COMMUNICATIONS IN PERSIA
Article by Annabelle Sreberny-

EnCYCIOpwdia II‘aniC a Mohammadi, Ali Mohammadi

Published: December 15, 1992
Last Updated: July 17, 2013

COMMUNICATIONS IN PERSIA

COMMUNICATIONS in Persia.
Post, telegraph, and telephone

The growth of post, telegraph, and telephone service in Persia was closely
linked with the growth of railway and highway networks and other modern
transportation systems; it was thus a central element in the development of a
modern infrastructure in Persia.

The postal service. Until the 1860s communications in Persia were still quite
limited. There were few carriage roads, no railways, and no post offices; an
irregular private domestic mail service depended upon merchants and
travelers. The first organized delivery of letters and packages dates from about
1266/1850, when regular postal service was established between Tehran and
the main provincial cities (see capar). It was initially the need for swift
communication with regions outside Persia that created the need for an
organized post. In particular the British legation in Tehran was linked to
England and India by means of a system of mounted messengers, who carried
mail once a month to Constantinople and Shiraz, where they handed it over to
couriers who took it respectively to London and to BaSehr and on to India. In
1379/1862 regular steamship sailings between Bombay and the Persian Gulf
were initiated, and there was pressure on the Persian government to permit
Indian-controlled post offices in the Persian Gulf ports to handle mail destined
for Bombay. The entire system was controlled by the postmaster general in
Bombay, letters were franked with Indian stamps carrying pictures of Queen



https://www.iranicaonline.org/articles/capar-or-capar-turk

COMMUNICATIONS IN PERSIA | Annabelle Sreberny-Mohammadi, Ali
Mohammadi

Victoria, and Indian postal rates were charged. The British service thus
became a semipublic postal system between BuSehr and the rest of Persia, as
the legation couriers would deliver mail along their return routes to Tehran
(Wright, pp. 135-36). The Russians also had an embassy postal service from
Tehran to St. Petersburg via Thilisi, and the French established a route to Paris
through Istanbul (Awwalin resala, 1332/1914, pp. 1-3). The rapid development
of international trade, particularly with Russia, Turkey, and the rest of Europe
in mid-century (see commerce vi) created strong demand for improved
communications.

In 1290/1873 the government inaugurated a national postal system, and the
following year Gustav Readerer, an Austrian consultant, was hired to direct it.
Under Readerer’s direction Persia soon joined the International Postal Union,
in August 1879. Mirza ‘Ali Khan Amin-al-Dawla was awarded the contract to
operate the post office, from which he profited handsomely; he set the rates
and collected the receipts, paying a percentage of the receipts to the
government (usually 10,000-20,000 tomans a year; Taqizada, p. 331). The
domestic postal service initially depended upon riders and delivery on foot
and was limited to the main routes throughout Persia. In 1308/1890 the
government signed a postal agreement with the Ottoman empire, and similar
agreements were later signed with other countries. Reports of irregularities
and unreliable deliveries encouraged the Persian government in 1320/1902 to
place the postal system under the direct management of Joseph Naus, the
Belgian director of customs, with instructions to reorganize it. In 1325/1907 the
postal service was separated from the customs department, and later it was
elevated to a ministry (Awwalin resala, 1332/1914, pp. 1-3). By 1330-31/1912-13
the system had expanded to include 158 offices, 15 substations, 263 post
houses (manzel), 2,370 horses, 632 coaches and carts, and 260 riders and
postmen. Tehran was the hub of the road network, which connected it to cities
like Rast, Mashad, Tabriz, and Kermansah. It took a letter from Tehran eleven
days to reach Berlin (Jamalzada, p. 178). Early in the century the Persian
government began to issue its own postage stamps, which, however, the
British refused to accept. The operation of private foreign postal services
aroused considerable opposition within Persia, but it was not until 1301
S./1922 that they were finally closed down (Wright, pp. 135-36).

When the Pahlavi dynasty was established in 1304 S./1925 Reza Shah sought to
modernize the postal service and to staff it, as well as the entire government
apparatus, with Persians. He established central post offices in the ten



https://www.iranicaonline.org/articles/commerce-vi
https://www.iranicaonline.org/articles/amin-al-dawla-mirza-ali-khan

Vol. VI, Fasc. 1, pp. 89-95 @
)

provincial capitals and, in 1313 $./1934, substituted automobiles for horse-
drawn carriages on the main routes and extended horse-drawn delivery to
smaller towns throughout the country. On 11 Dey 1313 $./1 January 1935 the
international branch of the Ministry of post, telegraph, and telephone
(Wezarat-e post o telegraf o telefon) signed an international agreement
establishing common postal rates and exchanges. By March 1953 there were
537 post offices and 839 post boxes throughout Persia (Raport, p. 11). The
service continued to expand through the 1970s, in response to increased
demand and population growth. In 1343 S./1965 there were 756 post offices
and 4,497 post boxes in Persia; about 172.1 million pieces of domestic mail and
22.6 million pieces of foreign mail were delivered (Sal-nama-ye amari-e kesvar,
13451, p. 479). A decade later there were 147 general offices for post and
telegraph, 200 urban and 436 rural post offices, 6,435 urban and 4,946 rural
public post boxes, 630 agents of the postal service, and 214 fee-for-service
mailboxes. Altogether about 308.6 million pieces of domestic and 31.7 million
pieces of foreign mail were delivered, as well as 548,000 domestic and 82,000
foreign parcels (Sal-nama-ye amart-e kesvar, 2535, pp. 420-22).

