IRAQ XIII. PERSIAN NEWSPAPERS IN
IRAQ: 1909-22

En CYCI Op & dia II,anj C a Article by Nassereddin Parvin

Published: December 15, 2006
Last Updated: April 11, 2012

TRAQ XIII. PERSIAN
NEWSPAPERS IN IRAQ: 1909-22

IRAQ xiii. PERSIAN NEWSPAPERS IN IRAQ: 1909-22

The publication of Persian-language newspapers in Iraq began with the
implementation of the 1909 Ottoman Constitutional Law and continued until
the formation of the new Iraqi nation-state in 1921-22 (see vi, above). During
this period nine newspapers were published under 15 titles in Najaf, Karbala’,
Baghdad, Basra, and Solaymaniya. These newspapers were primarily short-
lived, local publications, with almost no circulation in Iran. Most were printed
on 4 to 8 single-column pages with the size ranging from 22.5 x 16.5 cm (Najaf)
to 45 x 29 cm (Awgqat al-Basra). They were mainly published in two periods:
the pre-World War I era and during the 1914-18 war years. These newspapers
will be treated in four sections: (1) pre-War period of 1909-12; (2) pro-British
newspapers published during the war; (3) pro-German and pro-Ottoman
newspapers published during the war; and (4) a marginal Kurdish newspaper
published with a small Persian section in Solaymaniya during the post-war
period.

1. Pre-World War I newspapers, 1909-12. Three newspapers with four titles
were published in Najaf and Baghdad in this period. Dorrat al-Najaf and Najaf
were published in the holy city of Najaf with religious and political leanings;
the publishers and editors of these newspapers were influenced by the Shi‘ite
sources of emulation, and particularly the prominent leader, Akund Molla




IRAQ XIII. PERSIAN NEWSPAPERS IN IRAQ: 1909-22 | Nassereddin

@ Parvin

Mohammad Kazem Korasani (q.v.; Akund-e Kora-sani) who actively supported
the 1905-11 Constitutional Revolution (q.v.) in Iran.

Dorrat al-Najaf, the first Persian newspaper published in Iraq, began
circulation under the title al-Gara on 18 Dwl-hejja 1327/31 December 1909.
After the publication of the second issue on 18 Safar 1328/28 February 1910, al-
Gara was closed down by the Ottoman authorities for not being compliant
with the requirements and instructions of Ottoman press law (Sadr Hasemi,
no. 193), but it continued publication under a new title, Dorrat al-Najaf, eight
issues of which were published during the period 20 Rabi‘ I-10 Du’l-qa‘da
1328/1 April-12 December 1910. Its publisher, Hajj Shaikh Hosayn Esfahani
and its main writer, Aqa Mohammad Mahallati, were both clerics and
followers of Akund-e Korasani. Presenting itself as a “nationalist newspaper”
(ruz-nama-ye melli), Dorrat al-Najaf supported the Constitutional Revolution.
Aga Bozorg Tehrani, the author of al-Dari‘a (qq.v.) also cooperated with Dorrat
al-Najaf. Excessive use of Arabic terms makes the newspaper difficult for
Persian readers. It was printed on 32 to 62 single-column pages. Issues of
Dorrat al-Najafi are available in the Library of Faculty of Theology of the
University of Tehran, Astan-e Qods Library, Tabriz National Library, Princeton
University Library, Central Library of Tehran University, and Library of
Isfahan University (Modarresi Cahardehi, pp. 882-83; Mehrabi, pp. 82-88; Sadr
Hasemi, no. 544; Parvin, pp. 697-99, 703, 705-6).

