HABL AL-MATIN
Article by Nassereddin Parvin

Encyclopaedia Iranica

Published: December 15, 2002
Last Updated: June 5, 2013

HABL AL-MATIN

HABLAL-MATIN (lit. strong cord), name of three newspapers published in
Calcutta, Tehran, and Rast.

1. One of the most illustrious and influential newspapers in the Persian
language, the weekly Habl al-matin was published in Calcutta, with occasional
long interruptions, from 10 Jomada II 1311/19 December 1893 until 18 Adar
1309 $./9 December 1930, by Sayyed Jalal-al-Din Mo’ayyed-al-Eslam Kasani (b.
Kasan, 13 Rajab 1280/24 December 1863; d. Calcutta, 24 Adar 1309 S./15
December 1930), who also published a number of other papers, including one
in Urdu and one in English (Iranparast, apud Sadr-e-HaSemi, Jarayed o
majallat 11, p. 207). From the seventh year of publication, the epithet moqaddas
(holy) was added to its title, apparently as a reference to the term “the cord of
God” (habl Allah) used in the Qur’an (3.103).

Mo’ayyed-al-Eslam went blind during the last decade of his life, and, therefore,
turned over the management of the newspaper over to his daughter, Fakr-al-
Soltan, who was referred to as deputy-editor (dabir-e tani), and who signed as
F. S. Mo’ayyedzada. From the 6th year of publication its managing editor was
Mohamad-Jawad Sirazi. At the beginning, Sayyed Hasan, the brother of Jalal-
al-Din and toward the end ‘Ali-Asgar Rahimzada Safawi were closely involved
in the publication of the newspaper.

The long life of Habl al-matin can be divided into five periods, which are
distinguished by the differences in editorial policy. During the first five years
(1893-98), in format and Persian style it resembled the Persian newspapers




@\ HABL AL-MATIN | Nassereddin Parvin

published in India, while in self-censorship it mirrored the attitude of
newspapers published inside Persia. From 1898 to 1906, the year the
Constitution was decreed (see CONSTITUTIONAL REVOLUTION i), Habl almatin
showed a Pan-Islamist tendency and was mildly critical of the economic and
political situation in Persia. From 1906 to 1909, the year Mohammad-‘Ali Shah
was removed from the throne, Habl al-matin played an ac-tive and significant
part in enlightening public opinion in Persia and assumed a moderate role in
the struggle against the faction supporting the restoration of despotic rule. For
this reason, it is considered as an important source for the history of the
Constitutional Revolution (q.v.). In later years, Habl al-matin continued to
enjoy the same public esteem, but not as much influence.

From the final victory of the Constitutionalists in July 1909 and the end of the
period known as “The Short Tyranny or Despotic Rule” (Estebdad-e sagir), to
the coup d’état of Esfand 1299 S./February 1921 (see COUP D’ETAT OF 1921),
Habl al-matin advocated reforms; during World War I, in contrast to public
opinion in Persia, it tended to support the Allies and opposed the Axis powers.
From 1921 until its closure in 1930, Habl al-matin insisted on the necessity of
rebuilding the country. It supported the post-coup d’état cabinets and the
person of Reza Khan Sadar-e-Sepah, (later Reza Shah Pahlavi), by whose order
it received financial subsidies from the government (Rahimzada Safawi, p.
162; Sims-Williams, 1984, p. 2; Parvin, pp. 485-86). In an article entitled
“Lozum-e jomhuriyat wa tafkik-e qowa-ye ruhani dar Iran,” published in
several issues from October 6 to November 3, 1924, the paper supported
Sardar-e-Sepah’s unsuccessful drive for the establishment of a republic in
Persia (Hairi, pp. 140-41 and n. 146). In this period, the reigning king, with the
exception of Mohammad-‘Ali Shah, the country’s premiers, and high-ranking
officials were always viewed positively by Habl al-matin, for which it has been
criticized by Ahmad Kasrawi, who accused Mo’ayyed-al-Eslam of indulging in
flattery out of self-interest. In particular, the paper praised ‘Abd-al-Majid Mirza
‘Ayn-al-Dawla and criticized people for the event of Masjed-e Sah that
eventually led to the Constitutional Revolution (Tarik-e bidarti, ed. Sa‘idi Sirjani,
I, pp. 331-36; Masruta3, pp. 42-43, 63-64, 104, 106). Others, on the basis of the
paper’s implicit support of British policies in the East, have viewed it as being
inspired by the British government in India (see, e.g., Kan-Malek Sasani, p. 207;
Setara-ye sork, nos. 5-6, in Chaqueri, ed., VI, pp. 264-71). In fact Habl al-matin,
rather than being pro-British, was against the policies of its Russian rival in
Persia. This is corroborated by the decisions that the British authorities in
India made against Moa'yyad-al-Eslam or his newspapers, one of which led to



