JOURNALISM I. QAJAR PERIOD
Article by Negin Nabavi

Encyclopaedia Iranica

Published: June 15, 2009
Last Updated: April 17, 2012

JOURNALISM 1. QAJAR PERIOD

JOURNALISM IN IRAN
i. QAJAR PERIOD

The process of gathering, writing, and presenting articles for newspapers
gradually emerged and developed in the second half of the rule of the Qajar
dynasty, as newspapers began to appear increasingly, and a changing
journalistic culture took shape.

DURING THE 19TH CENTURY

For much of the Qajar period, journalism was a state-run domain. Other than
the short-lived Akbar (also known as Kagad-e akbar) that had begun as a
private venture under the supervision of Mirza Saleh Sirazi in May 1837, the
first official newspaper appeared on 7 February 1851 on the orders of the first
prime minister under Naser-al-Din Shah’s rule, Mirza Taqi Khan Amir Kabir
(Mirza Saleh Sirazi, p. 21). This was the weekly Waqaye*e ettefagiya which was
published regularly as the only official gazette of the country for 471 issues in
the course of ten years. Evidence suggests that it had been inspired by the
Ottoman official gazette, Takvim-i vekayi (first published in 1831), and like its
counterpart it was more of an official bulletin, reporting the goings-on at
court, than a newspaper in the modern sense (Tabataba’i, p. 26).

From issue 472 (dated 23 August 1860), the title of the country’s only official
gazette changed to Ruz-nama-ye dawlat-e ‘aliyya-ye Iran. This change of title




@\ JOURNALISM I. QAJAR PERIOD | Negin Nabavi

may have had to do with the fact that both the style as well as the patronage of
the weekly changed. Ruz-nama-ye dawlat-e ‘aliyya-ye Iran was published under
the auspices of the Ministry of Sciences (Wezarat-e ‘olum) as opposed to the
Ministry of Foreign Affairs (Wezarat-e omur-e kareja) which had supervised
the publication of Wagqaye-e ettefa-qiya (Tabataba'i, p. 27). Furthermore, what
distinguished it from its predecessor was the fact that it was illustrated,
containing for the most part, drawings of courtiers and statesmen as well as
certain events (Parvin, pp. 143-44, 171). Accordingly, the person who was
appointed to manage the newspaper was Mirza Abu’l-Hasan Khan Naqqa$s
(Gaffari), known primarily for his skill in drawing.

By the mid-1860s, the number of official state-owned newspapers that were
published in the capital-city had increased to four. In spite of their ostensible
aim to educate and inform the public, these newspapers did not distinguish
themselves much from the official publications that had come before. That is,
like their predecessors, they were addressed at a select audience, and rarely
did they reflect the everyday problems and concerns of the people.
Furthermore, the sources for provincial news were either the secretaries
(monsis) or the functionaries (kargozars) of local governors, that is, people
who were neither under contractual obligation nor particularly accountable to
the newspapers (Parvin, p. 177). As a result, the newspapers of the ‘Naser?’
period, by and large, did not prove inspiring or popular, and in order to
ensure a readership, government employees and officials were required to
subscribe to at least three of the four newspapers. They had to present a
receipt from the Ministry of Science as proof of purchase; otherwise, according
to state policy, the sum that should have been paid for the subscription, would
automatically be deducted from their government salary (Kohan, I, pp. 59-60).

Later, with the political restructuring of the 1870s and the promotion of the
spirit of reform that was encouraged by Mirza Hosayn Khan Mosir-al-Dawla
during his tenure as grand vizier (sadr-e azam; December 1870-September
1873) and his subsequent positions as Minister of Foreign Affairs (wazir-e
omur-e kareja; 1873-80) and Minister of War (wazir-e jang; 1874-80), some
change was introduced in the journalistic culture (Adamiyat, p. 386). Whereas
official gazettes, albeit under different titles, continued to be affiliated with the
Office of Publications, which had been established in a supervisory capacity in
March 1871, a number of semi-controlled and reformist-leaning newspapers
also appeared for the first time. Among them were Wagqaye*-e ‘adliya (1871),
Ruz-nama-ye nezami (Dec 1876-May 1877), Ruz-nama-ye ‘elmi (December 1877-




Vol. XV, Fasc. 1, pp. 46-54 @
)

May 1880), and Merrik (December 1878-May 1880). While technically state-
owned, they tried to be different. That they were written in simple language,
incorporated a small amount of criticism, albeit very subtle, or that they
included general articles on topics such as patriotism, civilization, the need for
learning, justice and the rule of law have been seen as indications that the
press was beginning to see its task as consisting of more than simply reporting
the news at court (Adamiyat, p. 174; Kohan, I, pp. 94-95). This may have been
in part because of awareness among some members of the ruling elite in Iran
of the discrepancy in quality between the newspapers published in Iran and
those in the Ottoman Empire. In a letter written in 1865, several years before
he became grand vizier, Mirza Hosayn Khan wrote of his frustration and
indignation whenever he read and compared newspapers in Iran with those
published in Istanbul (Adamiyat, p. 387). However, these reformist-leaning
newspapers neither reflected everyday concerns nor did they last long enough
to bring any permanent change in the journalistic culture. In fact, following
their closure, the quality of journalism is generally considered to have further
declined especially when a number of newspapers were placed under the
patronage of the the Ministry of Publications (Wezarat-e enteba‘at), and
censorship administered by Mohammad Hasan Khan E‘temad-al-Saltana
(Kohan, I, p. 111).

