
EGYPT XI. PERSIAN JOURNALISM IN EGYPT|Nassereddin Parvin

1

EGYPT XI. PERSIAN
JOURNALISM IN EGYPT

EGYPT

xi. PERSIAN JOURNALISM IN EGYPT

A number of Persian journals were published in Egypt. After the opening of
the Suez Canal in 1869, the economic and commercial importance of Egypt
increased and the country attracted a number of Iranian merchants and
craftsmen who settled with their families in Cairo or Alexandria. They were
mostly educated and had spent some time in Turkey and Caucasus and had
traveled to Egypt at the time when the aspirations for the rule of law and civil
liberties had become widespread among the Iranian elite and intellectuals.
Moreover, Egypt had one of the most open political atmospheres milieu in the
Middle East (“Taqriẓ”; Ṣadr Hāšemi, IV, p. 143), and, besides, the there was no
bone of contention between the two countries. The fact that here was no
freedom of speech or of the press in Iran led some Iranians in Egypt in the
closing years of the 19th and the opening years of the 20th century to embark
on publishing journals that would exercise social and political influence well
beyond their community in Egypt and would be instrumental in the general
enlightenment of the public opinion inside Iran. Once Sayyed Ḥasan Taqizāda,
a leading liberal political leader, went to Egypt with the intention of
establishing a Persian newspaper there, but he left after staying for six months

EGYPT XI. PERSIAN JOURNALISM IN
EGYPT

Article by Nassereddin Parvin

Published: February 20, 2009
Last Updated: April 20, 2017



EGYPT XI. PERSIAN JOURNALISM IN EGYPT|Nassereddin Parvin

2

due to illness (Taqizāda, p. 44).

Journals. The publication of non-state newspapers in Egypt started in 1857.
The Iranian community there, following the Lebanese, the Syrian, the Turkish
and the Jewish communities, took advantage of this opportunity and in the
years between 1892 and 1959, published eight newspapers and journals.
Unlike the Persian journals published in countries neighboring Persia, they
never faced any judicial or political problems from the authorities.

The first Persian journal in Egypt was Ḥekmat, which was published in Cairo
for nineteen years from 28 Ṣafar 1310 to 1 Jomādā II 1329 (20 September
1892-30 May 1911). It was also the first Persian newspaper to be published in
an Arab country. Ḥekmat was founded and managed by Zaʿim-al-Dawla Raʾis-
al-Hokamāʾ Mirzā Moḥammad-Mahdi Tabrizi (d. 1914), who was a physician
by profession, and was supported by the Iranian consul in Cairo (see the
report of Mirzā Reżā Ḥakim, Banān-al-Molk, 29 Ṣafar 1310/21 September 1892,
in Daftar-e moṭālaʿāt, p. 148). It advocated the use of modern scientific
knowledge in Persia and, despite being published in an Arab country, tried not
to use Arabic terms. Moḥammad-Mahdi Tabrizi was popular among the
Iranian community in Egypt; he even supported the emergence of rival
journals (Čhehranemā 2/3, 10 Ramażān 1323/13 December 1905; Ḥekmat, no.
852, 10 Jomādā I, 1323/13 August, 1905; Kamāl, no.1, 10 Rabiʿ II 1323/13
July1905).

The second Persian journal in Egypt was the weekly paper Ṯorayyā,which was
published in Cairo from 14 Jomādā II 1316 until 10 Rajab 1316 (31 October
1898-3 November 1900) under the joint editorship of ʿAli- Moḥammad Khan
Šaybāni Kāšāni and Faraj-Allāh Ḥosayni Kāšāni. Before the end of the second
year, a dispute developed between the two and Šaybāni left the journal to
publish the weekly Parvareš. The first issue came out on 10 Ṣafar 1318/8 June
1900, but the death of its editor in November 1902 (Šaʿbān 1320) led to its
closure. The latest issue mentioned by Moḥammad Ṣadr Hāšemi was dated 4
Ḏu’l-ḥejja 1318/25 Mach 1901 (Ṣadr Hāšemi, II, nos. 337, 413, pp. 57-64, 151-55;
Dawlatābādi, I, pp. 200-1; Browne, pp. 66-67).

