
Vol. XIII, Fasc. 5, pp. 498-500

1

IRĀN-E NOW

IRĀN-E NOW, the title of two political newspapers published in Tehran during
the second and third decades of the 20th century.

1. Irān-e now,the daily organ of the Demokrāt political party (Ferqa-ye
Demokrāt-e Irān, also referred to as Ḥezb-e Demokrāt; see Ādamiyat, 1976b, p.
136; Āyanda 17, 1991, p. 566). It has been described as “the greatest, most
important and best known of the Persian newspapers, and the first to appear
in the large size usual in Europe” (Browne, Press and Poetry, p. 52). Irān-e now
was published in Tehran, with a few interruptions, from 7 Šaʿbān 1327 to 28
Ḏu’l-ḥejja 1329 (23 August 1909-19 December 1911), when it was banned. As a
substitute there appeared on 29 Ḏu-l-ḥejja 1329 (20 December) the single issue
of Irān-e novin, and on 1 and 2 Moḥarram 1330 (22-23 December 1911) Rahbar-
e Irān-e now (erroneously Rāhbar-e Irān-e now in Kasravi, p. 491, and following
him Kohan, II, pp. 560, 618). Hyacinth Rabino and many others following him
have mistakenly recorded 7 Rajab 1327 (25 July 1909) as the starting date of
the paper’s publication. The cause of the error seems to have been the fact
that, starting with issue thirty-two, the paper’s title area bore the phrase
“Rajab 1327,” which marked the beginning of Aḥmad Shah’s reign (r. 1909-25)
as the final victory for the constitutional movement.

The licensee and editor of the paper, Abu’l-Żiāʾ Sayyed Moḥammad Šabestari,
was the former publisher of the papers al-Ḥadid and Mojāhed and an active
supporter of the Constitutional Movement (q.v.). Edward Browne and those
after him have considered Abu’l-Ziāʾ’s role in the paper as “nominal.” The
paper was reportedly financed by Basil, an Armenian of Tehran, who also

IRĀN-E NOW
Article by Nassereddin Parvin

Published: December 15, 2006
Last Updated: August 16, 2018



IRĀN-E NOW|Nassereddin Parvin

2

functioned as its actual editor. The manager of the paper and its principle
contributor, however, was Moḥammad-Amin Rasulzāda of Baku (b. Bāku,
1884; d. Ankara, 1954) from the very beginning (Browne, Press and Poetry, p.
52; Kasravi, p. 128; Āryanpur, II, pp. 109, 335). Starting with the twin issues 103
and 104 (13 Šaʿbān 1329/8 August 1911), Sayyed Mahdi Afjaʾi was named as
chief director. Rasulzāda was officially announced in the first issue of the
second year as editor-in-chief, and he continued so until 26 Jomādā I 1329/25
May 1911, when he was banished out of the country (Rasulzāda; Brown, Press
and Poetry, p. 52; Kasravi. p. 128; Ādamiyat, p. 97; Aryanpur, II, p. 109, and n.
2; see below).

In Tehran, Rasulzāda joined the political party of Ferqa-ye demokrāt-e Irān and
became a member of its Central Committee (Ādamiyat, 1976, p. 97). He was an
experienced and well-informed journalist, and the paper flourished brilliantly
with his leadership. The very success of the paper, however, instigated the
envious hostility of the factions opposed to the platform of the Democrats.
Rasulzāda was accused by the opposition of being a spy, and the government,
pressured by Russia, expelled him from Persia on the grounds of being a
foreign citizen (Majles 4, no. 26, 3 Ḏu’l-ḥejja 1328/5 December 1910; Taqizāda,
pp. 169-70; Āryanpur, II, pp. 109-10). He was succeeded in the paper by Sayed
Mahdi Afjaʾi in Šaʿbān 1329/August 1911. Besides Rasulzāda, who wrote light
articles with the pen name Niš (Sting), the paper benefited from the
contributions of a number of well-known poets and authors of the time,
including Abu’l-Qāsem Lāhuti, Moḥammad-Taqi Bahār (q.v.), the Georgian
Ğolām-Reżā Amirḥājebi, and Hosayn Ṣabā.

Irān-e now began publication in the interval between the collapse of the
traditional absolute monarchy and the inauguration of the Majles
(parliament), which was the climax of the Constitutional Revolution. It
appeared with several many innovative features (size, pagination, literary
style, and informative content) that quickly attracted attention and made it
quite popular. From its very inception, the paper had close ties with a number
of radical constitutionalists, who, under the influence and leadership of
Sayyed Ḥasan Taqizāda, had prepared the ground for establishment of the
Demokrāt Party. It pursued a liberal orientation from the start, and, despite its
avowed pledge in the very first issue that it “is not affiliated with any faction,”
it officially became the organ of the Demokrāt Party after the inauguration of
the Second Majles at the end of 1909, with Rasulzāda as its chief editor.

