
Vol. XIII, Fasc. 5, pp. 480-483

1

IRĀN NEWSPAPERS

IRĀN, the title of five newspapers, of which four were published in Persia and
one in Baghdad, Iraq.

1. IRĀN, the official organ of the Persian government, was published from 11
Moḥarram 1288 to 14 Ḏu’l-qaʿda 1326 (1 April 1871-8 December 1908), as a
substitute when the publication of three governmental journals (Ruz-nāma-ye
dawlat-e ʿaliya-ye Irān, ʿElmiya, and Mellati) was suspended in late February
1871 by the order of Nāṣer-al-Din Shah (Ṣadr Hāšemi, I, pp. 305-6). The paper
started with three issues a week, but later it became semi-weekly and
remained so throughout, except for a short period in 1291/1874, when it
appeared weekly in a large format with typeset printing, and from 1
Moḥarram 1321 to 9 Šaʿbān 1323 (30 March 1903-8 October 1905), when it
became a biweekly paper with the new title Irān-e solṭāni.

Irān was always under the direct supervision of the highest government
officials in charge of the press and publication. The first of them was
Moḥammad-Ḥasan Khan Ṣaniʿ-al-Dawla (later Eʿtemād-al-Salṭana, q.v.), the
director of the government bureaus of press (Edāra-ye ruz-nāmajāt-e dawlati)
and of translation (Dār-al-tarjama-ye ḵāṣṣa-ye dawlati), who managed the
paper for twenty-five years. After his death on 18 Šawwāl 1313/2 April 1896,
both his title and ministerial position were inherited by his nephew,
Moḥammad-Bāqer Khan Adib-al-Molk (Ṣadr Hāšemi, I, p. 310). In Moḥrram
1321/April 1903, the latter was replaced by Mollā Moḥammad Nadim-al-Solṭān
(Nadim-bāši), and the paper became a biweekly journal with the new title
Irān-e solṭāni, with Ḡolām-Ḥosayn Khan Afżal-al-Molk as its chief editor. Later,

IRĀN NEWSPAPERS
Article by Nassereddin Parvin

Published: December 15, 2006
Last Updated: March 31, 2016



IRĀN NEWSPAPERS|Nassereddin Parvin

2

however, Nadim-al-Solṭān was dismissed, and, with the reappointment of
Eʿtemād-al-Salṭana to the ministry, the added adjective solṭāni was dropped
from the paper’s title.

A number of the leading intellectuals of the time who served at the Ministry of
Press and Publications (Wezārat-e enṭebāʿāt) collaborated in the production of
the journal. The most noteworthy among them were Moḥammad-Ḥosayn
Ḏokāʾ-al-Molk Foruḡi (q.v.), Mojir-al-Dawla ʿAli-Moḥammad Khan Šaybāni
Kāšāni, and Afżal-al-Molk Ḡolām-Ḥosayn Khan Adib, who was the chief editor
of Irān-e solṭāni (Eʿtemād-al-Salṭana, I, pp. 256, 262-63, 409-10; II, Maḥbubi
Ardakāni’s comm., pp. 663-64, 789-90; Brown, p. 88).

As the state’s official organ, the paper mostly carried the news that concerned
the government, including royal decrees, conferring of titles, assignments and
dismissals, and especially such court news as the king’s hunting expeditions,
excursions, etc. It also contained pieces on modern sciences, news of
significant domestic and international events, and the serialized translation of
some Western works (e.g., Jules Verne’s Les Anglais au Poles Nord: adventures
du Captaine Hattteras).

Until the end of 1321/March 1904, Irān was lithographed in the government
printing office in 4 double-column pages of 34 by 22 cm, except for the short
interval of 1874, when typesetting was tried. After 1904, it was typeset in a
larger format in private printing houses. As the official organ of the state, it
became the target of criticism by the papers published abroad, and, after the
assassination of Nāṣer-al-Din Shah, which precipitated a more diversified and
less controlled era in the country, Irān lost the significance it had before.

Irān had the maximum print run of 2,000 copies. Subscription to it, at the
annual rate of 3.6 tomans, was obligatory for the upper class and high
government officials during the reign of Nāṣer-al-Din Shah; after the
appearance of Eṭṭelāʿ newspaper in Rabiʿ II 1298/March 1881, however, Irān
was distributed free to subscribers. Incomplete sets are available in most
major libraries in Persia; a recent reprint of the complete set, done by the
National Library of Iran, is also available.