Three years after the closure of Parvareš, another paper Čehranemā started its
publication once every ten days at Alexandria on 15 Moḥarram 1322/2 April
1904 (Browne, pp. 72-73). Twenty-six issues had been published at Alexandria
when, due to the burning down of its printing house and the shortage of up-to-
date facilities in Alexandria, the paper’s offices were transferred to Cairo (Ṣadr

https://www.iranicaonline.org/articles/hekmat
https://www.iranicaonline.org/articles/cehranema-lit


EGYPT XI. PERSIAN JOURNALISM IN EGYPT|Nassereddin Parvin

3

Hāšemi, II, pp. 194-95). In all, Čehranemā was published for fifty-six years
(including the years it came out at Alexandria). The paper was founded by the
businessman Mirzā ʿAbd-al-Moḥammad Moʾaddeb-al-Solṭān Irāni (b. Isfahan
1250 S./1871-2; d. Cairo, 5 Abān 1304 Š./27 October 1925), who also served as its
chief editor.

The fourth Persian paper in Egypt was Kamāl, a journal brought out every ten
days by Mirzā Ḥosayn Khan Kamāl, a schoolmaster from Tabriz, who had
previously published a paper of the same title in Tabriz (1899-1902). He left
Tabriz for Egypt after the printing offices of Kamāl and the school he was
running were ransacked by the rioting mob (Kasravi, I, p. 42). In Cairo, Kamāl
was published between Jomādā I and Ramażān 1323 (July-October 1905).
During this period, three Persian papers were published in Cairo.

Once Ḥekmat ceased publication, Čehranemā became the sole Persian paper in
Egypt and remained so until January 1924, when a Persian literary journal, the
monthly Rastāḵiz, started its publication. Rastāḵiz was founded by ʿAbd-Allāh
Rāzi Hamadāni, a scholar and lawyer by profession, but, in June 1926, after
having published only eighteen issues, he had to change the name of the paper
to Sudmand. Once again in January 1929, the paper’s name was changed, this
time to, ʿAṣr-e Pahlavi with some modifications in the contents of its articles,
but it published only six issues until the September of that year (Ṣadr Hāšemi,
II, pp. 319-20, III, pp. 47-48). From then on, Čehranemā once again became the
only Persian journal in Egypt, and from March 1938, it became a magazine
until it finally ceased publication in February 1959. This date marks the end of
independent Persian journalism in Egypt. From 1935, Manučehr
Moʾaddebzāda, the son of the founder of the paper, who was also a professor
at the American University in Cairo, published the paper.

The Persian papers published in Egypt never experienced any serious troubles
with the Iranian authorities, except when political considerations caused their
distribution in Iran to be briefly banned. Parvareš was banned for a brief
period in 1900, because it had made a comparison between the grand vizier
ʿAli-Aṣḡar Khan Amin-al-Solṭān (Atābak-e Aʿẓam) and his political nemesis
Mirzā ʿAli Khan Amin-al-Dawla. The confiscation of Čehranemā issues at the
border in 1904 was a part of the general policy of the then grand vizier, ʿAbd-
al-Majid Mirzā ʿAyn-al-Dawla, concerning the press, whether domestic or
foreign-based. The ban was soon removed, however, when Mirzā Ḥasan
Rošdiya intervened on behalf of the paper (Ṣadr Hāšemi, I, pp. 14-15;
Čehranemā 1, no. 14, 15 Ramażān 1322/2 December 1904). Twenty years later,

https://www.iranicaonline.org/articles/atabak-e-azam
https://www.iranicaonline.org/articles/amin-al-dawla-mirza-ali-khan
https://www.iranicaonline.org/articles/ayn-al-dawla-soltan-abd-al-majid-mirza
https://www.iranicaonline.org/articles/ayn-al-dawla-soltan-abd-al-majid-mirza


EGYPT XI. PERSIAN JOURNALISM IN EGYPT|Nassereddin Parvin

4

Rastāḵiz too was banned because of the numerous complaints against it by the
religious authorities (Bayāt and Kuhestāni-nežad, ed., I, pp. 555-56, II, pp.
227-28; “Eḵṭār,” Sudmand, no.1, Tir 1305 Š./June-July, 1926, quoted. in Ṣadr
Hāšemi, III, p. 48).