After the establishment of the Islamic Republic in 1358 S./1979 the postal
service continued to expand at a slower pace. In 1368 $./1989 there were 209
general post-and-telegraph offices throughout the country, with 251 branches
in the cities and small towns, 1,121 rural branches, 219 one-man urban
substations, and 2,020 private postal agencies (Sal-nama-ye amart-e kesvar,
1368, p. 330). A total of 315.8 million pieces of mail and 1.9 million parcels
were delivered. Fast pickup and delivery of parcels, fax services, and facilities
for transferring money are also now available.

The telegraph. The telegraph was brought to Persia by the Persian minister to
London, Malkom Khan; Naser-al-Din Shah (1264-1313/1848-96) was impressed
and ordered a line to be established between the Golestan Palace and the
Lalazar garden. Between 1275/1858 and 1296/1879 telegraphic cable was laid
between many towns, receiving a mixed reception; the population of Kerman
rejoiced, but there was public resistance in Na'in and Yazd (Mahbubi,
Mo’assasat 11, pp. 191-98). The main impetus for expansion of the telegraph in
the early 1860s was a British desire to strengthen its control over India (Sykes,
History of Persia 11, pp. 366-70; Issawi, pp. 152-54). Between 1276/1859 and
1278/1861 Great Britain tried to lay undersea cable from the Red Sea via
Muscat to Karachi, but the operation failed for technical reasons. The
alternative was an overland cable, and the British negotiated with the Turks




COMMUNICATIONS IN PERSIA | Annabelle Sreberny-Mohammadi, Ali
Mohammadi

and the Persians for the necessary right of way. In December 1862 Great
Britain and Persia signed an agreement for the construction of a line
consisting of a single cable, to connect Istanbul with Karachi (see ¢ah-bahar).
By the end of 1281/1864 the Persian portion of this line was 1,100 miles long,
from Kaneqin in Iraq to Tehran, Isfahan, Shiraz, and Busehr. Persia was to pay
the cost, estimated at 100,000 tomans, and to purchase the necessary materials
in England, but the line was to remain under British supervision, in exchange
for an annual royalty and fees for all local and foreign messages (Sykes,
History of Persia 1, p. 369). By 1289/1872 there was so much telegraph traffic
that three lines had been erected, and three years later the director of the
Persian telegraph estimated that 2 million pounds sterling had been invested.
A telegraphic connection had been established with Russia in 1277/1860 with a
line from Tehran via Tabriz; it was later extended south to Isfahan. In
1287/1870 a line was constructed beyond the Caspian to Tashkent, Samarqgand,
and Bukhara. After the Russian Revolution in 1917 all agreements between the
two countries were canceled, and the Soviets gave all the telegraph equipment
to the Persians (Mahbubi, Mo'assasat 11, pp. 214-15).

By the 1880s Persia was thus well equipped with telegraph lines connecting it
with various parts of the world and linking together its towns. In Denis
Wright’s assessment (p. 128), “[flrom the mid-1860s until the end of the Qajar
period the Indo-European telegraph was Britain’s most precious interest in
Persia, outranking in importance both the Imperial Bank and the Anglo-
Persian Oil Company.” The Indo-European Telegraph Department was actually
a branch of the government of India, though its headquarters were in London.
Like the postal service, the telegraph was a source of considerable hostility
between the British and the Persians; there were acts of sabotage and robbery
on the lines, and men had to be employed to guard the property and repair the
lines (Wright, pp. 132-33). Mainly British and Armenians manned the Persian
telegraph stations, which also served as way stations for intrepid 19th-century
European travelers, including George Curzon. “The telegraph not only
provided valuable revenues for the Persian treasury but also greatly
strengthened the Shah in dealing with his far-flung provinces. Additionally it
brought Persia into contact with the outside world as never before and was
probably more responsible than any other single factor in stimulating those
reformist and nationalist movements which began to stir in the last quarter of
the nineteenth century” (Wright, p. 133). Indeed, Naser-al-Din Shah had
required that telegraph operators should, in addition to their obvious duties,
provide reports twice a week on political activities in their areas (Mahbubi,



https://www.iranicaonline.org/articles/cah-bahar-in-western-sources-written-chahbar-charbar-chobar-name-of-a-town-and-bay-on-the-makran-coast-of-persian-bal

Vol. VI, Fasc. 1, pp. 89-95 @
)

Mo’'assasat 11, p. 221). New titles were devised for the director general of the
telegraph: Mokber-al-Molk, Mokber-al-Dawla, and Mokber-al-Saltana
(Taqizada, p. 329). By the end of the shah’s reign the telegraph was an
established channel for both court and government, and fixed prices per word
had been established (Awwalin resala, 1299/1882, passim). In 1313/1896 Persia
joined the International Telegraphic Union.

