
Vol. XI, Fasc. 3, pp. 276-286

1

GREAT BRITAIN XII. THE
BRITISH BROADCASTING
CORPORATION (BBC)

GREAT BRITAIN

xii. THE BRITISH BROADCASTING CORPORATION (BBC)

The World Service of the British Broadcasting Corporation (BBC), which now
broadcasts in English as well as more than 40 other languages, has its roots in
the English language Empire Service established in 1932 to keep Britons in the
colonies and dependencies informed of the events at home. As tensions rose in
Europe in the late 1930s, the British Government began to fund BBC
broadcasts in languages other than English designed to counter anti-British
broadcasts from Germany and Italy. The first BBC foreign language broadcasts
were in Arabic, in January 1938, followed by Spanish and Portuguese to Latin
America in March. Persian broadcasts followed almost three years later, in
December 1940 (Walker, pp. 32, 66).

During the War, the foreign language services were supervised by the Ministry
of Information. Afterwards, the Foreign Office was put in charge, funding the
BBC’s External Services through the “Grant in Aid,” a part of the national
budget. The degree of control exercised by the Government varied from one
language service to another, with the European services having more freedom

GREAT BRITAIN XII. THE BRITISH
BROADCASTING CORPORATION

(BBC)
Article by Floreeda Safiri, Hossein

Shahidi

Published: December 15, 2002
Last Updated: June 4, 2013



GREAT BRITAIN XII. THE BRITISH BROADCASTING CORPORATION
(BBC)|Floreeda Safiri, Hossein Shahidi

2

of operation. The BBC’s international satellite television station, BBC World, is
run as a commercial company, which buys its output from the BBC. The BBC’s
domestic services are funded differently, by the “license fee” that is paid by
each household in possession of a television set. Before the introduction of
television, a license fee was paid for the use of a radio set.

The BBC, including the World Service, operates under a Royal Charter that sets
out its public obligations. The Charter is renewed periodically, with the
current one valid until the end of 2006. Members of the Board of Governors
are nominated by the government and endorsed by the Monarch, for periods
of up to five years. The Governors appoint the BBC’s Director General, and
(with the Director-General) the most senior management. A separate
document, the Agreement, currently also running until the end of 2006, sets
down the nature of the BBC’s relationship with the government. (BBC Charter
and Agreement Homepage: http://www.bbc.-co.uk/info/bbc/charter.shtml). The
BBC’s editorial decisions are made by is managers, but they can be, and have
at times been, overruled by the Board of Governors.

The BBC gained its international reputation as a reliable source of news thanks
to its coverage of World War II, when it carried reports of Allied failures as
well as successes. Its status was also enhanced by the fact that it was seen as a
voice of liberation in countries occupied by Nazi Germany. During the War,
the BBC’s foreign language services also began their move from their disparate
locations to their now famous home, Bush House, in central London.

During the Cold War, when international broadcast-ing became an important
weapon of diplomacy, Britain decided not to follow some other overseas
broadcasters in making political propaganda its priority and “Bush House was
allowed to maintain the BBC tradition of accuracy and impartial analysis”
(Leapman, p. 17). This “impartiality,” however, has been questioned on
numerous occasions by individuals and political parties both at home and
abroad, and by foreign governments including that of Persia (West, passim).

THE PERSIAN SERVICE

The BBC Persian Service was launched on 28 December 1940 (BBC Written
Archives Centre (WAC), “BBC PERSIAN SERVICE – General Background, and
specific notes on the operational, abdication and post-abdication periods –
Confidential,” no date, p. 1) ten months after Radio Iran had gone on the air –
with German assistance (Sepantā, pp. 301-3). The first broadcast was made by



Vol. XI, Fasc. 3, pp. 276-286

3

Ḥasan Mowaqqar-Bālyuzi, whose station call: “Injā Landan ast” (This is
London) became familiar to thousands of Persian-speaking listeners in the
region. He also presented the BBC’s “friendly greetings” to all “guš-
dahandagān-e Irāni (Iranian listeners) and Persian-speakers, wherever in the
world they may be.” The cumbersome term “guš-dahandagān” was later
replaced with the more familiar “šenavandagān” (The BBC Persian Service,
History of the Persian Service of the BBC on tape, hereinafter referred to as
History).

Another founding member of the Service was the leading Persian intellectual,
Mojtaba Minovi (Figure 1), who had gone to Britain on a study visit, but had
stayed on for fear of political persecution by the regime (Māh-Monir Minovi,
pp. 135-36). Minovi’s decision to join the BBC was considered so important that
it was reported at the beginning of a confidential memo which concluded that
“we are now ready to go ahead with the Persian broadcast,” (WAC,
Confidential BBC Memo, 12 December 1940). By mid-September 1941, well
before the end of his first year with the BBC, Minovi had delivered the
broadcasts which were “reputed to have driven the Shah from his throne”
(BBC Memo, Miss E. Burton to Miss Edmond, Secretariat, 23 September 1941).

Minovi was joined at the BBC a few years later by Masʿud Farzād, who had
been his fellow-member, along with Ṣādeq Hedāyat and Bozorg ʿAlawi (qq.v.),
of the rābaʿa, or “Group of Four,” a title they had chosen in mock rivalry to a
circle of established literary figures known as the sabʿa, or “Group of Seven”
Yet another member of the BBC Persian language was a British scholar,
Laurence Paul Elwell-Sutton (q.v.). Having worked for the Anglo-Iranian Oil
Company, the AIOC (Elwell-Sutton, 1997, p. 13; Safiri, 1984), Elwell-Sutton
wrote Persian Oil, A Study in Power Politics (London, 1955), a passionate
defence of the movement for the nationalization of Iranian oil.

The first broadcasts were 15-minute news bulletins, four days a week. Under
the guidance of the British Embassy in Tehran (WAC, Ministry of Information
to BBC, 17 January 1941; A. K. S. Lambton, British Legation, Tehran, to Ministry
of Information, 17 February 1941), there were soon daily transmissions,
consisting mostly of commentaries about the war. There was also music, and
readings from classical Persian poetry (WAC, BBC Persian Service, “General
Background,” p. 1). With Iranian oil fuelling the Royal Navy and much of the
British economy, oil was also among the topics that the Embassy wanted the
BBC to cover in its commentaries. As the Service expanded, it recruited other
staff, including ʿAbbās Dehqān, Mehdi Farroḵ, Moḥammad Yazdāniān and

https://www.iranicaonline.org/uploads/files/GreatBritain_xiii_bbc.jpg


GREAT BRITAIN XII. THE BRITISH BROADCASTING CORPORATION
(BBC)|Floreeda Safiri, Hossein Shahidi

4

Abu’l-Qāsem Ṭāheri.

BBC and the Fall of Reżā Shah. While the BBC’s Persian Service is remembered
for its part in undermining Reżā Shah, the early programmes were criticised
as being too sympathetic to him. Less than two months after the Persian
broadcasts had begun, officials of the Anglo-Iranian Oil Company warned the
BBC “against the dangers of excessive flattery of the Shah” whom many
Iranians blamed for the restrictions placed on their liberties, “hordes of
officials who surrounded them, and the ris-ing cost of living” (WAC,
Confidential BBC memo, 4 March 1941, on a meeting with E. H. O. Elkington
and Clegg). The turning point came in June 1941, when the German attack on
the Soviet Union raised the possibil-ity of Germany’s access to the oil fields of
the Caucasus and Persia (WAC, BBC Near East Department, confidential
Monthly Intelligence Report Supplement No. 1, Broadcast Propaganda to Iran,
21 August 1941). In August, British and Soviet forces occupied Persia, although
it had declared neutrality in the War. During the three days of 25-27 August,
while the invading troops were fighting the Persian forces, the BBC’s Persian
staff protested by refusing to go on the air. They did, however, assist in
translating the news, which was read by Elwell-Sutton (WAC, Confidential
handwritten memo from L. P. Elwell-Sutton to the Head of Eastern Service,
November 1950). The 1951-53 oil dispute between Persia and Britain was the
cause of a second strike in the Persian Service.

