
Vol. XV, Fasc. 1, pp. 54-59

1

JOURNALISM III. POST-
REVOLUTION ERA

JOURNALISM

iii. POST-REVOLUTION ERA

At the time of the 1978-79 Revolution, there were about 100 newspapers in
Iran, of which twenty-three were dailies. Within two years of the revolution,
700 new titles had appeared, many of them political, such as Mojāhed (Holy
Warrior), the organ of the leftist Islamic People’s Mojahedin of Iran
(Mojāhedin-e Ḵalq-e Irān), Kār (Labor), the organ of the Marxist-Leninist
Fedāʾiān-e Ḵalq guerrillas, and the leftist satirical weekly Āhangar (The
Ironsmith). Others were resurrected pre-revolution titles that had been closed
down by the former regime. The highest circulations were held by three pre-
revolution dailies, Eṭṭelāʿāt, Kayhān, and Āyandegān (qq.v.), run by their
largely secular staff that had assumed control of the papers during the
revolution. The Islamic authorities controlled the national radio and television
and a few newspapers they had started, especially two dailies launched soon
after the revolution: Enqelāb-e eslāmi (Islamic Revolution), established by
Abu’l-Ḥasan Bani-Ṣadr, who was to become Iran’s first president (before being
deposed and forced into exile in 1981), and Jomhuri-e eslāmi (Islamic
Republic), established in 1979 by Sayyed Ali Khamenei, who was to become
Iran’s third president in 1981—after the assassination of the second president,
Moḥammad-ʿAli Rejāʾi, and then Supreme Leader (rahbar) in 1989, after

JOURNALISM III. POST-REVOLUTION
ERA

Article by Hossein Shahidi

Published: June 15, 2009
Last Updated: October 26, 2012



JOURNALISM III. POST-REVOLUTION ERA|Hossein Shahidi

2

Ayatollah Khomeini’s death.

CRITICAL JOURNALISM

The language used by the media sharpened as differences increased, on the
one hand, between the Islamic Republic and large segments of the population
on ethnic, gender and ideological grounds, and, on the other, among various
strands of the new regime, especially between the clerical establishment and
president Bani Ṣadr. The authorities blamed the opposition press for the rising
dissatisfaction across the country, especially with regard to armed clashes in
areas where ethnic minorities were demanding greater rights. By August 1979
the “Spring of Freedom” (bahār-e āzādi) had come to an end with the closure
of many newspapers, including Āyandegān, and the state takeover of Eṭṭelāʿāt
and Kayhān. Many professional journalists were purged from the press.
Several were briefly jailed. Several others were executed, some on charges of
having supported the former regime, others for their opposition to the new
one. Some of the newspaper closures were backed by the first of the Islamic
Republic’s three press laws, passed in 1979. The other two were passed in 1986
and 2000, each version imposing new restrictions on journalists (Shahidi, pp.
2-6, 14-16).

The intensification of internal conflicts, Iran’s invasion by Iraq in 1980, Bani-
Ṣadr’s removal from office and the defeat of an armed uprising by the
Mojāhedin in 1981 led to the silencing of most, if not all, voices of dissent.
Fewer new publications emerged in Iran during the 8-year period of the Iran-
Iraq War (q.v.) than had in the two years preceding it (author’s calculations
based on Qāsemi). These included the dailies Kār o kārgar (Work and Worker),
licensed in 1984, published by the Islamic Republic’s equivalent of a trade
union federation, “Ḵāna-ye kārgar” (Workers’ House) and Resālat (Mission),
licensed in 1985, the organ of conservative Islamic politics, with close links to
Iran’s traditional commercial interests based in the bazaars. The war years
also saw the publication of a number of specialist monthlies, some of them
staffed by journalists from papers that had been closed down, especially
Āyandegān. Most prominent among these were Ṣanʿat-e ḥaml o naql (Transport
Industry) and Film, Kešāvarz (The Farmer), Dānestanihā (Things Worth
Knowing), and the literary journal Ādineh (Friday). Ādineh, which promoted
modern Iranian literature and introduced secular, including left-wing, social
and political ideas, was closed down in 1999 (Negahi gozarā beh tawqif-e
našriyāt, Wezārat-e farhang o eršād-e eslāmi, Tehran, 2003, p. 1).



Vol. XV, Fasc. 1, pp. 54-59

3

The war years also witnessed the appearance of a mildly satirical column, “Do
kalameh ḥarf-e ḥesāb” (A Couple of Sensible Words) in the Eṭṭelāʿāt newspaper
by Kiumarṯ Ṣāberi, one of the few remaining writers of the pre-Revolution
satirical paper, Tawfiq. After the war, Ṣāberi started the Islamic Republic’s first
satirical paper, the weekly Golāqā (Mr. Rose), a common name in the Iranian
countryside. He closed down the paper in 2002, during another round of
newspaper closures in Iran, and died two years later (see Golāqā at online
sources).