https://www.iranicaonline.org/articles/constitutional-revolution-i

Vol. XI, Fasc. 4, pp. 431-434 @
)

a long suspension of Habl al-matin in 1916 and 1917. Moreover, it sharply
condemned the Anglo-Russian Convention of 1907 (q.v.) in a series of articles
(tr. in Browne, Persian Revolution, pp. 174-89), calling the British government
the “enemy of civilisation and justice” (Kazemzadeh, pp. 501-2; AfSar, ed., 1980,
p- 215). In 1318/1900 the paper published a series of articles written by Shaikh
Yahya Kasani, which were all sharply critical of the prime minister Mirza ‘Ali-
Asgar Khan Atabak (q.v.). Consequently Atabak prohibited the distribution of
all newspapers printed abroad, including Habl al-matin (Tarik-e bidari, ed.
Sa‘idi Sirjani, I, p. 470; Kasrawi, Masruta3, p. 25; Sadr-e-HaSemi, Jarda'ed o
majallat 11, pp. 201, 203). The ban lasted until 1322/1902, when it was revoked
by the new prime minister, ‘Abd-al-Majid Mirza ‘Ayn-al-Dawla, who
incidentally was supported by the paper (Tarik-e bidari, ed. Sa‘idi Sirjani, I, pp.
211, 471; Kasrawi, Masruta3, pp. 63-64, 104, 106, 277). Finally, in spite of its
Islamic orientation, Habl al-matin did not shrink away from criticizing
religious fanaticism, including that espoused by Shaikh Fazl-Allah Nuri and his
supporters during the Constitutional Revolution. In addition to Muslims in
Persia and India, Habl al-matin had many readers in Afghanistan, Central Asia,
the Caucasus, and the Ottoman Empire (Carrere d’Encausse, p. 164 apud
Parvin, p. 479).

From July 1913 to June 1917, Habl al-matin and its affiliated newspapers were
managed by a publishing firm, which was eventually dissolved on the order of
British authorities in India (Sims-Williams, 1984, p. 2). The paper had its own
printing house throughout its existence. Its format through the middle of its
seventh year of publication was twelve, two-column, 17 X 25 cm lithographed
pages; thereafter it was typeset in sixteen or twenty-four, two-column, 21 x
37.5 cm pages, which was later reduced to 17 x 32.5. According to “Report on
Native Papers,” Habl al-matin’s print run was 500 copies in March 1897, 800 in
1899, and 1,000 in later years. These figures seem to have been for Calcutta or
Bengal only, since from about 1905 for ten years the Persian philanthropist
merchant of Baku, Mirza Zayn-al-‘Abedin Taqiof, paid for 500 copies to be sent
directly to the ulema and theology students in ‘Atabat (q.v.) in Iraq. The paper
was praised by the ranking religious leader, Shaikh Hasan Mamagqani, who
recommended it to his followers (Brown, Press and Poetry, p. 25; Kasrawi, p.
42; Sadr-e-Hasemi, Jara'ed o majallat, 11, p. 201; Matini, pp. 489-91). During the
Constitutional Revolution the print run rose to 35,000 copies, while during the
last years of its publication it was no more than two to three thousand
(Iranparast, p. 281). During the first seven years, Habl al-matin’s annual
subscription was ten rupees, thirty-five gerans, five majidis, twenty-five




@\ HABL AL-MATIN | Nassereddin Parvin

French francs, or ten rubles, respectively, in India and Burma, Persia and
Afghanistan, the Ottoman Empire, Europe and China, and Russia and
Turkestan. As of the eighth year, the subscription was raised to twelve rupees
in India and forty gerans in Persia and Afghanistan, while remained
unchanged elsewhere. Single issues were priced at one geran in Persia, four
annal in India, and the equivalent of one French franc elsewhere. From the
ninth year, the price of single issue was not specified. Collections of Habl al-
matin are available in most major libraries both in Persia and abroad that deal
with the history of modern Persia. However, no complete collection of it has
yet been reported to exist in any library, private or public.