The telegraph also furthered the establishment of newspapers in Persia (see
below); the first daily was established in 1316/1898 and included foreign news
coming in over the wires from Reuters en route to India (Awwalin resala,
1299/1882, pp. 1-9). By 1331-32/1914-15 there were 9,730 km of telegraph cable
in Persia, though less than half that total was controlled by Persians; the rest
belonged to foreign companies or governments (Jamalzada, p. 180; Issawi, p.
153). Lines servicing foreign interests extended to strategic locales, like Jask on
the Persian Gulf, and not necessarily to areas with the largest concentrations
of population. Evidence of the perceived power and influence of the telegraph
was the frequent choice of telegraph offices as places of asylum (see bast) and
refuge, as during the Shiraz bread riots of 1311/1893, often to the
embarrassment of both British and Persian officials (Wright, p. 133). These
offices provided not only means of direct communication with the governor or
the shah, and thus a conduit for political demands, but also access to the
outside world: messages could be sent to London and Paris, requesting that
pressure be exerted on domestic rulers.

Reza Shah brought the post, telegraph, and telephone services under the
umbrella of a single ministry. In Tehran and certain large provincial centers
the telegraph and telephone systems were located for technical reasons in
single office buildings, sometimes separate from the post offices. This trend
continued until the end of Pahlavi rule in 1357 $./1979. In January 1935 the
first international telegraphic code book became available for all telegraph
offices (Raport, p. 11). At about the same time the government broadcast via
the international telegraph office in Bern the change of the country’s name
from Persia to Iran (Raport, p. 12). By March 1953 there were 310 cable-
telegraph offices and 98 wireless-telegraph offices throughout Persia (Sal-
nama-ye amari-e kesvar, 1332, p. 11). In 1354 $./1975 there were 590 telegraph
offices in Persia; 75 stations had direct connections with Tehran, 129 had
indirect connections, and 14 were equipped with Morse-code machines. In
addition, 372 stations were also connected to Tehran by telephone (Sal-nama-
ye amart-e 2535, pp. 425-26).



https://www.iranicaonline.org/articles/bast-sanctuary-asylum

COMMUNICATIONS IN PERSIA | Annabelle Sreberny-Mohammadi, Ali
Mohammadi

After the Revolution of 1357 $./1979 the telegraph service continued to expand.
By 1368 S./1989 there were 723 offices throughout the country, in addition to
about 2,851 private telex and 4,695 public telex stations. These facilities are
still inadequate to meet demand (Sal-nama-ye amart-e kesvar, 1368, p. 332).

The telephone. Naser-al-Din Shah was introduced to the telephone by his son
Kamran Mirza Nayeb-al-Saltana, minister of war, who set up a telephone link
between his Kamraniya palace in Samiran and the office of the ministry in the
heart of Tehran (Pezman Baktiari, p. 465). Later connections were established
between the Golestan Palace and the shah’s summer palace at Saltanatabad, as
well as between the prime minister’s residence and the chancery (Mahbubi,
Mo’assasat 111, p. 1).

The first telephone system for public use seems to have been developed in
Tabriz by a private company that was granted rights for a fifty-year period to
develop and operate a system over an area extending 24 km from the city. The
company soon went bankrupt, but one of the partners, Hajj Sayyed Mortaza
Mortazawi, took over its assets and continued operating the service (Mahbubi,
Mo’assasat 111, p. 2). Later systems were established in Mashad, Urmia, and
Tehran by private entrepreneurs. Telephone lines were installed just before
World War I, and by 1332/1914 the Société Anonyme des Téléphones Persans
had nearly 1,000 subscribers in twelve towns; the Angle-Persian Oil Company
had its own lines, and the Russian-owned Lianazov fishing industry in Astara
and Anzali also had a private telephone system (Jamalzada, p. 184; Issawi, p.
154).

At the time of Reza Shah’s accession in 1304 $./1925 the beginnings of point-to-
point communications had been established across Persia. Although such
systems continued to expand, they were rapidly outdistanced by a mediated
(centralized) telephone system. In 1302 $./1923 a public company that had
been established in Tehran entered into an agreement with the German firm
Siemens to develop such a system, which became the basis for a national
public telephone system. From the beginning demand for telephones always
outstripped supply; long waiting lists and payment in advance were the norm.
The rapid rise in demand for telephones pressured government to establish a
new office, Edara-ye telefon, within the Ministry of post, telegraph, and
telephone. In 1316 $./1937 automatic telephone service from Germany was
established, and a telephone directory became available in Tehran. Nearly
twenty years later, in 1334 $./1955, major provincial cities were equipped with
centralized automatic telephone service (Mahbubi, Mo'assasat 111, pp. 10, 12).