Following the end of the war in 1988 and Ayatollah Khomeini’s death in 1989,
Iran experienced a period of economic growth under President Ali-Akbar
Hāšemi Rafsanjāni (Rafsanjani), and a relaxation of cultural restrictions
introduced by his Minister of Culture and Islamic Guidance (Wazir-e farhang o
eršād-e eslāmi), Sayyed Mohammad Khatami (Moḥammad Ḵātami). In less
than two years, the number of newspapers increased by about fifty percent,
reaching 274; the number of dailies nearly doubled, from 10 to 19; and the
number of scientific and specialist publications rose by 150 percent
(Aminzādeh, pp. 26-28). Under Khatami, licenses were given to several papers
that were closed down later: the literary monthly Gardun (1996); the daily
Salām (1999); and the monthly Kiān (2001), which specialized in critical,
Islamic social and political thought. Technically, the major innovation in this
period was the emergence in 1992 of Tehran Municipality’s multi-color daily,
Hamšahri (Fellow Citizens), which covered a wider range of subjects than the
other newspaper’s largely political agenda. Within three years, Hamšahri
became Iran’s best-selling newspaper, with a circulation of 400,000, roughly
twice that of Kayhān and Eṭṭelāʿāt (Moʿtamednežād, p. 3).

Criticized by conservatives, Khatami resigned in May 1992 and was replaced
by ʿAli Lārijāni, who had been the Deputy Chief of Staff and Acting Chief of
Staff of the Revolutionary Guard Corps (Sepāh-e pāsdārān-e enqelāb-e eslāmi).
Two years later, Lārijāni was appointed director of radio and television, the
Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB; Ṣedā o simā-ye jomhuri-e eslāmi-e
Irān), and was succeeded as minister by another conservative politician,
Moṣtafā Mir-Salim, who remained in office until 1997, when Khatami
succeeded Rafsanjani as president (for Mir-Salim’s biography see
irhistory.com).

The quantitative rise of the press continued under Lārijāni and Mir-Salim. By
1992, Iran had at least 2,145 journalists, more than three times that of the pre-
Revolution era. Women made up 13 percent of the total, their share having



JOURNALISM III. POST-REVOLUTION ERA|Hossein Shahidi

4

doubled during the same period. Average experience among journalists was
just over four years; nearly three-quarters of them were part-timers, with an
average monthly pay of about $50. The license-holders were earning on
average more than $1,200 a month. (Moḥseniān-Rād, et al., 1993a, pp. 4-17; and
1993b, pp. 4-17). Surveys in 1994 found the papers to be of poor quality
(Didāri, pp. 52-57) and the journalists holding a very low opinion of their
publications and themselves (Faṣl-nāme-ye Rasāneh 5/2, 1994, pp. 8-13).

Rafsanajani’s second term, 1993-97, ended with a mixed record on journalism.
The first annual press festival (jašn-vāre-ye maṭbuʿāt), with awards for
journalists, was held by the Ministry of Culture and Islamic Guidance in 1994.
A press court with a jury, promised in the 1980 constitution, was established in
1995, albeit with a conservative majority. And a 1995 bill aimed at tightening
the 1986 press law was withdrawn after it had been opposed by almost all
newspaper publishers, several of them senior figures in the Islamic Republic.
However, in 1995 there were also signs of concern with the press, which a
government official divided into four categories: a) “progressive and goal-
oriented;” b) “neutral;” c) “superficial,” such as the commercial sports
newspapers; and d) “sleepers,” (ḵofteh) affiliated with the country’s
intellectuals who had “always been sick” and whose papers would “write
about the most banal issues in the most remote corners of the world, but
would not make a reference to the Holy Defense,” the official title given to the
Iran-Iraq war (Enteẓāmi, p. 81). The following year, Ayatollah Sayyed ʿAli
Khamenei divided the press into three groups: a) those that had accepted the
Islamic Republic; b) those who were indifferent; and c) those who were hostile
(moʿāned), with “hard-line Marxists” among their rank, along with writers who
had “cooperated with and praised the Shah’s regime, in spite of its black
oppression” but who were now presenting themselves as freedom-lovers.
Ayatollah Khamenei said the first two groups would be supported by the state,
and those in the third group would be tolerated, but they had to “correct
themselves” (Faṣl-nāme-ye Rasāneh 7/1, 1996, pp. 2-11).