Mo’ayyed-al-Eslam’s success in publishing Habl al-matin led him to similar
enterprises, including the publication of Meftah al-zafar, Azad, Tamaddon (in
Persian), Calcutta (in Urdu), Molk o mellat (in English), and the Urdu edition of
Habl al-matin (Browne, Press andPoetry, pp. 28-29, 143; Sadr-e-Hasemi, Jarayed
o majallat 1, pp. 139-40, II, p. 137, IV, pp. 228-29). The publication of these
papers lasted only as long as British authorities in India tolerated them.

2. The daily Habl al-matin of Tehran and Rast. The freedom of the press
enjoyed in Persia following the establishment of the Constitutional
government prompted Habl al-matin’s management in Calcutta to launch a
daily newspaper in Tehran. Another reason for this new enterprise was the
fact that the paper, which reached Tehran about a month after its publication,
had lost a good part of its popularity due to the proliferation of newspapers in
the period. Publication of the daily Habl al-matin was the responsibility of
Mo’ayyed-al-Eslam’s younger brother, Sayyed Hasan Kasani, who had become
familiar with journalism in Calcutta, where he had cooper-ated with his
brother in publishing the papers Meftah al-zafar and Azad (Sadr-e-Hasemi,
Jarayed o majallat 1, pp. 139-40; IV, pp. 228-29). Furthermore, he knew the
country’s conditions better than his brother and was actively involved in
politics. He had also been incarcerated (19 Jomada II 1319/2 October 1901) for
two years as a member of the Secret Society (Anjoman-e makfi) that had
published a broadsheet (Sab-nama), criticizing Amin-al-Soltan (Tarik-e bidarti,
ed. Sa‘idi Sirjani, I, pp. 469-71; Kasrawi, Masruta3, pp. 26-27).

The daily Habl al-matin was published six days a week, initially in Tehran and
for a while in Rast, from 15 Rabi‘ I 1325/28 April 1907 until 31 July 1909.
Moa’yyed-al-Eslam was named general-manager and his brother Sayyed
Hasan deputy-editor. It was specified (1/3, 2/28) that the Tehran daily was an
affiliate of Habl al-matin of Calcutta. From number 20 onward, Shaikh Yahya




Vol. XI, Fasc. 4, pp. 431-434 @
)

Ka-3ani, a famous journalist who subsequently became editor of Majles and
Iran and published Iran-e emruz, was mentioned as the newspaper’s editor.
Sayyed Hasan, himself an active supporter of the Constitutional Movement,
published in Habl al-matin (16 May 1907) the Persian version of an article by
Sayyed Jamal-al-Din Afgani (q.v.), in which the active participation of ulema in
politics had been strongly advocated (Hairi, pp. 17, 79 and n. 93). As the
struggle between the Constitutionalists and supporters of Mohammad-‘Ali
Shah grew more intense, Sayyed Hasan was named as one of those whose
banishment was demanded by Mohammad-‘Ali Shah. After Mo-hammad-‘Ali
Shah’s coup d’état in June 1908, Sayyed Hasan took refuge in the British
Embassy and eventually fled to the Caucasus (Tarik-e bidari, ed. Sa‘idi Sirjani
I, p. 173; Kasrawi, MasSruta3, pp. 649, 652-53; Sadr-e-Hasemi, Jarayed omajallat
I, p. 213). From the Caucasus, he went to Rast, where he resumed the
publication of the daily Habl al-matin on22 Safar 1327/15 March 1909
(Nowzad, p. 665). Upon his arrival in Tehran in July 1909 along with the forces
that removed the shah from his throne, he once again began the daily’s
publication in Tehran (Sadr-e-Hasemi, Jarayed o majallat 11, p. 210).

In the first two years before the coup d’état, the daily Habl al-matin must have
run up to issue 55, although the last issue of the second year found in the
holdings of public and private libraries is number 54, dated 22 Jamada II
1326/22 June 1908. Number 56 was published in Rast and is dated 22 Safar
1327/15 March 1909. Thus, no copies of number 55 of the second year, which
must have been published just before the 1908 coup d’état, seem to have
survived those tumultuous days. The daily Habl al-matin of RaSt ran 74 issues,
the last one bearing the date 10 Rajab, which is a misprint for 1 Rajab 1327/19
July 1909.

