
Vol. XVI, Fasc. 2, pp. 223-226

1

KAYHAN

KAYHAN (Kayhān, lit., “the universe”), a leading daily newspaper published in
Tehran under the aegis of Moṣṭafā Meṣbāḥzādeh (1908-2006) from 1942 until
the 1979 Revolution. At the beginning of its publication in 1942, Kayhan
appeared in the format of four six-column typeset pages of 32 × 48 cm, and in
the 1950s-70s it was enlarged to 28-32 typeset pages of six to eight columns,
measuring 60 × 42 cm. Since the Islamic Revolution of 1979, it has been
published under the patronage of the Islamic Republic’s supreme leader.
Kayhan of London also was founded by Meṣbāḥzādeh in 1984 as a weekly
newspaper; it has been published by his confidants as a monarchist
newspaper for Iranians in Diaspora. Kayhan was, like Eṭṭelāʿāt, a semi-official
daily newspaper founded on modern journalistic principles.

This entry deals only with the daily Kayhan newspaper during its publication
from 1942 to 1978. Further entries will be published online, dealing with the
later Kayhan newspaper, Kayhan of London, and other publications, including
Kayhan International in English, Kayhan International air edition also in
English, and the daily air edition (Kayhān-e hawāʾi), as well as the weekly
magazines: Kayhān-e haftagi (general news) and those for focused groups,
through which its influence was especially strong: Kayhān-e bačahā (for
children), Zan-e ruz (for women), Kayhān-e varzeši (sports), Kayhān-e
farhangi (cultural weekly), and Ketāb-e hafteh and Ketāb-e sāl (for the
intelligentsia).

Foundation. Apparently, the idea of founding a daily newspaper friendly to the
monarchy following the forced abdication of Reza Shah (r. 1925-41) on 15

KAYHAN
Article by Ahmad Ashraf

Published: May 31, 2013
Last Updated: April 21, 2015

https://www.iranicaonline.org/articles/ettelaat


KAYHAN|Ahmad Ashraf

2

September 1941 was conceived by Princess Ashraf Pahlavi, powerful twin
sister of Mohammad Reza Shah (r. 1941-78). She first contacted Mesbahzadeh
through her husband ʿAli Qawām, who was his old friend, for conducting a
search to find a prominent journalist to launch the newspaper. He introduced
ʿAbd-al-Raḥmān Farāmarzi (1903-72, q.v.), who was his former teacher and
family friend (Mesbahzadeh, pp. 46-48). As the princess relates later, “I had
often thought, during the months in Africa [where her father lived in exile in
Johannesburg from 1942-44], of how much we needed a means of reaching the
people and mobilizing popular support for my brother. A strong, well-
produced newspaper seemed to be one of the answers, and I met with an
experienced editor [Farāmarzi in early 1942] who said he could produce such
a paper with financial assistance” (Ashraf Pahlavi, pp. 75-76; tr., p. 98). Then
she arranged for Mesbahzadeh’s audience with the new shah to seek the royal
financial support for publication of the daily newspaper. Finally, the
newspaper began publishing on 27 May 1942 through the partnership of
Mesbahzadeh and Farāmarzi (Mesbahzadeh, pp. 46-48; Farāmarzi, p. 44). The
foundation and rapid growth of Kayhan newspaper was not feasible without
the financial support of the late Mohammad Reza Shah and credit facilities
provided by Jaʿfar Etteḥādiyeh, a prominent merchant and Mesbahzadeh’s
father-in-law, not to mention the administrative capability and skillful public
relations networking of Mesbahzadeh himself and the editorial ability of
Farāmarzi—a gifted and well-experienced journalist. The shah first granted
some 500,000 rials to Meṣbāḥzādeh to initiate the publication of a professional
daily newspaper that would occasionally contain articles demonstrating the
valuable services of Reza Shah to Iran’s modernization and refrain from
denigrating the royal family, as was widely practiced by many newspapers
during the years 1941-53. Two years later the shah granted Meṣbāḥzādeh
another 1,500,000 rials when he decided to buy an old printing machine for
the newspaper (Meṣbāḥzādeh, pp. 44-54; Fardust, I, pp. 131-33).