Khatami’s first year in office, 1997-98, saw the establishment of the first
journalists’ union after the revolution, the Association of Iranian Journalists
(Anjoman-e ruz-nāma negārān-e Irān); changes in the make up of the press
jury, resulting in more decisions in favor of critical journalists; press trials
shown on television, with big audiences; and a rise in the number of
newspapers to 850, selling more than two million copies a day
(Moʿtamednežād, 1998, p. 45). At the first Seminar to Study the Problems of the



Vol. XV, Fasc. 1, pp. 54-59

5

Iranian Press, held in 1998, Iran was described as witnessing an “expansion of
press freedom” that had been “unprecedented” in its history (ibid, 1998, pp.
2-3). However, there was also a warning that unable to compete with the
subsidized state-owned papers, the independent papers amounted to “an
ocean one millimeter deep” that could be “blown away by the slightest breeze”
(Reżāʿi, pp. 131-41). Reporting in Iran was likened to walking through a
minefield (Farahmand, 1998, pp. 115-17), carried out by journalists most of
whom had no professional education or training (Zāreʿ, 1998, p. 642).

Two dailies licensed by Khatami’s administration, Jāmeʿeh (Society) and Zan
(Woman), appeared in 1998 and were soon closed down by the press court.
Jāmeʿeh was banned in July 1998 after quoting the commander of the
Revolutionary Guard Corps, General Raḥim Ṣafavi, as having said that some
newspapers were undermining national security; “the roots of counter-
revolution” would be “cut off;” and that there were those that “we must
behead and those whose tongues we shall cut off.” The paper also quoted
commentators who had likened General Sayyed-Yaḥyā Raḥim Ṣafavi, the
Commander of Revolutionary Guards, to Pol Pot and Saddam Hussein. The
publishers immediately replaced Jāmeʿe with another daily, Ṭus, identical to
the banned paper, except for its name. To the judiciary, this was reminiscent
of Iran in the late 1940s and early 1950s when the pro-Soviet Tudeh Party had
used a stock of publishing licenses to replace its banned newspapers. Ṭus was
banned by the Press Court, but an intervention by the Ministry of Culture and
Islamic Guidance and protests by students at Tehran University resulted in the
sentence being commuted to a monetary fine. The paper was allowed to
reappear with non controversial front page (Purostād, pp. 17-42).

Over the course of the ensuing weeks there were many attacks on Iran’s new
press by senior figures of the Islamic Republic, including Ayatollah Khamenei,
who repeatedly warned against a “cultural offensive by the West” with its “old
technique of ‘divide and rule’,” sometimes using “negligent, careless elements”
within the Islamic Republic (Rasāʾi, pp. 172-80). In September 1998, Ṭus was
permanently shut down after quoting the former French President, Valéry
Giscard d’Estaing, as having said that Ayatollah Khomeini had applied for
asylum when he arrived in France from his exile in Iraq in 1978. Several of the
paper’s senior editors and managers were briefly arrested.

In February 1999, Ṭus was replaced with another daily, Nešāṭ (Joy), that was
closed down in September after it had published an article against the death
penalty by an exiled Iranian activist, Ḥosayn Bāqerzādeh; another article by



JOURNALISM III. POST-REVOLUTION ERA|Hossein Shahidi

6

one of the paper’s own writers, ʿEmād-al-Din Bāqi, that was critical of the
Islamic punishment of qeṣāṣ (retribution); and an unfavorable open letter to
Ayatollah Khamenei by ʿEzzat-Allāh Saḥābi, who had been a minister and a
member of parliament in the early months of the revolution, and a political
prisoner both before and after it. Bāqi, the paper’s editor, Māšā-Allāh Šams-al-
Wāʿeẓin, and its publisher, Laṭif Ṣafari were imprisoned, the latter two albeit
only briefly (Kāši, pp. 126-27).

Zan, owned by the former President Rafsanjani’s daughter, Fāʾezeh Hāšemi,
was banned in April 1999 after it had published excerpts from the exiled
former Queen Farah’s Nowruz message, and a cartoon of a man pointing to his
wife and telling an armed assailant to kill her, “because her blood money is
less than mine.”

A survey of the Iranian press for the years 1994-99 found that the amount of
“sensitive” criticism, dealing directly with the authorities, had increased by ten
fold. For the first time since the revolution, the press had not only criticized
the president, but also the supreme leader, Ayatollah Khamenei (Moḥseniān-
Rād, 2001, pp. 136-39). At the sixth Press Festival in May 1999—when the
number of newspapers had reached 930 with a total circulation of 2.7 million
copies—many of the awards went to strongly critical pieces, including articles
on the 1998 killings of political activists and writers, including Dāryuš and
Parvāneh Foruhar, Moḥammad Moḵtāri, and Moḥammad Jaʿfar Puyandeh,
and graphic reports on AIDS, poverty and drug use in Tehran (Wezārat-e
farhang o eršād-e eslāmi, 1999).