The daily Habl al-matin was a liberal, reformist, and patriotic newspaper,
publishing news and political commentaries. It was suspended four times by
the authorities. The first time, in Jamada II 1325/June 1907 (no. 73), for its
attacks on Russian policies in Persia; in solidarity against its suspension all
newspaper and printing houses went on strike. After four days, upon paying a
fine, it was allowed to resume republication (no. 79). The second time was in
Ramazan 1325/October 1907 for an unspecified reason thus far unknown
(Modakarat-e Majles-e sura-ye melli, 19 Ramazan 1325/27 October 1907). The
third occasion was for its attack on two anti-Constitutionalist religious leaders,
Shaikh Fazl-Allah Nuri and Molla Mohammad Amoli (no. 190, 20 Du’l-gqa‘da
1325/26 December 1907). It was suspended a fourth time, after the restoration




@\ HABL AL-MATIN | Nassereddin Parvin

of the Constitutional government, for having published (13 Rajab 1327/31 July
1909) an article titled “Eda fasad al-'alem fasad al-alam” (by Sayyed Nur-al-Din
Karaqgani), which described Arabs in pejorative terms and, referring to the
execution of Saikh Fazl-Allah Nuri, sharply criticized the religious
establishment and some of the ulema, particularly Molla Qoban-'Ali Zanjani.
This time the suspension proved to be permanent. A court sentenced Sayyed
Hasan to twenty-three months of imprisonment and a fine of 250 tomans. He
was not, however, jailed and his detention also proved to be short. Finally, the
appeal court absolved him of all charges (Brown, Persian Revolution, pp. 244,
333-34; Sadr-e-Hasemi, Jara'ed o majallat 11, pp. 211-13; Sarg, no. 81; Aryanpur,
Az Saba ta Nima 11, p. 107), after which he never tried to republish the daily.
He died shortly thereafter.

The format of the daily Habl al-matin was four, at times six to eight, two-
column, 21 x 34 cm pages. In the first year it was printed at the Farus printing
house, and from the second year at one owned by the newspaper itself. As of
no. 205 of the first year (8 Du’l-hejja 1325/12 January 1908), it began to run
occasional illustrations. Annual subscription in the first year was forty gerans
in Tehran (single issue sold for 100 dinars), which was raised in the second
year to forty-five (single issues were priced at three sahis). It ran a
considerable number of advertisements. The Habl al-matin of Rast was printed
in the ‘Orwat-al-Wotqga printing house with the financial support of Sardar
Mansur Rasti, whose residence was used as the paper’s address. In format and
many other features it resembled the one published in Tehran; its price did
not change, except for single issues: in Rast two Sahis and in other places in
Persia three.

Collections of the Tehran daily Habl al-matin are accessible in most libraries in
Persia and those dealing with Iranian studies abroad, the most complete
belonging to the Central Library of Tehran University and Majles Library II
(former Senate). Some various issues of the Rast daily Habl al-matin are
preserved at the library of Cambridge University.




Vol. XI, Fasc. 4, pp. 431-434 @
)

BIBLIOGRAPHY

Iraj AfSar, ed., Awragq-e tazayab-e masrutiyat wa naqs-e Taqizada marbut ba
salha-ye 1325-1330 qamari, Tehran, 1359 $./1980, pp. 212-14, 497-98, 594-95.

Mahmud AfSar Yazdi, “Piramun-e yak nama az Mo’ayyed-al-Eslam modir-e
Habl al-matin,” in idem, Ganjina-ye magqalat, 2 vols., Tehran, 1369-70 $./1990-91,
11, pp. 878-81.

Anjoman (Tabriz) 2/1, 4 Ramazan 1325/11 October 1907. Aryanpur, Az Saba ta
Nimal, p. 252; 11, p. 22.

Frank Ronald C. Bagley, “New Lights on the Iranian Constitutional Movement,”
in Edmund Bosworth and Carole Hillenbrand, eds., Qajar Iran: Political, Social
and Cultural Change 1800-1925, Edinburgh, 1983, pp. 54-55. Bamdad, Rejal VI,
pp. 71-72.

Kava Bayat and Mas‘ud Kiihestani-nezad, Asnad-e matbu‘at 1286-1320 S., 2
vols., Tehran, 1372 $./1993, 1, pp- 436-44.

Browne, Persian Revolution, pp. 128, 151-53, 161, 195, 228-30, 242-44, 333-35.

Idem, Press and Poetry, pp. 73-75. Héléne Carréere d’Encausse, “Reforme et
révolution chez lez musulmans de ’Empire Russe,” PENSP, 1981.

