
BAHĀR (NEWSPAPER)|Esmāʿil Jassim

1

BAHĀR (NEWSPAPER)

BAHĀR, a newspaper founded by Shaikh Aḥmad Tehrāni, known as Aḥmad
Bahār, in 1296 Š. /1917, in Mašhad. Aḥmad Bahār was a cousin to the famous
poet and scholar Moḥammad-Taqi Bahār, whom he admired as a journalistic
role model, and whose last name he later chose to adopt. (J. Bahār. p. 14). The
son of Shaikh Kāẓem Tehrāniān, Aḥmad Bahār completed his religious studies
in Mašhad and Karbalāʾ. While engaged in business and trade, he also
participated in literary, cultural and social activities, and was sympathetic to
the Democratic Party of Khorasan. He also wrote editorials for the newspaper
Čaman (Bayāt, vol. 1, p. 299), and was later appointed as its manager. In 1917
he acquired the Ṭus publishing house in Mašhad and applied for a permit to
publish Bahār, which he was granted after several attempts and the eventual
support of the superintendent (towliyat) of Āstān-e Qods-e Rażavi (Bayāt, vol.
1, p.300). The first issue of Bahār appeared in Farvardin 1296 Š./1917. The
paper, originally intended to appear three times a week, was published weekly
at first and later extended to twice a week. It was only from autumn 1932 that
Bahār began appearing as a daily newspaper.

Aḥmad Bahār’s editorials in this period reflected his critical approach toward
British imperialism in Iran and his ardent support for Colonel Moḥammad
Taqi Pesyān, a revolutionary leader in Khorasan. The articles, either in prose
or versified in mašhadi dialect, were very popular and highly appraised by the
patriotic intellectuals. The British consul in Mašhad had reported to the British
ambassador in Iran about his deep concerns for one of his editorials, dated 20
September 1918, which he believed to be read and approved by Pesyān before

BAHĀR (NEWSPAPER)
Article by Esmāʿil Jassim

Published: July 20, 2003
Last Updated: October 19, 2016

https://www.iranicaonline.org/articles/bahar-mohammad-taqi
https://www.iranicaonline.org/articles/astan-e-qods-e-razawi


BAHĀR (NEWSPAPER)|Esmāʿil Jassim

2

publication (Mirzā Ṣāleh, p.102).

Bahār’s anti-British tendencies and his relentless denunciation of the Anglo-
Persian Agreement of 1919, led to the suspension of his journal in September
1918 and then again on May 24, 1919, by Aḥmad Qavām, the then governor of
Khorasan. Aḥmad Bahār was subsequently exiled to the Caucasus and Turkey
(Bahār, p. 22 &193). His return to Iran in September 1921 coincided with
Pesyān’s uprising, which Bahār characterized as a revolutionary and
liberating movement. The arrest and the subsequent execution of Pesyān in
1921 led again to the imprisonment of many reformists, including Bahār, and
the suspension of his journal.

After a month Aḥmad Bahār was released from jail on a pledge to go to Tehran
and never to publish his newspaper again. Nonetheless, only a few months
later he returned to Mašhad, and resumed the publication of his newspaper at
irregular intervals. The freedom of the press that was further curtailed upon
Reża Shah’s ascension to the throne affected Bahār and many other
newspapers of the period. Although trying to keep a low profile, Bahār wrote
an article on May 1, 1928 and harshly criticized Teymurtāš, the then powerful
minister of the court. The issue, although confiscated just hours before
distribution, exacerbated Bahār’s predicament. Some people, however, did see
the issue, and the article established some notoriety as the “Maqāla-ye
Teymurtāšiya.” Bahār eventually resumed publication due to the timely
intervention of Amān-Allāh Jahānbāni, the then governor of Khorasan. In his
petition to Reza Shah, Jahānbāni pleaded that the article was only directed at
Teymurtāš, and not Reża Shah himself. (Bayātvol. 1, p. 301-303). Bahār
resumed publication again and, like many other journals of the period, chary
of the repressive atmosphere published more official advertisements than
socio-political articles. Bahār’s editorial against the unveiling of women,
proclaimed by Reża Shah on January 1936 at Tehran’s Teachers College (See
FEMMINIST MOVEMENTS), marked the final chapter of his newspaper and
cost him another period of imprisonment. Upon his release in a few months,
he left Khorasan for Tehran, and worked at a variety of jobs in the private
sector until 1941; the year in which Reża Shah resigned and went into exile.
Thereafter he began publishing a newspaper called Ruznāma-ye Bahār, albeit
intermittently. The chief editor of the journal during this period was Mir ʿAbd
al-Bāqi Tehrānian, one of his relatives. Jahāngir and Maḥmud Tafżżoli, Javād
Fāżel, and Ismaʿil Purvāli were among those who cooperated with Bahār of
Tehran (Purvāli, pp.88-90). A year later, Bahār, plagued with financial