 



Vol. XIII, Fasc. 5, pp. 480-483

3

BIBLIOGRAPHY

Feridun Ādamiyat, Andiša-ye taraqqi … wa ḥokumat-e qānun: ʿaṣr-e Sepahsālār,
Tehran, 1972, p. 388.

Āryanpur, Az Ṣabā tā Nimā I, pp. 238-42.

Edward Browne, Press and Poetry, pp. 49-51, 88-91.

Eʿtemād-al-Salṭana, al-Maʾāṭer wa’l-āṭār, ed., Iraj Afšār as Čehel sāl tāriḵ-e Irān,
3 vols., Tehran, 1984-89.

Guʾel Kohan, Tāriḵ-e sānsur dar maṭbuʿāt-e Irān, 2 vols., Tehran, 1984, I, pp.
73-79.

Sayyed Farid Qāsemi, Sargoḏašt-e maṭbuʿāt-e Irān: ruzgār-e Moḥammad Šāh wa
Nāṣer-al-Din Šāh, 2 vols., Tehran, 2001, II, pp. 1373-1428.

Ṣadr Hāšemi, Jarāʾed wa majallāt I, pp. 305-12, 326-27.

Moḥammad Moḥiṭ Ṭabāṭabāʾi, Tāriḵ-e taḥlili-e maṭbuʿāt-e Irān, Tehran, 1984,
pp. 32-33.

2. IRĀN, a semi-official paper, published in Tehran with several significant
changes from 9 Ābān 1295 to 29 Esfand 1301 Š. (1 November 1916-20 March
1923). It began with three issues per week, but appeared five times a week in
the second and third years before it became tri-weekly again.

Managers were appointed by the council of ministers, and each time a new
one was assigned, a new license was issued in his name. The first director of
the paper was the career journalist, Sayyed Ḥasan Ardabili (b. Ardabil
1294/1877; d. Tehran 20 Ramażān 1336/29 June 1918), who, after his death, was
succeeded by Zayn-al-ʿĀbedin Šayḵ-al-ʿErāqaynzāda, better known by his later
surname Rahnemā (Bayāt and Kuhestāni, eds., I, pp.185-88).

During the premiership of Mirzā Ḥasan Woṯuq-al-Dawla, Moḥammad-Taqi
Bahār (q.v.) was selected for the job, but on his request, the name mentioned
on the paper was that of his brother, Moḥammad Malekzāda (Bayāt and
Kuhestāni, eds., I, pp. 191-93). Starting with number 337 (9 Āḏar 1297 Š./29



IRĀN NEWSPAPERS|Nassereddin Parvin

4

November 1918), however, Bahār began signing the major articles with his
initials (M. B.) as the political director (modir-e siāsi), and only from number
632 (23 Esfand 1298 Š./13 March 1920), following the departure of Malekzāda
to Mashad as director of the department of education in Khorasan, did Bahār
fully identify himself on the paper. Bahār’s tenure, however, did not last very
long. After the collapse of Woṯuq-al-Dawla’s government, Bahār declared his
resignation in an article titled “Pāyān-e ḵastagi” (The end of exhaustion),
published in number 705, dated 24 Tir 1299 Š./14 July 1920 (see also Bahār,
1978, pp. 91-92). From then up to the coup d’etat of Esfand 1299 (q.v.), the
paper was successively managed by Mirzā ʿAli-Akbar Ḵorāsāni, a former
editor-in-chief, and Esmāʿil Yagāni, a member of the paper’s editorial board.
From number 919 (29 Jawzāʾ 1300 Š./18 June 1921) to the end of 1301 Š./20
March 1923, the former manager, Šayḵ-al-ʿErāqaynzāda, was put in charge.

Irān was run by a team of qualified staff and efficient managers who took full
advantage of its double status as a semi-official paper. Thus, on the one hand,
the paper benefited from the support of the government, both financially and
otherwise, especially due to the closure of its official paper, Āftāb (1290-94
Š./1911-15), for which it functioned as a partial substitute; and, as such, it was
no wonder that in August 1921 it acquired a wireless telegraph for news
reception and became the first news medium in the country to get such
equipment. On the other hand, given the vast connections and official support
available to it, it enjoyed the collaboration of many well-known writers and
scholars.