Even though under Naser-al-Din’s son and successor, Mozaffar-al-Din shah
(1897-1907), the state-owned newspapers continued publication under the
supervision of the Ministry of Publications, what distinguished the state of the
press at this time was that a number of privately owned newspapers were
tolerated and allowed to emerge. The first and most well-known among these
was Tarbiat, a weekly published in Tehran between December 1896 and
March 1907, which gained the respect of many for providing substance at a
time when most other newspapers were considered tedious and uninteresting
(Sur-e Esrafil, 29 Ramazan 1325/ 7 November 1907, p. 5). Tarbiat tried to
distance itself from the Naseri newspapers of the past in a number of ways.
For example, it asserted from the outset that there was no compulsion on
anyone either to buy or read it. Instead it was “optional (ektiari); it was neither
assigned to anyone by force, nor was it handed out free of charge” (Tarbiat, 7
Rajab 1315/ 2 December 1897, p. 1). Also, for its news gathering, it no longer
relied exclusively on the secretaries of local governors. Rather, it established a
system of correspondents who were based in different provinces, and were
held accountable for the veracity of the news that they sent. In one instance,
for example, Tarbiat admonished a correspondent and publicly issued a




@\ JOURNALISM I. QAJAR PERIOD | Negin Nabavi

warning to the others in the following way: “One of the reporters (waqaye*
negar) has sent us a baseless piece of news, unaware of the fact that its
refutation will be made public, and that the seeker of truth will find the truth
and will not remain in ignorance and confusion. Since this was the very first
time, we did not say anything [but] tolerated it and did not publish the name
of the liar. I mentioned it for the purpose of the attention of our friends and
colleagues. However, from now on, if someone does something similar, let him
know that we will publish his name and details, openly and without
ceremony” (Tarbiat, 18 Zu’l-hejja 1315/ 10 May 1898, p. 4).

That Tarbiat was allowed to publish had, in part, to do with the standing of its
publisher, Mohammad Hosayn Khan Zaka’-al-Molk, a literary man who,
himself, had already had much experience as secretary to Mohammad-Hasan
Khan E‘temad-al-Saltana, in previous years. In other words, Zaka’-al-Molk’s
close familiarity with the workings of the Ministry of Publications; together
with the rumored liberalism that surrounded the early years of Mozaffar-al-
Din Shah’s reign was what enabled the former to walk the tight-rope between
appeasing the sensitivities of the authorities of the time and offering an
element of novelty that differentiated his weekly from the competition
(Nabavi, 2007, p. 233). Furthermore, the publication of Tarbiat is often said to
have led to the publication of other privately-owned newspapers in the
provinces, among them al-Hadid (1897), and Ehtiaj (1898), both published in
Tabriz (Kohan, I, pp. 183-86).

There were also specialized newspapers that did not deal directly with
political matters, and focused instead on issues that were thought necessary
for bringing about progress. Among such publications, there was Ma'‘aref
(1899-1900), which addressed matters related to schools and education, and
was published in Tehran by Anjoman-e Ma‘aref (Society of Learning). Others
included Adab (1898-99), a weekly published in Tabriz whose aim of
promoting learning took the form of publishing translations of learned
scientific articles together with pictures of celebrated scientists, and Kamal
(1899-1903), a fortnightly also published in Tabriz, whose statement of purpose
described its objective as “discuss[ing] some sciences in a straightforward and
simple language so that little by little, scientific expressions and modes of
civility can become familiar to the people of Iran” (Kohan, I, p. 190). It was also
at about this time, namely 1900, that the very first satirical newspaper, Tolu’
appeared in the southern city of BuSehr. This was followed later by Mozaffari
(1901), another progressive fortnightly in the same city. That such a variety of




Vol. XV, Fasc. 1, pp. 46-54 @
)

publications was tolerated may have been a result of a number of factors that
included an openness that came about with the premiership of Amin-al-Dawla
(1897-98), who was known as a proponent of new learning, an end to the state
monopoly over publications, and the changing times (Dawlatabadi, I, p. 183).
The fact that by this time, for example, a number of Persian-language
newspapers had appeared in London, Istanbul, Cairo and Calcutta, capturing
imaginations and gaining increasing popularity among a readership, was no
insignificant matter. If the press within the country was to retain any
credibility, newspapers had to appear a little more diverse than before, even if
they continued to require the authorization and approval of the Ministry of
Publications.

The Expatriate Press and “night letters” (Sab-nama). The Persian-language
newspapers that were published abroad from the late 1870s onwards
represented an independent press that could not have come into existence
within the country as a result of the restrictions imposed (See below). That
they were beyond the reach of court censors and free to express what was
banned inside the country, meant that newspapers such as Aktar (q.v.;
Istanbul), Qanun (London), Habl-al-Matin (q.v.; Calcutta), Hekmat (q.v.),
Torayya, and Parvares (Cairo) not only provided a forum for the discussion of
new ideas and raising political consciousness, but they also emerged with the
purpose of effecting reform and change within the country. They did vary in
their degree of radicalism, however. Qanun, one of the most popular and
perhaps revolutionary of these newspapers, whose possession alone became a
criminal offense (Abrahamian, p. 68), was published in London by Mirza
Malkom Khan in 1890. It stated its aim unequivocally in its first issue: “In Iran,
there are many with a sense of conviction and [good] ideas. However, the
ideas of individuals that are each isolated in one corner, will never result in
anything. Unless useful ideas are all assembled in one place, they will gain no
power, and the assembly of ideas is not possible except in a newspaper”
(Qanun, February 1890, p. 1). In a similar vein, Habl-al-Matin, a more moderate
and enduring example of the expatriate weeklies published in Calcutta by
Sayyed Jalal-al-Din Mo’ayyad-al-Eslam, wrote some years later, that
“newspapers provoke nations and compel governments to take certain
measures. Newspapers inform people of some shortcomings and irregularities,
and make them aware of the actions, habits, talents and strengths of others”
(Habl-al-Matin, 17 Rama-zan 1316/ 29 January 1899, p. 6). In this way, to lesser
and greater degrees, the expatriate press gave increasing recognition to the
role of newspapers in shaping public opinion, which in turn was thought to be




@\ JOURNALISM I. QAJAR PERIOD | Negin Nabavi

able to bring about change.