Journalists. Zaʿim-al-Dawla Moḥammad-Mahdi Tabrizi, the editor of Ḥekmat (b.
Tabriz, 1253/1837, d. Tehran, 4 Moḥarram, 1333/22 November 1914), was a
physician by profession, but he was also an author and wrote poetry. He
received his higher education in Istanbul, and it is not clear why he decided to
move to Egypt. He was the only Iranian journalist to write for Arab journals.
He wrote mostly for the paper al-Helāl. Previous to setting up his own paper,
he had collaborated with the Persian paper Aḵtar, which was published in
Istanbul. According to Mahdi Bāmdad, he is the author of a book on Bahāʾi
faith in Arabic, called Meftāḥ bāb al-abwāb (Qazvini, p. 6).

Zaʿim-al-Dawla had a reputation as an experienced journalist, but he did not
have as much work experience as ʿAli-Moḥammad Khan Šaybāni, the major
force behind the paper Ṯorayyā. Šaybāni had, prior to leaving Persia, worked
under Ḏokāʾ-al-Molk Moḥammad-ʿAli Foruḡi in the Ministry of Publications
(Wezārat-e enṭebāʿāt), where he had acquired some knowledge of journalism
and the way the local papers were run (Dawlātābādi, I, pp. 200-1; Ṯorayyā, no.
51, 10 Jomādā II, 1317/15 October 1899). Sayyed Faraj-Allāh Ḥosayni Kāšāni (d.
Kāšān, 1328/1910), the manager of Ṯorayyā, and Moʾaddeb-al-Solṭān, the
founder of Čehranemā, were both merchants by profession but became
increasingly interested in journalism and concentrated more on the latter
throughout their lives.

Not much is known about the editor of Kamāl, Mirzā Ḥosayn Khan Kamāl (d.
Tabriz, ca. 1330/1912). All that is known about him is that he studied in Tabriz
and Istanbul and was one of the intellectual elite of Azarbaijan (Ārianpur, I, p.
248). He set up a school and a paper both under the name of Kamāl in Tabriz
(1899-902). After the anti-Western riots in that city in 1902, he left Tabriz and
established a school in Baku, then went to Egypt and published a paper and
finally came back to Tabriz and, from 1910, served as the editor of a paper
Tabriz (Bowne, p. 60; Ṣadr Hāšemi, II, pp. 99-100).

All that is known about Manučehr Moʾaddebzāda, who edited first the paper
and then the magazine Čehranemā after his father, is that he had a bachelor’s
degree in mathematics and that he taught at the American University of Cairo.
ʿAbd-Allāh Rāzi (b. Hamadān, 1273 Š./1894, d. Tehran, ?) received a bachelors

https://www.iranicaonline.org/articles/aktar-2-persian-newspaper
https://www.iranicaonline.org/articles/forugi-mohammad-hosayn


EGYPT XI. PERSIAN JOURNALISM IN EGYPT|Nassereddin Parvin

5

degree from the University of Paris and, upon his return to Tehran, edited a
magazine called Sudmand (1309 S./1930). According to Parviz Aḏkāʾi (pp.
388-89), he translated a few plays from French and also authored a number of
books on the history of Persia (Mošār, I, cols. 653, 739, 754, II, p. 2875).