The BBC’s campaign against Reżā Shah, “based strictly on despatches from [the
British] Ambassador in Tehran” began on 12 September (Confidential, Elwell-
Sutton memo, November 1950), with the bulletins speaking of the Iranian
people’s desire for freedom, democracy, and the full implementation of
Persia’s constitution. A few days later, the BBC said the Crown Jewels were
reported to have been removed from Tehran, adding that “it is assumed that
the object is to safeguard the jewels, and not to remove from Iranian territory
this valuable State possession.” There then followed direct charges against
Reżā Shah, including the use of forced labour in his textile mills, and the
allegation that he had caused water shortage in Tehran by diverting the
capital’s water supply to “properties on which the Shah grows vegetables for
the Tehran market” (WAC, BBC Persian News Bulletins, 6-17 September 1941).

The occupation of Persia. Following Reżā Shah’s abdication in favour of his son
on 16 September, the BBC aimed to dampen Iranians’ expectations for political
reform. They were warned that the transition from “despotism” to “a truly
constitutional government must of necessity be gradual and will demand



Vol. XI, Fasc. 3, pp. 276-286

5

considerable patience.” “The return of constitutional government,” the BBC
said, “must be based on co-operation, constructive – not destructive – criticism,
and, above all, unselfishness.” Otherwise, “there may easily be a return, in one
form or another, to the despotism which it has been so difficult to remove”
(WAC, BBC Persian News Bulletin, 19 September 1941).

In its early months, the BBC’s Persian Service had been no match for Berlin
Radio which attacked Britain and also criticised Reżā Shah. Broadcasts by the
German station’s star announcer, Bahram Šāhroḵ, were thought to have led to
the murder of his father, the Zoroastrian businessman, Arbāb Kayḵosrow
Šāhroḵ, by government agents (Tehran daily newspaper, Iran, 11-12 Mordād
1378 Š./12-13 August 1999, p.7). But with the fall of Reżā Shah, the BBC, known
in Persia as “Rādio Landan,” reached such a status that even the Prime
Minister, Moḥammad-ʿAli Foruḡi (q.v.) used it to broadcast a statement, albeit
anonymously, “attributed to a distinguished Iranian student of foreign affairs
who is also a friend of Great Britain” (WAC, Controller, Overseas Services, to
Director General of the BBC, Secret BBC memo, 14 November 1941).

Five years on, the War had come to an end, but increasing political turmoil
had led to strikes and food riots; many political organisations had emerged,
the Tudeh party being the largest and the best organised; and there had been
centrifugal tendencies in the provinces, notably in Azarbaijan and Kurdistan.
The Soviet Union’s request for an oil concession in northern Persia had led to
opposition from Iranian nationalists who were also very critical of the Anglo-
Iranian oil agreement of 1933. In the oil producing regions, Iranian oil
workers were in protest against the AIOC over pay and working conditions. In
July 1946, a general strike by the oil workers ended in violence and British
forces were deployed near Ābādān (q.v.; Elwell-Sutton, 1955, pp. 104-49).

The Azarbaijan crisis of 1946 (see Azarbaijan v) was the first important post-
war crisis to receive a wide coverage from the service. Sayyed Ḥasan
Taqizāda’s speech to the UN General Assembly describing how Persia had
done its utmost to resolve the problem bilaterally and amicably, was broadcast
directly from the conference hall in Church House, London. Taqizāda was also
heard in February 1947, congratulating the section in his capacity as
ambassador to London, in view of an additional 15 minutes of broadcast in
Persian (History ).

Battleships and broadcasts. In June 1946 British warships anchored in Iraqi
waters, the BBC was informed by the British Government that “once again” the

https://www.iranicaonline.org/articles/azerbaijan-v


GREAT BRITAIN XII. THE BRITISH BROADCASTING CORPORATION
(BBC)|Floreeda Safiri, Hossein Shahidi

6

Persian Service may be called upon “to take direct action in the way of power
propaganda.” Information provided by the Foreign Office had made it “quite
apparent” that the situation with regard to Britain’s oil interests in Persia
“may become critical before the end of the summer and the protection of those
interests” would be “secured by whatever means may prove necessary” (WAC,
Private and Confidential memo, from the Director of Eastern Services, D.
Stephenson, to Controller (Overseas Services), J. B. Clark, 20 June 1946).

A Foreign Office document entitled “Publicity in Persia” explained that should
it be “decided to put pressure on the Persian Government by reducing its
royalties in retaliation for stoppages or by threatening intervention or by any
other measures, our propaganda machine should be ready to support our
actions by seeing to it, when required, that the facts and implications are
widely known.” The BBC, the document said, “can be brought into action at a
few hours’ notice. The rest must be done on the spot. If the local machine is not
adequate for the purpose or if the necessary publicity material is not available
H. M.’s Ambassador should make immediate recommendations with a view to
remedying the situation.”

The line of publicity, said the Foreign Office paper, “must depend on the policy
which is to be adopted. Thus, for example, it would be harmful publicity to
attack the whole Tudeh party so long as there is any hope of splitting it; or to
attack the Prime Minister [Qawām] for the failure of the Government [which
included three ministers from the Tudeh Party] to introduce reforms until we
have abandoned hope of working with him.”

However, the paper recommended that efforts be made to “rebut the vague
general accusation that we favour reaction” and to point out “that in
September 1941, it was the BBC, not Russian broadcasts, which gave the call
for reform” in Persia. “Maximum publicity” was to be given to the social
reforms introduced by Britain’s Labour government, and there was a
recommendation to “openly attack Communism, emphasizing its oppressive
character, its foreign inspiration and its indifference to any humanitarian
consideration” (WAC, Draft Foreign Office Paper, Publicity in Persia, attached
to Stephenson’s 20 June 1946 memo).

The BBC only expressed concern over the style in which such broadcasts were
to be made, and these concerns were easily resolved. The Foreign Office
“readily accepted” the BBC’s request that “anything in the nature of ultimative
[sic] demands on Persia should be attributed to [the British] Government as



Vol. XI, Fasc. 3, pp. 276-286

7

such and not diluted by the formulae such as ‘authoritative quarters’, ‘an
informed correspondent’, etc.” The Foreign Office also acknowledged the
concern raised by the BBC managers that in the immediate post-war
conditions “most people – and BBC editorial and production staff are no
exception – are extremely sensitive to any special directive which they feel
might be attributable to reactionary antipathy to the Soviet [sic]” (Stephenson
to Clark, 20 June 1946).

A few weeks later, the Foreign Office asked the BBC to broadcast as
anonymous “open letters” two telegrams from the British embassy in Tehran,
which criticised some Iranian newspapers for their “violent and sustained
anti-British” campaign. The first “letter” was broadcast in circumstances, the
BBC said later, “which had offered no time for discussion” (WAC, Stephenson
to Clark, 15 August 1946). However, the BBC declined to broadcast the second
“letter,” which suggested that the anti-British Persian newspapers were
inspired by the Soviet Union, with “one specific end, namely, the liquidation of
Brit-ish interests” in Persia. This, warned the “open letter,” would only lead to
a vacuum which “would immediately be filled by a new and sinister form of
imperialism.” The Embassy’s cable also denied that Britain was opposed to the
Tudeh Party “whose ostensible proclaimed ideals bear a striking similarity to
those of the British Labour Party” which was in power at the time (WAC,
Telegram from the British Ambassador, Le Rougetel, for Cabinet Distribution,
15 August 1946).

The BBC argued that “purely on grounds of effective broadcast standards” it
“could not accept a further anonymous effusion of this kind” and asked the
Foreign Office “whether this kind of demarche could not be issued, on
modified form, under some official and quotable source of origin.” In the
meantime, the BBC offered to edit the “letter” “at the BBC’s absolute discretion
and for attribution to ‘a correspondent’ (specifically not to ‘our
Correspondent’)” to be broadcast as “an end-of-bulletin-item” WAC,
Stephenson to Clark, Confidential memo, 15 August 1946).