While there are no definitive figures about the circulation of these
publications (which at times had to be smuggled into the country), memoirs
and anecdotes point to their prevalence and influence among progressive
circles. Mirza Hasan RoSdiya, the founder of modern primary schools, for
example, is said to have been inspired to go to Beirut to learn about modern
methods of teaching after having read an article on this subject in Aktar
(Kasrawi, pp. 40-41). Similarly, Nazem-al-Eslam Ker-mani writes how the
Calcutta Habl-al-Matin was read together with the Siahat-nama-ye Ebrahim Beg
in the sessions of the Anjoman-e makfi or secret society which brought
together a number of reformists who had set themselves the task of
‘awakening’ the populace (Nazem-al-Eslam Kermani, I, p. 260).

Another type of popular publication was the Sab-nama or ‘night-letters.” They
tended to be handwritten declarations, often in opposition to the government,
and were circulated clandestinely and put up on street walls at night
(Tabataba’i, 1988, p. 19). They seem to have appeared for the first time in the
latter part of Naser-al-Din Shah’s rule, and more specifically on the occasion of
the Tobacco Régie in 1890-91 (Kohan, I, p. 142). They generally gained currency
during times of oppression, since they were not subject to censorship. Other
than the period of the first constitutional era (1906-08) when newspapers were
relatively free (see below), Sab-namas represented one way of expressing ideas
that were banned in official channels. As a result, Sab-namas increased in
number whenever there was an injunction on the press, both before and after
the granting of the constitution.

Sab-namas became particularly pervasive on the eve of the Constitutional
Revolution, when secret societies, proliferating throughout the country, often
used them as a medium to communicate their viewpoints (Nazem-al-Eslam, II,
p- 1002). They varied in style; at times, they were no more than one-page
proclamations, at others, they appeared in the form of a dialogue between
individuals discussing the developments of the day (Nazem-al-Eslam, I, pp.
382-84). Style aside, a feature they all shared was that they were written in an
accessible and easy fashion, so as to be comprehensible to a wide public and
allow their contents to be transmitted by word of mouth (Kohan, I, p. 238). At
times, Sab-namas even found their way to the court of the king, who in turn
“read [the content] without being aware of the identity of its writer or courier”
(Kasrawi, p. 25).




Vol. XV, Fasc. 1, pp. 46-54 @
)

Sab-namas, however, were not specific to pro-constitutional elements. In view
of the popularity and accessibility of this type of publication, anti-
constitutional groups, too, produced their own ‘night-letters’ to counter the
liberal voices (Kohan, I, p. 243). In the long term, however, other than voicing
uncensored public opinion, Sab-namas did play a part in giving shape to a new
journalistic culture that was concerned, first and foremost, with ordinary
people, and tried to appeal to as wide a readership as possible. This form of
journalism became increasingly prevalent in the aftermath of the
Constitutional Revolution (see below).

DURING THE CONSTITUTIONAL REVOLUTION

It is following the Constitutional Revolution that the journalistic culture
underwent a major transformation in a number of ways. In the first place,
newspapers proliferated in an unprecedented way at this time. Whereas in the
previous seventy years (that is, from 1837 when the first newspaper, Akbar,
was published) at most 91 publications had been issued in Iran, in the one
year that followed the constitution alone, some 99 newspapers were published
(Qasemi, 1993, p. 28). More specifically, following Mozaffar-al-Din Shah’s
decree in August 1906, granting permission for the establishment of a National
Consultative Assembly or Majles, an end, even if temporary, was brought to
the many restrictions on the press. This was in part because of the general
atmosphere of hope and possibility prevalent then, but also because in early
1907, the Ministry of Publications was abolished and part of its duties, which
concerned the supervision of printing-houses and issuing of licenses for
newspapers, passed on to the Ministry of Sciences (Qasemi, p. 28). In fact, it
was no accident that Mohammad Hosayn Khan Zaka’-al-Molk, the publisher of
Tarbiat, had decided to publish his last issue in March 1907. This was because,
in his view, his cautious style of journalism seemed no longer appropriate for
the times (Tarbiat, 29 Moharram 1325/14 March 1907, pp. 1-3). Similarly, the
publishers of Habl-al-Matin decided to set up a Tehran daily, arguing that the
monthly Calcutta Habl-al-Matin no longer sufficed. That so many other
newspapers were published inside the country meant that people did not have
the same need to read the Calcutta Habl-al-Matin, especially since it took one
month to arrive, by which time it was out-of-date (Parvin, 1993, p. 473). So
Mirza Sayyed Hasan, Mo’ayyad-al-Islam’s brother who was in Tehran at that
time, founded the Tehran Habl-al-Matin with the help of Shaikh Yahya Kasani.
Its first issue appeared on 29 April 1907.