The first issue of Kayhan published on 27 May 1942 listed Meṣbāḥzādeh as
director and editor-in-chief (modir va sardabir) and ʿAbd-al-Raḥmān
Farāmarzi as the publisher (permit holder/ṣāḥeb-e emtiāz). Six months later (at
the time of Kayhan’s 160th issue), on 17 Āḏar 1321 Š./8 December 1942, a
bloody bread riot burst out in Tehran. The protesters attacked the parliament
and the premier’s mansion, and pillaged and destroyed shops and buildings.
Scores of them were injured and killed during their encounter with security
forces. The prime minister, Aḥmad Qavām (Qavām-al-Salṭana), declared
martial law and banned all 35 newspapers published in Tehran. The ban

https://www.iranicaonline.org/articles/faramarzi


Vol. XVI, Fasc. 2, pp. 223-226

3

lasted about four weeks; Kayhan resumed publication on 23 Dey 1321 Š./13
January 1943 (Gāh-nāmeh I, pp. 226-27; ʿĀqeli, 1991, pp. 520-22; idem, 1995, I,
pp. 352, 354). At this time the permit for publishing Kayhan was re-issued in
Meṣbāḥzādeh’s name as publisher and director (ṣāḥeb-e emtiāz wa modir-e
masʾul), and Farāmarzi assumed the task of general editor—primarily in
charge of the editorial lead article (sar-maqāla)—the position he continued to
hold until his death in 1972 (Kayhan, 13 January 1943, no. 161, p. 1; Mošfeq
Hamadāni, pp. 227-32; Pirniā, pp. 84-94). From its beginning in 1942 to the
1977-79 Revolution, five journalists served as managing editors (sardabirs) of
Kayhan: Rabiʿ Mošfeq Hamadāni (1943-49), ʿAbd-al-Rasul ʿAẓimi (1949-53),
Mehdi Semsār (1953-61 and 1965-73), Sayyed Ḥosayn ʿAdl (1961-65), Amir
Tāheri (1973-78; see Mošfeq Hamadāni, pp. 215-32, 259-61; Qāsemi, pp. 135-37;
Pirniā, pp. 82-98; and various issues of Kayhan).

Editorial policy. Three distinct phases are manifested in the development of
Kayhan as one of the two major daily newspapers of Iran. The first one began
in 1942,  when Kayhan emerged as a popular counterpart of Eṭṭelāʿāt, and
continued until the 1953 coup d’état. The second phase was the period of rising
rivalry with Eṭṭelāʿāt, which culminated in 1961, while the third phase is
marked by close cooperation between the two dailies from 1961 to the 1979
Revolution. Eṭṭelāʿāt, the daily newspaper of longest standing in Iran (founded
in 1926), attempted, in semi-official garb, to present itself as the mouthpiece
for the government. Its editorials were often considered to be representing the
viewpoints of the government. The order in which the news was presented
and the wording employed in most sections tended to further reinforce this
presumption. In other words, while ostensibly non-partisan and neutral, it was
a conservatively managed paper that found it advantageous to move
cautiously and in tandem with the policies and direction of standing cabinets
(see Eṭṭelāʿāt; Barzin, 1966, pp. 27-28).

First phase of rising popularity. During this phase, Farāmarzi’s powerful and
no-holds-barred editorials quickly won the hearts and minds of the middle-
class readers, and it soon overtook its rival, Eṭṭelāʿāt. Kayhan began with leftist
leanings, which lasted  until the fall of the pro-Soviet Azarbaijan government
in 1946, when it changed its direction towards a populist and nationalist, anti-
Soviet posture (Abutorābiān, pp. 135-36).

Second phase of bitter rivalry. During this period, especially after 1958, Kayhan
was highly regarded by many people. It repeatedly sought popular approval
and made efforts to prove itself superior to its one rival, Eṭṭelāʿāt, in the

https://www.iranicaonline.org/articles/coup-detat-1953
https://www.iranicaonline.org/articles/ettelaat


KAYHAN|Ahmad Ashraf

4

compilation of news and articles, in its approach to controversial issues, in
taking the national perspective in the points it made, and in using the services
of young and progressive journalists. In this respect, it did not always comply
with the wishes of the standing cabinets, thereby enhancing its assertions of
neutrality. As a result, Kayhan’s circulation showed an upward trend until
1961, such that at one point it attained almost 120,000 copies. A long period of
competition between the two leading newspapers culminated in 1961; even
their provincial reporters tried to surpass one another in breaking news and
stories. In 1961, at a time when their conflict had reached exaggerated
proportions, both starting a series of unexpected and virulent attacks. Eṭṭelāʿāt,
taking greater initiative in this conflict, went so far as to publish a booklet
containing a collection of its defamatory articles against Kayhan (Barzin, 1966,
p. 28; Pirniā, p. 94; Forqāni, p. 539).