In further communications with the Foreign Office, the BBC acknowledged
that, legally, it could be asked by the British government to broadcast anything
for which the government would accept full and open responsibility, although
this was “an eventuality to be avoided if it is possible to do so by fair
negotiation.” Thus, the BBC would “accept special communiqués or comments
for broadcast, to be attributed in all cases to ‘a British official course.’” The
Foreign Office was warned, however, that if such statements were “excessively



GREAT BRITAIN XII. THE BRITISH BROADCASTING CORPORATION
(BBC)|Floreeda Safiri, Hossein Shahidi

8

provocative in nature or excessively violent in tone,” they would “almost
certainly evoke equally violent refutation or other reaction” which the BBC
would have to cover, in order to demonstrate the “objectivity and reliability”
of its news service (WAC, Stephenson to Foreign Office, Confidential, 28 August
1946).

The Dear Listeners. On a visit to Persia in 1949, the head of the Persian Service,
L. A. Woolard, found the BBC in “very high” regard and reported that the BBC
news service’s war-time “reputation for integrity” had been “fully maintained
in the strained years of peace” (WAC, L. A. Woolard, “Report on Tour of Iran,”
hereinafter referred to as Report 22 December 1949, p. 1). Many listeners said
they often heard the first news of events in Persia from the BBC (WAC,
Woolard, Report, p. 5). Some Persians, “notably” the journalists in Tehran, did
suspect that the Persian Service was “regarded by the British government as a
convenient channel” to influence the Iranian public opinion. But most people
regarded “the mere existence” of the Persian Service “as a gesture of
friendship and co-operation on the part of Britain” (WAC, Woolard, Report, p.
1).

The audience included “doctors, teachers, journalists, civil servants, students
(especially those working in the AIOC), shop-keepers, merchants and artisans.”
Most listeners lived in provincial cities and small villages. With few radio sets
around, most listened in cafés (WAC, Woolard, Report, p. 2). On a tour of
Isfahan, Woolard found people in “30 to 40 cafés (some of them crammed to
the doors) contentedly listening to a talk by Minovi” – whose “intellectual
vigour and bellicose style” had earned him the reputation of the best Persian
broadcaster on any station (WAC, Woolard, Report, p. 7).

However, many listeners found the programmes “too academic and ‘literary.’”
Several listeners in Rašt said that “all this poetry and literature” was “very
well for Isfahan and Shiraz, but we are practical people” (WAC, Woolard,
Report, p. 6). Even Minovi had his critics, with young listeners complaining
that he went “too deeply into the literature of the past.” When he did deal with
the present, with “attacks on contemporary writers,” some of the targets
would complain of his “bad manners.”

The “graver issues” about Minovi, said Woolard, were his “occasional
broadcasts on political themes.” These were invariably reported to the Shah,
who would then complain to the British ambassador. Woolard suggested that
Minovi should devote more attention to contemporary themes, and “exercise



Vol. XI, Fasc. 3, pp. 276-286

9

greater tact in handling subjects which are directly or indirectly related to
Persia’s internal politics” (WAC, Woolard, Report, p. 7). Soon after Woolard’s
return from Persia, Minovi left the BBC with an offer to teach at Tehran
University (Minovi, p. 137). Masʿud Farzād left the following year (WAC, BBC
Persian Service Staff List, April 1951), after the BBC had become deeply
involved in the oil dispute.

Radios against Communism. While in Persia, Woolard also met the former pro-
Nazi broadcaster from Berlin, Bahrām Šāhroḵ, who was now Director of
Tehran Radio. Šāhroḵ praised the BBC’s Persian Service, and arranged to relay
some of its programmes on Tehran radio (WAC, Woolard, Report, pp. 12-13).
Visiting London in the spring of 1950, Šāhroḵ agreed to have BBC’s Russian
transmissions, which were being jammed by the Soviet Union, relayed from
Persia. He also asked the BBC for anti-communist material, including “a supply
of seditious jokes.” The BBC agreed to help (WAC, Assistant Head of BBC
European Services, D. M. Graham, to Šāhroḵ, 1 May 1950).

Šāhroḵ also met senior AIOC officials, Neville Gass and Archibald H. T.
Chisholm, to discuss a propaganda campaign in support of the Supplemental
Agreement on oil, which had been concluded between AIOC and the Iranian
government, and which Britain was keen to be passed by the Majles (Elwell-
Sutton, 1955, p. 175). A BBC news report about the meeting led to Šāhroḵ’s
dismissal in June (WAC, British Embassy, Tehran, to Foreign Office,
Confidential, 20 November 1950) on charges of treason (WAC, Graham to Head
of European Presentation, 27 June 1950). However, he was reinstated in
November, when the Prime Minister, General Raz-mārā, decided that he
needed “a clever man to help get the Supplemental Oil Agreement passed
through the Majlis” (WAC, British Embassy, Tehran, to Foreign Office, 20
November 1950).

Šāhroḵ’s first act upon return to office was the suspension of both the BBC and
the Voice of America relays by Tehran radio (WAC, Tehran Radio, 15
November 1950, monitored by the BBC). The decision followed a VOA attack on
the Soviet Ambassador to Persia, Ivan Sadchikov, who had taken a leading part
in the conclusion of a trade agreement with Razmārā’s government. The
agreement had been “universally praised” in Persia as “heralding new and
friendlier relations between the two countries.” Referring to Sadchikov’s 1946
negotiations with Qawām, which led to the withdrawal of Soviet forces from
Persia, and the bloody suppression of the leftist “Azarbaijan Republic,” the
Voice of America commentary had described the Soviet Ambassador as “the



GREAT BRITAIN XII. THE BRITISH BROADCASTING CORPORATION
(BBC)|Floreeda Safiri, Hossein Shahidi

10

Butcher of Azarbaijan” (WAC, Associated Press report from Tehran, 16
November 1950).

Responding to the British embassy’s protest against the suspension of the BBC
relays, “which had recently given no cause for complaint,” Šāhroḵ said he
could not ban the VOA and retain the BBC without giving his opponents an
opportunity to call him “a British spy.” He further explained that his first and
most important task, as instructed by Razamārā and the Shah, was to turn
public opinion in favour of the Supplemental Oil Agreement. To this end,
Šāhroḵ said, “his first tactics would be to be more nationalist than the patriots
of the National Front” – an approach which the British Embassy considered
“very dangerous,” as “once nationalist sentiments are aroused it is difficult to
keep them under control” (WAC, British Embassy, Tehran, to Foreign Office,
Confidential, 20 November 1950).

The British embassy was soon proved right. The Supplemental Agreement was
withdrawn form the Majles on 26 December 1950. Prime Minister Razmārā
was assassinated on 7 March 1951. A bill to nationalise the oil industry,
introduced by the National Front, was passed unanimously by the Majles on 15
March and by the Senate five days later. By 1 May, both houses of parliament
had passed the Nine-Article Bill for the Implementation of Nationalisation, and
the National Front’s leader, Dr. Moṣaddeq had become Prime Minister (Elwell-
Sutton 1955, pp. 201-17, Katouzian, 1990, pp. 92-94, Elm, pp. 72-93).

The Post-bag. In April 1951, the BBC was asked by the British embassy in
Washington whether a suggestion by The Economist magazine, that the Anglo-
Iranian Oil Company should “enlist the help of the BBC overseas services” was
being considered. The aim, The Economist had said, would be to explain to the
Persians what the Company was doing for them, and “what would happen if
‘nationalisation’ took place.” Unless the Iranians received such information,
The Economist had said, “these illiterate people” would “become the helpless
tools of nationalist and Russian propaganda” (WAC, British Embassy,
Washington, to Foreign Office, 23 April 1951).