The paper raged against foreign intervention, especially that of Russia, in



Vol. XIII, Fasc. 5, pp. 498-500

3

Persia, and took an uncompromising attitude towards traditional power
factions in the country, such as big landowners and some leaders of the
religious establishment. The journal’s liberal orientation involved it in
exchanging polemics with the papers that opposed it, and inevitably became
an active player in the quarrels of the political parties that had emerged
following the inauguration of the Second Majles. The quarrel reached its
climax after the paper announced its affiliation with the Demokrāt Party and
voiced its opposition to the parties Eʿtedāl and Ettefāq wa Taraqqi. This led to a
heated debate and exchange of vehement polemics between Irān-e now and
the organs of those parties, namely, Esteqlāl-e Irān, ʿAṣr, and Majles. It had also
a number of unfriendly exchange with Šarq (*q.v.), an independent paper
published by Sayyed Żiāʾ-al-Din ṬabātaÂbāʾi. This squabble soon died out,
however, due to the common features that both papers shared, namely
opposition to Russia and conflicts with the governments of both Moḥammad-
Wali Khan Sepahdār Tonokāboni and Najafqoli Khan Ṣamṣām al-Salṭana
Baḵtiāri (Parvin, pp. 370-71).

Iran-e now survived many venomous attacks, including two by religious
fanatics in February and March 1910 and two legal battles over specific issues
(Bayāt and Kuhestāni, eds., I, pp. 252-56; Parvin, pp. 371-73). The paper was
banned on 16 Jomādā I 1328/26 May 1910, following its criticism of the severe
conditions imposed by Russia and England for the loan requested by
Sepahdār’s government. The government, facing the protests of the Majles
deputies and also noticing the great popular support the paper received, had
to retract the ban, and the paper continued publication (Parvin, pp. 373-75).
Two weeks later, however, it closed down for financial and administrative
reasons; and when it resumed publication after three months, it met with a
concerted campaign of the opponents of the Demokrāt Party against its chief
editor, Rasulzāda, which, together with the pressure exerted by the Russian
embassy, forced Rasulzāda to resign and leave the country. With the exile of
Rasulzāda, the paper was deprived of its ablest and most well-informed
contributor, who could not be easily replaced in the Persia of the day by
another person of comparable talent. The departure of Rasulzāda, however,
did not end the hostile attitude toward the Demokrāt Party and its organ, Irān-
e now (Parvin, pp. 615-17).

On 29 Rajab 1329/26 July 1911, Najafqoli Khan Baḵtiāri (ṢamsÂām al-Salṭana)
was appointed prime minister; and, following the policy of his predecessor,
Sepahdār, two days after taking office, he issued an illegal order for the



IRĀN-E NOW|Nassereddin Parvin

4

suspension of the paper (Parvin, p. 617). The alleged cause was the paper’s
attack on the former prime minister, but in reality it was a pro-Russian move
and in the context of the latter’s long preparation for a wide intervention in
Persia. This ban lasted for two weeks, but was soon followed by another one.
The last issue of the paper (vols. 3, no. 121) bearing the original title Irān-e now
appeared on 28 Ḏu’l-ḥejja 1329/19 December 1911, eleven days after its latest
suspension before it was banned permanently. Following this, one issue in the
name of Irān-e novin and two issues titled Rahbar-e Irān-e now appeared, but
they were also banned, because they had exposed and denounced the Russian
aggressions in Azarbaijan (Kasravi, p. 491; Parvin, pp. 618-19).

Irān-e now was a paper primarily concerned with the news, both domestic and
foreign, and carried articles with clear political overtones, as well as
advertisements. Its editorials reflected the views and the political agenda of
the Demokrāt Party, and given the critical conditions of the day, it is an
invaluable source material for the history of the period. Its serialized sections
clearly dealt with the political and economic issues of the time. For instance,
the translation of Ivan A. Kriloff’s allegorical story, Konsert-e jānvarān (The
concert of animals), was an insinuation about the ineffective government of
Sepahdār (Browne, Press and Poetry, pp. 52-53; Āryanpur, II, p. 109). Lucien
Bouvat (1909), a French observer, with regard to the diversity and the
informational values of its content, called Irān-e now the preeminent Persian
paper, and William Morgan Shuster (p. 20) described it as “the best and most
fearlessly edited journal in Persia.” It was an ardent advocate of democratic
principles (Āryanpur, II, p. 109) and of resistance to foreign intervention in the
country. Social views expressed in the paper are not as consistent and uniform
as its steadfast xenophobia. Its criticism of the influence of foreign powers is at
times mild and simplistic, while at other times it takes the sharp tone of leftist
European papers. Given the historical period in which it was published, the
allegation that it was a leftist or a Marxist paper (Āgāhi, p. 23) seems to be
unfounded (Ravāsāni, pp. 78 and 84).