Secondly, the new journalism that emerged in 1907 distinguished itself from




@\ JOURNALISM I. QAJAR PERIOD | Negin Nabavi

the old in several ways. To begin with, the background of the individuals who
set up the newspapers was quite different from those like Mohammad Hosayn
Khan Zaka’-al-Molk. For example, Sayyed Hasan Kasani, Mirza Jahangir Khan
Sur-e Esrafil, and Mohammad Reza Mosawat, the publishers of the three most
popular newspapers published in the capital-city, Habl-al-Matin, Sur-e Esrdafil
and Mosawat respectively, not only came from relatively modest backgrounds
but they could also be regarded as activists of sorts since they each had been
involved in pro-constitution secret societies of one kind or another in the
months leading up to the granting of the constitution (Nabavi, 2007, p. 235).
Secondly, in the optimistic mood that followed the constitution, newspapers
had to strike a chord with these new times, and so their aim had to extend
beyond publishing generally informative articles about the advantages of
learning or the achievements of scientists abroad. Instead, they became actors.
They were not satisfied with the simple reporting of news- rather in a manner
that was not dissimilar to the sab-namas of previous years, they took the side
of the ‘underdog’ and the common man and aimed to promote the concepts
that were thought essential to these new times, namely “freedom, equality and
brotherhood” (horriyat, mosawat, okowwat). Newspapers, in other words, for
the first time generated a new kind of politics, with the aim of both mobilizing
public opinion in support of the new order and also in an attempt to make
sense of the new era.

Accordingly, newspapers made a deliberate effort to appeal to as wide a
readership as possible. They tried to popularize new concepts by discussing
them in an accessible and at times colloquial manner. As one newspaper,
Neda-ye watan put it, “if this nation has remained in the abyss of ignorance, it
is because such and such a preacher talks for two hours, citing Hadiths and
[Qur’anic] verses one after the other, and such and such a journalist writes
columns of rhymed prose, so that neither the listener understands anything
from what the preacher has said, nor the reader from what the journalist has
written” (Neda-ye watan, 25 Du’l-hejja 1324/9 February 1907, p. 4). A new
approach, therefore, was necessary. It was in the interest of all that the
discussion be carried out in as matter-of-fact a way as possible. It was in such
a context that gazettes like Serafat (Nobility) emerged. This was an example of
pamphlet journalism par excellence. It was published irregularly for 29 issues
between March and July 1908 by Aqa Sayyed Hosayn, a little-known
bookseller. However, in as much as it stated its purpose to be the “awakening
of the common folk,” (kolah-namadi) it made a point of appealing directly to
the public by writing in the colloquial language of the street (Nabavi, 2005, p.




Vol. XV, Fasc. 1, pp. 46-54 @
)

315). Also as part and parcel of the attempt to make newspapers readily
available to a larger readership, regardless of whether it was obscure gazettes
like Serafat or celebrated weeklies like Sur-e Esrdfil, newspapers adopted a
policy of selling single issues on the streets and in public places rather than
mailing them to potential subscribers, except when they were asked
specifically to do so. Many, furthermore, made a conscious effort to make
themselves available for as low a price as possible in order to be affordable to
a large audience. Serafat, for example, made a point of saying that its aim was
not to make a profit, and therefore it was sold at its cost of production (Serafat,
27 Muharram 1326/1 March 1908, p. 1).

That the constitutional press was popular among the ordinary public, despite a
low level of literacy, is evident through numerous anecdotes. For example, in a
letter to E. G. Browne, written by a correspondent residing in Tehran at the
time, “everyone” is said “to read a paper now. In many of the coffee-houses
(qahvakanas), professional readers are engaged, who instead of reciting the
legendary tales of the sah-nama, now regale their clients with political news”
(Browne, 1995, p. 143). Moreover, that newspapers increasingly published
letters from groups, anjomans (q.v.), as well as in dividuals-men and women,
writing from different towns and provinces across the country, with a range of
demands and complaints, is further indication that newspapers had succeeded
to some extent in engaging a more diverse readership who had come to view
newspapers “at the very least as a platform and outlet for their many
grievances” (Nabavi, 2005, p. 317).

Finally, the newspapers that were published at this time were varied. Other
than those that dealt with political developments, there were also the satirical
ones like Kaskul which made increasing use of cartoons to communicate their
message, as well as ones like Tiatr which used plays and drama to “bring
attention to the injustices of oppressive systems in everyday language . .. and
to encourage moral refinement” (Tiatr, 5 May 1908, p. 2). Newspapers, then,
were generally thought to be vehicles that could discuss issues that were at
times considered too sensitive to be articulated openly, even in such bodies as
the Majles. In one instance, for example, when some parliamentary delegates
felt that it was “too early to have a discussion” about issues relating to women,
they suggested “newspapers as a suitable forum” (Afary, p. 194). Furthermore,
influential papers were not limited to the capital city alone. According to one
study, in the year that followed the granting of the constitution, in addition to
the 64 newspapers that were published in Tehran, 9 were published in




@\ JOURNALISM I. QAJAR PERIOD | Negin Nabavi

Isfahan, 7 in Rast, 6 in Tabriz, 4 in Hamadan, 2 in Lahijan, 2 in Urmia and one
each in Kermansah, Shiraz, Mashad, Bandar Anzali, and Sahr-e Ray (Qasemi,
p- 28; Najmabadi, 1998a, p. 187).

The coup d’état of Mohammad-‘Ali Shah on June 23, 1908 put an end to this
brief moment of expression as most newspapers were shut down and their
publishers and editors either persecuted, executed or forced to flee the
country. There were a few who tried to defy the new order by continuing to
publish their old titles, albeit in different locations. Tabriz, Rast, and Isfahan,
which had become centers for fighting the autocracy of Mohammad-'Ali Shah,
thus provided the base for a number of newspapers. Among them, KaSkul
transferred publication from Tehran to Isfahan, the daily Tehran Habl-al-
Matin, to Rast, and Mosawat to Tabriz (Tabataba’i, p. 196). Other opposition
papers were able to publish a few issues in exile; among the most celebrated
were Sur-e Esrafil in Yverdon, Switzerland, Ruh al-qodos in Paris, Sams and
Soru$ in Istanbul. Otherwise, apart from the many sab-namas produced
clandestinely in opposition to the autocratic rule, there were few newspapers
that were officially tolerated.