In the autumn of 1998 and the first half of 1999, Ayatollah Khamenei issued
more warnings against the “cultural offensive” and called for counter-
measures. In July 1999, the conservative-dominated Fifth Majles voted to
amend the 1986 Press Law, in spite of strong criticism inside and outside the
chamber. On the same day as the Majles vote, Salām ran a front page report
which claimed that amending the press law had been recommended by Saʿid
Eslāmi, also known as Emāmi, a senior Intelligence Ministry official who had
been named as the chief culprit in the assassinations of the Foruhars, Moḵtāri,
and Puyandeh, and who had later been officially reported to have committed
suicide while in prison. Salām, published by a clergyman, Sayyed Moḥammad
Musawi-Ḵoʾinihā, was immediately closed down by the Special Court for the
Clergy (Dādgāh-e viže-ye ruḥāniyat), leading to protests by students and riots
in central Tehran, which were put down by the police and plainclothes
security agents. In December 1999, Ayatollah Khamenei said some of the



Vol. XV, Fasc. 1, pp. 54-59

7

domestic media belonged “to the enemy” and were “lying” and “crying out all
the time, complaining of oppression” (Rasāʾi, pp. 200-4).

March and April 2000 witnessed a series of events that led to increased
tensions in the country, along with the biggest round of newspaper closures in
nearly twenty years. First, there was the reformists’ overwhelming victory in
parliamentary elections, followed by an assassination attempt on a reformist
politician, Saʿid Ḥajjāriān. Then, a group of reformist journalists and political
activists who had attended a conference in Berlin, which was disrupted by
exiled Iranians shouting slogans against the Islamic Republic, were arrested
upon their return to the country. Shortly thereafter, the controversial new
press law passed its final reading in the last days of the Fifth Majles. Ayatollah
Khamenei announced that some papers had become “enemy bases,” and “10
or 15 newspapers” appeared “to be directed from the same center,” with the
aim of “making the people pessimistic about the system” (Rasāʾi, pp. 206-9).
Within a week, the judiciary had closed down 16 reformist newspapers, using
a 1960 law aimed at crime prevention. The reformist majority in the Sixth
Majles, which included ten journalists, introduced an urgent bill to amend the
press law, but Ayatollah Khamenei ordered the bill removed from the Majles
agenda. This was the first of many defeats by reformist lawmakers whose later
decisions were blocked by the upper chamber, the Council of Guardians of the
Constitution (Šurā-ye negahbān-e qānun-e asāsi).

On the one hand, during President Khatami’s first term (1997-2001) many
newspapers were closed down, mostly by the judiciary, and sometimes by the
Ministry of Culture and Islamic Guidance. On the other hand, the Ministry
supported press festivals, now organized by the Association of Iranian
Journalists, at which awards were given to many journalists whose
newspapers had been closed down and, in some cases, had also been jailed.
Journalists who were imprisoned included Bāqi, Masʿud Behnud, Akbar Ganji,
Sayyed-Ebrāhim Nabawi, ʿAmid Nāʾini, Hojjat-al-Eslām ʿAbd-Allāh Nuri,
Moḥammad Qučāni, and Aḥmad Zaydābādi (Ruznāma-negār, no. 13, October
2000, p. 1; no. 22, August 2001, p. 2; no. 23, October 2001, p. 3; no. 30, June 2002,
p. 16; no. 43, August 2004, p. 4).

The demise of press freedom was matched by a fall in voter participation in
the June 2001 presidential elections. Although President Khatami garnered 22
million votes, even more than his first victory, some 14 million eligible
Iranians did not go to the polls. The ensuing years saw the closure of more
newspapers; attacks on or detention of journalists covering student protests;



JOURNALISM III. POST-REVOLUTION ERA|Hossein Shahidi

8

and the death in prison in July 2003 of the Iranian-Canadian journalist, Zahrā
Kāẓemi, who had been arrested after taking photographs outside Tehran’s
Evin prison (BBC World Service, 29 July 2004).

An official report in 2003 stated that Iran’s national newspapers relied almost
exclusively on news agency reports, “exactly replicating” all of their errors;
carried reports with anonymous sources, or no sources at all; plagiarized
other papers’ material; and carried misleading, poorly written, convoluted,
visually unattractive headlines, unrelated to the main news point. Most
reports were too long, badly structured, and confusing. There were plenty of
spelling, grammatical and punctuation errors, and an overuse of Arabic,
English, and French words. Some newspapers were described as “too negative,
projecting a dark and violent image, as if they were being produced for a dead
society” (Bahrāmpur, pp. 42-49).

Conditions were worst in the provinces, with journalists who were poorly paid
or unpaid and lacking in training, resources, or insurance cover, while
publishers used subsidized newsprint and facilities and ran ads supplied by
the government. Newspapers published in Hormozgān province, on the
Persian Gulf coast, where many journalists were school students, had to be
printed some 1,500 kilometers away in Tehran (Żamime-ye Rasāneh 1/1, 16
June 2004, p. 4), which had about 10 percent of the country’s population, but
95 percent of its newspaper printing machines, 51 percent of them in the state
sector (Faṣl-nāma-ye Rasāneh 15/2, Summer 2004, p. 230).

