BOKARA-YE SARIF
Article by Michael Zand

Encyclopaedia Iranica

Published: December 15, 1989
Last Updated: December 5, 2016

BOKARA-YE SARIF

BOKARA-YE SARIF “Bokara the noble,” the first Central Asian newspaper
published in Persian. It first appeared on 4 Rabi' II 1330/11 March (Julian) 24
March 1912, and the last issue, the 153rd, was dated 24 Moharram 1331/2
January (J.) 15 January 1913. It was published 13 km from the city of Bukhara,
in Novaya Bukhara (Kagan), a small town founded by Russians, where the
Russian “political agent” was established. For approximately the first four
months Bokara-ye Sarif appeared six times a week, then three times, and
toward the end only twice. Each issue consisted of four pages in large format.
The newspaper was printed by L. M. Levin, probably the best local firm for
printing in the Arabic alphabet.

According to the contemporary Russian Muslim press, six Bukharans, six
Russians, and three Persians formed the group that founded Bokara-ye Sarif
(Samoilovich, 1912a, p. 278). Only two of these men can be identified,
however: the millionaire Mirza Mohyi’l-Din Mansturov and the first local
doctor to practice European medicine, Mirza Seraj-al-Din (q.v.), both active in
the Javan-bokariyan, Young Bukharans (q.v.), a group of Islamic modernists
(jadids, ‘Ayni, 1926a, p. 94; Umnyakov, p. 90, n. 2; Mirahmadov and Samad, p.
111). The launching of the newspaper was approved by the Russian political
agent, A. S. Somov, who was persuaded that it would reflect the spirit of the
post-1905 Russian constitution and especially that it would propagate Russian
culture and promote the expansion of cotton cultivation, in which the Russian
administration in Central Asia was very interested. Novaya Bukhara was
chosen as the headquarters mainly in order to evade an anticipated



https://www.iranicaonline.org/articles/asr-e-jadid-new-era-the-name-of-several-journals-and-a-magazine-published-in-iran-at-various-times

@\ BOKARA-YE SARIF | Michael Zand
prohibition by the Bukharan amirate. Somov did, however, persuade the
authorities not to put obstacles in the way of its circulation in the amirate, and
the amir’s chief cabinet minister, the comparatively liberal Nasr-Allah, issued
a special decree permitting it.

Some other newspapers published by the jadids publicly interpreted this
decree as a command to subscribe to Bokara-ye sarif. The Russian political
agency showed its support by appointing its interpreter Haydar Kvaja
Mirbadalov as nominal editor in chief. In fact, he appears to have served only
as a kind of liaison with the political agency, exercising some power of
censorship. The actual editor was Mirza Jalal Yasofzada (1278-1350/1862-1931),
a Shi‘ite from Transcaucasian Azerbaijan, an experienced journalist, and the
author of several educational books and works of belles-lettres in both Persian
and Turki, a kind of artificial Turkic literary language favored by jadids. In
fact, though it was never officially proclaimed so, Bokara-ye sarif was the
organ of the Young Bukharans. Even its name was an obvious allusion to the
Serkat-e Bokara-ye $arif, a progressive educational society apparently already
established in 1909 or early 1910 (Umnyakov, p. 85 n. 1).

There are no exact data on the number of copies printed or the number of
subscribers. Subscription income certainly did not cover the expenses of
publication, for the newspaper suffered financial difficulties. A sister
publication in Tarki (intermingled with Cagatay and Ozbek), called Taran, was
launched on 11 Saban 1330/14 July (J.) 27 July 1912, also under the supervision
of Mirbadalov; the Istanbul-educated Bukharan Giat-al-Din Makdiam Hosni
was managing editor.

