
Vol. III, Fasc. 5, pp. 540-541

1

BĀḴTAR-E EMRŪZ

BĀḴTAR-E EMRŪZ (Today’s West), daily evening newspaper published in
Tehran from 8 Mordād 1328 to 28 Mordād 1332 Š./9 August 1949 to 19 August
1953. It was founded by its editor-publisher Ḥosayn Fāṭemī (1917-54), one of
the principal associates of Dr. Moḥammad Moṣaddeq (q.v.) in the National
Front (Jebha-ye Mellī; q.v.). Its editorial board included Moḥammad Moḥīṭ
Ṭabāṭabāʾī, Jalālī Nāʾīnī, Raḥmat Moṣṭafawī, Sepehr Zabīḥ, Nāṣer Amīnī, and
Esmāʿīl Pūrvālī, some being journalists of stature; Naṣr-Allāh Šīfta and Saʿīd
Fāṭemī were associate editors. In format it was slightly larger than tabloid (32
x 52 cm); it consisted of four, six, and occasionally eight pages, and was
devoted to national as well as international news. It carried pictures, usually
on its first page, and featured commentary. The name, Bāḵtar-e emrūz, was a
combination of the names of two earlier publications Bāḵtar and Mard-e
emrūz that Ḥosayn Fāṭemī had been associated with.

The rousing daily editorials penned by Fāṭemī himself were exhortative
commentary on the day’s events and energetic exposition of the National
Front’s views and positions. Bāḵtar-e emrūz as an “unofficial” spokesman of
the National Front advocated and led a public opinion campaign for the
nationalization of the Anglo-Iranian Oil Company, a platform whose initial
concept and suggestion was posthumously credited to Fāṭemī by Moṣaddeq.

Bāḵtar-e emrūz was banned several times and was replaced by Sargoḏašt and
Bāḵtar on two occasions; once during the premiership of General Ḥ-ʿA.
Razmārā (q.v.), who opposed the nationalization legislation, Fāṭemī was also
imprisoned. Subsequent to the approval by the Majles on 20 March 1951 of the

BĀḴTAR-E EMRŪZ
Article by ʿA. M. Š. *Fatemi

Published: December 15, 1988
Last Updated: October 24, 2016

https://www.iranicaonline.org/articles/fatemi
https://www.iranicaonline.org/articles/baktar-e-emruz-todays-west-daily-evening-newspaper-published-in-tehran-from-8-mordad-1328-to-28-mordad-1332-s
https://www.iranicaonline.org/articles/mard-e-emruz
https://www.iranicaonline.org/articles/mard-e-emruz


BĀḴTAR-E EMRŪZ|ʿA. M. Š. *Fatemi

2

Nationalization Act, Moṣaddeq became prime minister on May 10 and
appointed Fāṭemī as his deputy and government spokesman. Thenceforth,
Bāḵtar-e emrūz, which had reached a daily circulation of more than thirty
thousand (a record for Iran at the time), gained substantially in political status;
both in Iran and abroad its views were construed as reflecting inner thinking
of the government leaders. On 16 February 1951, Fāṭemī was the target of an
assassination attempt by a youthful member of Fedāʾīān-e Eslām while
delivering a memorial speech at the tomb of Moḥammad Masʿūd (q.v.), the
assassinated editor of Mard-e emrūz. Narrowly escaping death, he was
hospitalized for several months, during which period he ceased his direct
supervision of Bāḵtar-e emrūz and occasionally even missed his daily column.
On 30 September 1952, he was appointed foreign minister, a position that he
held until 19 August 1953, when the Moṣaddeq government was overthrown
by a CIA-engineered coup d’état. On the same day, Bāḵtar-e emrūz offices and
printing house were ransacked and that day’s issue never reached the
newsstand.

Almost a decade later, the name Bāḵtar-e emrūz was temporarily revived
when a group of National Front supporters living in exile in Europe and
America attempted to reorganize themselves under the banner of this
newspaper. In April, 1962, a regular weekly publication of what was called
dawra-ye jadīd (new series) in a bulletin-size format under the direction of
Ḵosrow Qašqāʾī and the editorship of Moḥammad ʿĀṣemī began in Munich.
There was very little resemblance in format or content between the original
and this revived version, which was said to have been under the influence of
the Tudeh party and its supporters. After two years, this period of publication
came to an end. Between the years 1964 and 1966 supporters of the National
Front in the United States, under the leadership of ʿAlī Šāyegān, a former close
associate of Dr. Moṣaddeq, chose Bāḵtar-e emrūz as the name of their official
publication. In this period there were about ten irregular issues published.

The African and Middle Eastern Division of the U.S. Library of Congress is in
possession of a set of Bāḵtar-e emrūz containing the 22 February to 28 July and
30 July 1950 to 26 July 1952 issues.

 

https://www.iranicaonline.org/articles/fedaian-e-esla


Vol. III, Fasc. 5, pp. 540-541

3

BIBLIOGRAPHY

B. Afrāsīābī, Moṣaddeq wa tārīḵ, Tehran, 1360 Š./1981, pp. 348-77.

ʿA. Jānzāda, Moṣaddeq, Tehran, 1979, pp. 119-220.

Ḵ. Malekī, Ḵāṭerāt-e sīāsī, Tehran, 1361 Š./1982, pp. 104-11.

Ḡ. Moṣawwer-e Raḥmānī, Ḵāṭerāt-e sīāsī, Tehran, 1363 Š./1984, pp. 131-56,
217-77.

N. Šīfta, Doktor Fāṭemī, Tehran, 1364 Š./1985.

Search terms:

 ����� ����� bakhtar e emroz bakhtar e emrooz

 