In February 2004, the dailies Šarq (East) and Yās-e now (New Jasmine) were
closed down for publishing a critical letter addressed to Ayatollah Khamenei,
signed by 144 Majles deputies. While Šarq was later allowed to reemerge, Yās-e
now was succeeded by Waqāyeʿ-e ettefāqiya, named after the paper launched
by Amir Kabir in 1850. The judiciary closed down the new Waqāyeʿ-e ettefāqiya
within a few months, saying its journalists had been the same as those in Yās-e
now. The paper remained closed in spite of protests based on the absence of
any law prohibiting such employment. Two more dailies, Jomhuriyat
(Republic) and Nasim-e ṣabā (North-Eastern Breeze) and the monthly Āftāb
(Sunshine) were banned shortly afterwards (Ruznāma-negār, no. 43, August
2004, p. 4).

Addressing the 11th Press Festival in August 2004, the President of the
Association of Iranian Journalists, ʿAli Mazruʿi, said that during the previous
five years, 110 newspapers had been closed down; journalists no longer



Vol. XV, Fasc. 1, pp. 54-59

9

“dared approach news stories;” some former festival prize winners had left
the profession, and some had left the country. The cautious attitude of the
press was summed up by the editor of Šarq, Moḥammad Qučāni, who defined
honesty for journalists as “not lying to society.” This, he said, was because of
“uncharted red lines” that could not be crossed. His paper, he said, had
consequently decided “not to enter certain arenas,” not because of “lack of
honesty,” but because of “lack of ability,” in order to ensure the paper’s
survival. “Journalism,” he said, “is our job, our passion and our life, something
that we don’t want to lose, unless we reach the point where we cannot work
honorably.” “Life,” said Qučāni, “is a compromise” (Qučāni, 2004).

INTERNET JOURNALISM

The increasing restrictions on political newspapers were accompanied by an
increase in the use of the internet by journalists. By the end of 2006, Iran had
more than thirty online news agencies and news sites, some clearly affiliated
with various political factions within the Islamic Republic, as well as online
editions of many newspapers. The internet also enabled members of the
public to express their views in online diaries, or blogs. By April 2008, the
“Persian blogosphere” consisted of “approximately 60,000 routinely updated
blogs featuring a rich and varied mix of bloggers” (Cyber Law Harvard).
Earlier, Persian language blogs had been reported in quantity to be ranked
fourth in the world, after those in English, French, and Portuguese (Badjens,
online newsletter, 2004). However, the internet was limited as a mass medium
in Iran whose estimated 7.5 million internet users made up only 10 per cent of
its population, compared to Sweden’s 74.3 per cent. Iran’s per capita internet
usage, or “depth of penetration,” was also modest compared to some
neighboring countries, such as Qatar’s 20.7 per cent. Furthermore, the Iranian
authorities blocked many sites—about 10 million by the end of 2006 (Reporters
Without Borders)—on the grounds that they were immoral or harmful to
national interests.

Just as the proliferation of newspapers had led to a collision with the Judiciary,
so did the expansion of internet journalism. Between August 2004 and October
2006, nearly twenty people were arrested for having worked on internet news
sites or for working on the content of their own blogs. They were released on
bail after varying periods of detention, and some complained of ill treatment.
Some eventually left the country and continued to work as journalists abroad.

Meanwhile, Iran was also experiencing a rapid rise in the use of mobile



JOURNALISM III. POST-REVOLUTION ERA|Hossein Shahidi

10

telephones capable of transmitting simple text messages (SMS) and
photographs. By the end of 2004, 3.5 million Iranians were using mobile
phones, and 5.6 million phones were to be made available in the following few
years. It was expected that the number of mobile phone users would exceed 25
million by the end of the 4th Development Plan in 2010 (Šarq, 19 April 2005).
Political text messages were widely used during the June 2005 Presidential
elections, attacking former President Rafsanjani in the run-up to the first
round, but supporting him in the second round, against the Tehran Mayor,
Mahmoud Ahmadinejad (Maḥmud Aḥmadinežād).

NEW RESTRICTIONS

Ahmadinejad, a former Revolutionary Guard Corps officer, appointed another
former officer in the Corps, Ḥosayn Ṣaffār Harandi, as Minister of Culture and
Islamic Guidance, who for ten years had edited the daily, Kayhān, attacking
the reform movement and liberal journalists and intellectuals. Ṣaffār
Harandi’s first year in office saw three very prominent newspaper closures,
which highlighted the continued serious assault on the Iranian media and the
demise of its relationship with the state. The first came in February 2006,
when seven journalists on the weekly Tamaddon-e Hormozgān (Hormozgān
Civilization), in Hormozgān province, published by a conservative member of
parliament, were arrested after the paper had published a piece by an Iranian
satirist abroad which likened the emergence of the Islamic Republic to the
spread of AIDS. There was also a protest in the city in which the office of the
newspaper was set on fire. The young journalist responsible for publishing the
article, Ms. Elhām Afrutan, said that in a last minute effort to “fill the page,”
she had copied the piece from a Persian language weblog, believing it
contained medical advice on how to stop the spread of AIDS. Five of the
detainees were acquitted, and the editor-in-chief and the page editor were
released in June, pending a trial (CPJ, 2006a).