The BBC said that although the AIOC had been “surprisingly inactive with
regard to publicity,” the Corporation had “worked out a line taking into
account the Foreign Office briefing meetings.” The BBC had “concentrated on
getting information over to the Persians by answering queries about oil and
the Oil Company contained in letters from Persian listeners.” The programmes,
said the BBC, had shown that the AIOC was “the best employer” in Persia, and



Vol. XI, Fasc. 3, pp. 276-286

11

that its “greatest service” had “been to give value to the country’s most
important natural asset by extracting it from the ground, where it was
worthless” (WAC, Head of Eastern Service, Gordon Waterfield, to Foreign
Office, Confidential, 4 May 1950).

In 1946, the BBC had received 17 letters from its Iranian listeners (WAC,
“Audience for the BBC Persian Service, 1950-51, Confidential report, 3 January
1952, p. 1). By 1951 there were more than 4,500 (WAC, Confidential “Bi-
Monthly Service Report – Persian Broadcasts,” 15 March 1952, p. 1). The Head
of the BBC’s Eastern Service, Gordon Waterfield, reported that the letters came
from a wide range of listeners, from “Government employees, students,
doctors, merchants, farmers, and landlords” (WAC, Waterfield, “Letters from
Persia,” unpub-lished article, hereinafter referred to as “Letters,” 17 May 1951,
p. 1). The letters, he said, gave “a more comprehensive idea of opinion
throughout Persia than any other intelligence received in London.” The letters
had been considered so important, said Waterfield, that the Foreign Office had
wanted “to have them replied to individually by letter (possibly signed by the
Secretary of State!)” (WAC, Waterfield to Controller, Overseas Services,
Confidential, 6 June 1951). Waterfield himself wrote an article about the letters
for the influential, conservative British newspaper, the Daily Telegraph, but his
superior did not approve the article for publication (WAC, Waterfield to Head,
European Talks & English Lang. Dept., 20 June 1951). None of the letters
quoted in Waterfield’s draft article supported Britain or the AIOC.

One listener had asked how England could call “herself the ‘Mother of
Democracy’ and upholder of law and order and deny the same things to us?”
Another had wondered why Britain, which had “nationalised her own coal
and steel industries,” considered it illegal for Persia to nationalise her oil,
which was “the property of the people?” Yet another said Britain’s oil
concessions in Persia were not valid, “just like a contract signed between a
child and an adult,” because the previous Iranian rulers had been “political
sucklings, particularly in their business dealings with the English.” Another
correspondent suggested that, “if Great Britain wished, she had enough
influence to make [Persia] a progressive country and enable the [Iranians]
themselves to exploit their own” oil, adding that Persia did “not get one
thousandth of the profits” (WAC, Waterfield, “Letters,” p. 4). “There are plenty
of answers to these questions,” Waterfield said in his draft article, “which we
have given in our Persian broadcasts, but I doubt if logical argument is very
effective to the Persians in their present mood” (WAC, Waterfield, “Letters,” p.



GREAT BRITAIN XII. THE BRITISH BROADCASTING CORPORATION
(BBC)|Floreeda Safiri, Hossein Shahidi

12

2).

When the AIOC’s Iranian employees complained of discrimination, many of
them saying they lived in slums, the Foreign Office suggested that the BBC
should report the conditions of the Persian workers at a Russo-Iranian
company producing caviar in the Caspian Sea. “It seems,” said the Foreign
Office, “that the houses of the workers are mud hovels, unlike the brick
buildings with porcelain sanitary fittings at Abadan and the fields. There is
one small, inadequate hospital, and the pay of the fishermen is below the
minimum wage introduced by the Persian Government” (WAC, Foreign Office)
to Waterfield, 11 May 1951). A BBC listener in Golpāyagān argued in his letter
that, “If Britain had treated us fairly over the oil, the Russians would not have
been able to confiscate our gold reserves and plunder out fisheries as the
English plunder our oil.” WAC, Waterfield, “Letters,” p. 4).

In June 1951, while Dr. Moṣaddeq’s government was preparing to take control
of the Persian oil industry and Britain was once again deploying military
forces in the Persian Gulf, the Foreign Office informed the BBC that the
situation in Persia “might at any moment within the next few days become
very serious, and we might have to send Parachute troops into Persia to
protect lives.” In such a case, “it would be very important to tell the Persians
and the rest of the world why we were doing this and the problem that it
involved.” The BBC was asked if it could “arrange for an extra half-hour of
Persian broadcast to Persia, preferably in the morning.” The British embassy
in Tehran had also asked for an immediate 15 minute increase of the Persian
broadcasts (WAC, Waterfield to Controller, Overseas Services, Confidential, 18
June 1951), which at the time consisted of a 45-minute daily transmission
starting at 1615 GMT, the same as the Persian Service’s main, early evening,
transmission today.

The Head of the Eastern Service announced that he could only afford to offer a
full-time contract to a part-time Persian language typist who also had “a
Supplementary Contract for announcing, news-reading and taking part in
features” and also did some translation “under supervision of one of the
senior Persian staff.” With an expenditure of “something in the
neighbourhood of 5 pounds weekly” for these purposes, the BBC would be able
to broadcast an extra 15-minute news bulletin, to go out at 1000 GMT, mid-
afternoon Tehran time, for “an emergency period which might last a week or a
fortnight.” broadcasts (WAC, Waterfield to Controller, Overseas Services,
Confidential, 19 June 1951).



Vol. XI, Fasc. 3, pp. 276-286

13

However, a day after the new broadcast had been launched, the Foreign Office
wrote to the highest authority in the BBC, the Director General, General Sir Ian
Jacob, to say that the Government was “most anxious” to increase broadcasts
in Persian and that the Secretary of State, Herbert Morrison, had said that this
“should be ‘intensified.’” The ministerial order was coupled with vague
promises of Foreign Office funding for a further extension of the broadcasts, if
the BBC could prove “up to the hilt that funds could not be found elsewhere
without sacrificing something which the Government considers essential”
(WAC, Foreign Office to Jacob, 21 June 1951). A week later, a 15-minute dawn
transmission had begun. The mid-afternoon transmission was dropped on 27
August (WAC, BBC note on duration of Persian Service transmissions, 26
January 1973), after Britain had given up plans for military invasion of Persia.

News, Views and Propaganda. The BBC Foreign News Department instructed its
staff to provide the new transmissions with “a general world news bulletin –
although obviously news about Persia will occupy a considerable portion of its
total space as long as the present crisis lasts.” At all times, “major news from
other parts of the world” would have to be included, “even if we can do no
more than briefly summarise it at the end.” News about Persia itself had to “be
objectively written, and should not differ fundamentally from the stories put
out by other BBC news services” (WAC, Assistant Head of Foreign Services
News Department, circular memo to the news staff , 20 June 1951).

At the same time, the Foreign Office was issuing instructions to the BBC on
what line it was to take in broadcasts, and was also supplying the BBC with
scripts for transmission and confidential documents to be used as background
information. Among others, on 12 July the Foreign Office sent the BBC “a copy
of a set of papers which were originally prepared for the use of the Oil
Company delegation which went to Tehran last month.” The BBC was advised
that “except for the purely historical material, these should be treated as
confidential. They may however, even at this stage, help fill in the
background” (WAC, Foreign Office to Waterfield, Confidential, 12 July 1951).
The BBC replied that the papers had been “passed on to David Mitchell,” a
writer of commentaries, “and will be useful to him” (WAC, Waterfield to
Foreign Office, Confidential, 13 July 1951).

On the same day, the BBC was informed in another letter that British
“publicity towards Persia” should aim to “destroy Persian confidence in the
present policy of the Persian Government on the grounds that” it would “ruin
Persian economic, political and social structure,” “alienate British friendship”



GREAT BRITAIN XII. THE BRITISH BROADCASTING CORPORATION
(BBC)|Floreeda Safiri, Hossein Shahidi

14

and “play straight into the hands of the Russians by whom it may even be
inspired.” Iranians were also to hear of “British disgust with the composition
and conduct of Persian Governments since 1941 on the grounds that: they
have been unrepresentative of the people; they have been indifferent to the
people’s needs; they have encouraged the idea that they had the support of
Britain; they have not made proper use of the revenues received from the oil;
they have failed to manage properly such State industries as railways, textiles,
silk, canneries and cement. These have either failed to show a profit or have
been closed.”