Following the triumph of the constitutionalists in taking over Tehran and the
subsequent abdication of Mohammad-‘Ali Shah in favor of his son in July 1909,
a second constitutional era got underway. Many nationalists, including
renowned pro-constitutional journalists returned to the country, although
they did not all continue with their journalistic activities. ‘Ali-Akbar Dehkoda
(q.v.) and Mohammad Reza Mosawat, for example, the author of Sur-e Esrafil’s
satirical Carand parand columns, and the editor of Mosawat weekly
respectively, joined the ranks of the parliamentarians, albeit on opposing
factions, in the second Majles. However, in this short interval, which lasted
from 1909 to 1911, with the lifting of the ban on the old newspapers, a number
of them like Majles, Neda-ye watan, Habl-al-Matin, and Tamaddon resumed
publication. To this list, new ones were added across the country. Among the
most well known were Iran-e now, Sarq, Barq, and Esteqlal-e Iran, published in
Tehran; Korasan, Tus, and Now-bahar in Mashad, and §afaq in Tabriz
(Tabataba’i, pp. 163-65). Once again, newspapers had to adapt to the changing
circumstances. In as much as in this period, more specifically, from 1910
onwards, political factions came into being and political contestation became a
fact of life, newspapers, for the most part, affiliated themselves to one or the
other of the parties. Iran-e now became the organ of the newly-established
Democrat Party; Sura and Majles, the organs of E‘teda-liyun or Moderate party,

10




Vol. XV, Fasc. 1, pp. 46-54 @
)

and Esteqlal-e Iran, that of the party of ‘Unity and Progress’ (Ettefaq wa
taraqqi; Sadr Hasemi, I, p. 25). By and large, however, newspapers at this time
no longer shared the enthusiastic and earnest idealism that had characterized
the press of the first constitutional era. In a similar vein, the letters published
in the pages of the newspapers seem to suggest that people, too, did not read
the newspapers with the same passion as before (Iran-e now, 14 Moharram
1326/26 January 1910, p. 4).

Nevertheless, some of the new publications were noteworthy in their own
right as they adopted a novel style of journalism and a fresh approach to
content. Iran-e now, a daily that first appeared in August 1909, and has been
recognized as the “most celebrated and influential newspaper” of the second
constitutional era (Kohan, II, p. 618), for example, boasted about being the
“first Persian-language newspaper that has been established following the
constitution in the shape of European newspapers” (Iran-e now, 28 Sawwal
1328/ 31 October 1910, p. 1). Not only was it published on broadsheet that was
then common in Europe, setting the standard for other new newspapers
thereafter to publish in the same format (Sadr HaSemi, I, p. 345), but it also
considered itself a liberal and impartial publication where journalists had to
be “objective and fair and to explain and write down that which occurs
truthfully, accurately, and in a detached manner.” (Iran-e now, 5 Safar 1328/17
February 1910, p. 1). With regard to content, Irdn-e now was original in that it
not only incorporated “social and political analysis” in the course of its
articles, but also put forth a “series of social democratic programs to reform
the nation” (Afary, pp. 257-58). In addition to publishing reports from different
parts of the country via its correspondents, Iran-e now also served as a
medium to write about rarely-discussed issues such as class distinctions,
ethnic and religious prejudice, and the discrimination of women in society
(Afary, p. 274). It, for example, published a number of articles and letters by
women challenging the patriarchal culture of the time, as well as
announcements publicizing the opening of new girls’ schools, and the
meetings of women’s associations.

Among the other new publications that appeared at this time were the daily
Sarq, later replaced by its reincarnation, Barq. They were both published by
Sayyed Zia-al-Din Tabataba’i in September 1909, and October 1910
respectively, and followed the model of Iran-e now, not only in format but also
in adopting a critical approach. However, Sarq was considered a far more
‘sensational’ newspaper (Kohan, II, p. 562), as it aimed to reinforce the

11




@\ JOURNALISM I. QAJAR PERIOD | Negin Nabavi

constitutionalist spirit by publishing scathing articles against various
ministers, but this in turn led to its closure on multiple occasions (Kohan, II, p.
562). Newspapers at this time, in comparison to those of the first constitutional
era, by and large contained a greater measure of political news and devoted
more space to investigating and commenting on the developments of the day.

It was also at this time, more specifically, in September 1910, that for the first
time, a weekly was published by a woman whose aim was to address women’s
concerns. It therefore defined itself as a journal particular to “the science of
house-keeping, child-rearing and husband-keeping; useful for girls and
women. It will completely avoid any talk of national politics” (Danes, no. 1,
September 15, 1910). As a result, its articles discussed different aspects of
household management. While short-lived, and seemingly elitist and
traditionalist in its choice of subject-matter, it was important because it
contributed to a shift in the definition of what it meant to be a ‘mother’ and a
‘wife’ and moreover, it set a precedent for other women’s publications that
were to appear in subsequent years (Najmabadi, 1998b, pp. 91, 110).

THE PERIOD OF 1911-25

In the remaining fourteen years of Qajar rule, Iran underwent many
cataclysmic upheavals: the Russian Ultimatum in November 1911 that led to
the disbanding of the second Majles, the First World War and the subsequent
aggression and interference of the warring parties, the migration of
parliamentary deputies and members of government to Qom and Kermans$ah,
and the 1921 coup d’état (q.v.) of Reza Khan that in time resulted in the
removal and replacement of the Qajars with the Pahlavi dynasty. At every
turn, the journalism in the country was affected as it tried to adapt to the new
circumstances.

