
Vol. IX, Fasc. 1, p. 58-62

1

EṬṬELĀʿĀT

EṬṬELĀʿĀT (lit.information, knowledge), the oldest running Tehran afternoon
daily newspaper and the oldest running Persian daily in the world. It was first
published on 19 Tīr 1305 Š./10 July 1926 (Plate I) as the organ of Markaz-e
Eṭṭelāʿāt-e Īrān, the first Persian news agency, founded in Asad 1302 Š./August
1923 by five young Persian journalists. The person chiefly responsible for the
management of the small agency was ʿAbbās Masʿūdī (b. Tehran, 1280 Š./1901,
d. 28 Ḵordād 1353 Š./18 June 1974), who had acquired relevant skills and
experience while working as typesetter at Rowšanāʾī printing house and later
as reporter for the newspaper Setāra-ye Īrān. It was a successful venture as
numerous Tehran dailies became its customers. The license for the publication
of a newspaper called Eṭṭelāʿāt was first issued in 1304 Š./1925 in the name of
ʿAlī-Akbar Salīmī, another member of the founding group, but this paper was
never printed. The following year, Masʿūdī, although not yet old enough to be
legally eligible to publish a newspaper, managed to obtain the necessary
license and the first issue of Eṭṭelāʿāt was published in the form of a two-page
news sheet. The second issue, which appeared a month later on 19 Mordād
1305 Š./10 August 1926, did not carry any affiliation to the news agency but
displayed a logo that has been carried ever since in all Eṭṭelāʿāt publications (F.
Masʿūdī, p. 36).

Eṭṭelāʿāt’s rapid rise to popularity and power started in the second year of its
publication when, in addition to purely political news and events, it began
printing pictures of prominent people and carrying stories interesting to the
public (ʿA. Masʿūdī, p. 19). It was at this time, too, that the newspaper

EṬṬELĀʿĀT
Article by Nassereddin Parvin

Published: December 15, 1998
Last Updated: January 20, 2012

https://www.iranicaonline.org/uploads/files/ettelaat.jpg


EṬṬELĀʿĀT|Nassereddin Parvin

2

established a full staff of writers.

Masʿūdī’s regular reports on the Ḵuzestān trip of Reżā Shāh (Ābān 1307
Š./October 1928) enhanced his popularity in the royal court and his fame with
the public. A year later, it was banned for ten days beginning 28 Ābān 1308
Š./19 November 1929 for its criticism of the judiciary. It did not, however,
cause any serious damage to the papar’s popularity. On the contrary, Majles
deputies rose to Masʿūdī’s and his newspaper’s support despite the royal
court’s domination over the parliament. In June of 1934 Masʿūdī was part of
the Shah’s entourage on his official visit to Turkey. In the first parliamentary
elections following the trip, Masʿūdī was elected to the Tenth Majles from
Tehran (inaugurated 15 Ḵordād 1314 Š./5 June 1935). Since then Eṭṭelāʿāt came
to be known as a semi-official newspaper.

During World War II when the Allied forces invaded Persia from north and
south (3 Šahrīvar 1320 Š./25 August 1941), Masʿūdī, still a member of the
Majles, published an editorial with the knowledge and support of the prime
minister, condemning the invasion (Ṣadīq, III, pp. 27-31). The editorial
(“Taʾaṯṯor-e mardom,” Eṭṭelāʿāt, 19 Šahrīvar 1320 Š./10 September 1941) caused
a hostile reaction in American and European media, which attributed it to
Reżā Shah’s instructions. The British and Soviet ambassadors protested to the
Persian government (Tabarrāʾīān, p. 125), and Reżā Shah, in the last days of his
reign, issued orders for the suppression of the paper. The next issue, 25
Šahrīvar/16 September, carried the news of Reżā Shah’s abdication. The
relative freedom that Eṭṭelāʿāt enjoyed under the heavy-handed rule of Reżā
Shah led to the suspicion that the newspaper was affiliated with the
government. Some went so far as to charge that both Eṭṭelāʿāt and its French
daily Journal de Teheran were on the payroll of Nazi Germany during the war
(Ṭabarī, pp. 54, 101).

