HaSemi I, no.
162).

Other newspapers such as Fekr-e azad, Waqt, Seda-ye sarq, Sa‘adat-e Iran,
Korsid (which had again resumed publication), Bustan, Sepehr, Bahar-e sarq,
Merrik, Tarwij-e Eslam, Sa‘aqa-ye Sarq, Nateq-e Eslam and Emruz also
continued publication but, as in the case of Azadi and Aftab-e Sarq, owed their
survival to their cautiously conciliatory and uncontroversial stance.

From 1941 to the Coup d’Etat of 1332 S./1953 (q.v.). The twelve years between
the invasion of the Allied Forces in World War II that forced the abdication of
Reza Shah in 1941 and the Coup d’Etat of 1332 $./1953 that overthrew the
government of the prime minister Mohammad Mosaddeq provide a sharp
contrast to the periods before and after in terms of the range of political views
expressed by the press, as well as the manifold ways in which newspapers
bypassed the various censorship laws and restrictions. As already pointed out,
these radical changes were accompanied by a dramatic increase in the
number of newspapers published after 1941 (Elwell-Sutton, p. 65). In some
respects, this relatively short period resembled the earlier period of the
Constitutional Revolution discussed above. In this period, too, the liberating
effects of the loosening of state control were to a large extent offset by less
constructive factors. A degree of anarchy and lack of professionalism
prevailed, with self-serving influential figures setting up and manipulating
newspapers to serve their own political ambitions or pecuniary motives (Al-e
Ahmad, pp. 17-18). At the same time, both the British and the Soviets, through
their embassies and consulates, actively promoted their own propaganda and,
particularly in the years immediately after the Allied invasion, not only stifled
adverse criticism, but also published their own official papers. The Soviet
forces in Khorasan, for example, published Akbar-e taza-ye ruz as their own
official mouthpiece from 1941 to May 1946, when the troops left the province
(Elwell-Sutton, p. 76, no. 43).

The national features described above were reflected in provincial papers.



https://referenceworks.brill.com/view/entries/EIRO/COM-7853.xml#

Volume XVII, pp 62-67 @
)

Several newspapers mentioned above, including Tus, Azadi, and Aftab-e Sarq
had a new lease of life but had to adopt a cautious line and were effectively
censored by the British and Russian consulates.

The great increase in the number of newspapers was accompanied by the
appearance of factions and parties, many of which had established their own
newspapers to serve as their political mouthpieces. In Khorasan, for example,
the journal Rasti was founded in 1943 by the scholar Mohammad Parvin
Gonabadi (1903-78), with Bager ‘Ameli (1912-98) as its editor, to be the official
organ of the Tuda party (Elwell-Sutton, p. 87, no. 200).

From the Coup d’Etat of 1953 to the beginning of the Iranian Revolution of 1357
S./1978. In the decades between the downfall of the government of
Mohammad Mosaddeq in 1953 and the end of the Pahlavi dynasty in 1979, the
Iranian press in general faced increasing political censorship with an
occasional brief respite of relative freedom. The creation of SAVAK (Sazman-e
ettela‘’at va amniyat-e keSvar) in 1957 and the suppression of political parties
opposed to the regime, along with newspapers attached to them, discouraged
the formation of a genuinely independent press throughout the country.
Moreover, similar in pattern to the fate of the press in the Reza Shah period,
there was a reduction in the number of daily papers, with many culled from
the list from time to time by withdrawing their licenses on grounds of low
circulations. As a result, the number of newspapers printed throughout the
country was reduced from approximately 300 in 1952 (Mowlana, p. 570) to
about 100 in 1978-79, in spite of the fact that both the population of the
country and the rate of literacy had substantially increased in the same period
(Shahidji, p. 3).

This trend was also followed in Khorasan. While several well-established
newspapers such as Kordasan, Aftab-e sarq, Nava-ye Korasan, and Nabard-e ma
still appeared on the newsstands, there was a distinct lack of investigative
journalism, with most of the columns taken up by advertisements or trivial
escapist items. As was often said at the time, the obituary columns offered the
only place where hard facts were displayed.




-

@\ KHORASAN XXVIII. NEWSPAPERS OF KHORASAN | Hossein Elahi

¢ ™ N

Y RPN K TR 1 / et
ey ke e by ’ . B LA

T PR Iy
e P o P ™ |l O IR

o e o
s Wy e

Figure 3. Mastheads of the online versions of the three
provincial editions of Korasan newspaper, 6 Mordad
1400 S$./17 Duw’l-hejja 1442/28 July 2021 (Gadir Komm
[g.v.] holiday issues). After http://khorasannews.com.

From 1978 to 2020. During the early days of the Revolution of 1978-79,
Korasan, the longest-surviving newspaper in Khorasan, followed many other
Iranian newspapers and went on a solidarity strike for 24 days, from
November to December 1979. It then resumed publication with almost the
same reporters who had been on its staff before the revolution. In May 1980,
the assets of the newspaper were sequestered, and the management of the
paper was transferred to the Bonyad-e Mostaz‘afan (Foundation for the
Oppressed) in May 1980, and four years later, in 1984, to Bonyad-e Sahid (q.v.;
Foundation for the Martyrs), and subsequently to the Imam Khomeini Relief
Foundation. Finally, in 2001, it found a new home in the Mo’assasa-ye farhangi
va honari-ye Korasan (The Art and Cultural Institute of Khorasan), under the
auspices of the Office of the Supreme Leader and directed by a board of
trustees.

