
Vol. XI, Fasc. 1, p. 62

1

GOL-ĀQĀ

GOL-ĀQĀ, a weekly satirical magazine founded by Kayumarṯ Ṣāberi which
first began publication on 23 October 1990. The circulation of Gol-āqā soon
reached over “100,000 copies a week; a remarkable success” (Geraldine
Brooks, “Hot New Satirical Magazine Reflects a New Glasnost: Judge Blood Not
Amused,” The Wall Street Journal October 1, 1991, p. A1). The name “Gol-āqā”
was first used as a pen name by Ṣāberi in his highly popular regular satirical
column for the daily newspaper Eṭṭelāʿāt (q.v.)from January 1985 to October
1990. A number of comical characters appear regularly in Gol-āqā,including
Šāḡolām, Ḡażanfar, Mamṣādeq, Kamina (Mamṣādeq’s wife), and Gol-nesā, the
most important and popular of them being Šāḡolām. In August 1991 a monthly
magazine with a similar name, Gol-āqā-ye māhāna, was also begun. In March
1996, this monthly magazine was reorganized andgiven a new direction,
becoming the first satirical magazine in Persia to cover satire from a literary
point of view. A series of yearbooks (sāl-nāmas) have also been published by
Gol-āqā since 1993.

Gol-āqā began its publication in a new era in postrevolutionary Persia marked
by a quick succession of important events: the end of the Iran-Iraq War in
1988, the death of Ayatollah Khomeini a year later in June of 1989, and, shortly
afterwards, the election of the powerful speaker of the Majles, ʿAli-Akbar
Hāšemi Rafsanjāni, as president. These events set the stage for the emergence
of a new centrist and more moderate faction in the Islamic Republic. Gol-āqā
was conceived and published at this juncture with moral and financial
support from the establishment as an outlet to vent and defuse the discontent

GOL-ĀQĀ

Published: December 15, 2001
Last Updated: June 3, 2013



GOL-ĀQĀ

2

created by the excesses of the revolution and the war. It began its publication
with the help of the veterans of the highly popular satirical weekly Tawfiq
which was closed down in the early 1970s because of its critical stance
towards the previous regime. Gol-āqā’s appearance, its format and cover and
back pages, and the organization of the various sections are all closely copied
from Tawfiq. A number of Gol-āqā’s editors had served as Tawfiq’s associate
editors, including Ṣāberi, Mortaża Farajiān, and Hušang Meʿmārzāda. They
were joined by several well known satirists and caricaturists from Tawfiq,
including Abu’l-Qāsem Ḥālat, ʿOmrān Ṣalāḥi, Abu Torāb Jali, Moḥammad
ʿArabāni, Manučehr Eḥterāmī, Moḥammad Purṯāni, Moḥammad-ʿAli Guyā, and
Maḥmud Givi.

Only the non-clerical members of the political elite are picked out by Gol-āqā
for its satirical observations and can become the butt of its humor and comical
sketches. It refrains from criticizing the main political issues, limiting its
acerbic comments to everyday difficulties of the people. Since the mid-1990s,
with the rising popularity of journals associated with the reformist movement,
and the appearance of political satirists prepared to challenge the above-
mentioned unwritten rules, Gol-āqā’s circulation has decreased sharply.