During the years 1320-32 Š./1941-53, extremist political ideas pervaded Persian
public opinion and daily newspapers were drawn into these controversies.
Eṭṭelāʿāt came under fire because of its vigorous defense of the Pahlavi regime
(ʿA. Masʿūdī, pp. 211-12), and attacks by newspapers, both left and right,
undermined public trust in the daily. Despite these relentless criticisms,
Eṭṭelāʿāt was expanding mainly because of its strong news organization and
the general public’s habit of going to it for news. Its major rival, the daily
afternoon newspaper Kayhān, which started publication in May 1941, was not
yet strong enough to challenge the firmly-based Eṭṭelāʿāt. To counter the
attacks on Eṭṭelāʿāt and its publisher, Mašʿal (owned by Jaʿfar Ṣāʿedī, a



Vol. IX, Fasc. 1, p. 58-62

3

prominent Eṭṭelāʿāt editor), an apparently independent new daily, came into
being (21 November 1942-24 February 1943).

In the month of Āḏar 1321 Š./December 1942, the discord between the shah
and the prime minister Aḥmad Qṟawām (Qṟawām-al-Salṭana) reached its
climax and the editorial of Eṭṭelāʿāt of 16 Āḏar/7 December was a severe
criticism of the prime minister. Such harsh attacks were not consistent with
the general mild style of the paper (Ṣadr Hāšemī, p. 205). The next day a riot
broke out in Tehran in protest against Qṟawām’s administration. It was
rumored that Masʿūdī had provoked the riot but that students had neutralized
the plot hatched by him and the royal court. The riot led to violence in which
Masʿūdī was wounded. The following day the prime minister declared martial
law and banned all newspapers. The ban lasted forty-three days; Eṭṭelāʿāt
resumed publication on 30 Dey 1321/20 January 1943. The riot also led to the
arrest of Masʿūdī’s two brothers and a number of Eṭṭelāʿāt executives, while
Masʿūdī himself was spared because of parliamentary immunity. Public
opinion, however, denounced him and legal authorities brought serious
charges against him (Ṣadr Hāšemī, pp. 203-7; Gorūh-e Jāmī, pp. 171-72). This
riot tarnished the reputation of Masʿūdī and his Eṭṭelāʿāt establishment, and
enabled leftist groups, particularly the Communist Tudeh (Tūda) Party, to
launch a campaign to discredit Masʿūdī and his newspaper. The climax came
on 9 Esfand 1324 Š./28 February 1946 when the Eṭṭelāʿāt building was set on
fire and the newspaper had to be printed elsewhere with fewer pages.

In Mehr 1929 Š./September 1950 Eṭṭelāʿāt celebrated its 25th anniversary and
published a book called Eṭṭelāʿāt dar yak robʿ-e qarn (Eṭṭelāʿāt in a quarter of a
century), in which Masʿūdī defended himself and his organization against
adverse criticism. During the days of Moḥammad Moṣaddeq’s administration,
Eṭṭelāʿāt tried its best to be an impartial provider of news avoiding all political
controversies. It was not published on 28 and 29 Mordād 1332 Š./19 and 20
August 1953 (see COUP D’ETAT OF 1332 Š./1953), but on the following day it
appeared with banners calling the coup a national uprising (qīām-e mellī).

Following the fall of the Moṣaddeq administration, Eṭṭelāʿāt adopted a very
conservative stand, judging that its interests lay in discreet movement along
the lines followed by various administrations coming into power, thus turning
into a quasi-official newspaper (Barzīn, 1344, p. 28; idem, 1354, p. 52; Gorūh-e
Jāmī, p. 26). This conservative policy allowed it to continue smoothly until the
Revolution of 1357 Š./1978-79. At the same time the unfavorable view of
important anti-government elements toward Eṭṭelāʿāt coupled with



EṬṬELĀʿĀT|Nassereddin Parvin

4

innovations by the rival newspaper, Kayhān, led to the increase of the latter’s
might and influence in society. Meanwhile, however, the political influence of
Eṭṭelāʿāt was also rising. Masʿūdī was the vice-president of the Senate for
nearly eleven years and had been assigned important foreign missions to Arab
states, and he and his paper played an important role in trying to create
favorable public opinion for the independence of Bahrain (F. Masʿūdī, pp.
254-59).

Masʿūdī, the founder of the new journalism in Persia and teacher of hundreds
of professional journalists, died in his office on 28 Ḵordād 1353 Š./18 June 1974
Three years earlier he had passed the command on to his son, Farhād Masʿūdī.
The publication permit of Eṭṭelāʿāt was registered in Farhād’s name on 30
Mordād 1353 Š./21 August 1974.