Vol. VI, Fasc. 1, pp. 89-95 @
)

In 1332 S./1953 there were only sixty-three public telephone offices in Persia
(Sal-nama-ye amart-e Wezarat-e post o telegraf o telefon, 1332, p. 11). By 1354
$./1975 there were 590, including those on both automatic and magnetic
systems; there were also 594,000 private and 3,215 public telephones (Sal-
nama-ye amart-e kesvar, 2535, pp. 425-26).

Immediately after the Revolution in 1357 $./1979 there were 10,753 public
telephones in towns and cities, 2,305 of which were capable of long-distance
connections, but only 3,220 in villages. Approximately 131 telephone centers
were equipped with microwave systems, and there were 449 other urban
telephone centers, 24 wireless stations, and 3,220 rural telephone centers (Sal-
nama-ye amarit-e kesvar, 1367, pp. 327-29). According to UNESCO figures from
the late 1980s, more than 377,000 people were on the waiting list for
connection to the main lines. There were still fewer than 2 million telephone
sets in the country, about 65 percent of them residential and 88 percent
equipped for direct international dialing (UNESCO, World Communication
Report, 1989, pp. 453-54).

The press and broadcasting

The press. It was not until some time after the introduction of printing (see
¢ap) in 1233/1820 that the first newspapers were published. Mirza Saleh Sirazi,
a London-trained diplomat, began to issue Akbar-e waqdaye’ on two pages in
1253/1837 (Sadr Hasemi, Jara'ed o majallat 1, p. 2), but it is unclear for how
long he continued to do so. In the reign of Naser-al-Din Shah the government
introduced the official publication Akbar-e dar-al-kelafa-ye Tehran, later
succeeded by Riuz-nama-ye waqaye*-e ettefaqiya, which was subsequently
renamed [ran-e soltani and then Iran (Sadr Hasemi, Jara'ed o majallat 1, p. 2).
In Isfahan, Tabriz, and Shiraz the provincial governors supervised publication
of similar papers. A new ministry was established to control and supervise
newspapers (Wezarat-e enteba‘at; Sadr HaSemi, Jara'ed o majallat 1, p. 2). Until
the 1890s there was almost no independent private press in Persia, though
Madaniyat, founded in 1884 in Tabriz, served the Armenian community. The
government-controlled organs, on the other hand, failed to build a substantial
readership. The first daily newspaper (not published Fridays and Sundays)
was Kolasat al-hawadet, first issued on 11 Jomada 1316/31 October 1898 by the
Press ministry; it continued to appear for five years (Sadr Hasemi, Jara'ed o
majallat 11, p. 245). Under Mozaffer-al-Din Shah (1313-24/1895-1907) permits
for private newspapers were introduced, but the government still supervised
these publications.



https://www.iranicaonline.org/articles/cap-print-printing-a-persian-word-probably-derived-from-hindi-chapna-to-print-see-turner-no

COMMUNICATIONS IN PERSIA | Annabelle Sreberny-Mohammadi, Ali
Mohammadi

As the European presence and influence in Persia increased and Persian
domestic problems worsened, however, liberal opinion and modernizing
sentiments found an outlet in a substantial exile press, in particular ‘Orwat-al-
wotqa, the organ of Jamal-al-Din Asadabadr’s pan-Islamic movement, with
headquarters in Paris, which carried editorials against Persian tobacco
concessions to the British. Other examples included such secular, nationalist,
and modernizing journals as Mirza Malkom Khan’s Qantin (The law) from
London, Mirza Mahdi and Mohammad Taher’s Aktar (The star) from Istanbul,
and Jalal-al-Din Kasanr’s Habl al-matin (The firm cord) from Calcutta (Browne,
Press and Poetry, pp. 36,73-74; Sadr Hasemi, Jara’ed o majallat 1, pp. 63-65, II,
pp- 200-08).

Beginning in 1310/1892 there was also an underground press in Tabriz, with
the issuing of Sab-nama (Evening paper). As the Constitutional Revolution
unfolded, other clandestine newspapers began to appear as well; Lesan al-
gayb (The unseen tongue), Gayrat (The zealous), Hammam-e jennian (The
genies’ bath), and Ketab-e gaybt (The booklet of the invisible), all published by
revolutionary nationalist groups (Sadr HasSemi, Jara'ed o majallat 1V, pp. 59,
177). It is estimated that about 200 newspapers and weeklies were circulating
during the constitutional period (see constitutional revolution of
1323-29/1905-11 vi). At the end of the Qajar period, in 1300-03 S./1921-24, 173
Persian-interest dailies and magazines were being published in Persia and
abroad (Sazman-e barnama, 1352 $./1973, p. 74).