Following the administrative division of Khorasan into three provinces in
2004, Korasan began to include supplementary pages to cover the news from
the three new provinces (Figure 3). In more recent years, the supplements

10



https://www.iranicaonline.org/COM-7061

Volume XVII, pp 62-67 @
)

focusing on the different provinces (Korasan-e razawi, Korasan-e Semali, and
Korasan-e janubi) were granted their own licenses and operated from offices
in Birjand, Bojnurd, and Mashhad, although the printing was still carried out
in Mashhad.

The Art and Cultural Institute of Khorasan also publishes other journals
dealing with cultural issues and sports such as Korasan-e farhangi and
Korasan-e varzesi.

A feature of current daily papers in Khorasan and elsewhere in Iran is the
availability of their simultaneously published digital version. Most of the other
newspapers published in the three current (2021) provinces have online
versions and archives readily available online. These include: Qods-e Korasan,
Hamé$ahri (of Khorasan), Sahr-ara, Ava-ye Korasan-e janubi, Za'faran-e
Korasan-e janubi, Korasan-e emruz, Aftab-e Sarq, Azadi, and Atrak.

BIBLIOGRAPHY

Jalal Al-e Ahmad, “Varsekastegi-ye matbu‘at,” in Se maqala-ye digar, rev.

2nd ed., Tehran, 1963, pp. 8-39.

e Hamid Algar, “Freemasonry ii. In the Qajar period,” EIr. X, 2001, pp.
208-12.

e Camron Michael Amin, “Selling and Saving ‘Mother Iran’: Gender and
the Iranian Press in the 1940s,” IJMES 33, 2001, pp. 335-61.

e Idem, “The Press and Public Diplomacy in Iran, 1820-1940,” Iranian
Studies 48, 2015, pp. 269-87.

e Manucehr Arasta, “Barresi-e vizagiha-ye kotob-e ¢ap Soda da matba“ye
Tus: qadimtarin matba‘a-ye sorbi dar Mashad,” Samsa 6/22-23, 2014, pp.
1-30 (online at http://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_60009.html).

e Mas‘ud Barzin, Sends-nama-ye matbu‘at-e Iran az 1275 ta 1357 $amsi,
Tehran, 1992.

e Mohammad-Taqi Bahar, Tarik-e moktasar-e ahzab-e siasi I, Tehran, 1944.

e E. G. Browne, The Press and Poetry of Modern Persia, Cambridge, 1914.

e Hosayn Elahi, Ruz-namaha va ruz-nama-negari dar Korasan, Mashhad,

1999.

L.P. Elwell-Sutton, “The Iranian Press, 1941-1947,” Iran 6, 1968, pp.

11




(3

@\ KHORASAN XXVIII. NEWSPAPERS OF KHORASAN | Hossein Elahi

65-104.

e Mohammad Golbon, “Korasan, mohemmtarin ruz-nama-ye Korasan dar
engelab-e masruta,” Bokara 65, 2008, pp. 588-97.

e Ahmad Karimi-Hakkak, “Censorship,” EIr. V, 1992, pp. 135-42.

e Firoozeh Kashani-Sabet, Conceiving Citizens: Women and the Politics of
Motherhood in Iran, Oxford, 2011.

e Gu'el Kohan, Tarik-e sansur dar matbu‘at-e Iran, 2 vols., Tehran,
1981-83. Majalla-ye jahan-e zanan 1-5, online at
https://iiif.lib.harvard.edu/manifests/view/drs:424427931$5i (accessed 3
March 2020).

e Mohammad Mohit Tabataba’i, Tarik-e tahlili-e matbu‘at, Tehran, 1986.

e Afsaneh Najmabadi, The Story of the Daughters of Quchan, Syracuse,
1998.

e Morteza Nouraei, “Mashhad Between 1890 and 1914: A Socio-historical
Study,” Ph.D. diss., University of Manchester, 2000. “Nouveaux journaux
persans,” Revue du monde musulman 6, 1907, pp. 246-68.

e Naser-al-Din Parvin, “Negahi ba manaba‘-ye tarik-e ruz-nama-negari
irani va farsi,” Iran-nama 16, 1998, pp. 191-210.

e Sayyed Mahdi Sayyed Qotbi, “Nezam-e tawzi-e matbu‘at-e Mashad dar
dawra-ye Qajar,” Samsa 6/24-25, 2014 (online at
http://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_60125.html).

e H. L. Rabino, Stirat-e jarayed-e Iran wa jarayed-i ke dar karej az Iran be
zaban-e farst tab“ Soda ast, Rast, 1911, tr. M. L. Buvat as “La presse
persane depuis ses origins jusqu’au a nos jours,” Revue du monde
musulman 22, 1913, pp. 287-315.

e Mohammad Sadr HaSemi, Tarik-e jara’ed o majallat-e Iran, 4 vols.,
Isfahan, 1948-53, I, pp. 82-88.

e Hossein Shahidi, Journalism in Iran: From Mission to Profession, London,
2007.

o Sattar Sahvazi Baktiari, Rahnema-ye matbu‘at-e Korasan az agaz ta emruz
(1279-1382), Mashhad, 2004a.

e Idem, Namha va namaha: ruz-namaha va ruz-nama-negaran-e Korasan
dar dawra-ye Qajar, Mashhad, 2004b.

e Ursula Sims-Williams, Union Catalogue of Persian Serials and Newspapers
in British Libraries, London, 1985.

e Turan Tulabi, “Sima-ye ejtema’i Korasan-e ‘asr-e masruta dar a’ina-ye
ruz-nama-ye Korsid,” PaZzuhesha-ye Olum-Tariki 11/1, 2019, pp. 113-32.

12