Following the ultimatum issued by Russia in November 1911, the second
Majles was disbanded by the regent, Abu’l-Qasem Khan Naser-al-Molk. As in
the aftermath of the 1908 coup d’état, this time too, the closure of the
legislative body gave rise to the shutting down of many newspapers across the
country, and the exile, persecution, and at times, execution of journalists,
publishers and editors, especially in the northern cities of Rast, Anzali, and
Tabriz (Kohan, I, pp. 596-600). In the subsequent three years of closure which
have been referred to as the dictatorship of Naser-al-Molk (Kohan, II, p. 608;
‘Aqeli, p. 66), the newspapers that appeared were either government-backed
or tended to be conformist and merely appeasing the Russian and British

12




Vol. XV, Fasc. 1, pp. 46-54 @
)

embassies whose presence had become more palpable as their powers had
increased. At the same time, however, there was some continuity from the
past. For example, Sokufa, a women’s monthly which like Danes$ before, was
run and edited by a woman, and for the most part, steered away from politics,
began publication in November 1912. Similar to its forerunner, Sokufa adopted
a didactic tone, and had for aim the endorsement of women’s learning, and
promoted the idea of women’s schools. It continued publication for some four
years until August 1916.

With the announcement of the elections for the third Majles by Ahmad Shah
on 26 Saban 1331/31 July, 1913, the grounds for a gradual revival of political
life came about (Ettehadiya, pp. 159-60). To some measure, this took the form
of a larger number of newspapers reporting on the parliamentary elections in
an attempt to encourage people to participate. The daily Ra'd, for example,
wrote how twelve of its reporters had been given the task of following the
electoral process (Rad, 12 Rabi‘ I 1332/ 8 February 1914). Even though the third
Majles, itself, did not last for more than eleven months, its opening in
December 1914 did usher in a fresh, albeit short-lived phase in journalistic
activity. On the one hand, a number of well-known journalists gained seats in
the third Majles, thus allowing them to resume the publication of their
newspapers, which had been banned in previous years. Malek-al-So‘ara’
Bahar, for example, was able to publish a new series of his daily Nowbahar,
which had first been published in Mashad in 1910, but which had been
banned for its anti-Russian stance. It was now published in Tehran and took
the place of Iran-e now as the organ of the Democrat party (Arianpur, II, p.
223). Similarly, Naser-al-Eslam Gilani, the publisher of a moderate weekly,
who had been exiled to Qom following the closure of the second Majles,
resumed the publication of his newspaper, Surd, upon securing a seat in the
third Majles (Kohan, II, pp. 571-73). On the other hand, a number of new
newspapers appeared at this juncture. Among them were the daily Setara-ye
Iran, and the weeklies ‘Asr-e enqelab, and Bamdad-e rowsan. Whereas each of
these publications had its own leanings with Setara-ye Iran being pro-
republican, ‘Asr-e enqgelab, pro-German, and Bamdad-e rowsan, supportive of
pan-Islamic ideas, what all these publications had in common was their stance
against British and Russian aggression. There were of course exceptions,
among them Ra'd and ‘Asr-e jadid, which openly took the side of one of the two
powers, namely Britain and Russia respectively (Kohan, II, p. 653).

The life of the third Majles came to an end with the migration of a number of

13




@\ JOURNALISM I. QAJAR PERIOD | Negin Nabavi

deputies to Qom and then Ker-mansah. Once again, with the closure of the
Majles, censorship intensified. That is, with the exception of Ra'd and ‘Asr-e
jadid, most other newspapers were closed down. Towards the end of the war,
as some of the ‘moha-jerin’, including some Democrats returned to Tehran, a
number of old newspapers resumed publication, and as the press once again
tried to play a part in the political scene, a variety of publications came into
being, with many like Kowkab-e Iran taking an anti-imperialist and anti-
establishment stance (Kohan, II, p. 672). It was also in this period that “the
most openly political women’s journal and the first women’s newspapers to
use the word “woman’ in its title” appeared in the shape of the bi-weekly
Zaban-e zanan (the voice of women) which was published in 1919 in Isfahan.
This newspaper has been described as one which “engaged in polemics with
men and focused its debates on freedom and autocracy rather than on men
and women and the specific women’s issues” (Shahidi, p. 72). Otherwise, a
number of lasting literary journals also emerged at this time, among them,
Daneskada in Rajab 1336/April 1918, Armagan and Adab in 1919 (Kohan, II, p.
711).

The 1921 coup d’état once again led to the closure of newspapers. Even though
Sayyed Zia-al-Din Tabataba’i, one of the perpetrators of the coup, had himself
been the editor of a string of influential newspapers, namely Sarq, Barq and
Ra'd between 1909 and 1915, when he got to power himself following the coup
that he carried out with Reza Khan, one of the first measures that he took was
to close down all newspapers (Sadr Hasemi, I, p. 27; Kohan, II, p. 562).
However, three months after his removal, with the opening of the fourth
Majles, a number of new publications with “varying ideological stances” were
published (Gheissari, p. 17). Among the more celebrated and influential ones
were ‘Ali-Akbar Davar’s Mard-e azad, ‘Ali Dasti’s Safaq-e sorko, and Farroki
Yazdi’s Tufan. Iran-e now, too, had another stint when it resumed publication
in 1923, after thirteen years of closure, this time as the organ of the Ferqa-ye
Demokrat (Sadr Hasemi, I, p. 348). However, by this time party politics had lost
much of its appeal and effectiveness, and people had lost their trust in the
power of the press. Furthermore, the assassination of Mirzada Esqi (q.v.), the
editor of Qarn-e bistom in 1924, for allegedly having mocked Reza Khan’s
republican ideas, heralded a new wave of repressions on freedom of
expression in the ensuing years (Sadr Hasemi, ii, pp. 106-7).