The Persian journals got most of their news and reports from the non-Persian
papers published in Egypt, but they also used material from papers published
inside Persia. Sometimes they published articles written by Iranians living
outside Egypt. The rest were all penned by the respective editor himself.
Parvareš was an exception in this regard, since the brothers of ʿAli-Moḥammad
Khan Šaybāni collaborated with him (Parvareš, no. 19, 5 Rajab, 1318).

Contents. Ḥekmat, Ṯorayyā, and Čehranemā carried mostly news and also
published a variety of articles on political and social issues. Čehranemā was an
illustrated paper carrying news reports as well as articles. All of the Persian
papers published in Egypt had clear nationalistic and reformist orientation.
Among them, Ḥekmat represented the former and Ṯorayyā and Parvareš the
latter, which was the main reason for their great popularity in Iran (Moḥiṭ
Ṯabāṭabāʾi, p. 90; Kasravi, I, pp. 41-42; Browne, pp. 66-67, 58-59; Dawlatābādi, I,
pp. 200-1; Bahār, III, p. 401; Ārianpur, I, pp. 251-52; Reżwāni, p. 320; Nedā-ye
waṭan, no. 29, Šaʿbān 1327/November 1908). Čehranemā, except for the period
during the Constitutional Revolution, was a conservative journal. Kamāl never
went beyond generalities and the journals edited by ʿAbd-Allāh Rāzi dealt with
cultural issues and wrote mostly about the glories of ancient Persian and the
religion of Zoroaster. Politically, these journals strongly supported Sardār-e
Sepah and continued so after he was crowned Reżā Shah. Ṯorayyā, once the
two partners separated, became conservative and as it found little support for
its views abroad, transferred its office first to Tehran and then to Kāšān.

The three journals, Ḥekmat , Ṯorayyā  and Čehranemā  followed the
developments not only in the Iranian community but also those in Egypt in
general. Ḥekmat in particular paid attention to cultural developments in Egypt
and published contemporary Arab poetry as well as Persian translations of
works by Egyptian authors. For instance, the relative proportional distribution
of the contents of Ṯorayyā: were news and reports about Persia (27 percent),
news and reports about Egypt (3.5 percent), developments in the rest of the
world (24 percent), social and economic articles (15.5 percent), the section
called “what is worth knowing” (dānestanihā; 18 percent), literary section and
advertisements (12 percent). It should be also noted that, unlike the Persian
papers published in the India, Central Asia, the Caucasus, Istanbul, and Iraq,



EGYPT XI. PERSIAN JOURNALISM IN EGYPT|Nassereddin Parvin

6

those published in Egypt did not have any readers among the local Arab
population.

Technical and Administrative issues. Ḥekmat was initially printed at Maṭbaʿa
al-jāmeʿa printing house, but later it set up its own printing facilities. Ṯorayyā
was printed at an Arabicprinting office known as al-ʿOṯmāniya. It is not clear
where the two papers, Parvareš and Kamāl were printed, but the latter may
have been printed at Ḥekmat’s printing facilities. Čehranemā, during the years
that it was published in Alexandria, used the Šerkat al-makārem printing
office, which partly belonged to the editor of the paper. In Cairo, Čehranemā
had its own printing facilities. Later, when it came out as a magazine, it was
apparently printed at a modern, well-equipped printing office, whose name
has not been recorded. The three journals published by ʿAbd-Allāh Rāzi were
printed at the al-Šaʿbprinting house.

A major problem of the Persian journals in Egypt was that, unlike the
countries neighboring Iran, a Persian typesetter could not be found there, an
issue that the papers have often referred to (e.g., see Ḥekmat 7, no. 246, 1 Ṣafar
1316/20 June 1898). The Persian papers in Egypt would use illustrations quite
freely, and, unlike their counterparts in India, Turkey and Iraq, had available
to them up-to-date technology. We have no information concerning the print
run of these papers, but the existence of several complete sets of them (except
for Kamāl, Rastāḵiz, Sudmand, and ʿAṣr-e Pahlavi) in various collections
indicates that they enjoyed a fairly long range of circulation.