In addition to news, its primary concern, Irān contained articles dealing with
political and economic issues, serialized stories, and numerous
advertisements. The editorials, written mostly by the manager and sometimes
by the editors-in chief, constituted the most important part of the paper. Bahār
was an outstanding poet and a renowned scholar, as well as a political activist.
Thus, the editorials published during his tenure as manager, most of them
from his own pen, are of particular significance not only from the viewpoint of
their style and content, but also in the context of the political sensitivities of
those days. The serialized pieces, in the first two years of Irān’s publication,
were relatively short political and historical stories without mention of the
names of their authors or translators. The first of these, written by Bahār
himself, was titled Nirang-e siāh yā kaniz-e safid (Black trick or white slave
girl), which started with issue 334 (19 Ordibehešt 1298 Š./8 May 1919).

Notwithstanding the official pledge of the paper’s managers, as a rule, to gear



Vol. XIII, Fasc. 5, pp. 480-483

5

everything published in the paper to the government’s official policy and
interests, and not to do anything to the contrary (Bayāt and Kuhestāni, eds., p.
186), Bahār and his successors tried to make the paper appear completely
independent and neutral. Nevertheless, the views and statements critical of
the government’s policies rarely appeared in the paper. In comparison with
supporting or favorable articles, signed or otherwise, those critical of Woṯuq-
al-Dawla’s government and his Anglo-Iranian Agreement of 1919 (q.v.) were
watered down and much milder in tone (Dawlatābādi, Ḥayāt-e Yaḥyā IV, pp.
129-31). In the same vein, the paper in this period was full of anti-Bolshevik
news and commentaries, in which, beneath their exposing the danger of
communism, lay an implicit and indirect justification of Woṯuq-al-Dawla’s pro-
British policies and the Anglo-Iranian Agreement. In most part of its history,
Irān did not have any significant rivals. In the first year of its publication,
Abu’l-Ḥasan ʿAlawi (p. 20) described it as “the best newspaper of the capital,”
and in the words of Ṣadr Hāšemi (I, p. 314) “it ranked first in terms of
circulation, diversity of content, and number of readers.”

Irān was printed at various printing houses (Bāqerzāda Brothers, Bosfor,
Tamaddon, and Irān) in Tehran and had a print run of about 1,500 copies,
mostly in 4 five-column pages; sometimes it appeared in 8, 6, or 2 (when a
daily) pages. It measured 59 x 42.5 cm, and after 1921, while it increased the
number of pages, its size was reduced to 55 x 40 cm. It carried no illustrations
during its first three years. Annual subscription rate was mostly 60 krans,
which rose to 80 krans when it became a daily. Incomplete sets of it are held in
most important libraries in Persia as well as in the national libraries of Berlin,
Paris, St. Petersburg, and the libraries of the University of Chicago and
Princeton University.

 

Iraj Afšār, “Zayn-al-ʿĀbedin Rahnemā,” Āyanda 15/6-9, 1989, pp. 614-15.

Abu’l-Ḥasan ʿAlawi, Rejāl-e ʿaṣr-e mašruṭiyat, ed. Ḥabib Yaḡmāʾi and Iraj Afšār,
Tehran, 1984, p. 20.

Āryanpur, Az Ṣabā tā Nimā II, p. 336.

Malek-al-Šoʿarā M oḥammad-Taqi Bahār, Bahār wa adab-e fārsi: majmuʿa-ye
yak-ṣad maqāla az Malek-al-Šoʿarā Bahār, ed. Moḥammad Golbon, 2 vols.,
Tehran, 1976, II, pp. 646-47.



IRĀN NEWSPAPERS|Nassereddin Parvin

6

Idem, Tāriḵ-e moḵtaṣar-e aḥzāb-e siāsi-e Irān: enqerāż-e Qājāriya I, Tehran,
1978, I, p. 40.

Kāva Bayāt and Masʿud Kuhestāni-nažād, eds., Asnād-e maṭbuʿāt, 1286-1320 H.
Š., 2 vols., Tehran, 1993, I, pp. 184-97.