Referring to the decision by the International Court of Justice at the Hague
ordering Persia to suspend its decision to repossess the oil industry, which
Persia had rejected arguing that the case was not within the Court’s
jurisdiction (Elwell-Sutton, 1955, pp. 233-44, Elm, pp. 122-23), the Foreign
Office said that it “should like to stress that: (1) No reasonable country or
concern is going to buy from the Persian Oil Company oil which should, under
the terms of the Hague Court injunction, be sold only by the AIOC; (2) Persia
can hardly expect sympathy from the United Nations Organisation if it flouts
the ruling of one of its organs; (3) It is odd that Mussadiq should have said on
his accession to power that he adhered to and supported the United Nations
Organisation” (WAC, Foreign Office to Waterfield, Personal and Confidential,
12 July 1951).

Some ten days later, the British ambassador in Tehran, Sir Francis Shepherd,
cabled a long and detailed “publicity directive” for the BBC, which aimed “to
convince the Persians that however natural and praiseworthy their desire for
nationalisation may be, the policy of the present Government can only result
in: (a) the collapse of the oil industry and thus of the Persian economy; (b) the
destruction of Anglo-Persian friendship and thus of Persian independence; (c)
the relapse of Persia into anarchy and communism.”

Having prescribed that “all publicity must contain a positive as well as a
negative element,” the ambassa-dor then offered two sets of “General
Themes.” The “positive” themes included the assertions that “without Britain’s
constant support, Persia would not now be independent,” and that “Britain has
always been on the side of the people as opposed to the selfish and reactionary
governing class. The latter has for obvious reasons always claimed to have
British support.”

The “negative” themes described the nationalization of the Iranian oil as an



Vol. XI, Fasc. 3, pp. 276-286

15

action “contrary to international custom” and warned that the Iranian
Government’s policy would “result in the permanent alienation of Britain,”
which could “only end in the destruction of Persian independence.” The
Iranian Government was also described as having followed a “purely
negative” policy that had resulted in “stopping the output and distribution of
oil, disgusting the British technicians by the interference and discourtesy of
government agents and infuriating British public and world opinion.”

Another “negative” theme portrayed the Iranian government’s policy as being
encouraged by the Soviet Union, with the aim of “removing the two principle
obstacles to Russian designs, namely British friendship and Persian economic
and political stability.” And, finally, the BBC was to “deplore the evident
indifference of the Persian Government to the dangers of communism,” and to
warn the government that “if they persist in this indifference to the Soviet
menace it is Persia and the Persians who will suffer far more than Britain and
the West.”

As far as style was concerned, personal attacks on Dr. Moṣaddeq were to be
“avoided altogether” because of “the emotional state of public opinion” in
Persia and Dr. Moṣaddeq’s “widespread acceptance” as a national hero.
“Castigation of present Government policy and of the self-seeking elements
who are behind it” had to “be accompanied by appreciation of the sufferings,
courage and genuine nationalist spirit of the Persian people.” There was also
advice on the style of writing, with the ambassador suggesting that “British
official statements directed towards world as well as Persian opinion often
appear as equivocal when translated into Persian. They should therefore
invariably be followed by paraphrase and commentary in clear and
unequivocal Persian” (WAC, Shepherd to Foreign Office, Confidential, 23 July
1951).

Similar advice came in a covering letter from Colonel Geoffrey Wheeler, the
recently arrived counsellor at the British embassy, to the Head of the Eastern
Service, Gordon Waterfield. Wheeler said he had found that “Mussadiq still
remains a popular hero to a degree which I had not myself realised in
London” and suggested that personal attacks on such a figure who had
“undoubtedly captured the Persian imagination,” could isolate his potential
opponents. But this did not mean that “we should not attack the adventurers
who are manipulating Mussadiq for their own advantages.” Wheeler also
suggested to Waterfield that “it may be useful for you to have more regular
guidance from us in which we can indicate what themes should be reiterated



GREAT BRITAIN XII. THE BRITISH BROADCASTING CORPORATION
(BBC)|Floreeda Safiri, Hossein Shahidi

16

or soft-pedalled” (WAC, Wheeler to Waterfield, Confidential, 23 July 1951).

In internal BBC comments, Waterfield said he had found the contents of the
cable and the letter “unobjectionable” but was not happy with the use of the
word “directive” as “the BBC did not receive directives” (WAC, Waterfield to
Controller Overseas Service, Confidential, 27 July 1951). Writing to Wheeler
himself, Waterfield said the use of the word “directive” would involve “all
sorts of constitutional problems, and if it could be changed to some word like
‘suggestions’, everything would be fine (WAC, Waterfield to Wheeler,
Confidential, 3 August 1951). Wheeler agreed to “refrain from using it in
future” (WAC, Wheeler to Waterfield, Unclassified, 18 August 1951).

Occasionally, there were disagreements over substance between the two sides.
One notable case concerned yet another fabricated “open letter,” this time
against the nationalisation of oil, written at the British embassy in Tehran, and
forwarded to the BBC by the Foreign Office in London. The “letter,”
purportedly written by an Iranian student “in England, the home of world
democracy,” argued that because of high distribution costs, the Persian
government would have to raise the price of kerosene, and then “the bakers
will have to charge more for bread.” There could also be “irregularity in the
distribution of oil,” said the writer, resulting in “discomfort to the people” and
“their lack of confidence in the Government’s promises” (WAC, Draft letter
attached to “Personal and Confidential” letter from C. F. R. Barclay at the
Foreign Office to Waterfield, 12 July 1951).

“I would be grateful,” Waterfield said in his reply to the Foreign Office, “if you
could tell those concerned at the British Embassy in Tehran that we do no
think it is a good thing to put out this sort of letter. We have so many genuine
letters to answer that it is unnecessary, and I consider would be very unwise. I
seem to remember that they have already sent a previous letter on similar
lines and it is a pity that they should spend time drafting such letters, when
they must have so much to do” (WAC, Waterfield to C. F. R. Barclay,
Confidential, 13 July 1951).

There were also a number of protests from the British Embassy in Tehran
against the BBC. Some protests concerned the reflection of Britain’s puzzling, if
not self-contradictory, argument that while it accepted “the principle of
nationalisation” of the Iranian oil industry, “the transfer of ownership and
ultimate authority” to the Iranian Government did “not involve the day to day
interference with the management of this highly complicated industry” (WAC,



Vol. XI, Fasc. 3, pp. 276-286

17

British Embassy, Tehran, to Foreign Office, Confidential, 29 July 1951). In its
reply, the BBC said the Embassy must have misheard the commentary (WAC,
Waterfield to Foreign Office, 30 July 1951).

In another serious case, the Embassy asked why the BBC Persian Service had
reported, incorrectly, that Ayatollah Sayyed Abu’l-Qāsem Kāšāni had been
arrested on premier Qawām’s orders, during the latter’s brief appointment as
Prime Minister. Being untrue, said the embassy, the report could only be taken
as an expression of what Britain “would like Qavam to do. It would thus be
more difficult for Qavam to arrest Kashani, while if Kashani was not arrested,
this could be claimed as another victory for the National Front and a blow to
the British” (WAC, Foreign Office to Waterfield, Confidential, 23 July 1952).

Waterfield reported that the English text of the news item had said that,
“Among those arrested was the right-hand man of the religious leader,
Ayatollah Kāšāni, who is Dr. Moṣaddeq’s main supporter” but “the translator
unfortunately left out ‘right-hand man.’” Waterfield went on to say that the
BBC was “tightening up on the checking of news translation. I am quite sure it
was a mistake on the part of the translator and nothing sinister” (WAC,
Waterfield to Foreign Office, Confidential, 25 July 1952).