Third phase of intimate cooperation. The tempestuous years of the second
phase were followed in 1961 by a period of calm that was brought about
through the mediation of some notable individuals. Starting in 1961, the two
dailies increasingly became like one another not only in their news reports,
but also in descriptions and analysis,  advertisements, and even rates per
column inch. The competition between Kayhan and Eṭṭelāʿāt diminished, and
their reporting of news and presentation of issues became so similar that they
were considered as one newspaper printed under two different names. The
parallelism of editorial procedures, as well as headlines, advertisements,
reporting of foreign news, and other contents, made Kayhan and Eṭṭelāʿāt
virtually indistinguishable—so much so that they were referred to as twin
giants (ḡulhā-ye doqolu). The first result of this rapprochement was the fall in
Kayhan’s circulation (Barzin, 1966, pp. 29-30; idem, 1976, pp. 49-70; Pirniā, p.
94).

Media network . Kayhan and Eṭṭelāʿāt  were the only private media
organizations that employed their own vast news networks. Each had large
staffs of writers and translators, and each subscribed to the global news
networks so as not to be dependent on news from government sources, as the
other publications were. However, there were matters that depended
predominantly on the news received from the Pars News (government news
organization) bulletins or, in the 1970s,  the news bulletins of the National
Iranian Radio and Television network. This exchange was at times reciprocal,
with news generated exclusively by Kayhan and Eṭṭelāʿāt being used by the
national news organizations. Ironically, in the 1940s and until the late 1950s,



Vol. XVI, Fasc. 2, pp. 223-226

5

Radio Iran received most of its evening news from Kayhan and Eṭṭelāʿāt. Both
dailies had reputations as hands-on, practical training centers in
communications. The number of reporters, even in the 1970s, who enjoyed in-
job training in these organizations and for various reasons left and found
employment in other newspapers and magazines was considerable (Barzin,
1966, p. 20; idem, 1976, p. 58).

During the period of the 1960s-70s, the contents of no two newspapers were as
similar as Kayhan and Eṭṭelāʿāt. For instance, if one of the two considered an
item in domestic news inappropriate to print, the other one also would
withhold from publishing it. Even though Kayhan published more foreign
news, it was not as well organized as Eṭṭelāʿāt. With its management,
administration, and extensive experience, Eṭṭelāʿāt, was more systematic in
the organization of articles throughout its pages. In other words, there was a
place designated for every news topic, and the readers knew exactly which
column contained the articles they were seeking (comparison of several issues
of the two dailies).

Frequency of various subjects. During the period of 1960s-70s, approximately
one half of the Kayhan and Eṭṭelāʿāt  newspapers was devoted to
advertisements (e.g., 51.5 and 46 percent for 1964 and 1974; see Table 1). An
overall comparison of the percentages in the two columns of Table 1 reveals a
number of points concerning the gradual trend of the two newspapers over a
ten-year period from the mid-1960s to the mid-1970s: (1) Advertising
diminished from 52.5 to 46.0 percent, although at times it increased to nearly
60 percent. (2) Social issues received greater interest, increasing from 2.5 to 6.0
percent of the total space. (3) Arts, culture, and sports received more attention,
such that arts and culture experienced a fivefold, and sports more than
fourfold, increase. (4) Business, which constituted 5.0 percent of the subject
matter in 1964, declined to 1.0 percent in 1974, as what used to be called the
business page was removed and business subjects were distributed in other
news categories. (5) While domestic news and commentaries, for the most
part, increased substantially from 14.5 percent to 21.0, foreign news and
commentaries declined from 13.0 percent to 9.0 percent. (6) The space devoted
to accidents and crime stories decreased slightly, from 6.0 percent to 5.5
percent, but the mode of writing such reports deteriorated to the point where
it offended the readership. For example, a rape report would include the name
and address of the victim but not the identity of the perpetrator (Barzin, 1976,
pp. 61-63).

https://www.iranicaonline.org/uploads/files/kayhan-newspaper_20130215_tab1.jpg


KAYHAN|Ahmad Ashraf

6

Domestic news. Domestic news items were prepared by the reporters of the
two dailies either in Tehran or in field offices located outside the capital. Each
paper had foreign and domestic news departments addressing such areas as
business, political, parliamentary, or sports news, each one under a special
editor. The editor was assigned some number of reporters, based on the
relative importance of the work load for each area. The bulk of the news was
provided by reporters from outside the central office, and the balance was
received over the telephone. There was little commentary on and
interpretation of domestic news in these two dailies, apart from what was
addressed in editorials, due to the strict censorship of the domestic news
(Barzin, 1966, pp. 30, 36).