Ali NoRouze [Ḥasan Moqaddam], “Registre analytyque annoté de la presse
persane (deputis la Guerre),” RMM 60, 1925, pp. 35-62.

Zayn-al-ʿĀbedin Rahnemā, “Ḵāṭerāt-i az ruz-nāma-negāri Iran,” Taḥqi-qāt-e
ruz-nāma-negāri 5, no. 18-19, Winter 1969-Spring 1970, pp. 17-18.

Ṣadr Hāšemi, Jarāʾed o majallāt I, pp. 312-16.

Moḥamad Moḥiṭ ṬbāṭabāʾI, Tāriḵ-e taḥlili-e maṭbuʿāt-e Irān, Tehran, 1984, pp.
169, 387.

3. IRĀN, an independent paper published as the continuation of the semi-
official Irān 2. On 1 Farvardin 1302/22 March 1923, the paper Irān was turned
over with all its assets and facilities to Zayn-al-ʿĀbedin Rahnemā, who rejected
government’s subsidy and published it independently, first three times a week
and, starting with the second year, as a daily morning paper until 18 Tir 1332
Š./9 July 1953. On the eve of the 1307 new year Š./March 1928 the issue number
2632 appeared as a year-book, and from 1 Ābān to18 Āḏar 1318 Š. (22
October-8 December 1929), it published a general weekly magazine, which did
not receive much public support.

In Farvardin 1314 Š./March 1935 (not 1316/1937 as stated by Ṣadr Hāšemi, I, p.
314), the papers Irān and Šafaq were confiscated by the order of Reza Shah.
Šafaq shut down permanently, but Irān, with all its equipment, facilities, and
offices, was granted to the merchant Majid Mowaqqar (b. Bušehr, 1277; d.
Tehran, Ābān 1346 Š./1898-1967; see “Laḡw-e emtiāz”). Rahnemā emigrated to
Beirut and through an attorney tried in vain to retrieve some of his property
(Bayāt and Kuhestāni, eds., pp. 212-16). He returned to Persia after the fall of
Reza Shah in 1941 and, with the help of Fowḡi’s government, repossessed the
paper from Mowaqqar. The first issue under Rahnemā’s renewed
management appeared on 26 Āḏáar 1320 Š/17 December 1942.

During Reza Shah’s reign, the editorial board of the paper under Rahnemā’s
management was headed successively by Shaikẖ Yaḥyā Kāšāni (b. Kāšān,
1252; d. Tehran, 18 Esfand 1308 Š./1873-9 March 1930) and Sayyed Kāẓem



Vol. XIII, Fasc. 5, pp. 480-483

7

Etteḥād, and under Mowaqqar, by Ḡolām-ʿAli Mostaʿān and then Keyḵosrow
Šāhroḵ. After the return of the paper to Rahnemā, Maḥmud Puršālči and ʿAli-
Aṣḡar Farāsiun served successively as chief editor. In 1945, Rahnemā was
appointed as the Persian ambassador in Paris, and his son, Ḥamid Rahnemā,
overtook the operation of the paper.

This paper, like its predecessor, was a multifarious journal that enjoyed the
collaboration of distinguished writers and intellectuals of the time. It took an
interest in politics in its early phase, and its unmistakable support of Reza
Khan Sardār-e Sepah continued after the latter’s ascension to the throne; as a
result, it was among the few papers that were never subjected to government’s
supervision (Wazārat-e Farhang wa Eršād-e Eslāmi, pp. 142-43) or censorship.

During the reign of Reza Shah (1925-41), Irān gradually reduced its coverage of
political issues, and like other papers, moved more and more in the direction
of content diversification and printing official reports. Serialized stories were
among its distinct features, and sometimes it carried two such stories side by
side. Under Reza Shah, with the increasing suppression of the freedom of
expression, Irān remained the most important paper of the country with
probably the highest circulation until 1935, when the daily Eṭṭelāʿāt (q.v.), with
an all-out effort, succeeded in surpassing it. It eventually lost its significance
altogether against the emerging new rivals after the fall of Reza Shah in 1941,
which let to the relaxation of government’s control of the press and the
appearance of papers with various orientations.