https://www.iranicaonline.org/articles/anglo-persian-agreement-1919
https://www.iranicaonline.org/articles/anglo-persian-agreement-1919
https://www.iranicaonline.org/articles/fazel-javad
https://www.iranicaonline.org/articles/fazel-javad


BAHĀR (NEWSPAPER)|Esmāʿil Jassim

3

hardship, sold his publishing license to Ḵosrow Eqbāl, who had founded a
political party known as Peykār but had failed to procure a publishing license.
Even though the paper became the de facto organ of the party, Bahār had
retained for himself the right to edit the political articles. From the spring of
1942 Bahār was published according to this understanding, in eight pages (35.5
x 49 cm), with a limited circulation of 100-150 copies, one Rial each, many of
which bought and presented to friends by Eqbāl himself. This troubled
relationship came to an end two months later, when Eqbāl’s license to publish
a newspaper was granted. The logo of Bahār and the name of Aḥmad Bahār
were removed from the front page and replaced by those of Nabard and
Ḵosrow Eqbāl, respectively (Purvāli, pp. 88-90).

Bahār was in charge of the prime minister’s press office in 1942 Qavām’s
cabinet and worked as his special secretary from 1942 to 1951. He was
appointed by Moḥammad Moṣaddeq as the chief of prime minister’s office in
1951, a position he maintained until the fall of the Moṣaddeq’s government in
August 1953. Then Aḥmad Bahār was reassigned to the Ministry of Culture,
where he continued to work until his death in 1957 in Tehran. Bahār’s
collected poems, under the pen name of Dāš Ḡolum were published in Tehran
in 1991.

 

BIBLIOGRAPHY

Aḥmad Bahār, Divān-e ašʿār-e šādravān ŠaiḵAḥmad Bahār be lahja-ye
K¨orāsāni va Fārsi-ye Dari, Tehran, 1370 Š./1991.

Jalil Bahār, Šenāsnāma: zendagi va ātār-e Šaiḵ Aḥmad Bahār, 1268-1336 Š,
Tehran, 1377 Š./1998.

Kāveh Bayāt and Masʿud Kuhestāninežād, eds., Asnād-e Matbuʿāt, 1286-1320 Š.,
vol. 1, Tehran, 1372 Š. /1993.

Ḡolām Ḥusayn Mirzā Ṣāleḥ, Jonbeš-e Kolonel Moḥammad Taqi Ḵān-e Pesyān,
Tehran, 1366 Š./1987.



BAHĀR (NEWSPAPER)|Esmāʿil Jassim

4

Nāṣir al-Din Parvin, Tāriḵ-e ruznāmanegāri-e Irāniyān va digar Pārsi nevisān, 2
vols. Tehrān, 1377 Š./1998.

Esmāʿil Purvāli, “Qeṣṣah-ye por ḡossa-ye man va Irān-e man.” Ruzegār-e Now,
2, Paris, winter 1992, p. 88-90.

Search terms:

 ������� ����� rooznameh bahar

 