In general, however, throughout the conflict between Britain and Persia over
oil, the embassy was happy with the BBC broadcasts and would provide their
texts for publication by Persian newspapers. In July 1951, when a headline in
the Iranian newspaper, Dād, said “The BBC is threatening us and talking of
explosions in the [Abadan] refinery,” the embassy described the broadcasts as
“admirable” (WAC, Foreign Office to Waterfield, 7 July 1951). When a series of
commentaries against the nationalisation of oil caused strong protests in
Persia, the embassy said the broadcasts “have shown that we are thoroughly
angry and have done more than a little to emphasise the danger of alienating
Britain.” The embassy did, however, express doubt as to whether the
broadcasts, under the pen-name Moḥammad Irānjāh, “should continue on the
same aggressive note” (WAC, Wheeler to Waterfield, 7 July 1951).

By this time, the broadcasts had already led to attacks on the BBC by Tehran
radio, which was now in the hands of Moṣaddeq’s government. On 10 July, a
Tehran radio commentary described the staff of the Persian Service as
“anonymous so-called Iranians who are really of British origin.” The following
day, the radio quoted a cable from “many people in Shushtar,” who had
expressed “hatred against the slaves of the former Oil Company, that is the



GREAT BRITAIN XII. THE BRITISH BROADCASTING CORPORATION
(BBC)|Floreeda Safiri, Hossein Shahidi

18

BBC, and extreme hatred [for] those few Persian-speaking announcers like
that man who introduces himself as Moḥammad Irānjāh.” And on 13 July,
another commentary described the BBC broadcasters as “barefaced traitors,”
similar to Lord Haw-Haw – William Joyce, who broadcast Nazi propaganda
from Berlin and was hanged for treason after the War (WAC, Tehran Radio,
monitored by the BBC).

However, a week later, Iranian media quoted the Iranian embassy in London
as saying that the Iranian staff of the BBC had had “nothing to do” with “the
pungent remarks” broadcast under the name Irānjāh. The BBC’s Iranian staff,
said the embassy, had “favourable feel-ings towards Iran”; they had protested
against the broadcasts and had even “threatened the administration of Radio
London with resignation.” The Embassy named the broadcaster as “a certain
Hakim-Elahi” who had been teaching “Persian at the School of Oriental
Languages [the present School of Oriental and African Studies] since a year
ago and who had no official post with [the BBC].” The Embassy also said that
necessary steps had been taken “to put an end to his remarks”(Eṭṭelāʿāt, 29 Tir
1330 Š./19 July 1951, p. 7). Later on, the Persian Section staff announced that
they had “unanimously declared” to the BBC management that they would no
longer “broadcast the talks of the political commentators, the analysis of the
day’s news or any other talk related to oil or Dr. Moṣaddegh’s Government,”
(Eṭṭelāʿāt, 6 Mordad 1330 Š./28 July 1951, p. 7) a threat which they carried out
on several occasions (Elwell-Sutton, 1955, p. 242).

Another declaration of patriotism came from Abu’l-Qāsem Ṭāheri, one of the
longest serving Iranians on the BBC’s staff. Ṭāheri’s weekly programme, “The
Listeners’ Period,” with its clear and witty replies to the listeners’ questions,
was hugely popular everywhere – and he was described as having “his finger
unerringly on the people’s pulse” (WAC, Woolard, “Report,” p. 8). As early as
1944, with theWorld War still on, he had caused controversy in the BBC by
broadcasting a series of talks on dancing.

Expressions of doubt by a senior BBC manager “both to the suitability of the
subject and Ṭāheri’s claims to a knowledge of it” (WAC, Near Eastern
Programme Organsier, E. H. Paxton, to Persian Editor, V. H. Glendenning, 2
October 1944) led to a strong memo from the editor of the Persian Service,
saying that he had approved the talks. Ṭāheri, said the editor, “has done
several talks and features in the past which have been favourably received. He
is a contributor who should, in my opinion, be encouraged” (WAC,
Glendenning to Paxton, 4 October 1944.)



Vol. XI, Fasc. 3, pp. 276-286

19

Now, in 1951, writing to Dr. Ḥosayn Fāṭemi, Dr. Moṣaddeq’s close confidant
and advisor and editor of the daily, Bāḵtar-e emruz, Ṭāheri recalled that he
had been “the first member of Tehran radio,” and said he was writing because
“two nights ago, I heard Tehran radio calling every [Iranian] member of the
BBC staff a traitor.” He then went on to say that neither he nor “any other
permanent member of the BBC” had been the “person who shamelessly calls
himself Iranian and still attacks the interests of Iran.” Those “meaningless
words,” said Ṭā-heri, had belonged to Mr. Ḥakim-Elāhi.

“On behalf of two or three of my colleagues,” Ṭāheri said, “I declare openly
that we shall follow our government’s attitude, whatever it may be. No matter
how backward our homeland is compared with other countries, we still love
even its ruins and graveyards.” He ended his letter by saying, “The traitors are
those oppressive ruling classes which have dragged our homeland to the
present state of affairs and have brought about circumstances that decree that
I and people like me should live in foreign countries for nine years and be
pleased with the few mouthfuls of bread we get” (WAC, Tehran Radio, 20 July
1951, quoting Bāḵtar-e emruz, monitored by the BBC).

In a curious twist to the tale, on the very same day that Ṭāheri’s letter was
published in Bāḵtar-e emruz, ano-ther Tehran daily, Eṭṭelāʿāt, reported that
Hedāyat-Allāh Ḥakim-Elāhi, “Professor of Oriental Languages at the University
of London” had denied that he had ever broadcast anything on the BBC”
(Eṭṭelāʿāt, 8 Mordād 1330 Š./30 July 1951, p. 5). The controversial broadcaster
had in fact been Naṣr-Allāh Elāhi, an “anti-communist, British-educated
agriculture specialist with an interest in literature, who had been resident in
London at the time.” Elāhi was later to emigrate to South Af-rica (author’s
phone Interview with Naṣr-Allāh Elālhi’s cousin, Dr. Ṣadr-al-Din Elāhi, 18 April
2000). Although Naṣr-Allāh Elāhi appears to have started writing for the BBC in
1951 on a freelance basis, or in the BBC jargon as an “outside contributor,” by
April 1952 his name was officially registered as a member of staff (WAC, BBC
Persian Service Staff list, April 1952). In the midst of the controversy itself, the
BBC’s Iranian staff were able to turn their short-term contracts into
permanent employment by the BBC, arguing that they could not return to
Persia in such a hostile environment (author’s interviews with two former
members of staff of the BBC Persian Service, Loṭf-ʿAli Ḵonji and Hažir
Teymuriān, February 2000).

The moving fingers write on. As the conflict over oil escalated, Britain’s friends
in Persia – described by the British embassy as “members of the landlord



GREAT BRITAIN XII. THE BRITISH BROADCASTING CORPORATION
(BBC)|Floreeda Safiri, Hossein Shahidi

20

class” – put their faith in Britain “to rescue them from Communism” (WAC,
Foreign Office to Waterfield, Confidential, 18 August 1952). Other Iranians –
including those writing to the BBC – continued to support Dr. Moṣaddeq and
the movement for the nationalisation of Iranian oil. One listener, writing in
early 1952, described the movement as “more valuable for Persia than the
Constitutional Revolution.” Another listener said that, when employed by the
AIOC in 1920, he and his brother had been “working like animals. What we ate
was a handful of flour and a bowl of hot water. There was no house, no room,
not even a tent to sleep in. We were working under burning sun, and at night
sleeping in the shadows of rocks like insects. A hundred were dying everyday.”
The writer then said that 10 years later, on a visit to Britain, he had seen
“English workers earning 3 or 4 pounds a week” and he had then understood
that “there is no justice in what you [the British] do, you don’t believe in
equality” (WAC, Persian Programme Organiser, memo on “Questions from
Persia,” 3 April 1952).