CENSORSHIP

With the growing number of newspapers both inside and outside the country

14




Vol. XV, Fasc. 1, pp. 46-54 @
)

from the 1850s onwards, keeping publications in check became a major
concern of the Naseri court. To this end, the Ministry of Publications (Wezarat-
e enteba‘at) was established in 1871 (see CENSORSHIP). Within this ministry,
there was an office whose specific task was to oversee all material that was to
appear in state-sponsored newspapers prior to publication (Kohan, I, pp.
113-14). However, it was as a result of Naser-al-Din Shah’s displeasure at the
disparaging accounts of his rule published in the Persian language press
abroad that an Office of Censorship (Edara-ye sansur) was established, at the
suggestion of Mohammad Hasan Khan E‘temad-al-Saltana (E‘temad-al-Saltana,
1889, p. 117). This new bureau, which was launched on 19 Rabi‘ I 1302/6
February 1885, and came to be run by E‘temad-al-Saltana himself, was also
part of the Ministry of Publications (Parvin, p. 180), and was charged not only
with the task of keeping an eye on what was published in the exile press, but
also with banning their entry into the country should it be necessary (Kohan, I,
pp- 123-24).

Censorship continued under Mozaffar-al-Din Shah, although its degree of
severity depended on the Premier in government. Whereas during Amin-al-
Dawla’s tenure (1897-98), censorship relaxed allowing a number of semi-
independent newspapers to operate, under his successors this was not
necessarily the case. ‘Ali-Asgar Khan Amin-al-Soltan’s premiership (1898-1903),
for example, coincided with a renewed time of rigorous censorship. This was
to the extent that on his orders, all matters regarding the press had to be
referred to him. It was during his term as grand vizier that the Calcutta Habl-
al-Matin was ban-ned and prohibited from being distributed within the
country (Kohan, L, p. 219).

Even though in the aftermath of the Constitutional Revolution, the Ministry of
Publications was abolished, the press was recognized as a pillar of
constitutionalism, and greater leniency applied to the many restrictions on the
press, rarely was the press given free rein to publish whatever it deemed
pertinent. That is, immediately after the granting of the constitution, the task
of censorship was transferred from the Ministry of Publications to Mokber-al-
Saltana, the Minister of Sciences. This new arrangement did not discourage the
temporary banning of publications that were thought offensive, a predicament
that affected most constitutionalist newspapers. Furthermore, as the tone of
the newspapers became somewhat more radical and confrontational, the
authorities, including a number of delegates in the first Majles, argued
successfully for more press restrictions. As a result, the Press Laws were

15




@\ JOURNALISM I. QAJAR PERIOD | Negin Nabavi

passed on 5 Moharram 1326/8 February 1908 in an attempt to define the
boundaries of acceptability. According to this new set of laws, the “fabrication
of news and subversive articles was banned (Art. 32); the publication of
articles that were [considered] harmful and damaging to religion and religious
beliefs was subject to the payment of fines (Art. 33). Insulting the kings of
friendly nations was completely prohibited and in such a case, the culprit
would be prosecuted with the punishment ranging from a fine to an
imprisonment of up to one year” (Art. 41, Kohan, II, pp. 350-51).

However, radical constitutionalist newspapers were not dissuaded from their
ways, but further protested the new set of laws by ridiculing it. Mosawat,
famously protested the Press Laws by publishing the weekly in an old-
fashioned manner, using ornate and inaccessible language with much praise
of those in authority reminiscent of the court-sponsored newspapers of Naser-
al-Din Shah’s days. In this way, it made the point that observing the Press Laws
would be tantamount to going back to the highly restrictive and uninspiring
journalism of the past (Mosawat, 3 Rabi‘ I 1326/5 April 1908). Serafat, too,
mocked the passage of this set of laws by means of provocative symbolism. In
a ‘tongue-in-cheek’ passage, it wrote, “the Shi‘ites should be given the good
news that the press laws have been signed by 88 members of parliament and
endorsed by the king. [According to these laws], the expression of provocative
words, whether in writing or in oral form, has been banned. The speaker and
writer of provocative words will receive serious punishment. It is good that
these laws had not been passed in earlier times for His Excellency, Imam
Zayn-al-‘Abedin [the fourth Imam] was able to make a passionate speech
before the blessed Yazid, the son of the deceased Mo‘awiya. Don’t ask me why I
have spoken so respectfully of Yazid and Mo‘a-wiya. According to the Press
Laws, anyone who insults the king of any country will be punished. Yazid and
his father, Mo‘awiya were also kings and one cannot oppose the law (Serafat,
14 Rabi' I, 1326/16 April 1908, p. 2).

In spite of such protests, censorship continued in a more effective way in
subsequent years. It was in the second constitutional era, for example, and
more specifically in August 1909 that the celebrated daily, the Tehran Habl-al-
Matin was forcibly shut down and its editor, Sayyed Hasan Kasani, arrested
and tried for allegedly insulting the ulama (Kohan, II, pp. 518-27). Following
the closure of the second Majles, the method of censorship reverted back to
one that had been used under Naser-al-Din Shah’s rule. Just as during his rule
newspapers could only be published with the approval of the grand vizier and

16




Vol. XV, Fasc. 1, pp. 46-54 @
)

the shah himself, so did newspapers in post-1911 require the sanction of the
members of the government, bypassing that of the Ministry of Sciences
(Kohan, II, p. 668).