Irān-e now was the first Persian paper that, like its European counterparts,
appeared consistently in a large format (Browne, Press and Poetry, p. 52), and
it set a precedent for the papers that followed, although a few other papers
(e.g., Irān, q.v., no. 1) had already appeared for a short period of time in a large
format with typeset printing (Āryanpur, II, 109; Bouvat, 1909).

Irān-e now was printed at the printing houses of Fārus, Irān-e Now, Majles,
and the government publishing house in four pages of five and later four



Vol. XIII, Fasc. 5, pp. 498-500

5

columns, measuring 41 x 55.5 cm, and occasionally carried pictures. Single
issues were sold for four šāhis in Tehran and five šāhis elsewhere in the
country. The annual subscription rate was 50, 55, and 75 krans for Tehran,
elsewhere in Persia, and abroad, respectively. It is generally believed that it
was the paper with the largest circulation of its time, but estimates as to its
actual print run vary from 2,500 (Browne, Press and Poetry, Introd., p. 25) to
8,000 (ʿAyn-al-Salṭana, p. 1931), while, in a letter to the Ministry of Education,
dated only five days after the first issue, its print run is given as 5,000 (Bayāt
and Kuhestāni, eds., p. 252).

Incomplete sets are available at the major libraries in Persia (Central Library
of the University of Tehran, the Public Library in Tehran, etc.), Cambridge
University Library, the Library of Congress, and the Bibliothèque d’étude
iraniennes at Université Sorbonne nouvelle, Paris.

Bibliography:

Ḥosayn Ābādiān, Rasulzāda, ferqa-ye demokrāt wa taḥawwolāt-e moʿāṣer-e
Irān, Tehran, 1997, passim.

Faridun Ādamiyat, Fekr-e demokrāsy-e ejtemāʿi dar nahżat-e Mašruṭiyat-e Irān,
Tehran, 1976, pp. 96-97, 129 ff.

Iraj Afšār, ed., Awrāq-e tāzayāb-e Mašruṭiyat marbuṭ ba sālhā-ye 1325-1330,
Tehran, 1980, pp. 128-29.

ʿAbd-al-Ḥosayn Āgāhi, “Dawrān-e awwaliya-ye nofuḏ-e andišahā-ye mārksisti
dar Iran,” Donyā, N.S. 3/4, Winter 1962, p. 23.

Yaḥyā Āryanpur, Az Ṣabā tā Nimā, 2 vols., Tehran, 1972, II, pp. 158-59.

Touraj Atabaki and Solmaz Rustamova-Towhidi, Baku Documents: Union
Catalogue of Persian, Azarbaijani, Ottoman Turkish and Arabic Serials and
Newspapers in the Libraries of Republic of Azarbaijan, London and New York,
1995, p. 127.

Qahramān Mirzā Sālur ʿAyn-al-Salṭana, Ruz-nāma-ye ḵāṭerāt-e ʿAyn-al-Salṭana,
ed. Masʿud Sālur, Tehran, 1989, p. 2789.

Alexandre Bennigsen and Chantal Lemercier-Quelquejay, La presse et le
mouvement national chez les musulmans de Russie avant 1920, Paris, pp. 104,



IRĀN-E NOW|Nassereddin Parvin

6

107-10, 115, 119-20, 123, 138.

Lucien Bouvat, “En Perse,” RMM 9, 1909, pp. 343-44.

Idem, “La presse persane,” RMM 11, 1910, p. 335; 12, pp. 697-98.

Edward G. Browne, The Persian Revolution of 1906-1909, London, 1966, pp. 243,
334.

Aḥmad Kasravi, Tāriḵ-eò hijdah sāla-ye Āḏarbāyjān, Tehran, 1976, pp. 128, 491.

Guʾel Kohan, Tāriḵ-e sānsur dar maṭbuʿāt-e Irān, 2 vols., Tehran, 1984, II, p. 560,
618.

Moḥmmad Ḥosayn Manẓur-al-Ajdād, Asnād-e qatl-e Ṣanịʿ-al-Dawla 2/1-2, 1992,
p. 153.

Ḵalil Moqaddam, Fehrest-e ruz-nāmahā-ye mawjud dar Ketāb-ḵāna-ye markazi-
e Fārs, Shiraz, 1998, no. 58.

Ṣādeq Khan Mostašār-al-Dawla, Ḵāṭerāt wa asnād-e Mostašār-al-Dawla, ed. Iraj
Afšār, 5 vols., Tehran, 1983, II, pp. 306-7.

Foruḡ-al-Zamān Nuri Eṣfahāni, Rāhnemā-ye maṭbuʿāt: fehrest-e našriyāt-e
mawjud dar ketāb-ḵāna-ye ʿomumi-e Ebn Meskuya-ye Eṣfahān, Isfahan, 2001, p.
56.