Reza Shah once again brought the independent partisan press under
authoritarian control, and all materials critical of the government or thought
potentially disturbing to the population were severely curbed. Newspapers
were required to publish material supporting a strong state, progress, and
specific notions of the social role of individuals, the duties of women, and
morals. Editors thus turned from politics to culture, from criticism of the
government to criticism of literature and art. In 1304 S./1925 ‘Abbas Mas‘ad1
founded Ettela‘at (Sadr HaSemi, Jara'ed o majallat 1, p. 202), which, along with
Iran, the government paper recently privatized by Zayn-al-‘Abedin Rahnema,
and Kiises, edited by Sokr-Allah Safawl, were the journalistic mainstays of
Reza Shah’s government (Sadr HaSemi, Jara'ed o majallat 1V, p. 146).

In modern Persian history, whenever the government has been weakest and
the influence of foreign powers greatest, a free press has flourished, but the
converse is also true. In 1321-32 $./1942-53 the political press flourished once
again. Circulating were ‘Abbas Kalili’s Eqdam; several Tudeh party (see



https://www.iranicaonline.org/articles/constitutional-revolution-vi
https://www.iranicaonline.org/articles/constitutional-revolution-vi

Vol. VI, Fasc. 1, pp. 89-95 @
)

communism ii) papers, of which Mardom was the most important; royalist
publications like Ra'd-e emriiz (Today’s thunder) and other right-wing papers
like Karvan, Kanun, Hur, Wazifa, and Ahmad Kasravl’s Parcam; and a variety
of socialist, democratic, and fringe newspapers like Emriz wa farda, Bahar,
Mithanparastan, and others (Elwell-Sutton, 1968, p. 65). Indeed, L. P. Elwell-
Sutton listed 454 periodicals in Persian published in the period 1320-26
S./1941-47 (1968).

After the coup d’etat of 1332 §./1953 and the reinstatement of Mohammad-
Reza Shah the privately owned press was subject to increasingly severe
restrictions enforced by the military government of Tehran, the state security
organization (SAVAK), and the Ministry of information; all criticism of the
government was banned (see censorship). Because of such recurring political
constraints and the resulting problems of economic viability the Persian press
has been quite unstable; some newspapers folded, but new ones opened with
some frequency. By the 1970s there were twenty-eight daily newspapers,
eighty-eight weekly papers, and twenty-nine weekly and fifty-seven monthly
magazines being published in Persia, as well as thirteen foreign newspapers in
circulation there. Two daily newspapers were dominant: Keyhan and Ettelaat,
and other major organs included Ayandagan, Rastakiz (the paper of the
Rastakiz party), and Bamdad, a widely distributed morning paper. In 1355
$./1976 there were 198 daily, weekly, and monthly papers (Barzin, pp. 7-13),
yet the size of the reading public was and is still limited by high illiteracy,
despite much-publicized literacy campaigns; in 1355 $./1976 the estimated
proportion of the population ten years or older that was literate was 57
percent for men and 32 percent for women (Markaz-e amar, p. 25).

From 1357 $./1979 until the closing of the universities in the summer of 1359
S./1980, 237 daily, weekly, and monthly newspapers were appearing in Tehran
and provincial towns (Hafta-nama-ye otaq-e bazargani wa sanaye‘wa maaden-
e Iran 7, Mehr 1369 S./October 1990, pp. 13-15). Then the government of the
Islamic Republic adopted a policy of Islamicization of culture and media under
the authority of the Ministry of Islamic guidance (Wezarat-e erSad-e eslami),
which is still evolving. After the brief “Tehran spring” of open publishing in
1357 $./1979 the independent press suffered a serious setback, as new
repression and severe censorship led to the closing of many papers and the
total Islamicization of others.

The terms “private” and “public” are misleading when applied to the Persian
press because, both under the Pahlavis and under the Islamic Republic,



https://www.iranicaonline.org/articles/communism-ii
https://www.iranicaonline.org/articles/coup-detat-1953
https://www.iranicaonline.org/articles/censorship-sansur-in-persia

COMMUNICATIONS IN PERSIA | Annabelle Sreberny-Mohammadi, Ali
Mohammadi

controls on the availability of newsprint and zinc plates, as well as
government support through advertising, have always undermined
newspapers’ strict political or financial independence. The most important
“private” daily newspapers in 1361 $./1992 included Keyhan, Ettela‘at, Abrar
(formerly Ayandagan), Jomhiiri-e eslami, and Resalat. Government-sponsored
daily papers include Kabar-e joniib, Nama-ye Iran, and Tehran Times.

There are a number of weekly and monthly publications, and foreign-
language publishing is also developing to serve non-Persian communities and
to extend the global reach of communications from the Islamic Republic.
Nevertheless, it has been estimated that by 1367 S./1988 the total number of
daily, weekly, and monthly periodicals had shrunk to 163 (Hafta-nama-ye otaq-
e bazarganit wa sandye‘ wa ma‘aden-e Iran 7, Mehr 1369 S./October 1990, pp.
14-15).