Irān used a number of printing houses in this period. They included
Bāqerzāda Brothers, Tamaddon, and, from the end of 1310 Š./beginning of
1931, Irān (renamed in 1936 Šerkat-e sahāmi-e čāp-e ḵodkār wa Irān), which
was owned by the paper itself and had the same address.

Irān was published in 4 and sometimes 6 five-column pages of 55 x 40 cm. Its
pages increased to 8 at the end of its 13th year, and, in its 14th year (Mehr 1309
Š/September 1930), it appeared in 4 seven-column pages of 74 x 52 cm;
occasionally, it had two additional pages carrying official announcements.
Starting in its 22nd year (1938), it was published in 8 five-column pages of 51 x
37 cm. Annual subscription rate was 8 krans (rials) up to 1938 and 120 krans
afterwards. Complete sets and scattered issues are held at various libraries in
Persia.

 



IRĀN NEWSPAPERS|Nassereddin Parvin

8

Iraj Afšār, “Zayn-al-ʿĀbedin Rahnemā,” Āyanda 15/6-9, 1989, pp. 614-15.

Kāva Bayāt and Masʿud Kuhestāni-nažād, eds., Asnād-e maṭbuʿāt, 1286-1320 H.
Š., 2 vols., Tehran, 1993, I, pp. 212-16.

Anwar Ḵāmaʾi, Ḵāṭerāt-e ruz-nāmanegār, Tehran, 2002, p. 56.

“Laḡw-e emtiāz,” Eṭṭelāʿāt, no. 2459, 26 Farvardin 1314 Š./15 April 1935.

Esmāʿil Purwāli, “Qeṣṣa-ye por ḡoṣṣa-ye man wa Irān-e man,” Ruzgār-e now
7/7, 1987, pp. 87-90.

Zayn-al-ʿĀbedin Rahnemā, “Ḵāṭerāt-i az ruz-nāma-negāri Iran,” Taḥqiqāt-e ruz-
nāma-negāri 5, no. 18-19, Winter 1969-Spring 1970.

“Ruz-nāma-ye Irān,” in Sāl-nāma-ye Pārs, 1928, p. 191.

Moḥsen Rustāʾi and Ḡolām-Reżā Salāmi, eds., Asnād-e maṭbuʿāt-e Irān
1320-1332 Š., 4 vols., Tehran, 1995-98, II, pp. 199-201.

Ṣadr Hāšemi, Jarāʾed o majallāt I, pp. 312-16.

Wazārat-e Farhang wa Eršād-e Eslāmi, Asnād-i az maṭbuʿāt wa aḥzāb-e dawra-
ye Reżā Šāh, Tehran, 2001, pp. 142-43.

4. IRĀN, a current, multifarious daily that, since 4 Bahman 1373 Š/24 January
1995, has been published by the official news agency of the Islamic Republic of
Iran (IRNA) and managed by the agency’s director. Given its style,
organization, and diversity of content, the paper is unique among the news
agencies of the world, which usually deal only with short news bulletins. The
paper was established during the presidency of ʿAli-Akbar Hāšemi Rafsanjāni
as his personal means of public relations; under Moḥammad Ḵātami, it
reflected the government’s views and polices and, therefore, ran at odds with
other ruling factions of the country.

5. IRĀN, a propaganda newspaper published in Baghdad from the summer of
1917 until 1919 by the British forces after their invasion Iraq in 1917. It was
managed by the Kurdish man of letters, Šokri Fażli, and was renamed Ẓafar
(victory) after a few issues. Scattered issues of Ẓafar are held at libraries
outside Iraq; some issues of Irān are found only at the National Library of Iraq
in Baghdad and most probably have the same characteristics as those of Ẓafar
(Ḥasani, p. 63).



Vol. XIII, Fasc. 5, pp. 480-483

9

 

ʿAbd-al-Razzāq Ḥasani, Taʾriḵ al-ṣaḥāfat al-ʿEraqiya, Baghdad, 1975, facs. 1, p.
63.

Ebrāhim Zāheda, Dalil al-jarāʾed wa al-majallāt al-ʿErāqiya, 1869-1978, Kuwait,
1986, p. 47.

(NASSEREDDIN PARVIN)

November 2, 2006