In August, 1912 (].; the exact date is unknown), the political agency attempted
to close down Bokara-ye Sarif. Although the agency was being pressed to do so
by the amirate, which was in turn under pressure from the strong qadimi
(traditionalist) group among the Sunnite religious leadership in Bukhara, the
Russians themselves were apparently not pleased by the paper’s content. The
printer, a Russian subject, was asked to break his contract with the publishers,
on the pretext that they were unable to pay him. In response the Young
Bukharans met and established a joint-stock company capitalized at 10,000
rubles, divided into 100 shares at 100 rubles each. Ninety shares were sold on
the spot, and the sum of 9,000 rubles thus collected was sufficient to ensure
that the newspaper would continue to be printed (Samoilovich, 1912a, p. 472
n. 2). Its first maneuver having failed, the political agency then recalled
Mirbadalov in order to dissociate itself publicly from the newspaper. Hosayn




Vol. IV, Fasc. 3, pp. 327-329 @
)

Ebrahimov of Samarkand took his place. At about the time that the 150th issue
appeared (again the exact date is unknown), the political agency finally
ordered the offices closed, using as excuse the amir’s opposition (‘Ayni, 1923, p.
101; Umnyakov, p. 91). Taran was also terminated, after its forty-ninth issue,
which appeared 23 Moharram 1331/1 January (J.) 14 January 1913.

During its short lifetime, the editors of Bokara-ye sarif succeeded in attracting
to its pages the leaders of the Bukharan modernist intelligentsia, including
such outstanding writers as Fetrat and ‘Ayni. Many contributors, however,
feared retaliation from the amir and especially from the gadimi leaders and
disguised their identities with pseudonyms or initials; it is thus not possible
now to determine who they were. It can be assumed that the newspaper was
read by almost all the modernists and sympathetic intellectuals in the amirate,
as well as by most of those in Central Asia who were able to read Persian.

In the second issue Yusofzada formulated the newspaper’s principal aims:
using “simple Pars1,” to bring “various problems and varied information” to
the attention of “the population of Bukhara the noble ... [which] wants to be
informed about the world situation” and to urge “the people to seek eagerly
for knowledge and for improvement of the educational situation.” Most of the
news about the world situation (with special emphasis on Muslim countries
and on the Russian empire, especially its Muslim central Asian portion) was
translated or adapted from Russian- and Turkic-language sources.
Translations of Russian literature appeared from time to time as well,
including several stories by Leo Tolstoy. As for the second aim, improvement
in education was an important component in the ideology of the jadids,
especially the Young Bukharan wing. Some other ideological tenets were also
reflected in the pages of Bokara-ye Sarif, which actively encouraged
development of local business and devoted much attention to topics connected
with trade. The editors also expressed a strong pan-Islamic bias, promoting a
kind of Islamic ecumenism (apparent in the appointment of a Shi‘ite as
managing editor). Furthermore, paradoxically for a Persian-language
newspaper, it showed clear pan-Turkic tendencies as well. These tendencies
were closely related to the vague ethnic identifications of bilingual Tajik- and
Ozbek-speakers on the Central Asian flatland, from whom most of the writers
were drawn. Finally, the “simple Parsi” in which the newspaper was to be
written actually included a broad range of language, from simplified classical
Persian through simplified contemporary Iranian Persian to varying
amalgams of classical Persian with elements from the Samarkandi-Bukharan



https://www.iranicaonline.org/articles/fetrat-abd-al-rauf-bokari
https://www.iranicaonline.org/articles/ayni-sadr-al-din

@\ BOKARA-YE SARIF | Michael Zand
group of Tajik dialects. In addition, the contributors freely borrowed terms
from Russian and Tarkl.