In fact, it may have been as a result of the pervasive censorship which was put
into effect throughout these years, to greater or lesser degrees, that a culture
of resistance developed to censorship. At times, this took the form of collective
protests and acts of solidarity among newspapers. For example, in May 1910,
when Sarq was closed down, a statement of protest was signed by a number of
newspapers, including Iran-e now, Divan-e ‘adalat, Polis-e Iran, Tamaddon,
Esteqlal-e Iran, beyond party lines. Interestingly enough, in this particular
instance, the protest seems to have forced the government to give in and allow
Sarq to resume publication (Taba-taba’i, p. 163). At other times, resistance
expressed itself by means of acts of defiance such as the publication of
reincarnations of the newspapers that had been banned. Examples abound.
When Sarq was shut down for the fifth time in October 1910, its editor, Sayyed
Zia-al-Din Tabataba’i published Barg, which followed the same style and
format as Sarq (Tabataba’i, pp. 163-64; Kohan, II, pp. 560-66). Similarly, when
Barq was shut down after a few issues, it was replaced by Ra'd, yet another
reincarnation with a similar-sounding title (Tabataba’i, p. 164). Or when Now
bahar was shut down for the first time for its alleged anti-Russian stance in
May 1910, its editor, Malek-al-So‘ara’ persisted in his standpoint by publishing
Taza bahar (Kohan, II, p. 610; Sadr Hasemi, II, pp. 98-99). This pattern of
defiance was not only visible across the country but has continued throughout
the decades, as evidenced by the reformist press’ persistence in the face of
adversity in the late 1990s.

BIBLIOGRAPHY

Ervand Abrahamian, Iran between Two Revolutions, Princeton, 1982.

Fereydun Adamiyat, Andisa-ye taraqqi wa hokumat-e qanun-e ‘asr-e sepah-
salar, Tehran, 1973.

17




@\ JOURNALISM I. QAJAR PERIOD | Negin Nabavi

Janet Afary, The Iranian Constitutional Revolution, 1906-1911: Grassroots
Democracy, Social Democracy and the Origins of Feminism, New York, 1996.

Abbas Amanat, Pivot of the Universe: Nasir-al-Din Shah Qajar and the Iranian
Monarchy, 1851-1896, Berkeley, 1997.

Baqger ‘Aqeli, Nakostwaziran-e Iran: Az MoSir-al-Dawla ta Baktiar, 1285-1357,
Tehran, 1991.

Yahya Arianpur, Az Saba ta Nima: Tarik-e 150 sal adab-e Farsi, 2 vols., Tehran,
1971.

E. G. Browne, The Persian Revolution: 1905-1909, repr., Washington, D.C., 1995.
Idem, The Press and Poetry of Modern Persia. repr., Los Angeles, 1983.
Yahya Dawlatabadi, Hayat-e Yahya, I, 2nd ed., Tehran, 1982.

Mansureh Ettehadiya, Majles wa entekabat: Az masruta ta payan-e Qajariya,
Tehran, 1996.

‘Ali Gheissari, Iranian Intellectuals in the Twentieth Century, Austin, 1997.
Ahmad Kasrawi, Tarik-e Masruta-ye Iran, 5th ed., Tehran, 1961.

Nazem-al-Eslam Ker-mani, Tarik-e bidari-e Iranian, ed. ‘Ali-Akbar Sa‘idi Sirjani,
2 vols. 4th ed., Tehran, 1983.

Go‘el Kohan, Tarik-e sansur dar matbu at-e Iran, 2 vols., Tehran, 1984.

Negin Nabavi, “Spreading the Word: The First Constitutional Press and the
Making of a New Era,” Critique: Critical Middle Eastern Studies 14/3, Fall 2005,
pp. 307-21.

Idem, “Kanandagan, matbu‘at, wa faza-ye ‘omumi,” Iran Nameh 25/3-4, Fall &
Winter 2007, pp. 231-46.

Afsaneh Najmabadi, The Story of the Daughters of Quchan: Gender and
National Memory in Iranian History, Syracuse, 1998a.

Idem, “Crafting an Educated Housewife in Iran” in Lila Abu-Lughod, ed.,
Feminism and Modernity in the Middle East, Princeton, 1998b, pp. 91-125.

18




Vol. XV, Fasc. 1, pp. 46-54 @
)

Naser-al-Din Parvin, “Ruz-nama-ye moqaddas-e Habl-al-matin,” Iranshenasi
5/3, Fall 1993, pp. 470-93.

Idem, Tarik-e ruz-nama-negari-e Iranian wa digar-e parsi-nevisan 1, Tehran,
1998.

Sayyed Farid Qasemi, Rahnema-ye matbu at-e Iran: ‘Asr-e Qajar, Tehran, 1993.

Mohammad Sadr HaSemi, Tarik-e jara’ed o matbu'at-e Iran, 2 vols., Tehran,
1984.

Hossein Shahidi, “Women and Journalism in Iran” in Sarah Ansari and
Vanessa Martin, eds., Women, Religion and Culture in Iran, London, 2002, pp.
70-87.

‘Ali Akbar Sa‘idi Sirjani, “Constitutional Revolution vi. the press,” EIr. VI, pp.
202-12.

Mirza Saleh Sirazi, Safar-nama-ye Mirza Saleh Sirazi, ed. Esma‘il Ra’in, Tehran,
1968.

Mohit Tabataba’i, Tarik-e tahlili-e mat-bu‘at-e Iran, Tehran, 1988.

19