Ebrahim Fakra’i, Gilan dar jonbes-e masrutiyat, Tehran, 1356 $./21977, p- 278.
Fazl-Allah Gorgani, “Cand matlab,” Ayanda 6/3-4, 1359 $./1980, p. 316.

Shaikh Fazl-Allah Nuri, Lawayeh-e §ayl_< Fazl-Allah Nuri, ed. Homa Rezwani,
Tehran, 1362 S./1983, document of Rajab 1325.

Abdul-Hadi Hairi, Shiism and Constitutionalism in Iran: A Study of the Role
Played by the Persian Residents of Iraq in Iranian Politics, Leiden, 1977.

Mehdiqoli Hedayat Mokber-al-Saltana, Safar-nama-ye Makka, ed. Mohammad
Dabirsiaqi, Tehran, 1368 S./1989, p. 173.

India Office and Records, “Report on Native Papers,” I10: L/T15, 1897.




@\ HABL AL-MATIN | Nassereddin Parvin

Nur-Allah Iranparast, “Sarh-e hal-e aqa-ye Mo’ayyed modir riz-nama-ye Habl
al-matin,” Armagan 10/5-6, 1308 S./1929, pp. 280-83, reprod. in Sadr-e-Hasemi,
Jara'ed wa majallat 11, pp. 205-7.

Ahmad Kan-Malek Sasani, Yadbudha-ye sefarat-e Estanbol, 2nd ed., Tehran,
1354 S./1975.

Kasrawi, Adarbayjan, pp. 68-89.
Idem, Masruta3, pp. 32-34, 63-64, 76, 125, 153, 276-77, 381, 409, 461.

Firuz Kazemzadeh, Russia and Britain in Persia, 1864-1914: A Study in
Imperialism, London and New Haven, 1968.

Gu’el Kohan, Tarik sanstur-e matbu‘at dar Iran, 2 vols., Tehran, 1360-62
S./1981-83, I, pp. 165-67, 203-6. 251-53, 266-68, 278-81, 523-27.

Rudolf Mach and Robert D. McChesney, “A List of Persian Serials in the
Princeton University Library,” unpub. monograph, Princeton, N.J., 1971.

Sayyed Fay-yaz Mahmud and Sayyed Wazir Hasan ‘Abedi, Tarik-e adabiyat-e
mosalmanan-e Pakestan wa Hend III: Farsi adab, Lahore, 1979, pp. 624-26 (in
Urdu).

Ahmad Majd-al-Eslam Kermani, Tarik-e enhetat-e Majles: fasl-i az tarik-e
enqelab-e masrutiyat-e Iran, ed. Mah-mud Kalilpur, Isfahan, 1351 $./1972,
editor’s intro., p. y. Malekzada, II, pp. 184-87, 196.

Jalal Matini, “Dayl-i bar maqala-ye raz-nama-ye moqaddas-e Habl al-matin,”
Iran-Senasi/Iranshenasi 5/3, 1372 §./1993, pp. 489-93.

Hasan Mo‘aser, Tarik-e esteqrar-e masru-tiyat dar Iran, Tehran, 1348 S$./1969, I,
pp. 402-3.

Mohammad Mohit Tabataba’i, Tarik-e tahlili-e matbu-'‘at-e Iran, Tehran, 1366
§./1987, pp. 54, 57, 88, 99, 108, 111, 131, 134-35, 149-50, 182, 196, 202.

Sadeq Mostasar-al-Dawla, Katerat wa asnad-e Mostasar-al-Dawla, facs. ed. Iraj
Afsar, 5 vols., Tehran, 1361 $./1982, 1, pp- 181, 252-68.

Mahmud Nafisi, “Ruz-namaha-ye farsi-e montaser Soda dar karej az Iran,”
Sokan 25, 1355-56 $./1976-77, pp. 358-62, 532-36, 654-60.




Vol. XI, Fasc. 4, pp. 431-434 @
)

Hasan Naraqi, Tarik-e ejtema’i-e Kasan, Tehran, 1345 S./1966, pp. 318-19.

Homa Nateq, Kar-nama-ye farhangi-e farangi dar Iran, Paris, 1375 $./1996, p.
118.

Nazem-al-Eslam Kermani, “Azadi-e qalam,” Nedda-ye watan, no. 143, 30 Du’l-
ga‘da 1325/4 January 1908.