Radio. Radio and television have developed in very different ways in Persia,
although since the early 1970s both have been subject to a single national
broadcasting monopoly, a pattern familiar in many parts of the developing
world. Wireless telegraph, or long-wave radio, was introduced into Persia for
military purposes by the Germans in Rajab 1333/May 1915, when they
established a connection between Isfahan and Germany. The basic
infrastructure of radio broadcasting was, however, established under Reza
Shah. In 1303 $./1924 the Ministry of war purchased from the Soviets a 20-
kilowatt wireless telegraph for Tehran and 4-kilowatt systems for Tabriz,
Mashad, Kerman, Shiraz, Kermansah, and Mohammara (Korram$ahr; PeZzman
Baktiari, p. 507). The inauguration of the Tehran station, which came to be
known as Bisim-e Pahlavi, coincided with the celebration of Reza Shah’s
coronation in April 1926. An antenna 120 m high was erected in Tehran; a
cannonball at its base contained an essay in which Reza Shah described his
love for Persia, his service to the country, and his hopes for the future
(PeZman Baktiari, pp. 506-07). Messages were broadcast, inviting receiving
stations to communicate with Persia. Moscow responded with messages of
congratulation (Radié Iran, pp. 14-15). The ministry also established an army
wireless school. In 1305 S$./1926 the wireless department was transferred from
the Ministry of war to the Ministry of post, telegraph, and telephone. In 1309
$./1930, with French help, Persia adopted a short-wave system with more
powerful transmitting capacity, which was further enlarged in 1314 $./1935.
There is some evidence that returning travelers and the growing Persian
middle class had developed a taste for Western music: Colonel Fazl-Allah

10




Vol. VI, Fasc. 1, pp. 89-95 @
)

Zahed1 broadcast Western classical and dance music from RaSt (PeZzman
Baktiari, p. 506; Mahbiibl, Mo'assasat 11, p. 232). By 1313 $./1934 merchants
were importing radio sets, and individuals could obtain permits from the
ministry to install antennae on their houses. In that year the Ministry of
foreign affairs took over the Pars news agency, which subscribed to the main
Western news services and became the central supplier of foreign news to the
press and radio. On 4 Ordibehest 1319 $./24 April 1940 Crown Prince
Mohammad-Reza formally inaugurated Radio Iran in Tehran (National
Iranian Radio and Television [NIRT], pp. 2-4), and in September Dr. Tsa Sadiq
was named to direct the station. Among his accomplishments was the
amalgamation of the Correspondence office (Edara-ye nama-negari) of the
Ministry of the interior, the Pars news agency of the Ministry of foreign affairs,
and the Radio office of the Ministry of post, telegraph, and telephone in a
single Department of broadcasting and communications (Edara-ye tabligat wa
entesarat). He also formed a council (§1‘1ra—ye ‘ali-e enteSarat) of leading
intellectuals like Mohammad-'All Foragl and ‘Ali-Naqi-Wazirl to oversee the
quality of broadcasts (Mahbubi, Mo'assasat I11, pp. 76-77). The station was on
the air five hours a day; programming included news and internal-affairs
broadcasts, Persian and Western music, religious sermons, and traditional
sports. Eventually there were discussions of economic and political subjects as
well. Loud-speakers were set up in provincial centers and public places to
broadcast the radio programs to the public (Radio Iran, pp. 14-15). Radio was
the first truly national modern medium of communication in Persia.
According to UNESCO estimates, there were 20,000 radio sets in Persia in 1319
$./1940 and about 60,000 a decade later, approximately one set per 300 people
(Statistical Yearbook, 1950, p. 278). By the year 1355 $./1976 an estimated 76
percent of urban dwellers and 45 percent of rural people owned radio sets
(Markaz-e amar, p. 144).

After the establishment of the Islamic Republic there was a gradual increase in
the number of radio broadcasting stations. In 1367 $./1988 eighty-nine Persian
stations were carrying Programs I and II (Sal-nama-ye amar-e kesvar, 1367, p.
325). By 1369 S$./1990 radio signals, enhanced by satellite delivery, could reach
almost the entire population. Programs covered news, public affairs, science
and technology, sports, and Islamic information. Foreign-language and ethnic
programming was increased to sixteen languages (Kar-nama-ye Jomhiiri-e
eslami, 1367, p. 776).