Other listeners blamed the AIOC for Persia’s difficulties and countered the
arguments about oil that they had heard in BBC programmes. If it was true,
asked one letter, that nationalisation was costing Persia more than Britain,
why was “Britain making such a fuss about it?” (WAC, BBC Bi-monthly Service
Report on Persian Broadcasts, Confidential, 15 March 1952, p. 2). One listener
asked, “Why do all the people in the Middle East hate England?” while another
expressed the hope that Queen Elizabeth’s accession to the throne would help
settle the oil question peacefully (WAC, Persian Programme Organiser, memo
on “Questions from Persia,” hereinafter referred to as “Questions from Persia,”
15 May 1952).

While some letters expressed sympathy towards the Soviet Union, one listener
wondered “why people are not allowed to come and see the so-called
‘promised paradise’ for themselves” (WAC, “Questions from Persia,” 15 May
1952). A listener from Sāri, near the Caspian coast, reported that he and his
“friends in school” had distributed “a few books containing the truth about
communism” to counter “communist propaganda” by the Society of Peace
Lovers, a front for the Tudeh Party. “But alas,” said the listener, “we have not
got enough books. If you could send a few anti-communist books (in every
possible language) we shall be very grateful,” (WAC, “Questions from Persia,”
15 May 1952).

Defeat and Dejection. A year after the 1953 coup the BBC’s Persian Service was
faced with jamming from the Soviet Union (WAC, British Embassy, Tehran,



Vol. XI, Fasc. 3, pp. 276-286

21

report, 19 June 1954) and a change of attitude among its listeners. Visiting
Persia in October 1955, Woolard discovered that the Service had “to all intents
and purposes been blotted from the radio map of Persia by poor reception.”
He heard “a chorus of complaints” about the signal, “some delivered more in
sorrow than in anger, others with an undercurrent of malicious satisfaction.”
Iranians were reluctant to search for the BBC which was often “a torture to the
ear” when they could listen to the powerful transmissions of Radio Tehran or
Russian stations, or even the Voice of America, which was “troubled by
interference but not to anything like the same extent as” the BBC.

Once again, he was able to meet people “high and low: one evening dining
with the Governor of a Province, the next sharing the humble fare of the
villagers in some little chaikhaneh.” “If I have to sum up my impressions of
both parties,” he wrote from Hamadān, “I should say: for the ordinary man,
mental apathy, disillusionment and fear of tomorrow; for the governing
classes, a slightly apologetic repudiation of responsibility for the present state
of affairs.

“There is a total lack of trust between government and people, class and class
and man and man which is quite desolating. Even two friends talking across
the table in a restaurant garden have a slightly conspiratorial air, and some of
the melancholy faces one sees in the streets and cafes cry aloud for an El
Greco, a Rembrandt or a Goya. A portrait painter without a social conscience
would find this country a paradise! For those whose approach to life is not
purely aesthetic the only thing to do is to grow an extra skin and observe the
Persian scene with clinical detachment” (WAC, Woolard to Waterfield,
Confidential letter from Hamadan, 4 October 1955).

In the late sixties the Persian government agreed to the request for a
permanent BBC corespondent in Persia. But the correspondent’s report of
some opposition to the Land Reform in 1966, and the coverage of the
demonstrations against the Shah’s state visit in Germany in the same year,
brought protests from the Persian government and led to his dismissal.
Relations improved towards the end of the sixties and a correspondent
covered the celebrations marking the 2,500 years of monarchical rule in Persia
(October 1971). Around this time, the Persian government agreed to the
dispatch of a new BBC World Service reporter to Persia. The correspondent
(Richard Oppenheimer) remained in Tehran until the end of 1979, and
reported on the mass demonstrations before the 1979 Revolution.



GREAT BRITAIN XII. THE BRITISH BROADCASTING CORPORATION
(BBC)|Floreeda Safiri, Hossein Shahidi

22

Complaints over coverage of 1979 Revolution. As tensions mounted in Persia
during the critical months leading up to the fall of the Pahlavi regime in
February 1979, and especially with the intensification of internal censorship of
the media, many people tuned into foreign radio stations, and particularly the
BBC, to hear the latest news. Connecting these disturbances to a British
scheme, Princess Ašraf Pahlavi (pp. 199-200) relates that “These riots took
place during a steady campaign of biased anti-Shah news reports by the BBC,
almost a reprise of the attacks made on my father a few decades earlier” (see
CONSPIRACY THEORIES). The Persian government complained officially,
through its ambassador, Parviz Rāji, about the “tone” of the Persian Service’s
broadcasts. In reply, the British government pointed out to the independence
of the BBC and its duty to report news objectively and impartially (Radji, pp.
167, 166-68, 173-74; Walker, pp. 116-18, Loṭf-Allāh Ḵonji, in History). Anthony
Parsons, British ambassador in Tehran at the time and a critic of the service,
later admitted in a broadcast on Radio 4 in 1984 that the service had not been
at fault and had reported fairly events in Persia (Walker, p. 118). However,
perhaps due to the sheer volume of material available, the news about the
opposition movement and their statements and demonstrations, appeared to
dominate the service’s broadcasts during these critical months. One of the
points that later was used as evidence against BBC for its part in the
mobilization of the anti-Shah movement was the announcement of future
demonstrations, which became instrumental to disseminating the news of the
revolutionary activities

The Post-revolution period and the War in Afghanistan. Within the first few
months of its establishment, the government of the Islamic Republic of Iran
called for the withdrawal of the BBC World Service correspondent from
Tehran. The new regime appeared even more distrustful of the Service than
the previous one, and Tehran radio, in a commentary soon after the
Revolution (May 1979), launched a scathing attack against the BBC, calling it
“this mouthpiece of world-guzzling capitalism,” (Walker, p. 118).

Apart from a few visits by World Service correspondents during the Iran-Iraq
War (1980-88), there were no BBC correspondents in Persia until the end of
1990. After the death of Ayatollah Khomeini (June 1989), the Persian Service
produced a program called “The Story of the Revolution,” which was
transmitted in 36 parts on a weekly basis. The story began with the
Constitutional Revolution and continued to the year 1989, and included
interviews with many important figures and is thus a valuable source of



Vol. XI, Fasc. 3, pp. 276-286

23

contemporary oral history.

The World Service did, however, have correspondents in the Afghan capital,
Kabul, and the Pakistani city of Peshawar, which has had large Afghan refugee
population since the country’s civil war began in the late 1970s. On 21st March
1989, Bāqer Moʿin, a senior producer in the Persian Service, conducted an
interview with President Najibollah in Afghanistan, and this was followed by
many more interviews with the dominant players in the Afghan conflicts,
including Moḥammad Ẓāher Shah and various Afghan Mojāhedin leaders.

Current position. With the resumption of diplomatic relations between Persia
and Britain in 1999, which closely followed the Persian government’s official
disassociation from Ayatollah Khomeini’s fatwa against Salman Rushdie, the
Persian media somewhat toned down their vociferous criticism of the Service.
These criticisms used to appear mostly in the form of radio, television and
press commentaries and also in the state radio’s “Review of Foreign Radios”
weekly programs, which consistently criticized foreign Persian broadcasts,
specifically the BBC – usually referred to as “rādio-ye dawlati-e Ingilis” for its
supposedly biased reporting (regularly quoted in BBC Monitoring’s weekly
publication, World Media).

Currently, the BBC’s Persian Service has listeners in a large region stretching
from northern Iraq in the West, to Central Asia in the north, the Chinese
border to the east, and Pakistan and the Persian Gulf Region in the south.
Some 70 percent of the adult Afghan population are estimated to tune into the
service (Moʿin, talk, 29th November 1999). In addition to radio, the Service
now has an internet site, with text, pictures and (www.bbc.co.uk/persian). In
addition to daily news and current affairs programs, such as the main evening
program, “Jām-e Jahān-nemā,” the Service carries weekly programs on art,
culture and social issues.

BBC WORLD SERVICE MONITORING

BBC Monitoring, another product of the Second World War, was founded in
August 1939, following a request by the British Government. The original
location of the service was the estate of Wood Norton, near Evesham, in
Oxfordshire. In April 1943, the Monitoring Service was moved closer to
London, to its present location at Caversham Park, Reading. It has an
established staff of some 400, in addition to over 120 engineering staff.