News layout. Both newspapers reported the most important domestic news in
the first column of the last page, with the exception of any news photograph of
the shah, which would appear on the front page, as would be expected. With
respect to the layout, the upper half of the first page was taken up by a banner
headline, usually reporting foreign news, unless an extremely important
domestic event had taken place, such as the assassination of a prominent
political figure. Below the banner appeared the nameplate and the headlines
for the most important news of the day, which were often followed by a few
paragraphs on each, and, in the case of Kayhan, a portion of the editorial. The
lower portion of the front page was taken up by advertisements. In Eṭṭelāʿāt,
the first column of the second page was dedicated to the editorial, and the
balance of the page was taken up with death announcements, condolences,
and advertisements of a cultural nature. Kayhan occasionally placed the
editorial on the second page or, barring that, on the next to last page. The
announcements and advertisements on the second page were the same for
Kayhan as for Eṭṭelāʿāt. Pages three and four of both newspapers were devoted
to foreign news and its analysis. The fourth page from the end was devoted to
domestic news. The page facing it was dedicated to news articles and
interviews continued from the front pages. The third page from the end
featured accidents and crime stories of the more lurid variety (e.g., murders),
and the page preceding it was devoted to articles continued from the front
pages.

Essentially, each issue of the paper consisted of two segments. One segment
was comprised of four or eight inner pages on domestic issues, which were
usually printed at night for dissemination the following day; the other
included the eight outer (first and last) pages, which went to print at noon. The



Vol. XVI, Fasc. 2, pp. 223-226

7

first few thousand copies were intended for the provinces and were sent by
train or private bus lines. Any time there was any new and important piece of
news received by 3 o’clock, the front page and last page would change slightly
(Barzin, 1966, pp. 30-32; Pirniā, p. 114; and comparison of various issues of the
two dailies).

Foreign news. The global news networks, as well as European and American
newspapers and magazines, were the sources used by the two papers for
gathering foreign news. Both Kayhan and Eṭṭelāʿāt were equipped with
teletype machines and subscribed to the Associated Press, Reuters, United
Press, and news agencies in France and Germany. The translation department
would convert the news into Persian and place it in the hands of the political
editor. The decision as to its importance and any other steps necessary in
pulling the story together rested with him. It was also the editor who
determined the banner headline of the front page in consultation with the
editor-in-chief. In Eṭṭelāʿāt these banner headlines tended to reflect the essence
of the news, while in Kayhan they were rather sensational.

It should be noted that Eṭṭelāʿāt provided a daily commentary on the world’s
political events, which Kayhan lacked. The commentaries written by Daryoush
Homayoun (Dāryuš Homāyun; 1928-2011) carried weight and attracted
readership. After his departure from Eṭṭelāʿāt in 1962, this section lost its
significant appeal. Both Kayhan and Eṭṭelāʿāt also included commentary
translated from foreign sources, namely, Germany, the United States, England,
and France. Newspapers and magazines were received from other countries,
but very seldom did their articles appear in these two dailies. Of the above-
mentioned countries, the German daily papers did not have much of a
following, and only occasionally were articles from Die Welt and Der Spiegel
featured in Kayhan. Of the American papers, the Herald Tribune, the New York
Times, and Time and Newsweek magazines featured prominently. The interest
in the Herald Tribune was for its political commentary by Walter Lippmann,
and that in the two magazines was for their printing of the latest news from
the American point of view. Of the English press from which articles were
translated, The Times, The Sunday Times, The Observer, The Economist, the
Daily Express, and the Sunday Express are most notable. From the French press
Le Monde, l’Express (weekly), and Figaro occasionally had articles that were to
the taste of these two newspapers and were translated and printed (Barzin,
1966, pp. 34-36; Pirniā, p. 106).

Provincial news. From the 1950s onward, the two pages that were devoted to



KAYHAN|Ahmad Ashraf

8

news and advertisements for Tehran and the surrounding areas also included
news from areas outside the capital. Most of this provincial news was dated,
unimportant, and prepared with a great deal of caution when it concerned
local government officials. Beginning in the 1970s, based on opinion polls and
the responses received from readers in the provinces, Kayhan made changes
in its approach. It increased the number of pages that dealt with the areas
outside the capital to eight, of which one page had news that affected the
provinces collectively, and one page took a national perspective with each
province under its own rubric, including Tehran. Business news and social
interest stories continued to be reported under their own sections for the
entire country.