In view of the conditions in which these papers were published and circulated,
they hardly could have been cost-effective. Ḥekamat, for example, received
regular subsidies from the Persian government in 1901 (Kasravi, I, p. 41; Ṣadr
Hāšemi, II, p. 229), while, Čehranemā, had to depend on financial contributions
throughout its life (“Nāmahā-ye ruz-nāmanegārān,”pp. 752-53; Bayāt and
Kuhestāni-nežād, I, pp. 427-31; Salāmi and Rustāʾi, III, pp. 376-77).

BIBLIOGRAPHY

Parviz Aḏkāʾi, Hamadān-nāma: bist goftār dar bāra-ye Mādestān, Hamadān,



EGYPT XI. PERSIAN JOURNALISM IN EGYPT|Nassereddin Parvin

7

2001.

Yaḥyā Ārianpur, Az Ṣabā tā Nimā: tāriḵ-e 150 sāl adab-e fārsi, 3 vols., Tehran,
1972-95, I, pp. 249-51.

Moḥammad-Taqi Malek-al-Šoʿarā Bahār, Sabk-šenāsi yā tāriḵ-e taṭawwor-e
naṯr-e fārsi, 3 vols. Tehran., 1942.

Kāva Bayāt and Masʿud Kuhestāni-nežād, eds., Asnād-e maṭbuʿāt, 1288-1320 H.
Š., 2 vols., Tehran, 1993.

Edward G. Browne, The Press and Poetry of Modern Persia, Cambridge, 1914.

Daftar-e moṭālaʿāt-e siāsi wa bayn-al-melali, Gozida-ye rawabeṭ-e ḵāreji-e Irān o
Meṣr, ed. Roqayya Sādāt ʿAẓimi, Tehran, 1997.

Yaḥyā Dawlatābādi, Tariḵ-e moʿāṣer yā ḥayāt-e yaḥyā, 4 vols., Tehran, 1949-52.

Aḥmad Kasravi, Tāriḵ-e mašruṭa-ye Irān, 2nd ed., 2 vols., 1940.

Ḵānbābā Mošār, Fehrest-e ketābhā-ye čāpi-r fārsi az āḡāz tā āḵer-e sāl-e 1345, 3
vols., Tehran, 1973.

“Nāmahā-ye ruz-nāmanegārān ba Moʿāżed-al-Salṭana,” Āyanda 19/7-9, 1993,
pp. 751-60.

Nāṣer-al-Din (Nassereddin) Parvin, Tāriḵ-e ruznāma-negāri-e Irāniān wa digar
pārsinevisān, 2 vols., Tehran, 1998, I, pp. 322-26; II, pp. 459-69, 693-94.

Moḥammad Qazvini, “Wafayāt-e moʿāṣerin,” Yādgār 5/1, 1948, pp. 6-8.

Moḥammad-Esmāʿil Reżwāni, “Sayr-i dar naḵostin ruz-nāmahā-ye Irān,”
Barresihā-ye tāriḵi 2, 1967, 2/1, pp. 216-31, 2/2, pp. 157-78, 2/3, pp. 295-322.

Moḥammad Ṣadr Hāšemi, Jarāʾed wa majallāt, 4 vols., Isfahan, 1948-53.

Ḡolām-Reżā Salāmi and Moḥsen Rustāʾi, eds., Asnād-e Maṭbuʿāt-e Irān
1320-1332 Š, III, Tehran, 1998.

Sayyed Ḥasan Taqizāda, Zendagi-e ṭufāni: ḵāṭerāt-e Sayyed Ḥasan Taqizāda, ed.
Iraj Afšār, 2nd ed., Tehran, 1993.

“Taqriẓ-e jarida-ye gerāmi-e Kamāl,” Ḥekmat,no. 852, 10 Jomādā 1 1323/13



EGYPT XI. PERSIAN JOURNALISM IN EGYPT|Nassereddin Parvin

8

August 1905.


