
Vol. III, Fasc. 5, p. 522

1

BAHRĀM NEWSPAPER

BAHRĀM, newspaper founded in Tehran in Bahman, 1321 Š./February, 1943
by ʿAbd-al-Raḥmān Farāmarzī, a journalist of note and himself editor of the
daily Keyhān (q.v.). The editor was Parvīz Ḵaṭībī. It had a somewhat checkered
career, first appearing as a substitute for the newspaper Keyhān, which at that
time was a left-leaning publication. During 1323 Š./1944, it became temporarily
the organ of the middle-of-the-road party ʿAdālat, with which ʿAlī Daštī,
Ebrāhīm Ḵᵛāja Nūrī and others were associated. Later in the year, however, its
politics had once again moved leftward, and its name was included in the
ranks of the Freedom Front, the group that opposed Prime Minister Sāʿed’s
policies. Although for some time thereafter it had no independent existence, it
appeared once in 1325 Š./1946 as a substitute for the pro-Soviet Tūda party
newspaper Ẓafar. In Ābān, 1325 Š./November, 1946, it began a new lease of life
as an evening paper published by the secretariat of Aḥmad Qawām’s (Qawām-
al-Salṭana) Ḥezb-e Demokrāt-e Īrān (Democratic Party of Iran), with Aḥmad
Ārāmeš as editor. The relationship, however, seems not to have been an
entirely happy one, and toward the end of 1325 Š./early 1947, it ceased
publication for the last time.

 

BAHRĀM NEWSPAPER
Article by Laurence Paul Elwell-Sutton

Published: December 15, 1988
Last Updated: October 21, 2016



BAHRĀM NEWSPAPER|Laurence Paul Elwell-Sutton

2

BIBLIOGRAPHY

L. P. Elwell-Sutton, “Iranian Press 1941-47,” Iran 6, 1968, p. 81.

Ḡ-Ḥ. Ṣāleḥyār, Čehra-ye maṭbūʿāt-e moʿāṣer, Tehran, 1351 Š./1973, p. 260.

Search terms:

 ������� ����� bahram rooznameh bahraam  

 