The second closure, in May 2006, affected the state daily, Irān, the license for
which is held by the Ministry of Culture and Islamic Guidance. The paper was
closed and its editor and a cartoonist were arrested after they had published
an article on public health aimed at children, written in a humorous language,
accompanied by a cartoon, which some Azarbaijanis found offensive. There
were protests in several parts of northwestern Iran, home to most of the
country’s Āzeri population, with clashes in which several people were
reportedly killed by Iranian security forces (BBC News, 28 May 2006). The
paper’s editor and the cartoonist, himself of Azarbaijani descent, were



Vol. XV, Fasc. 1, pp. 54-59

11

released in September (CPJ, 2006b). The protests were the latest in a series by
Iran’s ethnic minorities. The previous year, protests by Iranian Kurds and
Arabs, in western and southwestern Iran, respectively, demanding greater
rights, had been violently put down. In the media, there was little ethnic
representation, in spite of the Constitutional commitment to local dialects.
There were few newspapers in languages other than Persian, and some of
these were closed down and their journalists arrested on charges of acting
against the state (CPJ, 2006c and 2005). One survey published in 2003 found
that, while Persian speakers made up just over 50 per cent of Iran’s
population, more than 90 per cent of the national radio and television airtime
was broadcast in the Persian-language (Moḥseniān-e Rād, 2003, pp. 19-26). This
dominant role of Persian in the country’s media was inevitable, given the fact
that for over 1,000 years Persian has been Iran’s administrative
language—irrespective of the ethnicity of the country’s rulers—and a lingua
franca in the world of Islam. Persian has also been Iran’s formal national
language since the 20th century. However, the ethno-linguistic groups
probably deserve more media coverage in their respective languages.

The ban on Irān newspaper was lifted on 11 September 2006, but on the same
day the reformist daily, Šarq was closed down, after being accused of
committing many violations, including the publication of articles that gave a
negative image of Iran’s Islamic Revolution, or, conversely, positive images of
Israel and Britain, and “insulting Sattār Khan,” an Azarbaijani hero of the
Constitutionalist Revolution. Šarq was also accused of having carried an
“insulting cartoon” which depicted a chessboard with a white knight facing a
black donkey, whose head was surrounded by a white smudge. Some said the
cartoon had been aimed at President Ahmadinejad, who had said in the
previous year that he felt he had been surrounded by a halo when addressing
the United Nations General Assembly (CPJ, 2006b).

Repeated newspaper closures, and the detention or exclusion of experienced
journalists undoubtedly affected the quality of Iranian journalism under the
Islamic Republic, from the proper use of Persian and other languages, to a
thorough understanding of life in Iran and the rest of the world. This was
especially true with regards to political coverage, leading to low circulations,
estimated at 100,000 in the case of the most popular daily, Šarq (see
Newsweek, 15 September 2006, online). Nonetheless, there were significant
improvements in photography, graphic arts, design, and layout, most notably
in the specialist papers, which made up 60 percent of the titles of Iranian



JOURNALISM III. POST-REVOLUTION ERA|Hossein Shahidi

12

papers by the end of 2004. There were also improvements in journalism
education and training, with courses offered at several colleges and training
centers, especially the Ministry of Culture and Islamic Guidance’s Center for
Media Studies and Research, which also produced a large number of books
and articles on journalism.

Since 1979, when the Islamic Revolution opened a new chapter in the history
of Iranian journalism, the most significant development in the profession was
the rise in the numbers of journalists and their trade unions. By 2005, Iran had
more than 5,000 professional journalists (Shahidi, 2006, p. 25), wiring for 1,300
newspapers (Magiran .com, 2006). Both numbers had grown much faster than
the country’s population, which had doubled since the 1979 Revolution.
During the same period, the number of women journalists had increased from
less than 7 percent of the total to about 25 percent (Shahidi, pp. 4, 23), although
they were underrepresented at senior editorial and managerial positions in
the press, holding less than 10 percent of the licenses.

There are currently some 15 trade unions representing journalists. While most
are too small to supply their members with anything more than personal
accreditation and professional networks, the largest union, the Association of
Iranian Journalists, is prominent in defending press freedoms as well as
supporting its members in disputes with their employers, and providing them
with facilities such as subsidized housing (Shahidi, 2006, pp. 25-26). A rise in
the quality of Iranian journalism depends in part on an extended period of
calm, the prospects for which are not clear more than a quarter century after
the revolution. However, the Iranian press does appear to have gained enough
in numbers and organization to withstand the kinds of social upheavals that in
earlier phases may have slowed or thwarted its development.