Bokara-ye sarif actually had more in common with the foreign Turkic-
language than with the Persian-language press. As already mentioned, much
of its material was translated or adapted from such publications. The Tarki
newspaper Tarjoman (established in 1300/1883) at Bakhchisaray in the
Crimea, which was published by Esma‘l Gasprinskii (Gasprali, 1267--
1332/1851-1914), founder of the jadid movement and initiator of Turki as the
movement’s lingua franca; Wagqt, a journal in Turki heavily interlarded with
Volga Tatar, which was founded at Orenburg in 1324/1900; and the Turkish-
language Sirat-i miistakim (established in 1326/1324 Rumi/1908, renamed
Sabiliirresad in Safar, 1330/Subat, 1329 R./February, 1912) were the main
sources. In turn the Turkic-language press in both the Russian and the
Ottoman empires relied heavily on Bokara-ye sarif for news of events in the
amirate, though foreign editors also expressed criticism of the newspaper. For
example, the main organ for expressing the pan-Turkish ideology of that time
was the fortnightly Tiirk yurdu of Istanbul, established in 1327 R./1911; its
editor, Yusuf Akcura (Akcuraoglu, Aqcurin, 1293-1354/1876-1935), who was of
Volga Tatar origin, sharply criticized the editors of Bokara-ye sarif for
publishing in Persian and accused them of “looking down on the mother
tongue” of what he claimed was the “entirely Turkish” population of Bukhara
(Samoilovich, 1912c, p. 642). As for the contemporary Persian-language press,
Bokara-ye Sarif had some affinity with some newspapers outside Iran, for
example, Habl al-matin in Calcutta and Seraj al-akbar in Kabul. The editors
were especially receptive to the pan-Asiatic views expressed in the Kabul

paper.

Sets of Bokara-ye sarif, varying in completeness, can be found in some Central
Asian libraries and private collections.

BIBLIOGRAPHY

S. ‘Ayni, Tartk-eamiran-e mangitlya-ye Bokara, Tashkent, 1923, repr. in his



https://www.iranicaonline.org/articles/habl-al-matin
https://www.iranicaonline.org/articles/seraj-al-akbar-e-afganiya

Vol. IV, Fasc. 3, pp. 327-329 @
)

Kolliyat X, Dushanbe, 1966.
Idem, Bokara enqgelabt tictin matertyallar, Moscow, 1926a.
Idem, Tartk-eadabtyat-e tajtk, Moscow, 1926b.

A. Bennigsen and C. Lemercier-Quelquejay, La presse et le mouvement national
chez les musulmans de Russie avant 1920, Paris and the Hague, 1964, pp.
168-69.

L. Braginskil, Ocherki iz istorii tadzhikskol literatury, Stalinabad, 1956, p. 397.

Idem, “O prirode sredneaziatskogo dzhadidizma v svete literaturnol
deyatel’nosti dzhadidov,” in his Iz istorii persidskol i tadzhikskol literatur,
Moscow, 1972, pp. 455-59.

E. Browne, The Press and Poetry of Modern Persia, Cambridge, 1914, p. 54, no.
80.

H. Carrere d’Encausse, Réforme et révolution chez les musulmans de ’empire
russe. Bukhara 1867-1924, Paris, 1966, pp. 161-63.

‘A. ‘Esmati, “Yak negah be matbu‘at-e enqelabi-e tajik,” Rahbar-e danes 9, 1929,
pp. 3-5.

B. Hayit, Turkestan im XX. Jahrhundert, Darmstadt, 1956, pp. 38-39, n. 112.

A. Mashitskil, “Materialy po istorii bukharskol revolyutsii,” Vestnik Narodnogo
Komissariata Inostrannykh Del 4-5, 1922, pp. 122ff.

A. Mirahmadov and V. Samad, “Tafsir-e yak e$ara-ye ‘Ayni,” Sadda-ye Sarq 10,
1986, pp. 111-19.

A. Oktay, “Turkistan’da cedid matbuaty,” Tiirkistan (Istanbul) 1/5, 1953, pp.
19-24, 1/6, pp. 15-18.

Z. Sa‘iduf, Ozbek vaqtli matbu‘ati ta’rikiga materiyallar, Tashkent and
Samarkand, 1927, pp. 43ff.

A. Samoilovich, “Pechat’ russkikh musul’'man,” Musul’manskii mir 1, 1912a, pp.
257-83, 463-83, 611-33.

Idem, “Osmanskaya pechat’,” Musul’manskii mir 1, 1912b, pp. 284-87, 484-92,




(3

@\ BOKARA-YE SARIF | Michael Zand

633-44.

I. Umnyakov, “K istorii novometodnol shkoly v Bukhare,” Byulleten’
Sredneaziatskogo gosudarstvennogo universiteta 16, 1927, pp. 81-99.

Search terms:

0000 00O0OO0C bokharay sharif bokharaye sharif bokharaye sharif