The years following the 1953 coup d’etat were years of progress and prosperity
for Eṭṭelāʿāt when its network of reporters and correspondents spread far and
wide, technical improvements were made, and distribution became more
efficient. Eṭṭelāʿāt and its rival, Kayhān, were the two giants of Persian
journalism reaching almost every part of the country (Barzīn, 1354, p. 51).
During these years Eṭṭelāʿāt had a number of high-caliber editors-in-chief of
whom Tūraj Farāzmand, Aḥmad Banī Aḥmad, and Moḥammad-Ḥosayn
Kordbača were best known.

After the Revolution of 1978-79. General grievances and unrest reached its
climax in 1978 and the Persian press, particularly Eṭṭelāʿāt and Kayhān, came
face to face with a new, tense situation. The majority of the press turned to
support the protests, which eventually led to the general press strike of 18
Mehr 1357 Š./10 October 1978. Thus both Eṭṭelāʿāt and Kayhān, after fifty-one
and thirty-seven years of publication respectively, did not put out an issue. The
second strike was in protest against the martial law enacted by General
Azhārī’s government and lasted for sixty-two days. The first page banner of
the Eṭṭelāʿāt of 26 Day 1357 Š./16 January 1980 read “shah left “ (šāh raft) in the
largest type ever. All this time Farhād Masʿūdī was in charge of Eṭṭelāʿāt
foundation, and, due to the rapid unfolding of events, the paper issued two or
three editions a day. On 22 Mordād 1358 Š./13 August 1979 the names of
Farhād Masʿūdī and the founder ʿAbbās Masʿūdī were permanently removed
from the paper. On 15 Šahrīvar 1358 Š./9 September 1979 the foundation was
confiscated by the government and transferred to the Mostażʿafān Foundation
(Bonyād-e mostażʿafān, q.v., now Bonyād-e ʿAlawī). Ḥojjat-al-Eslām Sayyed
Maḥmūd Doʿāʾī, a cleric, became the new director of the foundation and the



Vol. IX, Fasc. 1, p. 58-62

5

purge of employees, writers, and reporters that had began a year earlier
intensified. Under Doʿāʾī, the paper continued to enjoy a high print run,
following a moderate policy compared to that of Kayhān.

Technical aspects. The first issue of Eṭṭelāʿāt was printed in Rowšanāʾī printing
house in two five-column pages measuring 26×37.50 cm and selling for four
šāhīs. Its print run is not known. The second issue was printed in Bosfor
printing house in 500 copies. By the end of its first year, the print run had
reached 700 (F. Masʿūdī, p. 42). At that time the newspaper Īrān, the oldest and
most important newspaper in Persia, had a print run of about 1500.

During the second year of its foundation, since Tīr 1306 Š./June-July 1927, the
paper was printed in Sīrūs printing house in four pages. Its premier issue had
a picture of Reżā Shah, the first picture carried by the paper. It had a simple
format: an editorial, local news, the proceedings of the Majles, and foreign
news translated from the releases of foreign news agencies. Starting with the
third issue, some advertisements were also included.

In the seventh year of its existence, Mehr 1311 Š./7 October 1932, the
newspaper bought its own small press and began issuing in six pages as of 1
Esfand 1312 Š./20 February 1933. The Eṭṭelāʿāt printing press became a
corporation and imported, for the first time in Persia, a rotative printer; from
Tīr 1314 Š./22 July 1935, the daily was issued in eight five-column pages
measuring 48×55 cm, priced at 30 dinars. The increase in pages was to
accomodate more coverage of local news and other materials.

The most important result of these rapid technical advances was the issuance
of seven editions a week instead of six (from 1 Ordībehešt 1315 Š./21 April
1936). After that the paper was at times printed in ten pages and had, when
important issues were involved, a four-page extra edition distributed the
following morning. Later (9 Mehr 1317 Š./1 October 1938) the extra edition was
eliminated and the newspaper appeared in twelve pages selling for 50 dinars.
In that year Eṭṭelāʿāt had a print run of 11,500 and sixty-two employees (Ṣadr
Hāšemī, p. 207).