 

BIBLIOGRAPHY

Moḥsen Aminzādeh, Majmuʿa-ye maqālāt-e noḵostin seminār-e barrasi-e
masāʾel-e maṭbuʿāt-e Irān (Collection of the Papers Presented at the First



Vol. XV, Fasc. 1, pp. 54-59

13

Seminar to Study the Problems of the Iranian Press), Tehran, 1992, pp. 26-28.

Masserat Amir-Ebrahimi “Performance in Everyday Life and the Rediscovery
of the ‘Self’ in Iranian Weblogs,” Badjens (online feminist newsletter),
September 2004, http://www .badjens.com/rediscovery.html (accessed 26
December 2006).

Āṯār-e bargozide-ye čahārromin jašnvāre-ye maṭbuʿāt (Selected Works from
the Fourth Press Festival), Tehran, 1998.

ʿAli Bahrāmpur, “Āsibhā wa masāʾel-e ḥerfeʾi-e maṭbuʿāt” (Professional Failures
and Problems of the Country’s’ Press), Faṣl-nāma-ye Rasāneh 14/2, Summer
2003. pp. 42-49.

Akram Didāri, “Sahm-e ruz-nāmehā-ye ṣobḥ az manābeʿ-e ḵabari” (Morning
Dailies Use of News Sources), Faṣl-nāma-ye Rasāneh 6/3, Autumn 1995, pp.
52-57.

Ḥosayn Enteẓāmi, quoted in Faṣl-nāma-ye Rasāneh 6/1, Spring 1995, p. 81.

Ali-Reżā Farahmand, “Maṭbuʿāt-e Jāmeʿa-ye madani” (Press in a Civil Society),
in Majmuʿa-ye maqālāt-e dovvomin seminār, I, Tehran, Ministry of Culture and
Islamic Guidance, 1998, pp. 115-17.

Ḡolām-Reżā Kāši, Maṭbuʿāt dar aṣr-e Ḵātami, Mordād 76-Mordād 79, Tehran,
2000, pp. 126-27.

Mehdi Moḥsen-iān-e Rād, et al., “Payām āfarinān-e maṭbuʿāt-e Irān” (Message
Creators in the Iranian Press), Faṣl-nāma-ye Rasāneh 4/2, Part I, Summer
1993a, pp. 4-17 (the survey covered 2,145 journalists).

Idem, “Payām āfarinān-e matbuʿāt-e Irān,” Faṣl-nāma-ye Rasāneh 4/3 (Part II),
Autumn 1993b, pp. 22-27.

Idem, “Šešomin gerdahamāʾi-e erāʾa-ye yāftahā-ye taḥqiqāt-e maṭbuʿāt,” Faṣl-
nāma-ye Rasāneh 12/1, Spring 2001, pp. 136-39.

Idem, “Żarurat-e tawajjoh be maqula-ye ertebāṭāt-e miān-farhangi dar Jāmeʿa-
ye Irān be manẓur-e mowajjaha-ye ṣaḥiḥ-e taḥawwolāt-e jāmeʿa-ye eṭṭellāʿāti”
(The Necessity of Paying Attention to the Concept of Inter-cultural
Communication in Iran for the Purpose of Dealing Correctly with the
Developments in the Information Society), Faṣl-nāma-ye Rasāneh 14/1, Spring



JOURNALISM III. POST-REVOLUTION ERA|Hossein Shahidi

14

2003, pp. 19-26.

Kāżem Moʿtamednežād, “Barrasi-e šarāyeṭ-e pišraft-e našriyāt-e mostaqel wa
keṯrat-gerā” (A Review of the Conditions for the Development of Independent
and Pluralistic Publications), in Majmuʿa-ye maqālāt-e dovvomin seminār-e
barrasi-e masāʾel-e maṭbuʿāt-e Irān, I, Tehran, 1998, p. 34.

Idem, “Gozāreš-e dabir-e ʿelmi-e Seminār” (Report by the Academic Secretary
of the Seminar), in Majmuʿa-ye maqālāt-e Dovvomin Seminar-e barrasi-e
masāʾel-e maṭbuʿāt-e Irān, I, Tehran, 1998, pp. 2-3.

Waḥid Purostād, Moḥākema-ye Ṭus, Tehran, 2002, pp. 17-42.

Sayyed-Farid Qāsemi, Rāhnemā-ye maṭbuʿāt-e Irān (Directory of the Iranian
Press), Tehran, 1993.

Ruznāma-negār, no. 13, October 2000, p. 1; no. 22, August 2001, p. 2; no. 23,
October 2001, p. 3; no. 30, June 2002, p. 16; Ruznāma-negār, no. 43, August
2004, p. 4.

Ḥamid Rasāʾi, Pāyān-e dāstān-e ḡamangiz, negāhi be zaminehā-ye ṣodur-e ḥokm-
e ḥokumati-e maqām-e moʿaẓẓam-e rahbari dar bāre-ye qānun-e maṭbuʿāt I (The
End of the Tragic Story: A Glance at the Background to His Excellency the
Supreme Leader’s Decree on the Press Law), Tehran, 2001, pp. 84-194.