Television. Whereas in many countries the development and organization of

11




COMMUNICATIONS IN PERSIA | Annabelle Sreberny-Mohammadi, Ali
Mohammadi

television broadcasting have followed the pattern of radio, in Persia they did
not. Television broadcasting was introduced by private entrepreneurs, rather
than the government. In 1337 §./1958 the well-known merchant Habib-Allah
Tabet Pasal and his son, a graduate of the Harvard University Business School,
obtained permission to establish the first Persian television station, Televizion-
e Iran, which was to operate tax-free for the first five years. It was managed by
an American, and other Americans trained Persian staff, though a shortage of
skilled personnel constantly plagued the station. Programming consisted half
of imported serials and films from the United States and half of domestically
produced quiz and other shows borrowing heavily from Western genres. The
station was on the air six hours a night, seven nights a week, and carried
considerable amounts of advertising (Kimiachi, 1978, pp. 39-94). Tabet Pasal
held the RCA franchise in Persia and was able to supply the household
receivers for which he was creating a market. The first regional television
station was opened in Abadan in 1339 §./1960 to serve an audience of well-
paid oil workers, potential customers for the advertised consumer goods. Early
commercial television thus contributed significantly to the spread of a
Western-oriented consumer culture in Persia.

On 1 Farvardin 1346 S./20 March 1967, in time for the New Year celebrations,
Mohammad-Reza Shah formally inaugurated National Iranian Television,
which had begun trial broadcasting six months earlier. At first all station
hardware was controlled by the Ministry of post, telegraph, and telephone,
and the programs came under the Department of broadcasting and
communication. The necessity of developing a nationwide broadcasting
system eventually led to the creation, in June 1971, of National Iranian Radio
and Television to control all electronic broadcasting (Mohammadi, pp. 120-22).
The first director general was appointed directly by the shah; he was Reza
Qothi, a French-trained engineer and cousin of the queen. Broadcasting time
on both radio and television increased rapidly. With the expansion of
transmission facilities it was projected that by 1357 $./1978 more than 95
percent of urban areas and large villages, accounting for about 75 percent of
the total population, would be able to receive television (NIRT, p. 42). By the
late 1970s there were two main channels (Barnama-ye awwal and Barnama-ye
dovvom), and a special summer channel in the Caspian area.

Before 1346 $./1967 private television had reached about 2.1 million people in
Persia; when NIRT began regular transmissions that year coverage increased
to 4.8 million, and by 1353 $./1974 it had risen to more than 15 million people,

12




Vol. VI, Fasc. 1, pp. 89-95 @
)

approximately half the total population (NIRT, p. 30). By the mid-1970s, owing
to new production centers, transmission facilities, and relay stations, Persia
boasted the second largest broadcasting system in Asia, after Japan. Studies
showed that approximately 40 percent of programs were imported (33 percent
for Channel 1, 60 percent for Channel 2; see Katz and Shinar, pp. 56, 50;
Motamed-Nejad, 1977, pp. 10-44). They included old films, serials, and musical
shows; Tarzan and Marcus Welby were particular favorites. Much of the
domestic programming was modeled on foreign formats, for example,
consumer-oriented quiz shows. Serials reflecting domestic concerns and
issues, like Morad Barqt and Samad, were also extremely popular (Katz and
Shinar, pp. 21-29).

Both channels carried advertising, not only encouraging the growth of
consumer culture, but also introducing foreign images of beauty and foreign
lifestyles. Channel 2 was partly devoted to English-language programming;
although it was aimed mainly at the huge foreign labor force, it nevertheless
intensified still further the percolation of foreign images and influences
throughout the country. The Center for public-opinion surveys (Markaz-e
sanjes-e afkar) within NIRT and the Iran communications and development
institute (Pazuheskada-ye ‘olim-e ertebati wa tawse‘a-ye Iran) were beginning
to produce audience analyses in the mid-1970s, but their reports are more
suggestive than exact. Television was extremely popular in all age groups and
at all professional levels in Persia; in 1353 $./1974 the average time spent
watching television was six hours a day, and there was an average of seven
viewers per set (NIRT, p. 57). In Tehran the press and television had become
the main sources of information for the population, but radio and word-of-
mouth ranked higher in the provinces (NIRT, p. 65). Since the Revolution there
have been few surveys, and the current size and media preferences of the
broadcast audience are matters of speculation.

During the eight-year war with Iraq (1359-67 $./1980-88) war propaganda
dominated television broadcasting. In 1369 $./1990 Channel 1 was
broadcasting eight hours a day and Channel 2 five hours in the evening plus
offering three to five hours of education programming for schools during the
daytime. There is a high proportion of religious programs as well, though light-
entertainment programs are increasing, children’s programs are numerous,
and a feature film is regularly shown in the evening. Even some imported
programs are shown, most originating in Europe (Sreberny-Mohammadi and
Mohammadi). International broadcasting, begun under the Pahlavis in 1354

13




COMMUNICATIONS IN PERSIA | Annabelle Sreberny-Mohammadi, Ali
Mohammadi

§$./1975 in English and French, has been expanded to include programs in
Urdu, Armenian, German, Pashto, Turkish, Russian, Kurdish, Spanish, and
Arabic (Sorus 140, Farvardin 1361 §./April 1982, p. 66).