Najaf began publication on 11 Rabi' I 1328/21 April 1910 and continued until
the spring of 1912. It was a predominantly religious and social newspaper,
which published news of the ulema of the Najaf religious center (Hawza-ye
‘elmiya). It dedicated its entire issue of 23 Du’l-hejja 1328/25 December 1910 to
the obituary and memory of Akund-e Korasani. Shaikh Hosayn Esfahani, the
publisher of Najaf, was also of clerical rank. Sayyed Moslem Zovinzada, a
director of Najaf, served later as the mayor of the city of Ray. Najaf was
published in 4 to 8 pages 22.5 x 16.5 cm. As was the case with the Dorrat al-
Najaf newspaper, Najaf was first published in the ‘Alawi printing house and
later transferred to the Habl al-Matin printers. Issues of Najaf are available at
‘Allama Tabataba’i University Library, Central Library of University of Tehran,
and Cambridge University Library (Modarresi Cahardehi, pp. 882-83; Mehrabi,
pp- 82-88; Sadr HaSemi, no. 1095; Mohit Tabataba’i, pp. 248, 267; Parvin, pp.
698, 703, 705-6).

Okowwat, a bilingual newspaper, was published in Arabic and Persian in
Baghdad, 23 Rabi‘ I-4 Saban 1328/3 April-10 August 1910. Okowwat was an




Vol. X111, Fasc. 6, pp. 599-601 @
)

informative newspaper with reformist ideologies; it advocated the
brotherhood and cooperation of the Arab-Iranian and Sunnite-Shi‘ite
communities. Issue 18 of Okowwat is available at the Cambridge University
Library (Sadr HasSemi, no. 56; Parvin, pp. 698, 701, 703-4).

2. Pro-British newspapers. In the period of 1915 to 1918 two newspapers in
Persian were published by the British forces in Basra: Awgqat al-Basra and
Zafar-e Eragq.

Awgqat al-Basra was published from January 1915 to the spring of 1918. During
its first year of publication, the front page and the fourth page of the
newspaper were in Persian and the second and third pages in Arabic, but from
1916 a separate, four-page Persian edition was published. Awqat al-Basra was
devoted to the dissemination of information about the activities of the
Ottoman forces in northwestern and western Iran as well as news from the
cities of BuSehr and Khorramshahr (Mohammara). Special attention was also
paid to the Shi‘ite ulema of the holy cities of Iraq. Issues of Awqat al-Basra are
available at India Office Library of London (Ebrahim, no. 100; Parvin, pp. 698,
701, 702, 704, 706).

Zafar-e Eraq was a propaganda organ of the British forces that contained
lengthy editorial commentaries on politics and numerous short news articles.
It was published in Baghdad from summer 1917 until summer 1918 (the first
issue was published under the title Iran). Sokri al-Fazli, a Kurdish literateur
who was fluent in Persian, served as the editor of the newspaper. An issue of
Zafar-e Eraq is available at India Office Library of London (Ebrahim, p. 47;
Parvin, pp. 700-702, 704, 706).

3. Pro-German and pro-Ottoman newspapers. To launch a propaganda
campaign against the British forces, three pro-German and pro-Ottoman
newspapers were published in Karbala’ and Baghdad from summer 1915 to
fall 1916. The main figures in this campaign were Mirza ‘Ali Aqa Sirazi, Labib-
al-Molk, and Ebrahim Pur-Dawud (Parvin, pp. 698, 700).

Labib-al-Molk, publisher of the Mozaffari newspaper in BuSehr (Sadr Hasemi,
no. 1020) who lived in exile in Karbala’, published a nationalist, anti-British
newspaper with religious leanings under four titles in different periods:
Entebah (q.v.), Haqayeq, Enteqam, and Gayrat-e Kar-bala’, which were
distributed among residents of the holy cities, Rabi‘ I 1333-Saban 1334/July
1915-June 1916. The writing style of these newspapers was appealing to




IRAQ XIII. PERSIAN NEWSPAPERS IN IRAQ: 1909-22 | Nassereddin

@ Parvin

Persian residents of the holy cities, and particularly to religious students. A
few copies of these titles have survived. These lithographed papers were
printed on 2 to 8 pages, and their publications were supported by Ottoman
forces (Sadr HaSemi, nos. 216, 218, 840; Parvin, pp. 698-700).