Ḥamid-Reżā Reżāʾi, “Dawlat, ʿāmel-e aṣli-e bāzdārandegi-e tawseʿe-ye maṭbuʿāt”
(The State, the Main Factor Holding Back the Development of the Press), in
Majmuʿa-ye maqālāt-e dovvomin seminār-e barrasi-e masāʾel-e maṭbuʿāt-e Irān I,
Tehran, Ministry of Culture and Islamic Guidance, 1998, pp. 131-41.

Ḡolām-Ḥosayn Ṣāleḥyār, Čehre-ye maṭbuʿāt-e moʿāṯer (The Image of the
Contemporary Press), Tehran, 1973.

Sāl-nāma-ye āmāri-e kešvar (National Statistical Yearbook), Tehran, 1977, p.
173.

Šenās-nāma-ye mawżuʿi-e maṭbuʿāt-e kešvar (Subject Catalogue of the Country’s
Press), Tehran, Ministry of Culture and Islamic Guidance, 2004.

Hossein Shahidi, “From Mission to Profession: Journalism in Iran, 1979-2004,”
Iranian Studies 39/1, March 2006, pp. 1-28.



Vol. XV, Fasc. 1, pp. 54-59

15

Idem, Journalism in Iran: From Mission to Profession, London, 2007.

Wezārat-e farhang o eršād-e eslāmi, Ketāb-e jašnvāra-ye šešom-e maṭbuʿāt,
Tehran, 1999.

Bižan Zāreʿ, “Barrasi-e ważʿiyat-e āmuzeš-e ruz-nāma-negāri dar Irān” (A
Review of the State of Journalism Training in Iran), Majmuʿa-ye maqālāt-e
dovvomin seminār-e barrasi-e masāʾel-e maṭbuʿāt-e Irān II, Tehran, Ministry of
Culture and Islamic Guidance, 1998, p. 642.

O n l i n e  s o u r c e s :  B B C  N e w s ,  2 8  M a y  2 0 0 6 ,
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middleҳeast/5024550.stm [15 October 2006] CPJ
(Committee to Project Journalists), “Attacks on the Press in 2005, Iran,”
http://www.cpj .org/attacks05/mideast05/iranҳ05.html.

I d e m ,  1 5  J u n e  2 0 0 6 a ,
http://www.cpj.org/cases06/mideastҳcasesҳ06/iran15june06ca.html.

Idem, 11 September 2006b, http:// www.cpj.org/news/2006/mideast
/iran11sept06na.html.

I d e m ,  1 5  S e p t e m b e r  2 0 0 6 c ,
http://www.cpj.org/news/2006/mideast/iran15sept06na.html.

G o l a g h a  w e b s i t e ,  Ṣ ā b e r i ’ s  b i o g r a p h y ,
http://www.golaghaweekly.com/saberi/pages/biography%20en.htm).

Cyber Law Harvard, John Kelly and Bruce Etling, “Mapping Iran’s Online
Public: Politics and Culture in the Persian Blogosphere,” Harvard University,
h t t p : / / c y b e r . l a w . h a r v a r d  . e d u / p u b l i c a t i o n s / 2 0 0 8
/MappingҳIransҳOnlineҳPublic IWS (Internet World Stats), Internet Usage in
Asia, http://www.internetworldstats.com/stats.htm, 3 February 2005.

Idem, Internet Usage in the European Union, 15 October 2006b,
http://www.internetworldstats.com/stats9.htm.

I d e m ,  I n t e r n e t  U s a g e  i n  t h e  M i d d l e  E a s t ,
http://www.internetworldstats.com/stats5.htm, 3 February 2005.

Idem,  Internet  Usage  in  the  Middle  East ,  15  October  2006a ,
http://www.internetworldstats.com/stats5.htm



JOURNALISM III. POST-REVOLUTION ERA|Hossein Shahidi

16

Idem, Top Twenty Countries, http://www .internetworldstats.com/top20.htm,
12 February 2005.

ISNA (the Iranian Students News Agency), Moḥammad Qučāni, quoted by
ISNA, reproduced by the German-based Persian language news site, Iran-e
Emrouz, 3 August 2004, http://news.iran-emrouz.de/more.php?
id=6792ҳ0ҳ21ҳ0ҳM. Magiran Com, 15 October 2006, .

Mir-Salim’s biography at http://irhistory.com/index.php?action=showҳnews
&newsҳid=98].

N e w s w e e k ,  1 5  S e p t e m b e r  2 0 0 6 ,
http://www.msnbc.msn.com/id/14824637/site/newsweek/.

Reporters Without Borders, “List of the 13 Internet enemies in 2006
p u b l i s h e d , ”  7  N o v e m b e r  2 0 0 6 ,
http://www.rsf.org/article.php3?idҳarticle=19603 (accessed 26 December 2006).