It was during the final years of World War II that, due to the efforts of its
agencies across the country, Eṭṭelāʿāt became the paper to read in every part of
Persia. The shortage of paper caused by the war, however, forced it (as of 30
Tīr 1320 Š./21 July 1941) to be printed in four seven-column pages in small
types. Some five months later, the paper was issued six times a week instead of



EṬṬELĀʿĀT|Nassereddin Parvin

6

the usual seven, and the price of a single issue rose to 75 dinars. L. P. Elwell-
Sutton (p. 72) estimated Eṭṭelāʿāt’s print run during the years 1941-47 to have
been about 40,000 to 50,000. At that time, its rival Kayhān had a circulation of
only 20,000.

After the 1953 coup d’etat, Eṭṭelāʿāt exerted widespread efforts to improve its
production and expand its agencies. New periodicals were conceived and
issued, and its daily issue rose to 16 and 24 pages as the increase in people’s
purchasing power created more advertising revenue. In Tīr 1348 Š./June-July
1969, concurrent with the foundation’s 44th anniversary, Eṭṭelāʿāt began
operating its four color rotative printer and two months later the daily was
offered in 24 nine-column pages measuring 42 x 59 centimeters. Later its
impressive new office building was ready for occupation and its newly
imported heliogravure equipment set up for operation. The print run had
reached 70,000, but Kayhān commanded a circulation of 120,000. This gap
between the two major afternoon newspapers continued to hold until both
papers were confiscated by the revolutionary government; in 1353/1974
Kayhān’s print run was 30 percent higher (Barzīn, 1344, p. 8; idem, 1354, p. 46).
After the takeover, Eṭṭelāʿāt was reduced to 16 pages due to the decrease in
advertising revenue, which at its peak covered 65 percent of the paper’s space
(Barzīn, 1354, p. 62).

Affiliated journals. Newspapers and magazins officially affiliated with Eṭṭelāʿāt
include: Journal de Teheran, the first regularly issued French language daily in
Persia, from 24 Esfand 1314 Š./15 March 1936 until its takeover by the new
regime; Eṭṭelāʿāt-e haftagī, a weekly magazine from 1 Farvardīn 1320 Š./21
March 1941, still running; Eṭṭelāʿāt-e māhāna, a monthly cultural, literary, and
scientific magazine, from Farvardīn 1327 Š./March 1948 to Farvardīn 1338
Š./March 1959, the last two issues being called Māh-nāma-ye Eṭṭelāʿāt; Eṭṭelāʿāt-
e hawāʾī, a special edition for Persians living abroad, from 26 Ḵordād 1327
Š./16 June 1948 until its takeover by the new regime; it was bilingual (Persian-
English) until 30 September 1951; Tehran Journal, an English daily from 31
Ordībehešt 1333 Š./21 May 1954, published as Tehran Times after the
Revolution of 1978-79; Eṭṭelāʿāt-e bānovān, magazine for women and girls,
from Farvardīn 1335 Š./21 March 1956 until 29 Farvardīn 1358 Š./18 April
1979; Eṭṭelāʿāt-e doḵtarān o pesarān, magazine for children and teenagers,
from 28 Esfand 1335 Š./19 March 1956 until the Revolution; it changed its
name eight times, the most famous of which was Eṭṭelāʿāt-e kūdakān; Eṭṭelāʿāt-
e javānān, magazine for the youth, from 20 Āḏar 1337 Š./11 December 1958, re-



Vol. IX, Fasc. 1, p. 58-62

7

named Javānān-e emrūz on 9 Mordād 1338 Š./31 July 1959, still being
published; al-Aḵā, Arabic news and cultural magazine, from 9 Mehr 1339 Š./1
October 1960 until February 1979; Donyā-ye varzeš, sports magazine, from 14
Šahrīvar 1349 Š./5 September 1970, still running; Eṭṭelāʿāt-e ʿelmī, scientific
magazine, from 2 Ābān 1346 Š./24 October 1967 as a supplement to Eṭṭelāʿāt,
from 15 Ābān 1365 Š./6 November 1986 as an independent journal, and still
running; Eṭṭelāʿāt-e sīāsī wa eqteṣādī, magazine covering political and
economic news and analysis, from Farvardīn 1365 Š./March 1986 as a
supplement to Eṭṭelāʿāt and from 19 Mehr 1365 Š./11 October 1986 as an
independent journal, still being published; Adabestān, a cultural monthly from
Day 1368 Š./December 1989. Eṭṭelāʿāt-e bayn-al-melalī, a bilingual daily
distributed mainly in England and the United States since 26 Ordībehešt 1373
Š/16 May 1993.