Rastkiz. Although both Labib-al-Molk and Ebrahim Pur-Dawud cooperated
with the National Committee of Berlin (Komita-ye melliyun-e irani dar Berlan),
the religiously oriented nationalism of Labib-al-Molk held no appeal for Pur-
Dawud’s ardent romantic nationalism. Pur-Dawud, a prominent member of
the National Committee of Berlin, published the Rastkiz newspaper on 4 to 8
pages, 26 Ramazan-17 Du’l-qa‘da 1334/27 July-5 September 1916 in Baghdad.
The majority of Rastkiz was devoted to Pur-Dawud’s own articles; other
sections included a poem by Pur-Dawud, letters from Tehran, and news.
During its publication Rastkiz was supported by the German forces. Issues of
Rastkiz have survived at Majles Library I (Parvin, pp. 700, 702, 704-6).

Sada-ye Eslam was first published in Turkish and Arabic from July 1915; it
began its Persian edition in October 1915 and continued its publication until
the fall of Baghdad in late 1916. This newspaper was published by the Ottoman
forces and advocated the idea of Islamic unity against the British occupation
forces (Hasani, p. 60; Parvin, pp. 700, 704).

4. A marginal Kurdish-Persian newspaper. Also published during the post-war
period was a Kurdish newspaper by the short-lived autonomous government
of Shaikh Mahmud in Solaymaniya under two titles: Bang-e Kordestan, and
RoZ-e Kordestan. Bang-e Kordestan was published from 2 August to 1
November 1922 and RozZ-e Kordestan from 15 November 1922 to 3 March 1923.
Intended to disseminate political news, this newspaper was published in
Sorani Kurdish (70 percent), Persian, and Ottoman Turkish (each 15 percent).
The newspaper supported the movement of Esma‘il Aqa Semitqu for self-
determination and called on the Kurdish people of Iran to contribute to the
publication by writing national (melli o watani) articles and by subscribing to
the paper. Mostafa Pasha, war minister of Shaikh Mahmud, served as
publisher, and M. Nuri served as the editor of the Persian section. Complete
sets of Bang-e Kordestan and RoZ-e Korde-stan are available at the Library of
SOAS, University of London, and Cambridge University Library (Kazanadar,
1974; Hasani, p. 84; Ebrahim, no. 118; Parvin, pp. 701, 704).




Vol. X111, Fasc. 6, pp. 599-601 @
)

BIBLIOGRAPHY

For more information and a complete bibliography, see N. Parvin, “PiSina-ye
ruz-nama-negari-e farsi dar sarzamin-e konuni-e ‘Eraq,” Iranshenasi 17/4,
2005, pp. 696-709.

Zaheda Ebrahim, Dalil al-jara'ed wa’l-majallat al-Eraqiya 1869-1978, Kuwait,
1986, pp. 26, 47.

‘Abd-al-Razzaq Hasani, Tarik al-sahafat al-Eraqiya, Baghdad, 1975, fasc. 1, p.
33.

Jamal Kazan-adar, Bangi Kurdestan, Baghdad, 1974.

Mo‘in-al-Din Mehrabi, “al-Gara wa Dorrat al-Najaf: Nakostin nasriyat-e farsi
dar ‘Eraq; capp-e Najaf-e aSraf, 1327-28,” Rasana 2/1, Spring 2000, pp. 82-88.

Mortaza Modarresi Cahardehi, “Nakostin matbu‘at-e farsi dar ‘Eraq,” Ayanda
6/9-12, 1980, pp. 882-83.

Mohammad Mohit Tabataba’i, Tarik-e tahlili-e matbuat-e Iran, Tehran, 1984.

M. Sadr HaSemi, Tarik-e jarayed o majallat-e Iran, 4 vols., Isfahan, 1948-53;
repr. in 1 vol.,, Tehran, 1984.