Nāṣer-al-Din (Nassereddin) Parvin, “Ruz-nāma-ye Irān-e Now,” Irān-šenāsi
/Iranshenasi 13/2-3, 2001, pp. 346-77, 615-27.

Šāhroḵ Peymāni, Fehrest-e ruz-nāmahā-ye mawjud dar ketāb-ḵāna-ye markazi-e
Dānešgāh-e Eṣfahān, Isfahan, 1983, p. 17.

Ibrahim Pourhadi, Persian and Afghan Newspapers in the Library of Congress,
1871-1978, Washington, D.C., 1979, no. 101.

Hyacinth Louis Rabino, Ṣurat-e jarāyed-e Irān wa jarāyed-i ke dar ḵārej az Irān
ba zabān-e fārsi ṭabʿ šoda ast, Rašt, 1911, no. 41.

Raḥim Raʾisniā, the “Pišgoftār [Forword],” in Moḥammad-Amin Rasulzˊāda,
ed., Gozārešhā-i az enqelāb-e Mašruṭiyat-e Irān, Tehran, 1998.

Šāpur Ravāsāni, Nahżat-e Mirzā Kuček Ḵān Jangali, Tehran, 1984, pp. 78, 84.



Vol. XIII, Fasc. 5, pp. 498-500

7

Revue du Monde Musulman 10, p. 129; 12, pp. 697-99; 13, pp. 394-97; 15, pp.
155-56, 161-62, 171, 334.

Ṣadr Hāšemi, Jarāʾed o majallāt I, pp. 345-48.

Bižan Sartipzāda and Kobrā Ḵodāparast, Fehrest-e ruz-nāmahā-ye mawjud dar
Ketāb-ḵāna-ye melli-e Irān, Tehran, 1976, no. 96.

Moḥammad-Mahdi Šarif Kāšāni, Wāqeʿāt-e ettefāqiya dar ruzgār, ed. Manṣura
Etteḥādiya and Sirus Saʿdvandiān, 3 vols., Tehran, 1983, II, pp. 522-23.

William Morgan Shuster, The Strangling of Persia, New York, 1966. Ursula
Sims-Williams, Union Catalogue of Persian Serials and Newspapers in British
Libraries, London, 1985, no. 226.

Mortażā Solṭāni, Fehrest-e ruz-nāmahā-ye fārsi dar majmuʿa-ye Ketāb-ḵāna-ye
markazi wa markaz-e asnād-e Dānešgāh-e Tehrāŋ1267 qamari tā 1320 šamsi,
Tehran, 1977, no. 64.

Sayyed Ḥasan Taqizāda, Zendagi-ye ṭufāni: Ḵāṭerāt-e Sayyed Ḥasan Taqizāda,
ed. by Iraj Afšār, Tehran, 1993, pp. 27, 169-70, 466.

 

2. Irān-e now, the organ of the Ferqa-ye demokrāt-e mostaqel-e Irān published
in Tehran from 25 Ordibehešt to 1 Ḵordād 1302 Š. (16-22 May 1923), a total of
seven issues. Because of the identical title, it was considered as the
continuation of the organ of the Demokrāt faction that was published by
Šabestari and Moḥammad-Amin Rasulzāda in Tehran some thirteen years
earlier. It was, like many of its contemporaries, a multifarious publication
with primary concern with news. Prior to the appearance of this Iran-e now,
its licensee, Zayn-al-ʿĀbedin Rahnemā, had already published a paper titled
Irān (q.v., no. 3) which he had rendered independent of the government less
than two months earlier. On the day following the appearance of Irān-e now,
he declared his total responsibility for the paper and the fact that it was a
separate paper, independent of the older one (Ṣadr Hāšemi). In any event, the
paper did not meet any much popular support and was discontinued after one
week of publication. It was printed in Tamaddon and Bosfor printing houses in
four pages of four-column format of 41 x 54 cm and carried no illustrations.
The annual subscription rate was set at ninety krans. Complete sets are kept at
the Public Library in Tehran and scattered issues are available at the libraries



IRĀN-E NOW|Nassereddin Parvin

8

of ʿAllāma Ṭabāṭbāʾi (Shiraz) and the University of Chicago.

BIBLIOGRAPHY

Asnād-i az maṭbuʿāt wa aḥzāb-e dawra-ye Reżā Šāh, Tehran, 2001, pp. 298-99.

Ṣadr Hāšemi, Jarāʾed o majallāt I, pp. 348-49.

Bižan Sartipzāda and Kobrā Ḵodāparast, Fehrest-e ruz-nāmahā-ye mawjud dar
Ketāb-ḵāna-ye melli-e Irān, Tehran, 1976, no. 97.