The national news agency, renamed Islamic Republic news agency
(Kabargozari-e Jomhuri-e eslami-e Iran) operates bureaus in twenty world
capitals. In 1368 $./1989 the television agency (Seda wa sima-ye-Jomhuri-e
eslami-e Iran) began renting a satellite transponder from INTELSAT to
improve its transmission. By that time there were 578 broadcasting channels
and 159 satellite channels (Sal-nama-ye amari-e kesvar, 1367, p. 325) in Persia.

Certain areas of programming are still controversial, for example, the
representation of women and the playing of music; the government is still
struggling to create a distinctively Islamic television. At the same time there is
still also considerable interest in Western cultural products in Persia, and
communities of Persian exiles are extremely active media producers.

BIBLIOGRAPHY

Awwalin resala-ye ettelaat raje‘a be telegraf-e Iran, n.p., 1299/1891.
Awwalinresala-ye ettela‘at-e kolliya raje’ be post-e Iran, Tehran, 1332/1914.
M. Barzin, Matbii‘at-e Iran, Tehran, 1354 S./1975.

Dabir-kana-ye Sara-ye tabligat-e dawlat, Kar-nama-ye dawlat, Tehran, 1368
S./1989.

L. P. Elwell-Sutton, “The Iranian Press, 1941-1947,” Iran 6, 1968, pp. 65-104.

Idem, “The Press of Iran Today,” Journal of the Royal Central Asian Society 35,
1946, pp. 209-19.

C. Issawi, ed., The Economic History of Iran1800-1914, Chicago, 1971.

M.-‘A. Jamalzada, Ganj-e saygan, Berlin, 1335/1916.

14




Vol. VI, Fasc. 1, pp. 89-95 @
)

Kar-nama-ye Jomhiirt-e eslami, 1367, Tehran, n.d.

E. Katz and D. Shinar, The Role of Broadcasting in National Development,
Jerusalem, 1974. Ketabca-ye dastur al-‘amal-e capar-kana, Tehran, 1276/1859.

B. Kimiachi, History and Development of Broadcasting in Iran, Ph.D. diss.,
Bowling Green University, Bowling Green, O., 1978.

Markaz-e amar-e Iran, Sar-somari-e ‘omumi-e nofits wa maskan, koll-e kesvar,
Tehran, Dey 1359 S./January 1981.

A. Mohammadi, Development Support Communication and Instructional
Learning Centers for Rural Areas in Iran, Ph.D. diss., Teachers College, New
York, 1976.

K. Motamed-Nejad, The Impact of Mass Media on Iranian Society, Honolulu,
1977.

H. Mowlana, Journalism in Iran. A History and Interpretation, Ph.D. diss.,
Northwestern University, Evanston, Ill., 1963.

National Iranian Radio and Television (NIRT), Commercial Affairs, Tehran,
1974.

M. Pezman Baktiari, Tartk-e post o telegraf o telefon, Tehran, n.d. Peyk-e seda
wa sima 153, 1368 $./1989, pp. 2-15.

Qanitin-e katt-e masy-e kollt wa osul-e barnama-ye Sazman-e seda wa stma-ye
Jombhiiri-e eslami-e Iran, Tehran, n.d. Radio Iran 101, Ordibehest 1344 S./May
1965.

Raport-e ‘amaliyat-e Wezarat-e post o telegraf o telefon, Tehran, 1313 $./1934.

Sazman-e barnama wa budja, Ketab wa matbu‘at dar Iran, Tehran, 1352
$./1973.

Idem, Barnama-ye awwal-e Tawse a-ye eqtesadi-ejtemai-farhangt-e Jomhiri-e
eslami-e Iran 1362-1366, Tehran, 1368 S./1989.

Seda wa sima-ye Jomhuri-e eslami-e Iran, Seminar-e barnama-rizi-e tawlid wa
paks-e seda wa sima-ye Jomhiiri-e eslami-e Iran, Tehran, 1363 S./1984.

15




COMMUNICATIONS IN PERSIA | Annabelle Sreberny-Mohammadi, Ali
Mohammadi

A. Sreberny-Mohammadi, The Power of Tradition. Communication and the
Iranian Revolution, Ph.D. diss., Teachers College, New York, 1985.

Idem, “Small Media for a Big Revolution. Iran,” International Journal of Politics,
Culture and Society 3/3, 1990, pp. 341-68.

Idem and A. Mohammadi, “Hegemony and Resistance. Media Politics Inside
the Islamic Republic of Iran,” Quarterly Review of Film and Video 12/4, 1991,
pp. 35-60.

S. H. Taqizada, Zendagi-e tufant. Katerat-e Sayyed Hasan Taqizada, ed. 1. Afsar,
Tehran, 1368 S./1989.

M. Tehranian, Socio-Economic and Communication Indicators in Development
Planning. A Case Study of Iran, Paris, 1981.

D. Wright, The English amongst the Persians, London, 1977.

(Annabelle Sreberny-Mohammadi and ‘Ali Mohammadi)

16