In Kayhan’s organization, local photographers received formal training in
photography, and reporters were separated from distribution and
advertisement so that the news would not be influenced (as in the past) by
financial and business considerations. Kayhan had representatives in 670
locations other than Tehran. In 86 cities it had at least one reporter and one
advertisement salesperson, besides five distributors. In sum, the workforce in
the provinces came to 1,800 people. The number for Tehran was 65 people in
marketing, 72 to 120 distribution coordinators, and 3 to 5 people in each
distribution line (Barzin, 1976, pp. 68-69; Forqāni, p. 538; Pirniā, pp. 114-20).

 

BIBLIOGRAPHY

Ḥosayn Abutorābiān, Maṭbuʿāt-e Irān az Šahrivar-e 1320 tā 1326, Tehran, 1987.

Bāqer ʿĀqeli, Naḵostvazirān-e Irān, az Mošir-al-Dawla tā Baḵtiār (1285-1357),
Tehran, 1991.

Idem, Ruzšomār-e tāriḵ-e Irān az mašruṭa tā enqelāb-e eslāmi, Tehran, 3rd ed.,
2 vols., Tehran, 1995.

Masʿud Barzin, Sayr-i dar maṭbuʿāt-e Irān, Tehran, 1966.

Idem, Maṭbuʿāt-e Irān, 1343-1353, Tehran, 1976.



Vol. XVI, Fasc. 2, pp. 223-226

9

Idem, Šenās-nāma-ye maṭbuʿāt-e Irān, Tehran, 1992.

ʿAli Behzādi, “ʿAbd-al-Raḥmān Farāmarzi,” in idem, Šebh-e ḵāṭerāt, 2nd ed.,
Tehran, 1996, I, pp. 464-90.

ʿAli Dehbāši, ed., Yād-nāma-ye Doktor Mehdi Semsār, Tehran, 2004.

Laurence P. Elwell-Sutton, “The Iranian Press 1941-47,” Iran 6, 1968, pp. 63-77.

ʿAbd-al-Raḥmān Farāmarzi, “Čeguna vāred-e siāsat šodam,” cited in Pirniā, p.
44.

Ḥosayn Fardust, Az ẓohur tā soquṭ-e salṭanat-e Pahlavi, 2 vols., Tehran, 1990;
tr. Ali Akbar Dareini, as The Rise and Fall of the Pahlavi Dynasty: Memoirs of
Former General Hussein Fardust, Delhi, 1999.

M.-M. Forqāni, “Sargozašt-e do ruz-nāma-ye Eṭṭelāʿāt va Kayhān,” in Pažuheš-
nāma-ye tāriḵ-e maṭbuʿāt-e Irān 1/1, 1997, pp. 532-40.

Gāh-nāme-ye panjāh sāl šāhanšāhi-e Pahlavi: fehrest-e ruz beruz-e waqāyeʿ-e
siāsi, neẓāmi, eqteṣādi wa ejtemāʿi-e Irān az 3 Esfand 1299 tā 30 Esfand 1355, 5
vols., Tehran, 1976; repr., Paris, 1985.

Yunos Javānrudi, Tasḵir-e Kayhān, Tehran, 1980.

Moṣṭafā Meṣbāḥzādeh, “Naḵostin didār bā šāh,” cited in Pirniā, pp. 46-50;
52-57.

Idem, “Taʾsis-e čāp-ḵāna-ye Kayhān,” cited in Pirnia, pp. 58-64.

Rabiʿ Mošfeq Hamadāni, Ḵāṭerāt-e nimqarn ruz-nāma-negāri, Los Angeles,
1991.

Princess Ashraf Pahlavi, Faces in a Mirror: Memoirs from Exile, Englewood
Cliffs, N.J., 1980; tr. as Čehrrehāʾi dar āʾineh. matn-e kāmel-e ḵāṭerāt-e Ašraf
Pahlavi, ed. S. Qāneʿi, Tehran, 2002.

Manṣura Pirniā, Kayhān, az hič tā kahkašān: ḥekāyat-e Kayhān, ḵāṭerāt-e
Senātor Doktor Moṣṭafā Meṣbāḥzādeh, ed. Dāryuš Pirniā, Potomac, Md., 2009.

S.-F. Qāsemi, “Az Bušehr tā Pāris,” in ʿAli Dehbāši, ed., Yād-nāma-ye Doktor
Mehdi Semsār, Tehran, 2004, pp. 133-38.



KAYHAN|Ahmad Ashraf

10

Ḡolām-Ḥosayn Ṣāleḥyār, Čehra-ye maṭbuʿāt-e moʿāṣer, Tehran, 1972.

Idem, Vižagihā-ye irāni-e maṭbuʿāt, Tehran, 1976.

(The main part of this entry is based on selected sections of the works on
Kayhan by Masʿud Barzin [1966 and 1976], translated by Cyrus Samii.)