Hosaynqoli Khan Nezam-al-Saltana Mafi, Katerat wa asnad-e Hosaynqoli Kan
Nezam-al-Saltana Mafi, ed. Mansura Ettehadiya (Nezam Mafi) et al., Tehran,
1361 $./1982, pp. 318, 325, 327, 415-20.

Faridun Nowzad, “Matbu‘at-e Gilan,” in Ketab-e Gilan, 3 vols., Tehran, 1374
S./1995, 111, pp. 661-89.

Nas-sereddin (Naser-al-Din) Parvin, “Ruz-nama-ye moqaddas-e Habl al-matin,”
Iran-Senasi/Iranshenasi 5/3, 1372 §./1993, pp. 470-88.

Esma‘il Parquacani, Fehrest-e riiz-namaha-ye mawjiud dar Ketab-kana-ye
markazi-e Astan-e qods-e razawi, Mashad, 1364 $./1985, pp. 108-9, 138-39.

Hyacinth Louis Rabino, Sarat-e jarayed-e Iran wa jarayed-i ka dar karej az Iran
be zaban-e farsi ¢ap Soda ast, Rast, 1329/1911, no. 80.

‘Ali-Asgar Rahim-zada Safawi, Katerat-e Rahimzada Safawi:Asrar-e soqut-e
Ahmad Sah, ed. Bahman Dehgan, Tehran, 1362 S./1983, pp. 162, 207-8.

Mohammad-Esma‘il Rezwani, “Sayr-i dar nakostin ruz-namaha-ye Iran,”
Barrasiha-ye tariki 2/3-4, 1347 $./1968, pp. 315-16.

B. S. “Mordasar ham gerya mikonad: raje‘ ba e‘tesab-e kargaran-e janub,”
Setara-ye sork, nos. 5-6, 1308 S./1929, repr. in Cosroe Chaqueri, ed., Asnad-e
tariki: jonbes-e kargari, sosyal-demokrasi, wa komonisti-e Iran/Historical
Documents: The Workers’, Social-Democratic, and Communist Movement in
Iran, 23 vols., Florence and Teheran, 1969-1994, VI, pp. 264-71.

Sadr-e-Hasemi, Jara'ed o majallat 11, pp. 200-213.
Soja“-al-Din Safa, Jahan-e Iran-Senasi, Tehran, 1348 $./1969, p. 732.

Mohammad Sarif-e-Kasani, Waqeat-e ettefaqgiya dar ruzgar, ed. Mansura
Ettehadiya (Nezam Mafi) and Sirus Sa‘'vandian, 3 vols., Tehran, 1362 §./1983, 1,




@\ HABL AL-MATIN | Nassereddin Parvin

pp. 34, 190.

Golam-Hosaynr Salehyar, Cas§man-daz-e jahani wa viZagiha-ye irani-e
matbii‘ata, Tehran, 2535 (1355) S./1976, pp. 122-24.

Sir Spring Rice, “Letter to Edward Grey,” in Ketab-e abi: goza-resha-ye
mahramana-ye Wezarat-e omur-e kareja-ye Engelis dar bara-ye enqelab-e
masruta-ye Iran, tr. Ahmad BasSiri, 9 vols., Tehran, 1362-69/1983-90, I, p. 29.

‘Abd-al-Hosaynr Sepehr, Mer‘at al-waqaye-e mozaffari, ed. ‘Abd-al-Hosaynr
Nava’i, Tehran, 1368 $./1989, p. 310.

Ursula Sims-Williams, Union Catalogue of Persian Serials and Newspapers in
British Libraries, London, 1985, no. 185.

Idem, “Persian News-paper Habl-al-Matin,” IOLR and OMPB Newsletter, no. 32,
August 1984, pp. 1-3.

Giti Sokri, “Fehrest-e riz-namaha wa majallaha-ye farsi dar Mo’assassa-ye
asia’i-e Siraz,” FIZ 27, 1365 S./1986, p. 357.

Jahangir Solhju, Tarik-e matbu‘at dar Iran wa jahan, Tehran, 1348 S./1969, pp.
69-70, 176 179-83.

Mortaza Soltani, Fehrest, pp. 59-60, 68, 139.

Sayyed Ahmad TafreSi Hosayni, Ruz-namaye akbar-e masrutiyat wa enqelab-e
Iran, ed. Iraj Afsar, Tehran, 1351 $./21972, pp- 242-43.

Tarik-e bidari, ed. Sa‘idi Sirjani I, pp. 203, 531-32.

10