GREAT BRITAIN XII. THE BRITISH BROADCASTING CORPORATION
(BBC)|Floreeda Safiri, Hossein Shahidi

24

The task of Monitoring is to provide customers in Britain and abroad with
reports and analysis based information gathered from radio and television
stations as well news agencies, the press and the internet, from around the
world, except the UK and the USA. Administratively, Monitoring is part of the
BBC World Service, and is supported the annual Grant-in-aid. In addition to
the rest of the BBC, the Britain’s Foreign Office and its Ministry of Defense are
among the major users of the output of the Monitoring Service.

Coverage and exchange of material. The Service has a number of overseas units
– including East and Central Africa and Central Asia – to cover broadcasts from
particular areas. It also has an exchange of monitored material with its United
States equivalent, the Foreign Broadcast Information Service (FBIS), a
department of the Central Intelligence Agency, the CIA, whose dozen or so
monitoring offices in Europe, the Middle East, West Africa, the Far East and
the Americas are linked electronically with Monitoring worldwide. Between
them the two organizations cover some 140 countries in more than 100
languages. The BBC side concentrates on West and East Europe (including
Russia and the Central Asian Republics), parts of the Middle East and South
Asia, North and East Africa and the Horn of Africa. FBIS covers the Far East,
Southeast Asia and parts of the Middle East, including Jordan and Iraq.

Newsroom, editorial and publications. The Monitoring Service’s Newsroom
provides a fast 24-hour news-file in English passed by computer to BBC
newsrooms, World Service foreign language sections and British Government
departments. The file is also sold to outside news organizations and is
particularly in demand when their correspondents are unable to report from
inside a particular country due to war, revolutions and coups etc. Before the
disintegration of the Soviet Union and the opening up of other countries,
Monitoring often used to be ahead of other sources of news, and sometimes
the only source for a particular country or region.

Each regional editorial department is responsible for compiling the “Summary
of World Broadcasts” (SWB) for their respective regions. These are daily
publications that carry texts of selected and transcribed foreign broadcast
news, including commentaries, speeches by government and party leaders,
interviews, conferences, treaties, statements, communiqués as well as
important press articles newspapers. Among other products of Monitoring are
the weekly Economic Reports and World Media publications. All these
publications are sold to subscribers all over the world, including governments,
universities, newspapers, commercial and industrial organiza-tions, and



Vol. XI, Fasc. 3, pp. 276-286

25

private individuals such as researchers.

Apart from its availability in hard-copy, the SWB is now also being fed by line
into commercial data bases in the USA and UK. The monitoring of satellite
broadcasts came with the installation of a computer system in the late 1980’s
in order to meet the constant increase in radio, television and news agency
output, together with advances in communications technology.

The Persian team. Persia was monitored both in Caversham by the BBC and by
FBIS, from their unit in Cyprus until the early seventies, when the bulk of the
operation was transferred to Monitoring at Caversham following the civil war
in Cyprus. Up to the 1979 Iranian Revolution, the Persian monitoring team was
made up of three permanent and a number of temporary Persian staff. After
the revolution, four new members were recruited to assist in the task of
monitoring Iranian radio. With the collaboration of FBIS monitors in the
Middle East and Cyprus, this meant that the Persian broadcasts, both official
and unofficial (such as the “National Voice of Iran,” broadcast from Baku, first
monitored in April 1959) were being monitored on a round-the-clock basis by
the BBC and FBIS, covering major events such as the hostage crisis and the war
with Iraq. The Iranian media as well as clandestine and unofficial Persian,
Azeri, Kurdish and Arabic broadcasts, continue to be monitored at a
collaborative level with FBIS.

Current Position. Since the early nineties, the 10-member Persian team, along
with the FBIS Persian language monitors and a number of contracted press
translators, continue to cover all the media output of the Islamic Republic of
Iran, including all major national and provincial press and publications, the
Iranian news agency in Persian and English and the Internet.

 

BIBLIOGRAPHY

 

BBC Documents and Publications: A Guide to the Organization , BBC
Publications, London 1993. BBC Charter and Agreement Homepage:



GREAT BRITAIN XII. THE BRITISH BROADCASTING CORPORATION
(BBC)|Floreeda Safiri, Hossein Shahidi

26

http://www.bbc.co.uk/info/bbc/charter.shtml). BBC handbooks, issued annually
and, in some previous years, called Yearbooks, always have a section on the
WS with statistical information, BBC, London, various years. BBC Monitoring,
Caversham, Reading (The Persian Team keeps a small archive of audio and
video material for a limited period of time). BBC Persian Service, The History
of the Persian Service (on tape), compiled and presented by Shahriyar Radpur
(Šahriār Rādpur), London, 1991. BBC World Service, “Barnā-ma-ye pāʾiz wa
zemestān-e 1378” (half yearly programs of the Persian Service, programmes
for 1999). BBC World Service Programme Guide (biannual productions in
various languages, published by BBC Worldwide). Nation to Nation, World
Service Publicity, London 1991 (The official account of the work of the World
Service in the form of a well-produced booklet. There is also a video of the
same title, produced in 1990). SWB (Summary of World Broadcasts;
ME/7734/E/12,3, 29th August 1984, for an early list of clandestine and unofficial
broadcasts, updated in SWB, “Special supplement: Clandestine and other
selected broadcasts,” ME/2991 S1/1-6, 7th August 1997, published by BBC
Monitoring, Caversham Park, Reading). (WAC) BBC Written Archives Centre.
World Service Information, published by World Service Marketing, August
1998.

Studies: Asa Briggs, The History of Broadcasting in the United Kingdom, Vol. iii,
The War of Words, rev. ed., Oxford, 1995.

Reader Bullard, Letters From Tehran: A British Ambassador in World War II
Persia, London, 1991, p. 79.

Mostafa Elm, Oil, Power and Principle, New York, 1992, pp. 72-93.

L. P. Elwell-Sutton, Qeṣṣahā-ye mašdi Galin ḵānom, Tehran, 1376 Š./1997.

Idem, Persian Oil, A Study in Power Politics, London, 1955.

Matthew Horsman, “Radical Shake-up Seals Birt’s Final Victory,” The
Independent, June 8th, p. 3.

Ashraf Pahlavi, Faces in the Mirror, Englewood Cliffs, N.J, 1980.

Sreberny-Mohammadi and Ali Mohammadi: Small Media,Big Revolution: Com-
munication, Culture and the Iranian Revolution, Minneapolis, London 1994, pp.
126, 133, 149.



Vol. XI, Fasc. 3, pp. 276-286

27

Māh-Monir Minovi, “Moḵtaṣari dar bāra-ye zendāgāni-e Ostād” in Āzādi wa
āzād-fekri, Saarbrucken, Germany, 1988.

Homa Katouzian, Mussaddiq and the Struggle for Power in Iran, London and
New York, 1990.

Idem, Sadeq Hedayat – The Life and Legend of an Iranian Writer, London and
New York, 1991.

Parviz Radji, In the Service of the Peacock Throne, London, 1983, pp. 167,
166-68, 173-74, 234, 236, 242.

Floreeda Safiri, L. P. Elwell-Sutton’s obituary, Iranian Studies 17/4, Autumn
1984, pp. 485-87.

Sāsān Sepanta, Tāriḵ-e taḥawwol-e żabṭ-e musiqi dar Iran, Tehran, 1987.

A Walker, A Skyful of Freedom: 60 Years of the BBC World Service, London
1992.

Hazhir M. Leapman: “The World End of the World as We Know it?”
Independent on Sunday, London, 28th April 1996, pp. 16-18.

W. J. West, Truth Betrayed, London 1987 (provides an alternative version of
the start of the foreign language services, mostly the 1930s decade, arguing
that they were not as independent of the Foreign Office as later BBC accounts
have maintained).