 

BIBLIOGRAPHY

M. Barzīn, Sayr-ī dar maṭbūʿat-e Īrān, Tehran, 1344 Š./1965, 19-20, 96-99.

Idem, Maṭbūʿat-e Īrān, Tehran, 1354 Š./1975, pp. 17, 19, 32, 35, 39, 51-53, 60-63,
108, 146.

Idem, Šenas-nāma-ye maṭbūʿat-e Īrān, Tehran, 1371 Š./1992, pp. 45-48, 35,
136-37, 196, 228.

K. Emāmī and B. Jalālī, Rūzhā-ye ḵūn, rūzahā-ye ātaš, 2nd ed., Tehran, 1358
Š./1979, pp. 98, 49.

Eṭṭelāʿāt, no. 12844, 28 Esfand 1347 Š./9 March 1968, p. 13; no. 12918, 29 Ḵordād
1348 Š./19 June 1969, p.8; no. 12925, 7 Tīr 1348 Š./28 June 1969, p. 9.

Gorūh-e Jāmī, Goḏašta čeraḡ-e Rāh-e āyanda ast, 2nd ed., Tehran, 1362 Š./1983,
pp. 26, 168-73, 185.

E. Jasīm, “Morūr-ī bar tārīḵ-e rūz-nāma-negāī dar Īrān,” Rahāvard, no. 22,
Winter 1367 Š./1988, pp. 227-29.



EṬṬELĀʿĀT|Nassereddin Parvin

8

R. Lescort, “Notes sur la presse iranienne,” Revue des études Islamiques 2-3,
1938, pp. 261-72.

Ḥ. Makkī, Tārīḵ-e bīst-sāla-ye Īrān I, 4th ed., Tehran, 1363 Š./1984, pp. 255-56.

ʿA. Masʿūdī, Eṭṭelāʿāt dar yak robʿ-e qarn, Tehran, 1329 Š./1950, p. 268.

F. Masʿūdī, Pīrūzī-e labḵand, Tehran, 1353 Š./1974, p. 297.

M. Mošfeq Hamadānī, Ḵāṭerāt-e nīm qarn rūz-nāma-negārī, Los Angeles, 1991,
pp. 298-99.

“Pā-ye ṣoḥbat-e ʿAbd-Allāh Nabīfar qadīmītarīn ḥorūfčīn-e Īrān,” Kayhān-e
farhangī, no. 6, Šahrīvar 1363 Š./1984, pp. 39-40.

Ṣadr Hāšemī, Jarāyed o majallāt I, 202-9.

ʿĪ. Ṣadīq, Yādgār-e ʿomr, 4 vols., Tehran, 1340-2536 (1356) Š./1961-75.

E. Ṣafāʾī, Ḵāṭerahā-ye tārīḵī, Tehran, 1368 Š./1989, pp. 92-97, 221-24.

M.-ʿA. Ṣafarī, Qalam wa sīāsat, Tehran, 1371 Š./1992, pp. 33-34, 86-87.

Ḡ.-Ḥ. Ṣāleḥyār, Čehra-ye maṭbūʿāt-e moʿāṣer, Tehran, 1351 Š./1972, pp. 9, 24,
38-39, 59, 66, 95, 101, 103, 111, 115, 120, 130-31.

Idem, Vīžagīhā-ye īrānī-e maṭbūʿāt, Tehran, 1355 Š./1976, pp. 156-72.

“Soḵan-ī čand bā Āqā-ye ʿAbbās Masʿūdī,” Talāš, no. 4, Farvardīn 1346
Š./March-April 1967, pp. 16-18.

E. Ṭabarī, Jāmeʿa-ye Īrān dar dawra-ye Reżā Šāh, Stockholm, 1356 Š./1977, 54,
100-103.

Ṣ. Tabarrāʾīān, Īrān dar ešḡāl-e Mottafeqīn, Tehran, 1371 Š./1992, p. 125.

Taḥqīqāt-e rūz-nāma-negārī, no. 5, Spring 1348 Š./1969, p. 53.

L. P. Elwell-Sutton, “The Iranian Press 1941-47,” Iran 6, 1968, pp. 63, 72, 77.


